Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. juni 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 254 (Alm. del) af 8. maj
2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad effekten vil være af at fastfryse progressionsgrænsen i
aktieavancebeskatningen, topskattegrænsen og den nye grænse for top-topskat i ét
år? Ministeren bedes både oplyse, hvilken effekt de enkelte tiltag vil have for ulig-
heden, de offentlige finanser (umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd) og ar-
bejdsudbuddet.
Svar
Virkningen af en fastfrysning af de nævnte progressionsgrænser vil afhænge af, i
hvilket år fastfrysningen skal gælde, idet grænserne reguleres svarende til lønudvik-
lingen på det private arbejdsmarked to år før det givne skatteår.
Da der i spørgsmålet henvises til top-topskatten, som indføres i 2026, lægges det
til grund, at det er i året efter indførelsen, at der ikke foretages regulering. I 2027
forventes reguleringsprocenten at udgøre 3,7 pct. Tages der udgangspunkt i, at det
er for indkomståret 2027, at de nævnte grænser ikke skal reguleres, ses der bort fra
en regulering på 3,7 pct.
Opgjort i 2024-niveau svarer det til en diskretionær nedsættelse af progressions-
grænsen for aktieindkomstskatten med 2.200 kr. fra 61.000 kr. til 58.800 kr.,
jf. ta-
bel 1.
Tabel 1
Virkning på progressionsgrænser af en fastfrysning i 2027 opgjort i 2024-niveau
Gældende
Progressionsgrænse for aktieindkomst
Topskattegrænsen
Grænse for top-topskat
61.000
714.400
2.381.200
Ekskl. regulering i 2027
58.800
688.900
2.296.000
Ændring
-2.200
-25.500
-85.200
Anm.: Progressionsgrænserne er opgjort ved at fremskrive niveauet for grænserne til 2027 og herefter tilbageskrive
disse grænser til 2024-niveau med udgangspunkt i udviklingen i reguleringstallet efter gældende regler.
Kilde: Egne beregninger på basis af lovforslag L 138 af 20. marts 2024 og Økonomisk Redegørelse fra maj 2024.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K