Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 269
Offentligt
2877825_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 1661
Doknr.
82737
Dato
31-05-2024
Svar på spørgsmål 158 fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 13. maj 2024.
Spørgsmål nr. 158:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke myndigheder der har hjemmel til at bruge data fra offent-
ligt tilgængelige kilder, herunder til at købe data fra private selskaber, med henblik på kontrol
af borgerne, jf. artiklerne: »Aktindsigt afslører hemmelighedsfuld og dybt bekymrende over-
vågning i Skat« og »Skat holder øje med, hvor tusinder af borgere er henne
og hvornår«,
www.politiken.dk, den 9. april 2024, samt »Minister dropper hemmelighedskræmmeriet om,
hvordan Skat indsamler og behandler vores data«, www. politiken.dk, den 11. april 2024?”
Svar:
Det lægges til grund for besvarelsen, at spørgeren henviser til myndigheder på Skatteministe-
riets og Beskæftigelsesministeriets områder, jf. artiklerne fra Politiken, som spørgeren henvi-
ser til.
Spørgsmål om, hvilke myndigheder der har hjemmel til anvendelse af data fra offentligt til-
gængelige kilder, herunder til at købe data fra private selskaber, med henblik på kontrol af
borgere, beror på en konkret tolkning af myndigheders lovgrundlag. Der er derfor indhentet
bidrag fra relevante ministerier til besvarelsen af spørgsmålet.
Jeg har i forhold til spørgsmålene vedrørende Skatteministeriets område, jf. artiklerne, mod-
taget følgende bidrag fra Skatteministeriet:
”Skatteforvaltningen kan efter bestemmelsen i skattekontrollovens § 68 indsamle og be-
handle alle nødvendige oplysninger om fysiske eller juridiske personers økonomiske og er-
hvervsmæssige forhold fra offentligt tilgængelige kilder med henblik på registersamkøring til
brug for registreringskontrol og opgørelse, opkrævning og inddrivelse af skatter, arbejdsmar-
kedsbidrag, told og afgifter.
Bestemmelsen indebærer, at Skatteforvaltningen kan gennemføre en mere effektiv, datadre-
ven og intelligent kontrol, idet it-systemerne ved samkøring af data vil kunne levere et risiko-
baseret overblik over, hvor det vil være mest hensigtsmæssigt at iværksætte en efterfølgende
manuel kontrol.
Systemerne kan dog alene pege på, hvor kontrollen vil kunne sættes ind med størst effekt,
men det betyder alt andet lige en højere træfprocent og en mere effektiv ressourceanven-
delse, da den forudsatte efterfølgende manuelle kontrol i højere grad vil kunne målrettes de
områder, hvor risikoen for fejl er størst.
Skatteforvaltningen træffer ikke automatiserede afgørelser alene baseret på kunstig intelli-
gens-modeller. Den borger eller virksomhed, der udtages til nærmere kontrol på baggrund af
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 161 om ministeren vil redegøre for, hvilke krav og grænser for indsamling og behandling af data, som Politiet er underlagt, og hvorfor de samme krav gælder ikke for Skat og Udbetaling Danmark
2877825_0002.png
en forudgående indsamling og samkøring af data vil altid få sin sag behandlet manuelt og indi-
viduelt, inden der træffes afgørelse.
Skatteforvaltningen har oplyst, at der ikke købes data fra eksterne kilder for at anvende dem i
udvikling og anvendelse af kunstig intelligens-modeller. Skatteforvaltningens medarbejdere
kan, hvis det vurderes relevant for en konkret sag
i forbindelse med en manuel behandling
af sagen
anvende købt data eller data fra offentligt tilgængelige kilder, selvom data ikke ind-
går i Skatteforvaltningens kunstig intelligens-modeller.”
Jeg har i forhold til spørgsmålene vedrørende Udbetaling Danmark på Beskæftigelsesministe-
riets område, jf. artiklerne, modtaget følgende bidrag fra Beskæftigelsesministeriet:
”Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at Udbetaling Danmark ikke generelt har hjemmel
til at
anvende data fra private virksomheder, herunder offentligt tilgængelige data. Der er hjemmel
til at indhente og samkøre oplysninger om adresseforhold fra virksomheder, der har befor-
dringspligt efter postloven, men denne bestemmelse anvendes ikke.”
Jeg vil understrege, at det er afgørende for mig, at anvendelse af data med henblik på kontrol
altid sker lovmedholdeligt og med respekt for borgernes retssikkerhed og privatliv.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2