Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 266
Offentligt
2877398_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 1661
Doknr.
82737
Dato
31-05-2024
Svar på spørgsmål 159 fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 13. maj 2024.
Spørgsmål nr. 159:
”Vil
ministeren redegøre for, i hvilken lovgivning de enkelte myndigheders mulighed for at
bruge data fra offentligt tilgængelige kilder er hjelmet, hvad hjemlen konkret dækker over og i
hvilken forbindelse hjemlen er indført, jf. artiklerne: »Aktindsigt afslører hemmelighedsfuld
og dybt bekymrende overvågning i Skat« og »Skat holder øje med, hvor tusinder af borgere er
henne
og hvornår«, www.politiken.dk, den 9. april 2024, samt »Minister dropper hemmelig-
hedskræmmeriet om, hvordan Skat indsamler og behandler vores data«, www. politiken.dk,
den 11. april 2024?”
Svar:
Der lægges til grund for besvarelsen, at spørgeren henviser til lovgivning vedrørende indhent-
ning og anvendelse af data med henblik på kontrol, jf. artiklerne. Der lægges desuden til
grund, at spørgeren henviser til myndigheder på Skatteministeriet og Beskæftigelsesministeri-
ets områder, jf. artiklerne fra Politiken, som spørgeren henviser til.
Spørgsmål om, hvilke myndigheder, der har hjemmel til anvendelse af data fra offentligt til-
gængelige kilder herunder til at købe data fra private selskaber med henblik på kontrol af bor-
gere, beror på en konkret tolkning af myndigheders lovgrundlag. Der er derfor indhentet bi-
drag fra relevante ministerier til besvarelsen af spørgsmålet.
Jeg har i forhold til spørgsmålene vedrørende Skatteministeriets område, jf. artiklerne, mod-
taget følgende bidrag fra Skatteministeriet:
”Skatteforvaltningens muligheder
for at indsamle og behandle data med henblik på system-
udvikling hviler på lovgivning fra 2021, hvor bl.a. skattekontrolloven ændres.
Hensigten med lovforslaget var at skabe en klar og entydig hjemmel til, at Skatteforvaltningen
skulle kunne indsamle, behandle
herunder samkøre
de oplysninger, Skatteforvaltningen er
i besiddelse af med henblik på udvikling af it-systemer, der er nødvendige for Skatteforvalt-
ningens arbejde. Det kan f.eks. være udvikling af machine learning-modeller, som kan gøre
skattekontrollen mere datadreven og intelligent.
Lovforslaget (L73 om registersamkøring med henblik på systemudvikling og myndighedsudø-
velse samt udvidet adgang til eSkatData-ordningen m.v.), som blev vedtaget den 21. decem-
ber 2021 skabte samtidig hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan indsamle og behandle
herunder samkøre
alle nødvendige oplysninger om fysiske og juridiske personers erhvervs-
mæssige og økonomiske forhold fra andre offentlige myndigheder og offentligt tilgængelige
kilder med henblik på udvikling af it-systemer, når det er nødvendigt for Skatteforvaltningens
arbejde.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 266: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 159 om ministeren vil redegøre for, i hvilken lovgivning de enkelte myndigheders mulighed for at bruge data fra offentligt tilgængelige kilder er hjelmet, hvad hjemlen konkret dækker over og i hvilken forbindelse hjemlen er indført
2877398_0002.png
Formålet hermed var bl.a. at fremtidssikre og effektivisere administrationen af Skatteforvalt-
ningens samlede opgaveportefølje.
Det handlede helt grundlæggende om at blive bedre til at bruge alle relevante oplysninger i
forbindelse med kontrol
også evt. oplysninger fra offentligt tilgængelige kilder.
Det betyder dog ikke, at Skatteforvaltningen kan indsamle enhver offentliggjort oplysning.
Skatteforvaltningen kan indsamle oplysninger, som er offentliggjort
enten af andre offent-
lige myndigheder eller af virksomheder og borgere. De oplysninger, der indsamles, skal være
nødvendige for Skatteforvaltningen arbejde
det vil sige enten til brug for udvikling af it-sy-
stemer, der er nødvendige for Skatteforvaltningens arbejde eller til brug for den efterføl-
gende kontrol. Det gør sig i øvrigt også gældende, at de oplysninger, der indsamles, skal ved-
røre fysiske eller juridiske personers økonomiske og/eller erhvervsmæssige forhold.
Hjemlen til at Skatteforvaltningen kan indsamle og behandle oplysninger fra offentligt tilgæn-
gelige kilder med henblik på udvikling af it-systemer blev indført i skattekontrollovens § 67 a,
som skal ses i sammenhæng med, at Skatteforvaltningen med hjemmel i skattekontrollovens
§ 68, stk. 4 kan indsamle og behandle oplysninger fra offentligt tilgængelige kilder, når formå-
let hermed er registersamkøring i forbindelse med konkret kontrol.”
Jeg har i forhold til spørgsmålene vedrørende Udbetaling Danmark på Beskæftigelsesministe-
riets område, jf. artiklerne, modtaget følgende bidrag fra Beskæftigelsesministeriet:
”Beskæftigelsesministeriet kan henvise til svar på DIU alm. del spm. 158 2023-24,
hvor det er
oplyst, at Udbetaling Danmark ikke generelt har hjemmel til at anvende offentligt tilgængelige
data fra private virksomheder. Der er hjemmel til at indhente og samkøre oplysninger om
adresseforhold fra virksomheder, der har befordringspligt efter postloven, men denne be-
stemmelse anvendes ikke”.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
Bilag:
Bilag 1 - DIU alm. del - svar på spm. 158 (2023-24)
2