Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 263
Offentligt
2876100_0001.png
Aktstykke nr.
199
Folketinget 2023-24
199
Skatteministeriet.
København, den 28. maj 2024.
a.
Skatteministeriet orienterer med nærværende aktstykke Finansudvalget om færdigudvikling og ibrug-
tagningen af Release 3 samt afslutningen af udviklingen af momsafregningssystemet One Stop
Moms 2 (OSM2) inden for projektets økonomiske ramme på i alt 608,5 mio. kr. ekskl. renter
(2024-pl).
Eftersom den samlede udvikling af momsafregningssystemet er afsluttet, er nærværende aktstykke
offentligt. Fortroligheden af tidligere aktstykker om udviklingen af det nye momsafregningssystem
vil således blive ophævet, efter Finansudvalget er orienteret.
b.
EU-Kommissionen har den 5. december 2017 og den 2. oktober 2018 vedtaget en række direktiver
og forordninger, der skal sikre byrdelettelser til erhvervslivet og mere fair konkurrence på tværs
af EU-landene samt nedbringe omfanget af unddragelse med momsbetaling. De nye momsregler
indebærer en ordning, hvor moms i højere grad afregnes i forbrugslandet efter forbrugslandets satser
og regler, hvilket forbedrer danske virksomheders konkurrencevilkår. Formålet med it-projektet er
at understøtte de nye regler og derved lette virksomhedernes administrative byrder ved afregning
af moms i forbindelse med salg af varer og ydelser til forbrugere gennem frivillig registrering på
ordningen. Ordningen er en udvidelse af den eksisterende One Stop Moms-ordning, som vedrører
salg af teleydelser, elektroniske ydelser og radio- og tv-spredningstjenester solgt til forbrugere i
andre EU-lande.
Med
fortroligt akt. E af 5. december 2019
blev projektet igangsat med en samlet økonomisk ramme
på i alt 268,2 mio. kr. ekskl. renter (2024-pl). Med
fortroligt akt. R af 6. maj 2021
tiltrådte Finans-
udvalget, at den økonomiske ramme for udviklingen blev forhøjet til i alt 608,5 mio. kr. (2024-pl)
ekskl. renter. Fordyrelsen kunne primært henføres til behovet for at egenudvikle en finans- og
betalingsløsning, generel underestimering af omkostningerne i det oprindelige estimat samt ændrede
forudsætninger og opjustering af risikopuljen. Med
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
tiltrådte Finans-
udvalget, at projektet fortsatte med væsentlige ændringer, herunder at tidsplanen for udviklingen
blev forlænget fra den 31. august 2022 til den 31. december 2023, og at projektets scope blev
justeret. Samtidig blev Finansudvalget orienteret om, at projektets fulde risikopulje på 84,5 mio. kr.
blev udmøntet.
AN016340
Skattemin., j.nr. 2024-1454
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 263: Aktstykke 199 fra Skatteministeriet om afslutningen af OSM2-projektet (momsafregningssystemet One Stop Moms 2)
2876100_0002.png
2
Tabel 1
Aktstykker forelagt Finansudvalget vedr. OSM2-projektet
Aktstykke
Fortroligt akt. E af 5. december 2019
Fortroligt akt. G af 20. december 2020
Fortroligt akt. R af 6. maj 2021
Fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Finansudvalget tiltrådte
At projektet blev igangsat med en samlet økonomisk ramme på i alt 268,2 mio. kr. ekskl. renter
(2024-pl).
At projektet kunne fortsættes med væsentlige ændringer vedr. projektets økonomiske ramme, som
ville blive konsolideret ifm. efterfølgende aktstykke.
At den økonomiske ramme for udviklingen blev forhøjet til i alt 608,5 mio. kr. (2024-pl) ekskl. renter.
At projektet fortsatte med væsentlige ændringer, herunder at tidsplanen for udviklingen blev forlæn-
get fra den 31. august 2022 til den 31. december 2023, og at projektets scope blev justeret.
I forbindelse med lovforslaget vedr. momsafregningssystemet blev der med betydelig usikkerhed
skønnet et årligt merprovenu på 300 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Det er ikke muligt at opgøre
størrelsen på merprovenuet som følge af it-systemet. Det skyldes bl.a., at it-systemet understøtter de
nye regler, og det er derfor svært at vurdere, hvor meget der kan henføres til it-systemet, og hvor
meget der kan henføres til de nye regler. En spørgeskemaundersøgelse og dialog med branchen viser
dog, at momsafregningssystemet og de nye regler har styrket konkurrenceevnen og lempet byrderne
for de danske virksomheder betragteligt,
jf. afsnit b., ii), Ad 1 og 2.
De foreløbige resultater indikerer
således også, at momsafregningssystemet bidrager til at øge momsprovenuet væsentligt mere end det
forudsatte. Skattestyrelsen har modtaget betalinger på hhv. 4,7 mia. kr. i 2022 og 5,1 mia. kr. i 2023
fra EU-virksomheder, der angiver til Danmark, samt hhv. 1,2 mia. kr. i 2022 og 1,6 mia. kr. i 2023
for danske virksomheder, der angiver til EU.
i) Projektstatus, nedlukning af projektorganisationen og afsluttende implementering
It-projektet er afsluttet den 29. februar 2024, hvorved den drifts- og administrerbare minimumsløs-
ning er færdigudviklet i overensstemmelse med det angivne i
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022,
jf. tabel 1.
Projektafslutningen er dermed forsinket med to måneder i forhold til det forudsatte i
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022,
hvoraf det fremgik, at projektet var under et væsentligt tidspres.
Det fremgik af
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022,
at den sidste funktionalitet i momsafregningssyste-
met blev forventet idriftsat senest den 30. september 2023. Herefter ville projektet have tre måneders
transition og nedlukning, hvorefter projektperioden ville afsluttes den 31. december 2023. Efter
tiltrædelsen af
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
blev det i projektet vurderet, at det var muligt at
håndtere transition og nedlukning parallelt med, at der blev idriftsat funktionalitet. Det gjorde det
muligt at strække udviklingsperioden til ultimo 2023 og få mest mulig funktionalitet idriftsat inden
for projektperioden og økonomien fastsat i
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
uden, at det havde
konsekvenser for brugerne af momsafregningssystemet. Efter færdigudviklingen er der foretaget
enkelte tests og tilrettelser af værktøjer ifm. back-up og restorefunktioner, som blev afsluttet den 7.
februar 2024.
Projektet er tilrettelagt mhp. at understøtte Skattestyrelsens forretningsbehov bedst muligt. Det
indebærer, at Release 3 er idriftsat løbende ca. hver anden uge frem mod projektafslutningen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 263: Aktstykke 199 fra Skatteministeriet om afslutningen af OSM2-projektet (momsafregningssystemet One Stop Moms 2)
2876100_0003.png
3
Tabel 2
Oversigt over indhold i Release 1-3
Release
Release1
Release 2.0 og 2.1
Release 2.2
Release 2.3
Release 2.4
Udviklet funktionalitet
Forretningsmæssig og teknisk minimumsfunktionalitet til håndtering
af registreringer samt etablering af et virksomhedsregister
Forretningsmæssig og teknisk minimumsfunktionalitet til modtagelse
af angivelser og håndtering af betalinger fra EU-lande
Forretningsmæssig og teknisk minimumsfunktionalitet til udveksling
af angivelser og betalinger med EU-lande
Forretningsmæssig funktionalitet til opfyldelse af EU-krav og hånd-
tering af årsregnskab
Udestående funktionalitet vedr. tilbagebetalingsbeskeder til at bestå
de sidste dele af EU-krav samt forbedringer til registrerings-, angi-
velses- og betalingsfunktionalitet
Forudsat i fortroligt
akt. AD af 2. juni 2022
1. april 2021
Idriftsat
1. april 2021
1. juli og 1. august 2021 1. juli og 1. august 2021
10. september 2021
15. december 2021
28. februar 2022
10. september 2021
15. december 2021
28. februar 2022
Release 3
Løbende idriftsættelse i mindre og
Løbende idriftsættelser
Prioriteret funktionalitet inden for den samlede løsning for at sikre en hyppige releases. Alt funktionalitet
ca. hver anden uge frem
drifts- og administrerbar minimumsløsning
var forventet idriftsat senest den 30.
mod projektafslutning
september 2023
31. december 2023
29. februar 2024
Endelig projektaf- Alt funktionalitet samt transition og nedlukning af projektet, som
slutning
efterfølgende kan overgå til drift
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Under projektets udviklingsperiode er der løbende kommet nye EU-krav på momsområdet, som
momsafregningssystemet skal håndtere, og som skulle integreres i it-udviklingen. Dette omfat-
ter bl.a. tilføjelser til selve momsafregningssystemet, som EU-Kommissionen løbende har frem-
sendt. Herunder er der i regi af it-projektorganisationen, men med separat finansiering, blevet
udviklet og implementeret tilføjelser til systemet kaldet V7 og V7. 5. Disse inkluderer EU-krav
afledt af erfaringer fra tidligere versioner og har bl.a. fokus på at sikre bedre kontrol med udveksling
af data på tværs af lande.
I fremtiden forventes der at komme yderligere EU-krav til momsafregningssystemet. Systemunder-
støttelsen af de nye krav håndteres løbende uden for it-projektets økonomiske ramme som anført i
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022.
Projektet har løbende været i dialog med Statens It-råd for at sikre god fremdrift,
jf. tabel 3.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 263: Aktstykke 199 fra Skatteministeriet om afslutningen af OSM2-projektet (momsafregningssystemet One Stop Moms 2)
2876100_0004.png
4
Tabel 3
Behandlinger i It-rådet vedr. OSM2-projektet
Dato
16-05-2019
13-08-2019
01-11-2019
02-04-2020
29-10-2020
03-02-2021
07-04-2021
09-02-2022
15-03-2022
04-01-2023
21-04-2023
05-12-2023
Emne
Risikovurdering og anbefalingsbrev. Projektet vurderes at have høj risiko, og It-rådet giver fem anbefalinger
Opfølgning på risikovurdering samt udskydelse af analysefasens afslutning
Opfølgning på risikovurdering ifm. igangsættelse af gennemførelsesfasen
Generel status på projektet samt dialog om ny betalingsløsning, organisatorisk implementering og manuelle plan B løsninger
Opfølgning på It-rådets røde trafiklys til projektet ifm. statusrapporteringen for 1. halvår 2020
Status på projektets status og fremdrift. På baggrund af opfølgningen gav It-rådet observationer ifm.
fortroligt akt. R af 6. maj
2021
It-rådet afgiver nye observationer og vurdering til projektet til brug ved
fortroligt akt. R af 6. maj 2021
It-rådet afgiver nye observationer og vurdering til projektet til brug ved
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
Drøftelse af projektets tiltag for at imødekomme en række af It-rådets observationer. I forlængelse af mødet sender It-rådet et
revideret opfølgningsbrev med enkelte observationer til brug ved
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
Opfølgning på risikovurdering og generel status på projektet
Opfølgning på projektets fremdrift fra rødt til gult trafiklys
Dialog ifm. projektets afslutning samt formidling af projektets indfrielse af mål og gevinster iht.
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
ii) Opgørelse af projektets gevinster
Projektet har løbende realiseret flere delgevinster, der relaterer sig til tre overordnede gevinster:
1. Lovmedholdelighed – overholdelse af EU-forordning og anden relevant lovgivning
2. Høj brugervenlighed for virksomhederne
3. Effektive sagsgange på tværs af Skattestyrelsens forretningsmodel
Ad. 1 Lovmedholdelighed – overholdelse af EU-forordningen og anden relevant lovgivning
er ved
nedlukningen af projektorganisationen i al væsentlighed realiseret som forudsat i
fortroligt akt. AD
af 2. juni 2022.
Alle lovmæssige krav i forhold til overholdelse af EU-forordningen og mål om
overholdelse af tidsfrister er implementeret. Der er dog to mindre udeståender vedr. hhv. synshan-
dikapvenlighed og brugergrænseflade på engelsk. Der er tale om forhold, der kan håndteres med
tilpasninger i brugergrænsefladen som en integreret del af videreudviklingen af OSM2-løsningen.
Hertil kommer, at OSM2-løsningen er blandt de it-løsninger, som har et udestående i forhold til
partsrepræsentation, som Folketingets Ombudsmand har rejst kritik af. Ombudsmanden har udtalt
kritik af, at Skatteforvaltningens it-systemer og de dertil knyttede forvaltningsprocesser ikke i alle
tilfælde fuldt ud understøtter retten til partsrepræsentation, hvormed fysiske og juridiske personer
kan lade sig repræsentere af en repræsentant. Skattestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
har igangsat aktiviteter for håndtering af partsrepræsentation, der skal understøtte kompenserende
løsninger på kort sigt og påbegyndt en modning af varige løsninger. Det vil blive afklaret, om der
kan implementeres mitigerende processer for OSM2, hvilket vil ske i samarbejde med, og i regi af,
partsrepræsentationsprojektet.
Ad. 2 Høj brugervenlighed for virksomhederne
er realiseret som forudsat i
fortroligt akt. AD af
2. juni 2022.
Vurderingen er baseret på spørgeskemaundersøgelser blandt virksomheder fra 1.
kvartal 2022, hvor 72 pct. af respondenterne gav OSM2-løsningen 7 eller over på en skala fra
0-9. Derudover er vurderingen baseret på virksomhedshenvendelser samt dialog med Dansk Erhverv,
Dansk Industri og en række af de virksomheder, som anvender OSM2-systemet. Der er generelt
stor tilfredshed blandt virksomhederne, som fremhæver både styrket konkurrenceevne og lettere
administration.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 263: Aktstykke 199 fra Skatteministeriet om afslutningen af OSM2-projektet (momsafregningssystemet One Stop Moms 2)
2876100_0005.png
5
Ad. 3 Effektive sagsgange på tværs af Skattestyrelsens forretningsmodel
er realiseret som forudsat
i
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022.
Momsafregningssystemet understøtter de primære sagsgange i
forbindelse med de nye momsregler og lever dermed fuldt op til rammerne for en drift- og admini-
strerbar minimumsløsning. I forbindelse med de kommende videreudviklingsaktiviteter vil det være
muligt at prioritere både tekniske leverancer og yderligere forretningsunderstøttende funktionalitet,
der kan forbedre understøttelsen i momsafregningssystemet.
iii) Redegørelse for kommende videreudviklingsaktiviteter
Med ibrugtagningen af den drift- og administrerbare minimumsløsning er der fortsat potentiale
for at styrke den forretnings- og systemmæssige drift gennem videreudvikling med henblik på at
reducere risici og driftsudgifter. Videreudviklingspotentialet inkluderer en række manuelle processer
i Skattestyrelsens opgaveløsning og Udviklings- og Forenklingsstyrelsens drift i forbindelse med
systemforvaltning, der enten ikke eller kun delvist er systemunderstøttet på nuværende tidspunkt. Et
eksempel er fuld systemunderstøttelse af udbetalingsprocessen i forbindelse med afregning til øvrige
EU-lande. Hertil kommer de mindre udeståender vedr. synshandikapvenlighed og brugergrænseflade
på engelsk.
Videreudviklingsomkostningerne til OSM2-systemet i 2024 er estimeret til 64,7 mio. kr. Efter 2024
vil der løbende tages stilling til videreudviklingsbehov ud fra en business-case orienteret tilgang,
hvor videreudviklingsaktiviteterne prioriteres inden for områder med de største gevinster.
Videreudvikling af nyudviklede systemer er central mhp. at understøtte, at de nye systemer forbliver
tidssvarende og funktionsdygtige og dermed sikre den fremadrettede stabilitet i løsningerne. Dertil
understøtter videreudviklingsaktiviteterne, at systemerne løbende tilrettes, så de understøtter forret-
ningsbehovene bedst muligt, og så systemerne overholder nye krav fra EU. Videreudviklingen
forventes at omfatte en række forskellige og gensidigt uafhængige aktiviteter under 15 mio. kr.
Såfremt der opstår gensidigt afhængige videreudviklingsaktiviteter budgetteret til, eller som udvikler
sig til at udgøre, 15 mio. kr. eller mere, vil disse blive risikovurderet,
jf. Budgetvejledningens punkt
2.2.18.1.1.
iv) Redegørelse for driftsudgifter
Driftsudgifterne forbundet med momsafregningssystemet kan overordnet inddeles i hhv. de driftsud-
gifter, som Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har ifm. drift af momsafregningssystemet, og de
driftsudgifter, som Skattestyrelsen har ifm. administration af det nye forretningsområde, som de nye
momsregler skaber, og hvor der håndteres momsbetalinger for over 4,5 mia. kr. årligt.
I
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
var udgifterne til drift i gennemførelsesfasen opgjort til 32,4 mio.
kr. i 2021 (2024-pl). Der blev endvidere med betydelig usikkerhed skønnet at være udgifter til it-drift
under udvikling i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST) på 65,7 mio. kr. i 2022 og 61,3 mio.
kr. i 2023, og i realiseringsfasen på 61,3 mio. kr. i 2024, 54,8 mio. kr. i 2025, 49,3 mio. kr. i 2026 og
42,7 mio. kr. (2024-pl) årligt fra 2027 og frem. Driftsudgifterne i Skattestyrelsen (SKTST) blev også
med stor usikkerhed skønnet til 65,7 mio. kr. i 2022 og 65,7-104,1 mio. kr. (2024-pl) årligt i perioden
2023-2032,
jf. tabel 4.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 263: Aktstykke 199 fra Skatteministeriet om afslutningen af OSM2-projektet (momsafregningssystemet One Stop Moms 2)
2876100_0006.png
6
Tabel 4
Forventede driftsudgifter forudsat i fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
Mio. kr. (2024-pl)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
Forudsat i fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
Drift af momsafreg-
ningssystemet (UFST)
Drift af det nye forret-
ningsområde (SKST)
I alt
65,7
65,7
131,4
61,3
65,7-
104,1
127,1-
165,4
61,3
65,7-
104,1
127,1-
165,4
54,8
67,5-
104,1
120,5-
158,8
49,3
65,7-
104,1
115,0-
153,4
42,7
65,7-
104,1
108,4-
146,8
42,7
65,7-
104,1
108,4-
146,8
42,7
65,7-
104,1
108,4-
146,8
42,7
65,7-
104,1
108,4-
146,8
42,7
65,7-
104,1
108,4-
146,8
42,7
65,7-
104,1
108,4-
146,8
Anm. : Sumafvigelser skyldes afrundinger.
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Skattestyrelsen.
Momsafregningssystemet har været i drift, siden Release 1 blev ibrugtaget den 1. april 2021, hvor-
ved virksomheder løbende har kunnet tilmelde sig systemet. Fra idriftsættelsen til afslutning af
it-projektet er de samlede driftsudgifter opgjort til i alt 241,8 mio. kr. (2024-pl) i Skattestyrelsen og
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen,
jf. tabel 5.
I forbindelse med projektnedlukningen er der foretaget en opfølgning på de forventede driftsudgifter.
De samlede årlige driftsudgifter forbundet med momsafregningssystemet skønnes at udgøre 125,1
mio. kr. i 2024 og gradvist falde til 115,7 mio. kr. i 2027 og frem.
Heraf kan 72,8 mio. kr. årligt i 2024 og frem henføres til Skattestyrelsens administration af det
nye forretningsområde, hvilket er væsentligt lavere end den høje ende af omkostningsskønnet
angivet i
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022.
Det er Skattestyrelsens forventning, at de planlagte
videreudviklingsaktiviteter fra 2024 og frem vil medføre, at sagsbehandlingen lettes væsentligt. Dette
kommer ikke til udtryk i faldende driftsomkostninger, da det forventes, at den lettere sagsbehandling
vil udlignes af en fortsat stigning i antallet af virksomheder, der anvender ordningen, samt af et
behov for at kontrollere virksomheder på tværs af EU, hvilket erfaringsmæssigt er væsentligt mere
ressourcekrævende end nationale kontroller.
De resterende udgifter på 43,6 mio. kr. i 2024, 51,8 mio. kr. i 2025, 46,6 mio. kr. i 2026 og 42,9 mio.
kr. årligt fra 2027 kan henføres til Udviklings- og Forenklingsstyrelsens drift af it-systemet, herunder
bl.a. almindelige driftsudgifter, løbende problemhåndtering og vedligeholdelse af OSM2-systemet
samt udgifter til infrastruktur og licenser.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 263: Aktstykke 199 fra Skatteministeriet om afslutningen af OSM2-projektet (momsafregningssystemet One Stop Moms 2)
2876100_0007.png
7
Tabel 5
OSM2 driftsudgifter i Skattestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Mio. kr. (2024-pl)
Driftsudgifter frem til afslutning
af projektet
- heraf driftsudgifter i Skattesty-
relsen**
- heraf driftsudgifter i Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen
Driftsudgifter efter afslutning af
projektet
- heraf driftsudgifter i Skattesty-
relsen
- heraf driftsudgifter i Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen
I alt
Anm. : Sumafvigelser skyldes afrundinger.
*Projektet blev afsluttet d. 29. februar. Opdelingen af udgifter hhv. før og efter projektafslutning skiller derfor ved udgangen af februar.
**Afholdte forretningsudgifter for porto i Skattestyrelsen indgår ikke i opgørelsen for driftsudgifter i 2021-2023, men indgår i de samlede estimerede
driftsudgifter i 2024 og frem. Af tekniske årsager er afholdte driftsudgifter i Skatttestyrelsen i 2021 opgjort med betydelig usikkerhed.
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Total
241,8
116,8
125,0
2021
24,0
4,1
19,9
-
-
-
24,0
2022
91,6
44,9
46,7
-
-
-
91,6
2023
105,4
55,7
49,7
-
-
-
105,4
2024*
20,8
12,1
8,7
104,3
60,7
43,6
125,1
2025
-
-
-
124,6
72,8
51,8
124,6
2026
-
-
-
119,4
72,8
46,6
119,4
2027
-
-
-
115,7
72,8
42,9
115,7
2028
-
-
-
115,7
72,8
42,9
115,7
2029
-
-
-
115,7
72,8
42,9
115,7
2030
-
-
-
115,7
72,8
42,9
115,7
2031
-
-
-
115,7
72,8
42,9
115,7
2032
-
-
-
115,7
72,8
42,9
115,7
v) Opgørelse af endelige projektudgifter
De samlede omkostninger til projektets analyse- og gennemførelsesfase udgør i alt 605,0 mio. kr.
udgiftsbaseret i perioden 2019-2024,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Udgiftsbaserede projektudgifter for udvikling af OSM2
Mio. kr. (2024-pl)
Analysefase
Release 1
Release 2
Release 3
Tværgående udgifter
Risikopulje
I alt
Fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
26,2
104,7
207,3
96,9
173,4
-
608,5
Forventet regnskab
26,2
103,8
199,0
125,9
150,2
-
605,0
Afvigelse*
-
-0,9
-8,3
29,0
-23,2
-
-3,5
Anm. : Sumafvigelser skyldes afrundinger. *Negativt fortegn angiver et mindreforbrug på regnskabet ift. budget.
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Afvigelser i forhold til
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022
kan hovedsageligt henføres til et mindre-
forbrug i gennemførslen af Release 2 samt omprioritering af budget fra de tværgående styrings-
og støtteaktiviteter til udviklerteams under Release 3. Omprioriteringen er sket for at sikre, at
OSM2-systemet kunne tilføres mest mulig funktionalitet og flest mulige stabiliserende tiltag inden
for den resterende budgetramme.
vi) Konsekvenser af ny regnskabspraksis og nye afskrivningsperioder
Skatteministeriet har fastlagt ændrede principper for anlægsføring af udgifter i it-projekter,
jf. akt
52 af 26. januar 2023.
Som følge heraf sker der omkostningsbaseret forskydninger i fordelingen af
renter og afskrivninger over årene fra 2019 og frem samt forskydninger mellem det bevillings- og
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 263: Aktstykke 199 fra Skatteministeriet om afslutningen af OSM2-projektet (momsafregningssystemet One Stop Moms 2)
2876100_0008.png
8
lånefinansierede område. Grundet den øgede anlægsføring øges de samlede renteomkostninger til i
alt 179,6 mio. kr. i 2019-2036 i forhold til det forudsatte i
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022, jf. tabel
7.
Tabel 7
Omkostningsbaserede projektudgifter til OSM2
Mio. kr. (2024-pl)
Total
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
-2036
Økonomisk ramme, jf. fortroligt akt. AD af 2. juni 2022 (før ændret praksis)
Aktiverbare projek-
tudg., afskrivninger
Ikke-aktiverbare pro-
jektudgifter
Risikopulje
I alt, ekskl. renter
Renter
I alt, inkl. renter
Aktiverbare projek-
tudg., afskrivninger
Ikke-aktiverbare pro-
jektudgifter
Risikopulje
I alt, ekskl. renter
Renter
I alt, inkl. renter
262,1
346,4
-
608,5
54,2
662,7
-
28,0
-
28,0
0,2
28,3
-
74,4
-
74,4
2,1
76,5
6,4
131,1
-
137,5
6,2
143,7
23,3
54,9
-
78,2
9,1
87,3
29,4
57,9
-
87,3
9,9
97,2
38,7
-
-
38,7
9,2
47,9
38,7
-
-
38,7
7,2
45,9
38,7
-
-
38,7
5,4
44,0
38,7
-
-
38,7
3,4
42,1
38,7
-
-
38,7
1,4
40,1
9,6
-
-
9,6
0,2
9,9
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Opdateret projektbudget per januar 2024 (med ændret praksis)*
538,7
66,4
-
605,0
179,6
784,7
-
30,8
-
30,8
0,2
31,0
-
72,0
-
72,0
2,0
74,0
6,3
131,1
-
137,3
6,3
143,6
27,0
-167,5
-
-140,5
14,6
-125,9
66,7
-
-
66,7
21,1
87,8
33,7
-
-
33,7
21,0
54,7
36,0
-
-
36,0
19,4
55,4
36,0
-
-
36,0
17,6
53,6
36,0
-
-
36,0
15,8
51,8
36,0
-
-
36,0
14,0
50,0
36,0
-
-
36,0
12,2
48,2
36,0
-
-
36,0
10,4
46,4
189,0
-
-
189,0
25,0
214,0
Anm. : Sumafvigelser skyldes afrundinger.
Det bemærkes, at der er en mindre afvigelse på renteudgiften sammenlignet med beregningerne i Statens business case model, da denne ikke tager
højde for OSM2-systemets afskrivningsprofil, der tager udgangspunkt i idriftsættelsen af Release 1.
*Forbrugstallet for 2024 er baseret på en prognose og er således ikke et udtryk for det bogførte forbrug. Der forventes ingen væsentlige ændringer til
den udmeldte prognose.
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Med projektets gennemførelse af den tredje release har der, som anført i
fortroligt akt. AD af 2.
juni 2022,
været behov for at håndtere en række fejlrettelser, som har medført ændringer i systemets
tekniske design. Behov for fejlrettelser skyldes fx, at systemets virksomhedsregister blev udviklet
under stort tidspres frem imod de stramme EU-frister, hvilket har medført behov for ændringer i
funktionalitet fra tidligere releases. Dette har resulteret i, at der er foretaget en nedskrivning af den
samlede anlægsværdi for OSM2 på i alt 50,2 mio. kr. i 2023. Nedskrivningen påvirker ikke den
udgiftsbaserede opgørelse i tabel 7, men indebærer, at Skatteforvaltningens omkostninger til afskriv-
ninger og renter i tabel 7 er højere under projektudviklingsfasen og lavere efter projektnedlukningen
i forhold til
fortroligt akt. AD af 2. juni 2022.
vii. Konsekvenser for lånerammen
Projektets træk på lånerammen øges i de enkelte år på grund af den opdaterede lånerammeprofil som
følge af ny anlægspraksis og forlængede afskrivningsperiode, ligesom trækket på lånerammen vil
være i en længere periode (frem til 2036) i forhold til det forudsatte i
fortroligt akt. AD af 2. juni
2022, jf. tabel 8.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 263: Aktstykke 199 fra Skatteministeriet om afslutningen af OSM2-projektet (momsafregningssystemet One Stop Moms 2)
2876100_0009.png
9
Tabel 8
Træk på lånerammen på
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
i 2024-2036
Mio. kr. (2024-pl)
Træk på lånerammen,
jf. fortroligt
akt. AD af 2. juni 2022
Træk på lånerammen
2024
164,4
405,0
2025
125,8
369,0
2026
87,1
333,0
2027
48,4
297,0
2028
9,6
261,0
2029
-
225,0
2030
-
189,0
2031
-
153,0
2032
-
117,0
2033
-
81,0
2034
-
45,0
2035
-
9,0
2036
-
0,0
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
De lånerammemæssige konsekvenser i 2024 håndteres inden for rammerne af finansloven for
2024 under
§ 09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
De lånerammemæssige konsekvenser
i 2025-2027 håndteres inden for rammerne af
Flerårsaftale for skattevæsenets økonomi 2023-2027
af juni 2027,
mens de lånerammemæssige konsekvenser i 2028 og frem håndteres på kommende
bevillingslove.
viii) Tidsplan for fremtidige orienteringer
Skatteministeriet forventer at forelægge orienterende aktstykke om projektets drift og effekter et år
efter nedlukning af projektorganisationen i løbet af 1. halvår 2025,
jf. tabel 9.
Tabel 9
Tidsplan for fremtidige orienteringer af Finansudvalget om udviklingen af OSM2
Aktivitet
Orientering om projektets drift og effekter ca. ét år efter nedlukning af projektorganisationen.
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Forventet tidspunkt
1. halvår 2025
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger
København, den 28. maj 2024
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
Til Finansudvalget.