Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2868587_0001.png
Det Internationale Sekretariat
Notat om Økonomisk Redegørelse maj 2024
Klausuleret indtil 16. maj 2024 kl. 10:45
Sammenfatning
Økonomisk Redegørelse præsenteres for Finansudvalget den 16. maj kl.
13:15. I dette notat foreslår de økonomiske konsulenter 13 vinkler, der kan
danne udgangspunkt for spørgsmål på mødet eller efterfølgende stilles
skriftligt:
Vinkel 1: Er metoden til beregningen af strukturel beskæftigelse ændret?
Vinkel 2: Er regeringen ikke bekymret for, at der planlægges en ekspansiv
finanspolitik målt ved den ét-årige finanseffekt, når nu lønvæksten er for-
holdsvis høj?
Vinkel 3: Hvordan stiller regeringen sig til, at Nationalbanken i marts skrev,
at yderligere kapacitetspres bør imødegås af tiltag, som dæmper kapaci-
tetspresset i andre dele af økonomien?
Vinkel 4: Hvordan udvikler kerneinflationen i Danmark sig?
Vinkel 5: Hvor meget dæmper (tidligere) strukturpolitiske reformer kapaci-
tetspresset?
Vinkel 6: Er regeringen bekymret over, at vi kan købe færre udenlandske
varer for en given mængde indenlandske varer, når nu bytteforholdet fal-
der?
Vinkel 7: Er der anvendt et lavere skøn for lønstigningstaksten i progno-
sen, end det der aftalt på DA-området?
Vinkel 8: Hvordan ser regeringen på det forhold, at lønkvoten i den sam-
lede industri ekskl. M&P-virksomheder er faldet med 7 procentpoint fra
2001 til 2021?
Vinkel 9: Er en del af den lave produktivitetsudvikling strukturel?
Vinkel 10: Er skønnet for stigningen i den offentlige beskæftigelse udreg-
net givet en konstant varekøbskvote?
Vinkel 11: Hvad er regeringens holdning til, at væksten i de offentlige for-
brugsudgifter i 2023 var lavere end væksten i det demografiske træk?
(dog højere renset for COVID19-udgifter)
Vinkel 12: Har regeringen droppet sit mål om strukturel balance i 2025?
Vinkel 13: Bygger prognosen på nye oplysninger vedrørende de forsin-
kede ejendomsvurderinger?
Nedenfor gives et kort referat og samtidigt motiveres de 13 vinkler.
16. maj 2024
Birgitte Smith Lange
Økonomisk
specialkonsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Kathrine Lange
Økonomisk
chefkonsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Side 1 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Notat om Økonomisk Redegørelse maj 2024
2868587_0002.png
Kort referat af Økonomisk Redegørelse maj 2024
Dansk økonomi har ifølge Økonomiministeriet været inde i et bemærkelses-
værdigt forløb de seneste år. Aktiviteten blev hurtigt genoprettet efter corona-
pandemien, og beskæftigelsen er i de seneste par år fortsat med at stige
trods den tilbagegang i efterspørgslen, der fulgte med høje energipriser, høj
inflation, stigende renter og stagnation i udlandet. Dansk økonomi har været
præget af en todeling med en vækstafdæmpning eller direkte fald i de fleste
dele af økonomien, mens medicinalindustrien omvendt har haft stor frem-
gang.
Ministeriet forventer bedre muligheder for en bredere vækst i hele den inden-
landske økonomi de kommende år, da husholdningerne oplever realløns-
fremgang og kan øge forbruget. Fremgangen på tværs af brancher forventes
også forårsaget af en bedring i udlandet med deraf øget eksport.
I forrige prognose ventede regeringen en afmatning, så beskæftigelsen ville
falde både i år og næste år med i alt 117.000 personer fra 2023 til 2025.
Dette er nu ændret, så beskæftigelsen ventes at fortsætte sin stigning i år og
kun falde med 18.000 personer næste år. Det forventede fald i beskæftigel-
sen i 2025 skal ses i lyset af høje lønstigninger og en svag produktivitetsud-
vikling de senere år.
Faldet i beskæftigelsen i 2025 sker fra et højt niveau, og Økonomiministeriet
forventer således fortsat et kapacitetspres igennem helle prognoseperioden,
der går til og med 2025. Kapacitetspresset forventes dog at aftage, dvs. at de
såkaldte output- og beskæftigelsesgab aftager.
På trods af, at ministeriet har opjusteret forventningerne til væksten i 2024 og
2025, er forventningerne til inflationen blevet nedjusteret i 2024. Hvor mini-
steriet i december forventede en inflation på 2,8 pct. og 2,1 pct. i hhv. 2024
og 2025 forventer ministeriet nu en inflation på 2,1 pct. i begge år.
Hovedforløbet i prognosen er således en blød landing for dansk økonomi,
men Økonomiministeriet pointerer, at der fortsat er stor usikkerhed om prog-
nosen. I nedadgående retning trækker usikkerhed om inflationen og renter
samt krigen i Ukraine, situationen i Mellemøsten og geopolitiske spændinger
mellem USA og Kina. Hertil kommer usikkerhed, mht. om Danmark fortsat vil
kunne tiltrække udenlandsk arbejdskraft i samme omfang som tidligere.
Strukturel saldo
Der er (fortsat) udsigt til overskud på den strukturelle saldo i år og resten af
prognoseperioden. Sammenlignet med december-vurderingen er skønnet for
den strukturelle saldo opjusteret i 2023 og 2025, mens skønnet er uændret i
Side 2 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Notat om Økonomisk Redegørelse maj 2024
2868587_0003.png
2024. Fraregnes merudgifter til aftaler fra april på forsvarsområdet, indebæ-
rer maj-prognosen imidlertid en underliggende forbedring i gennem hele peri-
oden, jf. række 5 i tabel 1.
Tabel 1. Underliggende forbedring af strukturel saldo fra 2023-25
Strukturel saldo, i pct. af strukturelt BNP
1.
2.
3.
ØR maj 2024
ØR december 2023
Forskel, (1-2)
2023
1,2
0,5
0,7
2024
0,6
0,6
0
2025
0,3
0,2
0,1
Heraf
4. Øgede udgifter til forsvar og Ukrainefond siden dec.
23
1)
5.
Underliggende forbedring
0,7
0,4
0,3
-0,3
0,3
0,5
-0,2
-0,3
0,4
0,4
0
5.A Ændret konjunkturbidrag blandt andet som følge af
øget strukturel beskæftigelse,
2)
5.B Øvrige forhold
Note: 1) Jf. ”Aftale om forøgelse af den militære støtte under Ukrainefonden i 2024” (april 2024)
og ”Anden delaftale under forsvarsforliget 2024-2033” (april 2024). 2) Jf. forskel på konjunktur-
rensning i bilagstabel 8.3 i ØR december 2023 og bilagstabel 8.3 i ØR maj 2024. Kilde: Egne be-
regninger foretaget på baggrund af Økonomisk Redegørelse december 2023 og Økonomisk Re-
degørelse maj 2024.
Den underliggende forbedringen dækker blandt andet over, at Økonomimini-
steriet har opjusteret skønnet for den strukturelle beskæftigelse. Ministeriet
skriver, at den strukturelle fuldtidsbeskæftigelse er opjusteret med i størrel-
sesordenen 28.000 fuldtidspersoner i årene 2024-2025 siden Økonomisk Re-
degørelse, december 2023.
1
Ifølge ministeriet skyldes det blandt andet
strammere regler for dagpenge til nyuddannede, forhøjelser af folkepensions-
og efterlønsalder og så ikke mindst det forhold, at flere og flere udlændinge
arbejder i Danmark. Nettoindvandringen har været større, end man havde
regnet med. Og så er beskæftigelsesfrekvensen blandt herboende udlæn-
dinge vokset betydeligt.
Ministeriet foretager som vanligt ikke en opdateret råderumsberegning i rede-
gørelsen.
1
Jf. side 21.
Side 3 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Notat om Økonomisk Redegørelse maj 2024
2868587_0004.png
Finanspolitikkens stramningsgrad
Den såkaldte finanseffekt måler, om den – aktivt besluttede – finanspolitik er
stram eller slap.
2
En positiv finanseffekt afspejler, at finans- og strukturpolitik-
ken isoleret set øger kapacitetspresset, mens en negativ finanseffekt afspej-
ler, at finans- og strukturpolitikken mindsker kapacitetspresset.
Ét-årige finanseffekt
Den ét-årige finanseffekt afspejler, om finanspolitikken strammes eller lem-
pes
i forhold til året før.
Økonomiministeriet skønner, at finanspolitikken i
2023 var strammere ift. 2022 med en ét-årig finanseffekt i 2023 på -1,3 pro-
centpoint (nederste række i tabel 2).
Tabel 2. Finans- og strukturpolitikkens virkning på outputgabet (ét-årig
finanseffekt)
Procentpoint
Virkning af traditionel finans-
og strukturpolitik, A
Virkningen af udbetaling af in-
defrosne feriepenge og inve-
steringsvindue, B
Finanseffekt ekskl. covid-19-
engangsforhold, C=A+B
Virkningen af covid-19-en-
gangsforhold, D
Et-årige
finanseffekt,
E=C+D
Kilde: ØR maj 2024.
2020
0,1
0,1
2021
-0,1
0,3
2022
-0,3
-0,1
2023
-0,2
-0,4
2024
0,4
0,0
2025
0,3
0,1
0,2
1,4
1,6
0,2
0,6
0,8
-0,4
-1,2
-1,6
-0,6
-0,7
-1,3
0,4
0,0
0,3
0,4
0,0
0,4
Siden forrige prognose fra december 2023 har Økonomiministeriet imidlertid
opjusteret den ét-årige finanseffekt i 2024 og 2025 med hhv. 0,4 og 0,1 pro-
centpoint. Økonomiministeriet forventer således en ét-årig finanseffekten på
hhv. 0,3 og 0,4 procentpoint i 2024 og 2025, jf. nederste række i tabel 2.
Målt ved den ét-årige finanseffekt forstærker finanspolitikken således kapaci-
tetspresset i 2024 og 2025.
Flerårig finanseffekt
Finans- og strukturpolitikkens virkning på konjunkturerne kan imidlertid både
opgøres ved den ét-årige og den flerårige finanseffekt. Den flerårige finansef-
fekt måler virkningen af finans- og strukturpolitikken i det pågældende år og
de forudgående år i forhold til et basisår, der aktuelt er 2019, dvs. året før co-
ronapandemien, og hvor økonomien ifølge Økonomiministeriet ikke var langt
fra en neutral konjunktursituation.
2
Finanseffekten afspejler alene effekten af den aktive politik og afspejler dermed ikke virkningen
af de såkaldt automatiske stabilisatorer, dvs. at udgifterne til arbejdsløshedsunderstøttelse ek-
sempelvis går ned i tilfælde af en højkonjunktur.
Side 4 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Notat om Økonomisk Redegørelse maj 2024
2868587_0005.png
Økonomiministeriet skønner, at den samlede finans- og strukturpolitik siden
2019 har haft en dæmpende virkning på kapacitetspresset i dansk økonomi,
svarende til en negativ finanseffekt på -0,6 procentpoint i 2024 og -0,2 pro-
centpoint i 2025, målt ved den flerårige virkning på outputgabet, jf. tabel 3.
Tabel 3. Finans- og strukturpolitikkens virkning på output- og beskæfti-
gelsesgabet (flerårig finanseffekt)
Procentpoint
Flerårig virkning på outputgab
Flerårig virkning på beskæfti-
gelsesgab
Kilde: ØR maj 2024.
2020
1,6
1,9
2021
2,4
2,3
2022
0,7
0,6
2023
-0,7
-0,7
2024
-0,6
-0,8
2025
-0,2
-0,3
Ved evalueringen af den planlagte finanspolitik, lægger Økonomiministeriet
vægt på, at den flerårige finanseffekt er negativ og således dæmper kapaci-
tetspresset. Ministeriet konkluderer på denne baggrund, at finanspolitikken
vurderes at være afstemt med konjunktursituationen.
3
Vinkel 1.
Er metoden til beregningen af strukturel beskæftigelse ændret?
Økonomiministeriet skriver, at der altid vil være usikkerhed forbundet med
skønnet for den strukturelle beskæftigelse. Regeringens skøn for den struktu-
relle beskæftigelse bygger på to separate modelskøn fra Finansministeriet.
Det ene modelskøn foretages med udgangspunkt i en såkaldt økonometrisk
model, hvor den faktiske beskæftigelse opdeles i et strukturelt og et konjunk-
turelt element. Den overordnede tankegang er beskrevet i publikationen ”Fi-
nansministeriets beregning af gab og strukturelle niveauer” fra Finansministe-
riet i 2020.
Den anden model tager derimod udgangspunkt i et såkaldt befolkningsregn-
skab, hvor der tages højde for den demografiske udvikling ved at fastholde
historiske beskæftigelsesfrekvenser fordelt på alder og herkomst på befolk-
ningsfremskrivningen. Hertil indregnes beskæftigelsesvirkninger som følge af
ændret uddannelsesadfærd og vedtagne reformer. Det er første gang de
økonomiske konsulenter ser denne befolkningsregnskabsmetode beskrevet.
Udvalget kunne på den baggrund spørge, hvornår centraladministrationen
begyndte at anvende befolkningsregnskabsmodellen? Det skal ikke mindst
ses i lyset af, at det af figur 1.6 side 34 fremgår, at den strukturelle beskæfti-
gelse ville have været større, hvis ministeriet alene havde anvendt den øko-
nometriske model.
3
Se eventuelt side 181-82 i rapporten for en uddybning.
Side 5 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Notat om Økonomisk Redegørelse maj 2024
2868587_0006.png
Vinkel 2.
Er regeringen ikke bekymret for, at der planlægges en
ekspansiv finanspolitik målt ved den ét-årige finanseffekt, når
nu lønvæksten er forholdsvis høj?
Steen Bocian, cheføkonom på Børsen, udtrykker i en
artikel
fra d. 15 maj be-
kymring for, om regeringens planlagte finanspolitik med en positiv ét-årig fi-
nanseffekt i år og næste år er afstemt med konjunkturerne særligt i lyset af
det stramme arbejdsmarkedet og det forhold, at lønvæksten er steget kraftigt
over de seneste år.
Vinkel 3.
Hvordan stiller regeringen sig til, at Nationalbanken i marts
skrev, at yderligere kapacitetspres bør imødegås af tiltag, som
dæmper kapacitetspresset i andre dele af økonomien
Danmarks Nationalbank udgav en prognose for dansk økonomi d. 20 marts
2024, se
her.
På det tidspunkt vurderede Nationalbanken, at den planlagte
finanspolitik var passende afstemt med de aktuelle udsigter for konjunktursi-
tuationen i Danmark og euroområdet.
I analysen fra marts understreger Nationalbanken imidlertid, at banken ikke
har taget højde for et yderligere kapacitetspres fra det forsvarsudspil, der se-
nere mundende ud i forsvarsaftalerne fra april 2024. Således skriver Natio-
nalbanken følgende i analysen: ”I den nuværende konjunktursituation, hvor
der efter en periode med meget høj inflation fortsat er et mærkbart pres på
arbejdsmarkedet og et vist inflationspres fra høje lønstigninger, bør finanspo-
litikken ikke skubbe til efterspørgslen. Hvis udmøntningen øger kapacitets-
presset nævneværdigt, bør forsvarsudspillet derfor modgås af tiltag, som
dæmper kapacitetspresset andre steder i økonomien”.
Vinkel 4.
Hvordan udvikler kerneinflationen i Danmark sig?
Modsat Økonomisk Redegørelse fra december 2023 redegør Økonomimini-
steriet ikke i maj-udgaven for udviklingen i kerneinflationen. Kerneinflationen
opgøres typisk ved, at energi- og fødevarepriser tages ud af regnestykket, så
man får et mere stabilt udtryk for inflationen. Det er interessant, fordi de store
udsving i f. eks. benzin- og fødevarepriser kan skygge for, hvordan det un-
derliggende går med inflationen i økonomien.
Således er det da også typisk vurderingen af udviklingen i kerneinflationen,
der ligger til grund for vurderingen af inflationspresset fra den indenlandske
økonomiske udvikling, se eksempelvis
her.
Vinkel 5.
Hvor meget dæmper (tidligere) strukturpolitiske reformer
kapacitetspresset?
De økonomiske konsulenter har i forbindelse med Økonomisk Redegørelse
fra august, maj og marts 2023 henledt Finansudvalgets opmærksomhed på,
Side 6 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Notat om Økonomisk Redegørelse maj 2024
2868587_0007.png
at den isolerede effekt af strukturpolitikken på kapacitetspresset ikke længere
fremgår af Økonomisk Redegørelse.
Tidligere herunder bl.a. i Økonomisk Redegørelse fra august 2022 fremgik
det, at den isolerede effekt af strukturpolitikken på den ét-årige finanseffekt er
ca. -0,15 pct. af BNP om året i perioden 2020-2023, hvilket i høj grad kunne
tilskrives tidligere vedtagne reformer, herunder Tilbagetrækningsaftalen fra
2011 og Skattereformen fra 2012.
4
Udvalget kunne på den baggrund bede
om en dekomponering af den ét-årige finanseffekt, hvor (tidligere) strukturpo-
litiske reformers effekt på kapacitetspresset fremgår.
Vinkel 6.
Er regeringen bekymret over, at vi kan købe færre udenlandske
varer for en given mængde indenlandske varer, når nu
bytteforholdet falder?
Et lands bytteforhold udtrykker forholdet mellem priserne på eksport - og im-
portvarer. Bytteforholdet forværres, når priserne på importvarer stiger relativt
til priserne på eksportvarer og forbedres, når priserne på eksportvarer stiger
relativt til importvarer. Af figur 6.11 s. 139 ses det, at bytteforholdet faldt mar-
kant i 2023. Faldet i det samlede bytteforhold i 2023 afspejler et markant faldt
i bytteforholdet for tjenester, idet bytteforholdet for varer faktisk steg i 2023, jf.
s. 140.
Vinkel 7.
Er der anvendt et lavere skøn for lønstigningstaksten i
prognosen, end det der aftalt på DA-området?
Skønnet i Økonomisk Redegørelse for lønstigningstaksten fremadrettet (lyse-
grøn linje) ser umiddelbart lavere ud end, hvad der er aftalt på DA-området
(samlede søjler), jf. figur 5.35 på s. 122.
Vinkel 8.
Hvordan ser regeringen på det forhold, at lønkvoten i den
samlede industri ekskl. M&P-virksomheder er faldet med 7
procentpoint fra 2001 til 2021?
Økonomiministeriet vurderer, at lønkvoten er faldet med knap 15 procentpoint
i den samlede industri i 2001-2021. Ser man bort fra de 0,5 pct. største virk-
somheder, som for en stor del også er M&P-virksomheder (såkaldt merchan-
ting og processing- virksomheder, hvor varer ikke krydser den danske
grænse) er lønkvoten faldet med 7 procentpoint i den samlede industri, jf. s
126 og 132.
4
https://fm.dk/media/26422/oekonomisk-redegoerelse-august-2022_web_a.pdf
Side 7 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Notat om Økonomisk Redegørelse maj 2024
2868587_0008.png
Vinkel 9.
Er en del af den lave produktivitetsudvikling strukturel?
Høj produktivitet er afgørende for den økonomiske velstand. Derfor kan det
være problematisk, når produktiviteten i den private sektor produktion og salg
af varer i udlandet direkte er faldet siden 2021.
5
Vinkel 10.
Er skønnet for stigningen i den offentlige beskæftigelse
udregnet givet en konstant varekøbskvote?
Ifølge Danmarks Statistiks foreløbige nationalregnskabstal fra marts 2024 er
den offentlige beskæftigelse steget med 7.000 personer i 2023. Økonomimi-
nisteriet forventer, at den stiger yderligere med 6.000 og 5.000 personer i
hhv. 2024 og 2025. Den skønnede offentlige beskæftigelsesvækst i 2024 er
dermed opjusteret med 3.000 personer sammenlignet med december-rede-
gørelsen.
Økonomiministeriet skriver, at skønnet for den offentlige beskæftigelse er be-
regningsteknisk og blandt andet afhænger af forholdet mellem offentlig løn og
varekøb. Udvalget kunne spørge ind til denne beregningstekniske antagelse.
Forudsættes der en konstant varekøbskvote fra 2023 til 2025 på trods af stig-
ninger i de offentlige lønninger?
Vinkel 11.
Hvad er regeringens holdning til, at væksten i de offentlige
forbrugsudgifter i 2023 var lavere end væksten i det
demografiske træk? (dog højere renset for COVID19-udgifter)
Af redegørelsen fremgår det, at den offentlige forbrugsvækst i 2023 er opgjort
til 0,0 pct., jf. figur 1.2 på s. 26 i sammenfatningen. Det er lavere en skønnet
for væksten i det demografiske træk for 2023, jf. tidligere mellemfristede
fremskrivninger. Når der korrigeres for ekstraordinære udgifter relateret til co-
vid-19 i 2022 er forbrugsvæksten fra 2022 til 2023 dog 2,7 pct., hvilket frem-
går af redegørelsen s. 174, hvilket overstiger væksten i det demografiske
træk. Det er yderligere værd at bemærke, at der er planlagt en vækst i de of-
fentlige forbrugsudgifter for 2024 på 4,5 pct., dvs. langt over væksten for det
demografiske træk.
Vinkel 12.
Har regeringen droppet sit mål om strukturel balance i 2025?
Af regeringsgrundlaget fra december 2022 fremgår det, at regeringen sigter
efter en strukturel saldo på 0 pct. af BNP i 2025.
6
Konkret står der: ” Rege-
ringen vil endvidere tilrettelægge finanspolitikken efter strukturel balance i
2025”. Imidlertid fremgår det af Økonomisk Redegørelse fra maj 2024, at der
planlægges efter en strukturel saldo på 0,3 pct. af BNP i 2025.
5
jf. figur 1.8 side 15 i Økonomisk Redegørelse maj 2024.
https://fm.dk/media/26729/ansvar-for-danmark_det-politiske-grundlag-for-danmarks-rege-
ring_december-2022.pdf
6
Side 8 | 9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 254: Notat om Økonomisk Redegørelse maj 2024
2868587_0009.png
Vinkel 13.
Bygger prognosen på nye oplysninger vedrørende de
forsinkede ejendomsvurderinger?
Side 166 i rapporten forklarer Økonomiministeriet forskellen på skønnet for
de offentlige finanser fra december til maj. Her står blandt andet: ”Nye oplys-
ninger i form af udskydelse af den ekstraordinære tilbagebetaling af ejen-
domsskatter til boligejere fra 2024 til 2025 bidrager isoleret set til en forbed-
ring af den offentlige saldo i 2024 og modsvares af en svækkelse af den of-
fentlige saldo i det efterfølgende år”. Udvalget kunne spørge, om dette dæk-
ker over oplysninger, der ikke før har været delt med Folketinget.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 9 | 9