Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 248
Offentligt
2864445_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
7. maj 2024
J nr.
2024-1602
Svar på KEF alm. del – spm. 354
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 10. april 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 354, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 354
I den endelige rapport fra ekspertgruppen for en grøn skattereform, som blev of-
fentliggjort den 21. februar 2024, skelnes der afgiftsmæssigt ikke mellem afgas-
set og ikke-afgasset husdyrgødning, selvom metanudslippet ved opbevaring og
udbringning til mark er større for ikke-afgasset gødning. Vil ministeren oplyse,
hvilken samfundsøkonomisk betydning det vil have at inddrage forskellen i ud-
formningen af en klimaafgift for landbruget og/eller ved at fjerne/reducere til-
skuddet til biogasanlæg?
Svar
Indledningsvist bemærkes, at det ikke er korrekt, at der i Ekspertgruppens rap-
port ikke afgiftsmæssigt skelnes mellem det afgiftsmæssige grundlag afgasset
og ikke-afgasset husdyrgødning.
Husdyrgødning medfører udledning i landbrugssektoren af metan og lattergas i
forbindelse med gødningshåndtering i stald og lager samt lattergasudledninger
ved gødning udbragt på mark. Udledningerne fra gødningshåndtering i hhv.
stald og lager følger af håndtering af dyrenes gødning i stalden, og når gødnin-
gen opbevares i lager fx i en gylletank.
Hvis husdyrgødning anvendes til fremstilling af biogas, indebærer det, at hus-
dyrgødningen hurtigt bringes fra stald til biogasanlæg. Det vil reducere metan-
og lattergasudledningen i gødningshåndteringen i stald, som følge af at husdyr-
gødningen opholder sig i kortere tid i stald og derved ikke udvikler samme
mængde metan. Konkret vil reduktionen indregnes emissionsopgørelsen i land-
brugssektoren under gødningshåndtering.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 248: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 354 om, hvilken samfundsøkonomisk betydning det vil have at inddrage forskellen i udformningen af en klimaafgift for landbruget og/eller ved at fjerne/reducere tilskuddet til biogasanlæg
2864445_0002.png
Herudover reduceres udledningerne fra gødningshåndtering i lager, når husdyr-
gødningen er afgasset. Særligt metanudledningen er lavere for afgasset husdyr-
gødning ved opbevaring i fx gylletanke. Konkret vil reduktionen indregnes i
emissionsopgørelsen i landbrugssektoren under gødningshåndtering.
Det er således muligt for landbrugeren at reducere metanudledningen ved an-
vendelse af forskellige staldtyper og tiltag i stald og lager. Det er lagt til grund i
Ekspertgruppens modeller og beregninger, at udledningerne forbundet med
gødningshåndtering (dvs. staldteknologi) vil indgå som en del af det afgiftsplig-
tige grundlag for en CO
2
e-afgift på husdyr, herunder også reduktionen af udled-
ninger fra gødningshåndtering i stald og lager som følge af afsætning til biogas.
Landbrugerens individuelle staldtyper og gødningshåndtering vil således påvirke
landbrugerens afgiftspligtige grundlag for en CO
2
e-afgift på husdyr. Landbru-
gere med mere klimavenlige stald- og lagerteknologi vil have en lavere afgift
sammenlignet med mindre klimavenlige stald- og lagerteknologier. Hertil kom-
mer, at evt. lagring af afgasset husdyrgødning kan have lavere klimeffekt end
ikke-afgasset husdyrgødning, hvilket vil reducere det afgiftspligtige grundlag for
en CO
2
e-afgift ved gødningshåndtering i lager.
Det bemærkes, at udledningerne fra husdyrgødning udbragt på mark ifølge
emissionsopgørelsen er upåvirket af, hvorvidt husdyrgødningen er afgasset,
jf.
Grøn skattereform - Endelig afrapportering, boks 7.3.
Derfor vil afgiftspligtige
grundlag for en CO
2
e-afgift på gødning udbragt på mark være upåvirket af om
husdyrgødningen er afgasset i forbindelse med biogasproduktion eller ej.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2