Til Skatteudvalget – Folketinget
6. maj 2024
Vedrørende de nye foreløbige vurderinger af grundværdier
Vi henvender os til Skatteudvalget på vegne af en gruppe af andelsforeninger i området
omkring Nansensgade i København K.
Baggrunden for vores henvendelse er de nye foreløbige vurderinger af grundværdier, som på
tværs af vores foreninger indebærer store men også meget uensartede stigninger i
vurderingerne og derved også i skattebetalingen (grundskylden). Står de foreløbige
vurderinger til troende vil det medføre at boligbeskatningen af familierne og beboerne i
området vil stige voldsomt og for nogle vil blive mangedoblet.
Indledningsvis vil vi gerne fastslå, at vi i kredsen af foreninger, der har drøftet de nye
vurderinger, er tilhængere af en gennemskuelig, retvisende og rimelig beskatning af
grundværdier, og at vores ærinde her på ingen måde er at undgå en rimelig beskatning.
Vi er dog bekymrede og foruroligede over den manglende gennemsigtighed, der er i
grundlaget for vurderingerne, den store vilkårlighed og variation der er i vurderingerne, og de
store økonomiske konsekvenser, som det vil have for beboere og familier bosiddende i
andelsforeninger de steder, hvor vurderingerne stiger mest.
For at kunne analysere betydningen af de nye vurderinger nærmere har vi indsamlet data fra
offentlige kilder vedrørende både de hidtil gældende grundværdier og de nyeste foreløbige
grundvurderinger (vi følger med i de løbende justeringer). Vi har endvidere indsamlet data om
grundenes størrelse og anvendelse samt data vedr. både de tidligere gældende
grundskyldspromiller i kommunerne og de nye grundskyldspromiller gældende fra 2024. Vi har
på den baggrund beregnet de samlede konsekvenser af de nye vurderinger og den nye
skattebetaling, når den er fuldt indfaset (beregnet på baggrund af 80% af den foreløbige
vurdering). Vi har samlet kunne identificere fuldstændige data vedrørende 8.673
andelsforeninger (ud af anslået ca. 9.000 andelsforeninger i Danmark). Der er givetvis detaljer
i skatteberegningen, som vi ikke har kunne tage højde for, eksempelvis i forhold til
planmæssige begrænsninger i arealanvendelsen.
1) Manglende gennemsigtighed
Hensigten med lovgivningen var oprindeligt at sikre en større gennemskuelighed for borgerne i
de nye ejendomsvurderinger. Den måde man har tilrettelagt det på indebærer imidlertid, at det
overlades fuldt og helt til Vurderingsstyrelsen at konstruere en model og en algoritme, som
anvendes til at foretage vurderingerne.
Det er tilsyneladende ikke muligt at få indsigt i, hvordan denne model og algoritme er
konstrueret, og hvordan det har betydning for vurderingen af de enkelte grunde. Vi er flere
foreninger, der har søgt aktindsigt i det konkrete grundlag for vurderingen af vores grunde. Vi
har alene kunne opnå indsigt i de input-data, der kan identificeres for ejendommene, men vi
har fået afvist at få indsigt i modellen og derved i hvilke data (fx i form af
referenceejendomme, konkrete handler m.v.), kriterier og værdier, der har afgørende
betydning for vurderingen af grundværdien. Samtidig er det i lovgivningen fastsat, at vi som
borgere ikke skal partshøres, og muligheden for at klage over de foreløbige vurderinger er
afskåret.