Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 236
Offentligt
2857729_0001.png
It-tilsynets årlige redegørelse
Møde den 25. april 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Plancher modtaget fra Skatteministeriet efter præsentationen af It-tilsynets årlige redegørelse den 25/4-24
2857729_0002.png
Dagsorden
1. Præsentation af It-tilsynets årlige redegørelse
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Plancher modtaget fra Skatteministeriet efter præsentationen af It-tilsynets årlige redegørelse den 25/4-24
2857729_0003.png
1. Præsentation af It-tilsynets
årlige redegørelse 2023
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Plancher modtaget fra Skatteministeriet efter præsentationen af It-tilsynets årlige redegørelse den 25/4-24
2857729_0004.png
Aktiviteter i 2023
7 UNDERSØGELSER
4 OPFØLGNINGER PÅ
UNDERSØGELSER
2 UDTALELSER TIL FIU
Informationssikkerhed
Legacy
Opkrævning og inddrivelse
(gæld)
Igangsætning af projekter
(Skat Ligning)
Told (EUTK)
Analytisk dataplatform (ADP)
Ejendomsvurdering (ICE)
Erhvervssystemets levetids-
forlængelse (ESLE)
Governance og organisering
Sourcing
One Stop Moms 2 (OSM2)
Udfasning af SAP38 (USO)
Told (EUTK)
Ingen indberetninger fra whistleblowerordningen er modtaget i 2023
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Plancher modtaget fra Skatteministeriet efter præsentationen af It-tilsynets årlige redegørelse den 25/4-24
2857729_0005.png
Status fra 2021 til og
med 2023
It-tilsynet har i alt afgivet 462 anbefalinger de
seneste tre år*
Fokus har især været på de kritiske områder:
ejendom, gæld, told, legacy og
informationssikkerhed
266 anbefalinger (58 pct.) er implementeret af
Skatteforvaltningen
196 anbefalinger er fortsat åbne, heraf vil en
delmængde være åbne i de enkelte
programmers/projekters løbetid, da det kræver
kontinuerlig fokus.
2021
2022
2023
222
anbefalinger fordelt på syv
programmer, projekter og
tværgående emner
168
anbefalinger fordelt på ti
programmer, projekter og
tværgående emner
72
anbefalinger fordelt på ni
programmer, projekter
og tværgående emner
Heraf flest på
toldområdet, som
modtog 19 anbefalinger
Heraf flest på
ejendomsområdet, som
modtog 110 anbefalinger
Heraf flest på
gældsområdet, som
modtog 54 anbefalinger
*Antal anbefalinger falder fra 2022 til 2023 pga. metodeskift til færre anbefalinger
suppleret med konkrete implementeringsforslag.
5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Plancher modtaget fra Skatteministeriet efter præsentationen af It-tilsynets årlige redegørelse den 25/4-24
2857729_0006.png
Nøgletal
2023-anbefalingers fordeling på tilsynets 7 fokusområder
Udvikling
7%
Implementering
Forretningsløsning
1%
8%
Projektstyring
28%
It-tilsynets anbefalinger falder primært på fire områder: Projektstyring,
Plangrundlag, Teknisk løsning og Kompetencer
Tendensen er fortsat fra 2021 og 2022
Udfordringerne handler særligt om projektstyring og -planlægning,
ledelse, kapacitet, kompetencer, dataforvaltning, modernisering og it-
drift
Teknisk Løsning
17%
Kompetencer
11%
Plangrundlag
28%
6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Plancher modtaget fra Skatteministeriet efter præsentationen af It-tilsynets årlige redegørelse den 25/4-24
2857729_0007.png
Det går i den rigtige retning
Mærkbar fremdrift i de store og komplekse it-programmer og -projekter
1.
2.
3.
4.
Styrelsernes it-udviklingsevner og det
tværgående samarbejde er modnet
Den overordnede porteføljestyring er
forbedret via større gennemsigtighed
i it-porteføljens status
Bedre porteføljeoverblik giver
mulighed for mere strategisk og
forretningsmæssig prioritering
Fagstyrelserne tager mere ansvar og
er mere afstemte om prioritering,
scope og tilgang til projekterne med
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
5.
6.
7.
8.
Der er etableret mere klare mandater
og roller.
Fagstyrelser har øget fokus på at stille
konkrete, faste krav til it-udviklingen
Styregrupperne tager i højere grad de
nødvendige beslutninger og
efterspørger øget kvalitet i
rapporteringen for at kunne følge
fremdriften i programmer og
projekter tæt
Styrbarheden er gradvist øget, da et
stigende antal projekter nedbrydes i
mindre dele, og der oftere vælges en
trinvis tilgang i opgave-løsningen
Der er en øget kommerciel tilgang og
bedre anvendelse af eksisterende
leverance-kontrakter
10. Der er fremdrift ift. etablering af en ny
sourcingstrategi
11. Øget fokus på samarbejde med
leverandørerne i tillidsfuldt
partnerskaber
12. Tidlig leverandørinvolvering og tæt,
løbende dialog viser resultater
9.
7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Plancher modtaget fra Skatteministeriet efter præsentationen af It-tilsynets årlige redegørelse den 25/4-24
2857729_0008.png
Der er fortsat et stykke vej
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen er forsat på vej til at blive en mere moden it-organisation
1.
2.
3.
4.
It-ledelse med fokus på
leverancekultur skal fortsat styrkes
De mange store udviklingsopgaver
skal løftes sideløbende med en
betydelig driftsopgave og oprydning i
teknisk gæld
De store, komplekse it-programmer
indeholder fortsat høj risiko for
forsinkelse eller fordyrelse
Projekterne skal bedre fra start via
øget ledelsesinvolvering, mere klar
afgrænsning af tid og økonomi og
med fokus på fremdrift i
opstartsaktiviteter
5.
6.
7.
For lidt fokus på dataforvaltning og
data-discipliner, herunder at sikre,
data er validerede, konsistente,
rensede og bredt anvendelige
Levetidsforlængelse og
modernisering af it-porteføljen
udfordres af manglende strategiske
beslutninger og rammer samt
begrænset fremdrift i forbedringerne
Erfarne forretnings- og it-
kompetencer mangler, hvilket giver
flaskehalse i de kritiske
forretningsafklaringer og i it-
udviklingen
8.
9.
It-driften vil forventeligt komme til at
fylde relativt mere end den tidligere
har gjort i forhold til nyudvikling
Den nye flerårige økonomiske
ramme og tilgang til styring af it-
området stiller nye krav til
styringsmodeller for at opnå
gevinsterne ved flerårsaftalen,
herunder omkostnings-optimeringer
8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Plancher modtaget fra Skatteministeriet efter præsentationen af It-tilsynets årlige redegørelse den 25/4-24
2857729_0009.png
Forventninger til 2024
It-tilsynet forventer at:
Genbesøge de største it-programmer i Skatteforvaltningen, herunder på
ejendoms-, told- og gældsområdet samt legacy
Følge op på fremdriften ift. informationssikkerhed, igangsætningen af
nye projekter, sourcing, it-modernisering, projekterne Analytisk
dataplatform og Erhvervssystemets levetidsforlængelse
Igangsætte nye undersøgelser inden for emnerne: digitaliseringsklar
lovgivning og regelforenkling samt implementeringen af flerårsaftalen
Hvis der opstår ”faresignaler”, vil It-tilsynet
undersøge emnet/området,
selvom det ikke er en del af det planlagte årshjul, hvorfor ovenstående er
med forbehold for ændringer
9