Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2856579_0001.png
25. april 2024
J.nr. 2024 - 2948
Til Folketinget
Skatteudvalget
Det uafhængige tilsyn med told- og skatteforvaltningens it-område (It-tilsynet) har udar-
bejdet sin årlige redegørelse for 2023. Den årlige redegørelse er en offentlig beretning til
skatteministeren, hvor It-tilsynet afrapporterer om sine aktiviteter i det forgangne år og
opsummerer hovedbudskaber om tilstanden på Skatteministeriets it-område.
It-tilsynet peger overordnet på, at der er sket fremdrift i implementeringen af It-tilsynets
anbefalinger fra 2021 til og med 2023, da 58 pct. af alle anbefalinger de seneste tre år er
implementeret. En delmængde af de åbne anbefalinger vil være åbne i en længere periode
i de enkelte projekter og programmers løbetid, hvor der er behov for et fortsat fokus.
Jeg er tilfreds med, at It-tilsynet også i år observerer en mærkbar fremdrift i Skatteforvalt-
ningens store, komplekse it-projekter og -programmer. Det er også min oplevelse, selvom
der fortsat er væsentlige risici forbundet med projekter i den størrelsesorden og med den
kompleksitet, som gennemføres på skatteområdet i disse år. Det er også positivt, at It-til-
synet fremhæver en øget modenhed i Skatteforvaltningens porteføljestyring og -priorite-
ring.
It-tilsynet observerer, at der fortsat også er udfordringer på it-området i Skatteforvaltnin-
gen. De peger blandt andet på teknisk gæld og mange store udviklingsopgaver, der skal
løftes samtidigt med den løbende drift. Det er jeg enig med tilsynet i, selvom Skattefor-
valtningen er nået langt. Jeg vil i det følgende fremhæve et par af de temaer, som It-tilsy-
net er inde på.
Fortsat store og komplekse programmer med høj risiko.
It-tilsynet peger på, at Skatteforvaltnin-
gens igangværende arbejde med at genoprette problemområderne i de store
udviklingsprogrammer fortsat er omfattende og ressourcekrævende. Jeg er enig i, at der
stadig er en høj risiko forbundet med de store it-programmer på told-, ejendoms- og
gældsområdet. En succesfuld udvikling af fx det nye ejendomsvurderingssystem er under
forudsætning af stram styring, proaktiv og fokuseret ledelse, samt at de nødvendige be-
slutninger træffes og eksekveres effektivt.
Levetidsforlængelse og modernisering.
It-tilsynet peger på, at Skatteforvaltningens levetidsfor-
længelse og modernisering af kritiske, ældre it-systemer er udfordret af manglende strate-
giske beslutninger samt begrænset fremdrift i konkrete systemforbedringer. Generelt er
systemernes tilstand forbedret de seneste år, hvilket er positivt, men der er tale om et
komplekst arbejde, der tager lang tid. Aktuelt er der ti moderniseringsprojekter i pipeline,
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: IT-Tilsynets årlige redegørelse 2023
2856579_0002.png
og i 2024 arbejdes der på modernisering af seks prioriterede områder i Skatteforvaltnin-
gen samt en række mindre driftsforbedringsinitiativer. Skatteforvaltningen arbejder fortsat
med at konsolidere en flerårig plan for modernisering inden for de enkelte skattedomæ-
ner, hvilket forventes at strække sig ind i 2025. Dertil arbejdes der med at styrke eksekve-
ringen af it-moderniseringsaktiviteter, og det er forventningen, at der frem mod 2027 vil
blive igangsat en stigende andel af moderniseringsprojekter.
Ny tilgang til styring af it-området.
It-tilsynet fremhæver, at aftalen om den nye flerårige øko-
nomiske ramme for skattevæsenet 2023-2027 stiller krav til styring af it-området under et
kapacitetsloft. Jeg er enig i, at styringen og prioriteringen på it-området i skattevæsenet
fortsat skal styrkes. Jeg har noteret mig, at implementering af flerårsaftalen overordnet
forløber planmæssigt, og at Skatteforvaltningen bl.a. arbejder med at igangsætte mindre
og mere styrbare it-projekter.
Det er fortsat min vurdering, at samarbejdet med It-tilsynet tilfører stor værdi til Skatte-
ministeriets it-udviklingsaktiviteter og hjælper med til at reducere risici i it-porteføljen
gennem deres tilsyn og rådgivning.
Jeppe Bruus
/ Sarah Friis Maarupgaard
Side 2 af 2