Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 227
Offentligt
2856433_0001.png
22. april 2024
J.nr. 2023 - 9367
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 71 af 27. november 2023 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 227: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 71 om ministeren vil opgøre provenueffekten af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i 2022
2856433_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre provenueffekten af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i
2022? Der bedes opgjort effekter både for det umiddelbare provenu, provenu efter tilba-
geløb og provenu efter tilbageløb og adfærd for hvert af årene 2022-2030 og den varige
virkning. Desuden bedes opgørelsen vise både effekten af hvert enkelt tiltag og den sam-
lede effekt. Der henvises til svar på FIU alm del
spørgsmål 174 (folketingsåret 2021-22).
Svar
De skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført eller aftalt på Skatteministeriets område
siden regeringen tiltrådte i december 2022, fremgår af tabel 1.
Der er samlet gennemført 12 stramninger og 24 lempelser gennem skatte- og afgiftsinitia-
tiver med provenuvirkning på Skatteministeriets område siden regeringens tiltrædelse.
Samlet skønnes det at medføre en umiddelbar nettolempelse på ca. 19,7 mia. kr. i 2030 og
ca. 14,0 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Varigt er der tale om en nettolempelse på ca.
18,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Heri indgår også initiativer, der implementerer resterende initiativer fra aftaler indgået før
regeringsperioden. Af større initiativer aftalt før regeringens tiltrædelse kan nævnes imple-
mentering af de resterende elementer af boligskatteforliget (L 113 2022-23) samt forhø-
jelse af energiafgiften på fossile brændsler (L 15 A 2022-23) fra
Aftale om grøn skattereform
for industri m.v.
af 24. juni 2022.
Når der ses på ny politik, der er aftalt siden regeringen tiltrædelse i december 2022, er der
tale om en samlet nettolempelse på 4,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i varig virkning.
Dette omfatter bl.a. den største lettelse af personskatterne i 10 år.
Det bemærkes, at der i de samlede provenuopgørelser ikke er indregnet det vedtagne spor
2 fra OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi, da denne skal ses i sammen-
hæng med aftalens spor 1, der medfører et mindreprovenu. Herudover bemærkes det, at
der i opgørelsen heller ikke er indregnet regeringens beslutning om at annullere den plan-
lagte indførelse af lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer, hvormed regeringen
har aflyst en skattestigning på ca. 1,3 mia. kr. varigt efter tilbageløb og adfærd (2024-ni-
veau), idet det ikke krævede lovgivning.
Den umiddelbare provenuvirkning af hvert enkelt initiativ fremgår af
tabel 2,
mens prove-
nuvirkning efter tilbageløb og adfærd af de enkelte initiativer fremgår af
tabel 3.
Endelig bemærkes, at regeringen vil gennemføre yderligere skattelempelser for erhvervsli-
vet. Fx vil regeringen nedsætte bo- og gaveafgiften ved generationsskifte og skabe bedre
vilkår for danske iværksættere.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 227: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 71 om ministeren vil opgøre provenueffekten af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i 2022
2856433_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført eller aftalt på Skatteministeriets om-
råde fra 15. december 2022 til 24. februar 2024.
Mio. kr.
(2024-niveau)
Stramninger
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilba-
geløb
Virkning efter tilba-
geløb og adfærd
Lempelser
Umiddelbar virkning
Virkning efter
tilbageløb
Virkning efter tilba-
geløb og adfærd
Samlet
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilba-
geløb
Virkning efter tilba-
geløb og adfærd
-810
-810
-390
1.660
620
630
-10.730
-7.860
-7.430
-14.370
-10.320
-10.450
-19.440
-14.180
-13.250
-19.920
-14.510
-13.720
-18.910
-13.680
-13.290
-19.240
-13.880
-13.550
-19.700
-14.210
-13.950
-26.260
-18.420
-18.160
-810
-810
-390
-1.230
-1.100
-750
-11.090
-8.170
-7.620
-18.580
-13.870
-13.160
-25.170
-18.950
-17.050
-25.770
-19.390
-17.550
-26.270
-19.760
-17.970
-26.630
-20.010
-18.250
-27.240
-20.480
-18.740
-33.600
-24.530
-22.820
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Varigt
-
-
-
2.890
1.720
1.380
360
320
200
4.210
3.540
2.710
5.730
4.770
3.800
5.850
4.870
3.840
7.350
6.080
4.680
7.390
6.140
4.700
7.540
6.270
4.790
7.340
6.110
4.660
Anm.: Provenuerne er afrundet, hvilket betyder, at tallene ikke nødvendigvis summer totalen.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 2. Skatte- og afgiftsinitiativer med provenuvirkning, der er gennemført eller aftalt på Skatteministeriets
område fra 15. december 2022 til 24. februar 2024, umiddelbar provenuvirkning
Mio. kr.
(2024-niveau)
Stramninger
L 4 A (2022-23)
Nedsættelse af afskriv-
ningssatsen for bygnin-
ger m.v.
L 4 B (2022-23)
Fastholdelsen af loft
over investorfradraget
L 15 A (2022-23)
Forhøjelse af energiaf-
giften på fossile brænds-
ler for proces, landbrug
m.v. og mineralogiske
processer m.v.
L 15 B (2022-23)
Ophævelse af afgiftsfri-
tagelse i NOX-afgiftslo-
ven
L 68 (2022-23)
Loft over indtægter fra
elproduktion (indtægts-
loftsloven)
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Varigt
-
90
180
270
360
440
510
590
670
750
-
10
10
10
10
15
15
20
20
20
-
90
120
400
400
400
390
390
390
200
-
5
5
5
5
5
5
5
5
5
-
1.880
-
-
-
-
-
-
-
-
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 227: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 71 om ministeren vil opgøre provenueffekten af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i 2022
2856433_0004.png
L 69 (2022-23)
Solidaritetsbidrag (eks-
traskat på ekstraordi-
nære profitter) fra sel-
skaber i sektoren for
fossile brændsler
L 74 (2022-23)
Ny kilometerbaseret vej-
afgift for lastbiler
L 76 A (2022-23)
Ændring af fradragsret-
ten for private lønforsik-
ringer
Forhøjelse af afgiften på
nikotinprodukter og for-
højelse af afgiften på
røgfri tobak*
Indførelse af top-top-
skat*
Indførelse af passager-
afgift på flyrejser*
Lempelser
L 3 (2022-23)
Forlængelse af virknin-
gen af ejendomsvurde-
ringen for 2020 af ejer-
boliger m.v.
L 17 (2022-23)
Beskatning af pensions-
udbetalinger sker efter
et omvendt credit-princip
L 53 (2022-23)
Godtgørelse af tinglys-
ningsafgift ved udskift-
ning af olie- eller gasfyr
L 74 (2022-23)
Afskaffelse af vejbenyt-
telsesafgift
L 76 A (2022-23)
Forhøjelse af det maksi-
male fradrag for fagfore-
ningskontingenter
L 76 B (2022-23)
Nedsættelse af bund-
skatten som følge af
kommunale skattestig-
ninger
L 112 (2022-23)
Forhøjelse af standard-
fradraget for dagplejere
L 113 (2022-23)
Implementering af reste-
rende elementer af bo-
ligskatteforliget
L 6 (2023-24)
Gradvis forhøjelse af lof-
tet for indskud på aktie-
sparekontoen fra 2026
L 8 (2023-24)
Forhøjelse af personfra-
draget for personer un-
der 18 år
-
810
-80
-390
-
-
-
-
-
5
-
-
-
2.620
2.590
2.620
3.900
3.820
3.740
3.660
-
-
40
40
40
40
40
40
40
40
-
-
80
250
240
240
240
230
230
230
-
-
-
-
-
-
-
1.000
1.040
1.040
1.040
1.050
1.040
1.200
1.040
1.250
1.040
1.400
1.020
1.400
-
-50
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-20
-20
-30
-30
-30
-30
-30
-30
-
-30
-50
-50
-50
-50
-50
-
-
-
-
-
-
-580
-550
-520
-520
-500
-500
-470
-
-
-110
-130
-140
-150
-160
-170
-170
-60
-
-410
-410
-410
-410
-410
-410
-410
-410
-410
-
-60
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-8.500
-10.440
-10.930
-11.630
-12.320
-12.610
-13.250
-19.920
-
-
-30
-30
-40
-40
-40
-40
-40
-40
-
-60
-60
-60
-60
-60
-60
-60
-60
-60
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 227: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 71 om ministeren vil opgøre provenueffekten af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i 2022
2856433_0005.png
L 23 (2023-24)
Nedsættelse af arbejds-
skadeafgiften fra 2031
L 85 (2023-24)
Lempelse af beskatning
af rumvarme i forbin-
delse med udlejning af
værelser og lignende in-
den for hotelsektoren og
tilsvarende sektorer til
processatsen
L 93 A (2023-24)
Forhøjelse af bundfra-
draget i registreringsaf-
giften for nulemissions-
køretøjer
L 93 A (2023-24)
Forhøjelse af servicefra-
draget
L 93 A (2023-24)
Forhøjelse af befor-
dringsfradraget i yder-
kommuner og visse
småøer
L 93 B (2023-24)
Nedsættelse af bund-
skatten som følge af
kommunale skattestig-
ninger
Stigningsbegrænsning
af dækningsafgift*
Forhøjelse af det almin-
delige beskæftigelses-
fradrag*
Forhøjelse af det ekstra
beskæftigelsesfradrag til
enlige forsørgere*
Nyt ekstra beskæftigel-
sesfradrag til seniorer*
Ny mellemskat samt ny
topskat*
Forhøjelse af bundfra-
drag i boafgiften*
Afskaffelse af tillægsbo-
afgift ved arv til sø-
skende*
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-100
-
-
-15
-10
-10
-10
-10
-10
-5
-5
-
-
-60
-155
-
-
-
-
-
-
-
-
-70
-70
-70
-70
-70
-70
-70
-70
-
-
-130
-130
-130
-130
-
-
-
-
-
-
-710
-710
-710
-710
-710
-710
-710
-710
-810
-620
-920
-670
-390
-260
-180
-100
-60
-40
-
-
-
-4.650
-7.110
-7.110
-7.110
-7.110
-7.110
-6.980
-
-
-
-480
-480
-480
-480
-480
-480
-470
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-80
-3.920
-80
-80
-3.920
-80
-80
-3.920
-80
-220
-3.920
-160
-230
-3.920
-160
-220
-3.830
-160
-
-
-
-
-
-40
-40
-40
-40
-40
Initiativer, der ikke er indregnet i tabel 1
L 5 (2023-24)
Implementering af Direk-
tiv om global minimums-
beskatning (OECD-afta-
lens spor 2)
Annullering af lagerbe-
skatning af selskabers
ejendomsavancer**
-
-
310
310
310
310
310
310
310
310
-
-1.700
-1.700
-1.700
-1.700
-1.700
-1.700
-1.700
-1.700
-1.700
Anm.: Provenuerne er opgjort i 2024-niveau, hvorfor der kan være afvigelser ift. de lovforslag, hvor provenuet er opgjort i 2023-niveau.
Provenuerne er afrundet, hvilket kan betyde, at summen af stramninger og lempelser afviger fra den samlede virkning i tabel 1.
* Der er endnu ikke fremsat et lovforslag, hvorfor provenuvirkningen kan ændre sig ved den endelige konsolidering.
** I aftale om en ny ret tidlig til tidlig pension var det forudsat, at lagerbeskatningen skulle indføres fra 2023.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 227: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 71 om ministeren vil opgøre provenueffekten af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i 2022
2856433_0006.png
Tabel 3. Skatte- og afgiftsinitiativer med provenuvirkning, der er gennemført eller aftalt på Skatteministeriets
område fra 15. december 2022 til 24. februar 2024, virkning efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr.
(2024-niveau)
Stramninger
L 4 A (2022-23)
Nedsættelse af afskriv-
ningssatsen for bygnin-
ger m.v.
L 4 B (2022-23)
Fastholdelsen af loft
over investorfradraget
L 15 A (2022-23)
Forhøjelse af energiaf-
giften på fossile brænds-
ler for proces, landbrug
m.v. og mineralogiske
processer m.v.
L 15 B (2022-23)
Ophævelse af afgiftsfri-
tagelse i NOX-afgiftslo-
ven
L 68 (2022-23)
Loft over indtægter fra
elproduktion (indtægts-
loftsloven)
L 69 (2022-23)
Solidaritetsbidrag (eks-
traskat på ekstraordi-
nære profitter) fra sel-
skaber i sektoren for
fossile brændsler
L 74 (2022-23)
Ny kilometerbaseret vej-
afgift for lastbiler
L 76 A (2022-23)
Ændring af fradragsret-
ten for private lønforsik-
ringer
Forhøjelse af afgiften på
nikotinprodukter og for-
højelse af afgiften på
røgfri tobak*
Indførelse af top-top-
skat*
Indførelse af passager-
afgift på flyrejser*
Lempelser
L 3 (2022-23)
Forlængelse af virknin-
gen af ejendomsvurde-
ringen for 2020 af ejer-
boliger m.v.
L 17 (2022-23)
Beskatning af pensions-
udbetalinger sker efter
et omvendt credit-princip
L 53 (2022-23)
Godtgørelse af tinglys-
ningsafgift ved udskift-
ning af olie- eller gasfyr
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Varigt
-
70
140
200
260
320
390
440
500
570
-
5
10
10
10
15
15
20
20
20
-
70
90
270
270
270
270
260
260
130
-
5
5
5
5
5
5
5
5
5
-
420
-
-
-
-
-
-
-
-
-
810
-80
-390
-
-
-
-
-
5
-
-
-
1.600
1.540
1.490
2.170
2.090
2.010
1.960
-
-
-5
-5
-5
-5
-5
-5
-5
-5
-
-
40
125
125
125
125
125
125
125
-
-
-
-
-
-
-
900
660
920
660
950
660
1.050
660
1.100
660
1.200
650
1.200
-
-40
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-20
-20
-30
-30
-30
-30
-30
-30
-
-30
-40
-40
-50
-50
-50
-10
-10
-
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 227: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 71 om ministeren vil opgøre provenueffekten af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i 2022
2856433_0007.png
L 74 (2022-23)
Afskaffelse af vejbenyt-
telsesafgift
L 76 A (2022-23)
Forhøjelse af det maksi-
male fradrag for fagfore-
ningskontingenter
L 76 B (2022-23)
Nedsættelse af bund-
skatten som følge af
kommunale skattestig-
ninger
L 112 (2022-23)
Forhøjelse af standard-
fradraget for dagplejere
L 113 (2022-23)
Implementering af reste-
rende elementer af bo-
ligskatteforliget
L 6 (2023-24)
Gradvis forhøjelse af lof-
tet for indskud på aktie-
sparekontoen fra 2026
L 8 (2023-24)
Forhøjelse af personfra-
draget for personer un-
der 18 år
L 23 (2023-24)
Nedsættelse af arbejds-
skadeafgiften fra 2031
L 85 (2023-24)
Lempelse af beskatning
af rumvarme i forbin-
delse med udlejning af
værelser og lignende in-
den for hotelsektoren og
tilsvarende sektorer til
processatsen
L 93 A (2023-24)
Forhøjelse af bundfra-
draget i registreringsaf-
giften for nulemissions-
køretøjer
L 93 A (2023-24)
Forhøjelse af servicefra-
draget
L 93 A (2023-24)
Forhøjelse af befor-
dringsfradraget i yder-
kommuner og visse
småøer
L 93 B (2023-24)
Nedsættelse af bund-
skatten som følge af
kommunale skattestig-
ninger
Stigningsbegrænsning
af dækningsafgift*
Forhøjelse af det almin-
delige beskæftigelses-
fradrag*
Forhøjelse af det ekstra
beskæftigelsesfradrag til
enlige forsørgere*
-
-
-
-440
-440
-420
-420
-390
-390
-370
-
-
-90
-100
-110
-120
-120
-130
-130
-50
-
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-300
-
-50
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-5.950
-7.400
-7.860
-8.410
-8.950
-9.180
-9.680
-13.950
-
-
-20
-20
-30
-30
-30
-30
-30
-30
-
-35
-35
-35
-35
-35
-35
-35
-35
-35
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-90
-
-
-15
-10
-10
-10
-10
-10
-5
-5
-
-
-50
-150
-
-
-
-
-
-
-
-
-40
-40
-40
-40
-40
-40
-40
-40
-
-
-100
-100
-100
-100
-
-
-
-
-
-
-520
-520
-520
-520
-520
-520
-520
-520
-390
-300
-450
-330
-190
-130
-90
-50
-30
-20
-
-
-
-3.330
-5.060
-5.060
-5.060
-5.060
-5.060
-4.970
-
-
-
-330
-330
-330
-330
-330
-330
-330
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 227: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 71 om ministeren vil opgøre provenueffekten af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i 2022
2856433_0008.png
Nyt ekstra beskæftigel-
sesfradrag til seniorer*
Ny mellemskat samt ny
topskat*
Forhøjelse af bundfra-
drag i boafgiften*
Afskaffelse af tillægsbo-
afgift ved arv til sø-
skende*
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-60
-1.830
-60
-60
-1.830
-60
-60
-1.830
-60
-160
-1.830
-120
-160
-1.830
-120
-150
-1.790
-120
-
-
-
-
-
-30
-30
-30
-30
-30
Initiativer, der ikke er indregnet i tabel 1
L 5 (2023-24)
Implementering af Direk-
tiv om global minimums-
beskatning (OECD-afta-
lens spor 2)
Annullering af lagerbe-
skatning af selskabers
ejendomsavancer**
-
-
650
1.270
1.760
1.760
1.760
1.860
1.860
1.970
-
-1.300
-1.300
-1.300
-1.300
-1.300
-1.300
-1.300
-1.300
-1.300
Anm.: Provenuerne er opgjort i 2024-niveau, hvorfor der kan være afvigelser ift. de lovforslag, hvor provenuet er opgjort i 2023-niveau.
Provenuerne er afrundet, hvilket kan betyde, at summen af stramninger og lempelser afviger fra den samlede virkning i tabel 1.
* Der er endnu ikke fremsat et lovforslag, hvorfor provenuvirkningen kan ændre sig ved den endelige konsolidering.
** I aftale om en ny ret tidlig til tidlig pension var det forudsat, at lagerbeskatningen skulle indføres fra 2023.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 8 af 8