Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 224
Offentligt
2853696_0001.png
April 2024
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - Bilag 224
Offentligt
Fremtidens erhvervsstøtte
Kortlægning, principper og sanering
Oplæg for Folketingets Erhvervsudvalg
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0002.png
Kommissorium
Opgaven
Kortlægge erhvervsstøtten
Ingen
systematiske
Anbefale principper for
fremtidens erhvervsstøtte
evalueringer
Anbefale saneringer
Ekspertgruppen
Ingen
Christian Frigast (formand)
samlet
Jeppe Druedahl
Niels Johannesen
Lise Kaae
opgørelse af
administrative
udgifter
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0003.png
Definitioner
Definition af erhvervsstøtte
Ordninger, som medfører en direkte eller
indirekte overførsel af offentlige midler til
virksomheder og institutioner, og som
indebærer, at disse virksomheder og
institutioner opnår en økonomisk fordel eller
særstilling.
Formål med erhvervsstøtte
At gavne samfundets borgere under ét – ikke
blot de virksomheder, der modtager støtte.
God erhvervsstøtte giver virksomhederne
incitamenter til at handle i tråd med bredere
samfundsinteresser
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0004.png
Erhvervsstøtten fordelt på ordninger
Mia. kr.
Mia. kr.
5
Fradrag for fondes almennyttige uddelinger og hensættelser (4,6 mia. kr.)
4
5
4
3
Merfradrag for udgifter til forskning og udvikling (2,4 mia. kr.)
2
3
2
Bondegårdsreglen (1,8 mia. kr.)
1
0
Mediestøtte (490 mio. kr.)
Afgiftslettelse for små spiritusproducenter (1 mio. kr.)
1
0
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0005.png
Saneringsbasen
37 mia. kr.
9 mia. kr.
4 mia. kr.
3 mia. kr.
21 mia. kr.
Umiddelbare statslige
omkostninger 2023
Tilbageløb og
adfærd
Kontraktuelle
bindinger
Udløbende ordninger Resterende statslige
2023-2030
omkostninger
2030
5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0006.png
Tre principper for fremtidens erhvervsstøtte
A. Relevans
Er det relevant at overveje erhvervsstøtte?
B. Indretning
Kan ordningen indrettes hensigtsmæssigt?
C. Administration
Kan ordningen administreres hensigtsmæssigt?
6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0007.png
A
Relevans
7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0008.png
De rette incitamenter
Erhvervsstøtte
skal føre til
ændret adfærd
Øget brug af
knappe ressourcer
(inkl. arbejdskraft)
sker på bekostning af
anden aktivitet
Erhvervsstøtte
kan kaste grus i
markedsdynaikken
Derfor fokus på at
rette markedsfejl
8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0009.png
Andre løsninger på samme problem
Afgiftspålægge
forurening
Øget offentligt
forbrug
Udligning
via fx
indkomstskat
Lavere
selskabsskat
9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0010.png
B
Indretning
10
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0011.png
C
Administration
11
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0012.png
Operationalisering
Udgangspunkt: Principperne, især relevanskriterierne
Datagrundlag: Ministeriernes opgørelser og beregninger
Ingen
systematiske
Faglig vurdering: Sanering eller ej (ikke niveau af støtte eller
evalueringer
Ingen samlet
opgørelse af
administrative
implementering)
udgifter
Ingen ordninger er ”fredet” til evig tid i nuværende form
12
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0013.png
Eksempel 1: Anbefaling om sanering
Straksafskrivninger
af computersoftware
Ingen stærke
argumenter for positive
afledte effekter for
andre end den
pågældende virksomhed
De skattemæssige
afskrivninger bør
principielt svare til den
økonomiske levetid
Anbefaling om
sanering ud fra
relevansprincip
13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0014.png
Eksempel 2: Anbefaling om fondes skattefradrag
Fradrag for
almennyttige
uddelinger mv.
+
Uddelinger til
samfundet
demokratisk indflydelse
÷
Ikke underlagt
Politisk beslutning –
Fire saneringsveje,
hvis politisk ønske
14
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0015.png
Mia. kr.
14
12
10
Mia. kr.
12
10
Tusinde
14
Anbefalinger til sanering
af erhvervsstøtte-
ordninger
2,3 mia. kr.
58 ordninger
8
6
4
2
0
Bedre
samfundsøkonomi
Klimamål
Andre
samfundshensyn
Anbefales saneret
8
6
4
2
0
Primært bedre samfundsøkonomi
Anbefales ikke saneret
15
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0016.png
6 tværgående temaer
1. Branchestøtte bør afvikles
2. Færre ordninger med overlappende formål
3. Højere grad af brugerbetaling
4. Opstarts- og omstillingsstøtte skal være midlertidig
5. Erhvervsstøtte rettet mod andre samfundshensyn er et politisk valg
– særligt vigtigt med fokus på indretning og administration
6. Finansiering fra udlandet betyder færre krav
16
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 224: Kopi af præsentation fra Erhvervsudvalget temamøde den 18/4-24 om fremtidens erhvervsstøtte og afrapportering fra fase 1 fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte v/erhvervsministeren og formanden for ekspertgruppen
2853696_0017.png
17