Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2851184_0001.png
Årsrapport
Marts 2024
Årsrapport 2023
Toldstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Toldstyrelsen ....................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 12
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................13
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 14
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 16
Balancen............................................................................................................................... 19
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 22
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 23
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 23
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 24
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................25
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 26
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 26
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 27
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 28
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ......................... 28
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 28
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 29
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 29
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 29
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 30
Forelagte investeringer .................................................................................................. 30
It-omkostninger ................................................................................................................. 30
Supplerende bilag ............................................................................................................ 31
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0003.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0004.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Toldstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2023. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Toldstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01 er ansvarlig for:
§ 09.31.04. Toldstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter (anden bevilling)
§ 09.51.42. Tilbagebetaling af TIR-gebyr (anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 20. marts 2024
Tranbjerg, d. 29. februar 2024
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Christian Lützen
Direktør
Toldstyrelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0005.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Toldstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Toldstyrelsen
Toldstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen og har til opgave at understøtte
enkel angivelse af korrekt told og effektiv forvaltning af EU’s regelsæt på toldom-
rådet, så import og eksport foregår nemt og smidigt. Det er samtidig Toldstyrel-
sens ansvar at opretholde en effektiv toldkontrol og beskytte det danske sam-
fund mod indførsel af ulovlige og farlige varer.
Styrelsen understøtter korrekt afregning af told gennem en række vejledningstil-
bud, en effektiv kontrolindsats samt digitale løsninger til borgere og virksomhe-
der. I samarbejde med andre myndigheder arbejder Toldstyrelsen for at forhin-
dre illegal import og beskytte borgere og virksomheder mod farlige eller sund-
hedsskadelige varer, f.eks. våben og narkotika.
Toldstyrelsen løser fagligt krævende opgaver i komplekse processer og leverer
samtidig et højt serviceniveau og en effektiv kontrol. Det er derfor nødvendigt
med en stærk faglighed og koordinering både internt samt med eksterne natio-
nale og internationale aktører.
Toldstyrelsen tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave i de dag-
lige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer
Toldstyrelsen fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor i Danmark.
2.2 Ledelsesberetning
I 2023 fortsatte arbejdet med transformation af toldprocesserne og de tilhø-
rende it-systemer. Transformationen, der sker på grundlag af EUTK, har overord-
net været i god gænge i 2023, og transformationen fortsætter indtil udgangen af
2025. EUTK er et flerårigt projekt, hvor man udvikler IT-systemer for at kunne im-
plementere reglerne i EU’s toldkodeks.
De nye regler og processer giver bedre
data som grundlag for toldmyndighedernes kontrol og sagsbehandling. Toldpro-
cesserne ensartes samtidig i højere grad på tværs af EU.
I november 2023 tilsluttede Danmark sig anden del af EU’s ændrede processer
for importkontrol af varer. Tilslutningen betyder, at Toldstyrelsen styrker risiko-
analysen af varer, der ankommer med fly fra lande uden for EU, blandt andet
fordi analysen foretages på baggrund af flere data. I forbindelse med tilslutnin-
gen er op mod 100 medarbejdere på kontrolområdet blevet undervist i de nye
kontrolsystemer.
I løbet af 2023 intensiverede Toldstyrelsen desuden arbejdet med at tage et nyt
eksportsystem i brug. Danske virksomheder, der eksporterer varer ud af EU, skal
begynde at benytte systemet i løbet af 2024. Med det nye it-system følger en
række nye arbejdsprocesser, som erhvervslivet skal kende for at kunne fortsætte
eksporten. I den forbindelse har Toldstyrelsen efter dialog med brancheorgani-
sationer mv. udarbejdet en række fysiske og digitale vejledningstilbud, som skal
klæde virksomhederne på til at bruge det nye system.
Transformationsarbejdet har også fyldt i Toldkontaktudvalget, hvor repræsen-
tanter for virksomheder, rådgiver- og brancheorganisationer og udpegede sam-
arbejdspartnere mødes med Toldstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0007.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 6
og Skatteministeriets departement for at dele viden og drøfte vigtige emner in-
den for toldområdet.
Toldstyrelsens organisation skal løbende tilpasses de behov, som omverdenen
stiller til effektiv sagsbehandling og kontrol af ulovlige varer. Toldstyrelsen har
derfor i løbet af efteråret 2023 forberedt en organisationsændring. Med organi-
sationsændringen er den samfundsbeskyttende kontrol blevet styrket med et
selvstændigt underdirektørområde. En række enheder, der understøtter handlen
på tværs af grænser, er samtidig blevet samlet i færre enheder med mulighed for
at skabe stærkere faglige fællesskaber og opnå mere ensartede processer. Æn-
dringerne bidrager til den løbende indsats for korrekt sagsbehandling og ensar-
tet service over for både virksomheder og borgere.
Organisationsændringen, der trådte i kraft 1. januar 2024, understøtter også den
øgede digitalisering, som EU lægger op til i sin foreslåede toldreform.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Toldstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2022
2023
2024
-566,7
567,0
0,3
-1,1
-0,7
-575,1
582,1
7,0
5,1
6,1
-594,3
594,1
-0,2
-0,9
0,0
22,0
33,6
-40,0
-22,0
-81,6
17,4
13,2
-33,9
-17,4
-66,3
-
-
-33,9
-
-
50,1
94,8
39,6
96,4
38,2
97,1
931,6
0,5
928,5
0,6
934
0,6
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2023 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 4,7 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2023 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Toldstyrelsen i 2023 har haft et samlet underskud på 6,1 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling. Fordeling af årets resultat kan henføres til 4,4 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0008.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 7
vedrørende løn og 1,7 mio. kr. på øvrig drift. En nærmere redegørelse af årets
økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Omsætningsaktiver ekskl. likvider udgør 13,2 mio. kr. i 2023, hvilket er et fald på
20,4 mio. kr. i forhold til 2022. Faldet kan i det væsentligste henføres til fald i til-
godehavende afregning af toldfaglige bidrag til udviklingsaktiviteter i EUTK-pro-
grammet fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, fald i tilgodehavende moms i
forbindelse med køb af ny mobil containerscanner i 2022 samt stigning i tilgode-
havende lønrefusioner.
Kortfristet gæld udgør 66,3 mio. kr. i 2023, hvilket er et fald på 15,3 mio. kr. i for-
hold til 2022. Faldet kan i det væsentligste henføres til køb af ny mobil container-
scanner i 2022 samt stigning i feriepengeforpligtelser.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er faldet fra 50,1 pct. i 2022 til 39,6 pct. i
2023, hvilket skyldes, at afskrivninger på anlæg har oversteget årets anskaffel-
ser.
Drift og administrerede ordninger
Toldstyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti: Toldstyrelsens driftskonto
som er § 09.31.04.
Toldstyrelsen
(driftsbevilling). De administrerede ordninger
udgør bevillinger under § 09.51.41.
Toldgebyrer og -afgifter,
§ 09.51.42.
Tilba-
gebetaling af TIR-gebyr
(Anden), som fremgår af
tabel 12.
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Toldstyrelsens samlede indtægter og udgifter i årets
regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2023.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
556,2
-1,8
-
-0,6
Regnskab
583,1
-22,7
-
-0,7
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-27,8
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Toldstyrelsens overførte overskud udgjorde 33,9 mio. kr. primo 2023. Der er et
underskud i 2023 på 6,1 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2023
er reduceret til 27,8 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0009.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 8
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Toldstyrelsen har tre finanslovsformål, som er angivet i finansloven for 2023. Alle
aktiviteter kan henføres til disse opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt
de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Toldstyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Facilitere smidig handel og
sikre korrekt angivelse og afreg-
ning af told
2. Sikre en effektiv toldkontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-96,6
-187,7
Øvrige
indtægter
-1,5
-17,1
Omkost-
ninger
96,6
213,5
Andel af
årets
overskud
-1,5
8,6
-270,1
-554,4
-4,1
-22,7
273,1
583,1
-1,1
6,1
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2023 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor
der blandt andet er registreret omkostninger til den overordnede ledelse i direk-
tionen, styrelsens direktørsekretariat samt udgifter til husleje og lønafhængige
omkostninger. Hertil kommer administrative opgaver, som omfatter HR-opgaver,
økonomistyring, opgaver forbundet med revisioner, beredskab og informations-
sikkerhed, intern og ekstern kommunikation samt pressehåndtering og juridiske
opgaver, herunder persondataforordningen.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-2 alene er re-
gistreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførelse af opga-
verne.
Der er i 2023 et samlet merforbrug på 6,1 mio. kr., hvilket håndteres ved træk på
opsparing.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 1,5 mio. kr. under finanslovformål 0. Afvigel-
sen kan blandt andet henføres til mindre lønforbrug på direktionsbetjening, min-
dre løn- og driftsforbrug på fællesarrangementer, mindre forbrug på kommuni-
kationskampagner, merforbrug på konsulenter vedrørende forretningsudvikling,
øget lønforbrug vedrørende fratrædelsesordninger samt øget lønforbrug til nyt
underdirektørområde.
1. Facilitere smidig handel og sikre korrekt angivelse og afregning af told
Der er et samlet merforbrug på 8,6 mio. kr. under finanslovformål 1. Afvigelsen
kan blandt andet henføres til øget lønforbrug vedrørende transitionsaktiviteter
for EUTK-programmet, øget lønforbrug til ekspeditions- og afgørelsesområdet,
yderligere indtægter vedrørende toldfaglig bistand til EUTK-programmet fra Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsen samt mindre lønforbrug på vejledningsområ-
det.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0010.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 9
2. Sikre en effektiv toldkontrol
Der er et samlet mindreforbrug på 1,1 mio. kr. under finanslovformål 2. Afvigel-
sen kan blandt andet henføres til mindre lønforbrug til importkontrol af sikkerhed
og sikring og kontrol af toldafregning, færre indtægter vedrørende toldfaglig bi-
stand til EUTK-programmet fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt øget
lønforbrug til samfundsbeskyttende kontrol og øvrige opgaver på kontrolområ-
det.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Toldstyrelsens mål-
og resultatplan for 2023, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I an-
den del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af år-
sagen til at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Toldstyrelsen for 2023.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Toldstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent administra-
tion, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Interessenthåndte-
ring (koncernfælles)
1.2 Kundetilfredshed
(Koncernfælles)
Resultatet af interessentundersøgelsen,
der foretages i 2023, skal som minimum
være 4,0. Der måles på en skala fra 1-5.
Resultatet af den løbende tilfredshedsmå-
ling af styrelsens vejledningsindsats pr. te-
lefon er i gennemsnit minimum 4,0. Det
måles på en skala fra 1-5.
Resultatet af interessentundersø-
gelsen endte på 3,8 point.
Resultatet af den løbende måling af
tilfredsheden endte ved
årets udgang på 4,5.
Ikke opfyldt
Opfyldt
Pejlemærke 2: Toldstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og korrekt afregning af told ved handel på tværs af grænser
gennem effektiv toldkontrol og målrettet vejledning.
2.1 Reduceret sagsbe-
handlingstid
Nettosagsbehandlingstid for digitale godt-
gørelsesansøgninger er reduceret med 5
pct. sammenlignet med gennemsnittet for
2022 (91 dage).
Minimum 75 pct. af virksomhederne sva-
rer i gennemsnit "overvejende enig" el-
ler "helt enig" i, at de fik brugbar viden
på afholdte vejledningswebinarer.
Sagsbehandlingstiden for digitale
godtgørelsesansøgninger var i
2023 på i gennemsnit 147 dage.
87,5 pct. har angivet, at de er over-
vejende eller helt enige.
Ikke opfyldt
2.2 Anvendelig virk-
somhedsrettet digital
vejledning
Opfyldt
Pejlemærke 3: Toldstyrelsen skal beskytte samfundet mod indførslen af farlige og illegale varer gennem effektiv kontrol,
målrettet vejledning og tæt samarbejde med andre myndigheder
3.1 Højere træfprocent
i importkontrol-system
Træfprocenten for post- og kurérforsen-
delser er højere i 2023 end træfprocenten
i 2022.
Træfprocenten for post- og kurér-
forsendelser var i 2023 33,7 pct.,
hvor den i 2022 var 53,8 pct.
Ikke opfyldt
Fortsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0011.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 10
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 4: Toldstyrelsen skal sikre relevant og kundenær udvikling og implementering af den nye EU-toldkodeks
4.1 Rettidig implemen-
tering af anden del af
importkontrolsystemet
4.2 Rettidig implemen-
tering af Eksport og
EU-forsendelse
Implementeringen af anden del af det nye
importkontrolsystem i Toldstyrelsen og er-
hvervslivet overholder den fastlagte plan
og tiltrådte budget for implementering.
Rettidig implementering af Eksport og EU-
forsendelse i erhvervslivet og Toldstyrel-
sen overholder den fastsatte EU-frist og
det tiltrådte budget for implementering.
Toldstyrelsen er succesfuldt gået
live den 4. november 2023.
Opfyldt
Systemet er gået live den 29. juli
2023.
Opfyldt
Pejlemærke 5: Toldstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kompeten-
cer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling
5.1 Interessenter ople-
ver, at styrelsen har
kompetente medar-
bejdere med høj fag-
lighed (Koncernfælles)
Resultatet af hhv. faglighed og kompeten-
cer (gennemsnit), der foretages i styrel-
sens interessentanalyse 2023, skal som
minimum være 3,7. Der måles på en skala
fra 1-5.
Resultatet af undersøgelsen forelå i
november og gennemsnittet var
3,8. Gennemsnittet er lavet pba.
Medarbejdernes Kompetencer
(3,9), Ledernes Kompetencer (3,7)
og Faglig Kvalitet (3,9).
Opfyldt
FN’s verdensmål: Målet bidrager til at håndtere den igangværende energikrise og understøtter samtidig FN’s verdensmål nr.
13 om klimaindsat.
6.1 Reduktion af ener-
giforbruget
(Koncernfælles)
Koncernens samlede energiforbrug pr.
medarbejder på hhv. varme og el er redu-
ceret med 5 pct.
Den samlede reduktion på elforbru-
get er 5,7 pct.
Opgørelse af den samlede reduk-
tion på varmeforbruget udestår.
Kilde: Toldstyrelsens mål- og resultatplan for 2023.
Ikke opfyldt
I 2023 er der ni mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af fem mål
nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.1 Interessenthåndtering.
Mål 2.1 Reduceret sagsbehandlingstid.
Mål 3.1 Højere træfprocent i importkontrolsystemet.
Mål 4.1 Rettidig implementering af anden del af importkontrolsystemet.
Mål 4.2 Rettidig implementering af Eksport og EU-forsendelse.
Mål 6.1 Reduktion af energiforbruget
Mål 1.1 Interessenthåndtering.
Det er særligt interessenternes vurdering af de nye toldsystemer og herunder
oplevelse af involvering omkring udviklingen af de nye toldsystemer, der har væ-
ret udslagsgivende for, at Toldstyrelsen ikke nåede målet på 4,0 point. Der er
gennemgående hos interessenterne en stor tilfredshed med både relationen og
samarbejdet. Styrelsens generelle kommunikationsindsats opleves ligeledes at
være markant forbedret.
Mål 2.1 Reduceret sagsbehandlingstid.
Sagsbehandlingstiden for digitale godtgørelsesansøgninger var i 2023 på 147
dage i gennemsnit, hvilket er mere end gennemsnittet i 2022 på 91 dage, hvor-
for målet ikke er nået. Årsagen til, at målet ikke er nået, ligger i, at Toldstyrelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 11
har prioriteret at nedbringe en sagsbunke på området ved at håndtere de æld-
ste sager med længst liggetid og sikre, at der afgøres flere sager, end der mod-
tages. Det vil fortsat i 2024 være Toldstyrelsens fokus at nedbringe sagsbunken.
Mål 3.1 Højere træfprocent i importkontrolsystemet.
Træfprocenten i importkontrolsystemet var 33,7 pct. i 2023, hvilket er ca. 20
pct.-point lavere end i 2022, hvorfor målet ikke er nået. Hovedårsagen er, at der i
første kvartal blev lukket for kontrol af særligt en type risikoprofiler med høj træf-
procent, fordi den ansvarlige ressortmyndighed ikke prioriterede den videre
sagsbehandling af sagerne. Der har herudover været systemtekniske udfordrin-
ger med det nye importkontrolsystem, som har udfordret den løbende opgørelse
af træfprocenten. Toldstyrelsen vil fortsat i 2024 have fokus på implementering
og anvendelse af det nye importkontrolsystem i takt med, at systemet udvides til
andre sektorer.
Mål 4.1 Rettidig implementering af anden del af importkontrolsystemet.
EU-deadline for go-live på Import Control System 2 release 2 (ICS2 R2) var den
1. marts 2023. Toldstyrelsen havde forud for deadline ansøgt om derogation på
ICS2 R2 (PGR.3.0) til den 31. oktober 2023, og EU-Kommissionen havde imøde-
kommet derogationsansøgningen med fristforlængelse til den 30. juni 2023. Go-
live blev succesfuldt gennemført den 4. november 2023. Der blev åbnet op for
EU-data og profiler den 6. november 2023. PGR 3.0 er overgået til drift.
Mål 4.2 Rettidig implementering af Eksport og EU-forsendelse.
EU-deadline for go-live på Eksport og EU-forsendelsessystemerne var den 1. de-
cember 2023. Toldstyrelsen gik teknisk live med Eksport og EU-forsendelse den
29. april 2023, og den 29. juli 2023 gik Toldstyrelsen live med den resterende
del af systemet. Den 15. december 2023 vedtog EU-Kommissionen en række
ændringer til EUTK-arbejdsprogrammet, og i den forbindelse blev blandt andet
fristen for virksomhedernes onboarding til de nye Eksport- og EU-forsendelses-
systemer forlænget fra den 1. december 2023 til den 2. december 2024. Styre-
gruppen for EUTK har herefter besluttet at forlænge onboarding-perioden for de
økonomiske operatører indtil den 1. maj 2024.
Mål 6.1 Reduktion af energiforbruget
Målet omhandler reduktion af energiforbrug i hele Skatteministeriets koncern.
Målet er samlet set ikke opfyldt i 2023.
Delmål vedrørende reduktion på elforbruget er opfyldt. Opgørelsen af elforbru-
get er baseret på tilgængeligt forbrugsdata, som udgør ca. halvdelen af koncer-
nens adresser. Elforbruget er opgjort ved at udregne den procentvise forskel på
det gennemsnitlige elforbrug pr. medarbejder for de tre sidste kvartaler i 2022,
sammenlignet med den samme periode for 2023, for de adresser, der foreligger
forbrugsdata på i begge perioder.
Det er ikke muligt at opgøre varmeforbruget på nuværende tidspunkt, idet for-
brugsdata ikke er tilgængelige på afrapporteringstidspunktet. Målet kan opgøres
endeligt i tredje kvartal 2024.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0013.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 12
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Toldstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2024.
Regnskabsår
2023
-577,1
583,1
6,1
Grundbudget
2024
-595,1
595,1
0,0
Nettobevillingen udgør 577,3 mio. kr., og øvrige indtægter er for 2024 budgette-
ret til 17,8 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Toldstyrelsens
samlede virksomhed udgør således 595,1 mio. kr. Det modsvarer hermed det
forventede forbrug for 2024 til finanslovsbevillingen for 2024.
Toldstyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2024 er
netto på i alt 595,1 mio. kr., som er fordelt med 517,3 mio. kr. på lønsum og 77,7
mio. kr. på øvrig drift.
Toldstyrelsen vil i 2024 fortsat prioritere sikker drift af kerneområderne, som er
smidig handel og effektiv toldkontrol. Der vil være fokus på sammenhængen
mellem kontrol og vejledning og øget inddragelse af data. Blandet andet nye
data fra de nye toldsystemer i takt med at de tages i brug, og data bliver tilgæn-
gelige.
Der vil i 2024 være væsentlige opgaver forbundet med udvikling af nye toldsy-
stemer i EUTK-programmet og forberedelse af overgangen til og ibrugtagningen
af de nye toldsystemer.
Toldstyrelsen vil tage det nye it-system til eksport og EU-forsendelse i brug. Sy-
stemerne understøtter derved de nye datakrav fra EU med henblik på smidig ek-
sport for erhvervslivet i forbindelse med udførsel af varer fra Danmark og EU.
Erhvervslivet vil løbende blive oplyst om nye krav, informeret om udviklingen og
inddraget i arbejdet med de nye systemer, når det er relevant for erhvervslivet.
Dette sker blandt andet ved test af systemerne, så overgangen til de nye syste-
mer bliver så smidig som muligt.
Toldstyrelsen vil i 2024 også have fokus på fortsat at fortsætte det gode samar-
bejde med både EU-Kommissionen og de øvrige EU-lande om blandt andet im-
plementeringen af EUTK og håndtering af situationen i Ukraine.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0014.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 13
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 14
I dette afsnit redegøres for Toldstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2023
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2023.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevilling pr. hovedkonto, samt opstillinger der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Toldstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19.
februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeri-
ets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Toldstyrelsens regnskabsin-
struks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2023.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Toldstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere har til gode pr. 31. december 2023, herunder
f.eks. afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen
følger samme metode som tidligere år.
Lønforhandling:
Opgørelsen af engangsvederlag til medarbejdere er udregnet
som 2 pct. af lønsummen for alle medarbejdere i styrelsen. Opgørelsen af
særlige honorering af ledere udregnes som 7,7 pct. af lønsummen for alle le-
dere i styrelsen. Beregningerne af lønsum tager udgangspunkt i udbetalte va-
rige løndele til medarbejdere i december 2023. Hensættelse for engangsve-
derlag til medarbejdere omfatter perioden 1. april 2023 til 31. december
2023, mens hensættelsen for særlig honorering for ledere omfatter hele
2023. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 15
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Toldstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det udgiftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0017.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 16
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Toldstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2022
2023
2024
-537,1
-28,1
-0,1
-28,0
-1,6
-
-566,7
-554,4
-19,1
-0,1
-19,0
-1,5
-
-575,1
-577,3
-14,8
-0,1
-14,7
-2,2
-
-594,3
-
-
-
22,8
22,8
24,8
24,8
38,6
38,6
453,5
66,2
-14,7
-0,4
504,7
3,9
3,1
32,5
567,0
0,3
462,9
67,8
-15,9
0,7
515,5
6,2
3,1
32,5
582,1
7,0
463,4
67,9
-14,1
0,1
517,3
6,4
-
31,8
594,1
-0,2
-1,5
0,1
-1,1
-2,0
0,0
5,1
-0,8
-
-0,9
-0,1
0,5
-0,7
-0,0
1,0
6,1
-
0,9
0,0
-
0,0
-0,7
-
-
6,1
-
-
0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0018.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 17
Resultatet af Toldstyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et under-
skud på 6,1 mio. kr. Underskuddet fordeler sig med et merforbrug på 4,4 mio. kr.
på løn og et merforbrug på 1,7 mio. kr. på øvrig drift.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er steget med 17,3 mio. kr. i forhold til 2022 og udgør
554,4 mio. kr. i 2023. Stigningen kan i det væsentligste henføres til PL-regulering
og overførsel af bevilling fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Øvrige indtæg-
ter er faldet med 9,1 mio. kr. i forhold til 2022 og udgør 20,6 mio. kr. i 2023. Fal-
det kan i det væsentligste henføres til fald i afregning af toldfaglig bistand vedrø-
rende EUTK-programmet fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 15,1 mio. kr. i forhold til 2022 og ud-
gør 582,1 mio. kr. i 2023. Stigningen i driftsomkostninger kan i det væsentligste
henføres til øgede lønudgifter som følge af generelle lønstigninger, øget husleje-
betaling, stigning i afskrivninger på anlægsinvesteringer som følge af anskaf-
felse af en containerscanner i 2022, stigning i konsulentforbrug i forbindelse
med forretningsudvikling, fald i kommunikationskampagner samt fald i møde- og
rejseaktiviteter, herunder færre udgifter i forbindelse med Tolddagen.
Andre driftsindtægter
Andre driftsindtægter er steget med 0,5 mio. kr. i forhold til 2022 og udgør 2,0
mio. kr. i 2023. Stigningen kan i det væsentligste henføres til indtægter i forbin-
delse med tilskudsfinansierede aktiviteter vedrørende deltagelse i et vejled-
ningsprojekt under Brexit-tilpasningsreserven i Erhvervsstyrelsen.
Finansielle omkostninger
Finansielle omkostninger er steget med 0,5 mio. kr. i forhold til 2022 og udgør
1,0 mio. kr. i 2023. Stigningen kan i det væsentligste henføres til en stigning i ren-
teudgifter på anlægslån, som følge af anskaffelse af containerscanner i 2022.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Toldstyrelsen for 2023.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
6,1
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets underskud på 6,1 mio. kr. håndteres ved træk på opsparingens overførte
overskud fra tidligere regnskabsår på egenkapitalen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 18
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Toldstyrelsen har i 2023 tilbageført følgende hensættelser, som er registreret i
forbindelse med årsafslutningen for 2022.
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere og le-
dere i 2023 var i alt 8,8 mio. kr. Det afspejler et mindreforbrug på 0,3 mio. kr. i
forhold til hensættelsen på 9,1 mio. kr., der blev hensat i forbindelse med års-
afslutningen for 2022. Der er således tilbageført 0,3 mio. kr. i 2023.
Periodiseringsposter:
Der er i 2023 sket modregning i samtlige periodeafgræns-
ningsposter fra ultimo 2022.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0020.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 19
3.3 Balancen
Af
tabel 8a
og
tabel 8b
fremgår Toldstyrelsens balance fordelt på henholdsvis
aktiver og passiver pr. 31. december 2023.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2022
2023
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
72,8
18,1
-
91,0
124,6
152,7
81,1
9,6
-
90,7
103,9
127,4
-
27,5
6,1
-
-
7,9
5,3
-
6,1
-
6,1
28,1
6,1
-
6,1
23,5
-
-
-
22,0
-
-
22,0
-
-
-
17,4
-
-
17,4
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 4,7 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 20
Den samlede balance udgør 127,4 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 152,7
mio. kr. pr. 31. december 2022.
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 23,5 mio. kr. i 2023 og kan henføres til finansielle anlægs-
aktiver på 6,1 mio. kr. og materielle anlægsaktiver på 17,4 mio. kr. De materielle
anlægsaktiver omfatter produktionsanlæg til kontrolopgaver blandt andet mo-
bile containerscannere, bagage- og pakkescannere samt narkotikatestere.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 103,9 mio. kr. i 2023, hvoraf hovedparten udgøres af
likvide beholdninger på 90,7 mio. kr. og tilgodehavender på 13,2 mio. kr. Tilgo-
dehavender er faldet med 20,4 mio. kr. i årets løb, som i det væsentligste kan
henføres til fald i tilgodehavende afregning af toldfaglige bidrag til udviklingsak-
tiviteter i EUTK-programmet fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, fald i tilgo-
dehavende moms i forbindelse med køb af ny mobil containerscanner i 2022
samt stigning i tilgodehavende lønrefusioner.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0022.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 21
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2022
2023
-6,1
-
-
-
-
-33,9
-40,0
-9,1
-6,1
-
-
-
-
-27,8
-33,9
-9,7
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
-22,0
-
-
-
-22,0
-17,4
-
-
-
-17,4
-25,5
-20,8
-35,3
-
-
-
-81,6
-103,7
-152,7
-11,7
-17,2
-37,5
-
-
-
-66,3
-83,8
-127,4
4
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
Anmærkning: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser udgør 9,7 mio. kr. i 2023, hvilket er en stigning på 0,6 mio.
kr. i forhold til 2022. Stigningen kan i det væsentligste henføres til hensættelse til
fratrædelsesordninger i forbindelse med ny organisering pr. 1. januar 2024.
Langfristet gæld
Langfristet gæld udgør 17,4 mio. kr. i 2023, hvilket er et fald på 4,6 mio. kr. i for-
hold til 2022. Faldet kan henføres til udviklingen i materielle anlægsaktiver, hvor
afskrivninger på anlæg har oversteget årets anskaffelser.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 66,3 mio. kr., hvoraf 37,5 mio. kr. vedrører skyldige ferie-
penge.
Anden kortfristet gæld udgør 17,2 mio. kr. og er faldet med 3,6 i forhold til 2022.
Faldet kan i det væsentligst henføres til fald i skyldig moms i forbindelse med køb
af ny mobil containerscanner i 2022.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0023.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 22
Gæld til leverandører af varer og tjenesteydelser udgør 11,7 mio. kr., hvilket er et
fald på 13,8 mio. kr. i forhold til 2022. Faldet kan i det væsentligste henføres til
køb af ny mobil containerscanner.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Toldstyrelsens
egenkapital. Forklaringerne til
tabel 9
uddyber egenkapitalen i balancen og viser
årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens bevillingslovsystem (SB).
2022
-6,1
-
-6,1
-
-
-
-
-
-
-33,2
-
-
-0,7
-
-
-33,9
-40,0
-40,0
2023
-6,1
-
-6,1
-
-
-
-
-
-
-33,9
-
-
6,1
-
-
-27,8
-33,9
-33,9
Toldstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2023 33,9 mio. kr., hvoraf 27,8 mio. kr.
er overført overskud. Det overførte overskud er i 2023 reduceret med 6,1 mio.
kr., som kan henføres til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0024.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 23
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
17,4
44,0
39,6
Toldstyrelsens låneramme ultimo 2023 udgør 44,0 mio. kr. Trækket på låneram-
men ultimo 2023 udgør 17,4 mio. kr. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Toldstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
§ 09.31.04
281,2
511,1
514,9
-3,8
41,8
38,0
Anmærkning: Lønforbrug under lønsumsloft er 0,6 mio. lavere end personaleomkostninger i alt, jf. tabel 6 i
afsnit 3.2, som følge af, at lønudgifter vedr. tilskudsfinansierede aktiviteter ikke medregnes til lønforbrug
under lønsumsloft.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Lønsumsloftet primo 2023 var 281,2 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført
lønsum på 229,9 mio. kr., der vedrører udmøntning af midler i forlængelse af
flerårsaftale for skattevæsenet og overførsel af bevilling fra Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2023 er på
514,9 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum falder således til 38,0
mio. kr. ultimo 2023.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0025.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 24
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2023 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Toldstyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.31.04
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Toldstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
556,2
-1,8
583,1
-22,7
-26,9
20,9
-27,8
Administrerede ordninger
09.51.41
Toldgebyrer og
-afgifter
Tilbagebetaling af
Tir-gebyr
Anden
Udgifter
Indtægter
Anden
Udgifter
Indtægter
-
-0,6
-
-
-
-0,7
-
-
-
0,1
-
-
-
-
09.51.42
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
De regn-
skabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det føl-
gende.
Hovedkonto 09.51.41 Toldgebyrer og -afgifter
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2023 på 0,6 mio. kr. Der er reali-
seret indtægter på 0,7 mio. kr., hvilket svarer til en merindtægt på 0,1 mio. kr. Af-
vigelsen kan henføres til yderligere ekspeditionsafgifter.
Hovedkonto 09.51.42 Tilbagebetaling af TIR-gebyr
Tilbagebetaling af TIR-gebyrer er gennemført og afsluttet i 2021, hvorfor der ikke
har været transaktioner i regnskabsåret.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0026.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 25
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 26
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13
og
14
er baseret på dataudtræk fra Toldstyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Toldstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 13 udgår af års-
rapporten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0028.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 27
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
83,9
-
1,6
-3,0
82,4
-65,0
-0,0
-65,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
83,9
-
1,6
-3,0
82,4
-65,0
-0,0
-65,0
-
-
-
-
-
-
-
-
17,4
-3,2
-0,0
-3,2
-
-
-
-
-
-
-
-
17,4
-3,2
-0,0
-3,2
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
Der har i 2023 været tilgang i materielle anlæg på 1,6 mio. kr. Tilgangen omfat-
ter køb af scanningsudstyr, drone til maritim kontrol og udsugningsudstyr til un-
dersøgelsesborde.
Der har i 2023 været en afgang af materielle anlæg på 3,0 mio. kr. omfattende
scanningsudstyr.
Forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 14 på 3,2 mio. kr. og tabel 6
på 6,2 mio. kr. kan henføres til tilbageførsel af af- og nedskrivninger for afgangs-
førte anlæg i året.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0029.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 28
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag for medarbejdere og ho-
norering af særlig indsats for ledere
Fratrædelsesordninger i forbindelse med ny organisering
pr. 1. januar 2024
I alt
Kilde: SAP Intern.
-9,0
-0,8
-9,7
De hensatte forpligtelser er registreret som lønomkostninger.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Leverandør og tjenesteydelser
Over-/merarbejde
Fratrædelsesordninger i forbindelse med ny organisering
pr. 1. januar 2024
Seniorbonus
I alt
Kilde: SAP Intern.
-37,5
-3,3
-7,6
-2,2
-0,3
-50,9
Toldstyrelsen har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtigelser under kortfristet
gæld for samlet set 50,9 mio. kr. heraf 37,5 mio. kr. vedrørende feriepengefor-
pligtelse. Leverandør og tjenesteydelser vedrører primært periodiseringer af om-
kostninger, hvor udgiften først falder i 2024. Øvrige poster omhandler lønrelate-
rede gældsposter.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Toldstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medar-
bejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse
er pr. 31. december 2023 opgjort til 12,4 mio. kr. Inden for en femårig periode er
forpligtelsen opgjort til 1,2 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. de-
cember 2023, hvoraf 0,3 mio. kr. vedrører mulige jubilæer i 2024.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0030.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 29
Verserende sager
Toldstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret med advokatsalær i
forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammerad-
vokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkostnin-
ger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimumsgræn-
ser til advokatsalærer og sagsomkostninger. Toldstyrelsen har opgjort eventual-
forpligtelsen til verserende sager pr. 31. december 2023 til 0,0 mio. kr., da alle
verserende sager er af en type, hvor salæret dækkes af departementet. Ultimo
2022 var eventualforpligtelsen 0,0 mio. kr.
Udlæg
Toldstyrelsen foretager udlæg til f.eks. afhentningsomkostninger, konfiskation,
låsesmed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr.
31. december 2023 opgjort til 0,7 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til 0,0
mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 0,7 mio. kr. er sendt til
inddrivelse.
Kompensation vedrørende nedetid på mobil containerscanner
Der pågår forhandlinger vedrørende kompensation for nedetid på container-
scanner anskaffet i 2022, som kan bevirke en kompensation på 0,2
0,3 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Toldstyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor
tabel 15
og
16
ud-
går af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Toldstyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor
tabel 17
udgår af
årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Toldstyrelsens gebyrordninger, der er admi-
nistrativt fastsat.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
(mio. kr.)
Årets resultat
2020
Årets resultat
2021
Årets resultat
2022
Årets resultat
2023
Toldekspeditioner udenfor åbningstid
Gebyrprovenu
Kilde: SAP Intern.
-
0,0
-0,1
-0,1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0031.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 30
Af
tabel 19
fremgår en oversigt over Toldstyrelsens gebyrordninger, hvor geby-
ret er fastsat ved lov.
Tabel 19. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
(mio. kr.)
Gebyrprovenu
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2020
-0,4
Årets resultat
2021
-0,1
Årets resultat
2022
-0,7
Årets resultat
2023
-0,6
Gebyrprovenu omfatter ekspeditionsafgifter ifm. Forsinket fortoldning eller told-
angivelse. T
oldstyrelsen lever op til
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Af
tabel 20
fremgår en oversigt over Toldstyrelsens tilskudsfinansierede aktivite-
ter og henholdsvis tilskudsfinansieret forskning.
Tabel 20. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter, mio. kr.
Ordning
Overført
overskud
fra tidli-
gere år
-0,1
Årets
mod-
tagne til-
skud
-0,7
Med-
finansie-
ring
Årets
udgifter
0,8
Årets
resultat
0,1
Over-
skud til
videre-
førelse
Brexit-tilpas-
ningsreser-
ven
I alt
Kilde: SAP Intern.
-
0,0
-0,1
-0,7
-
0,8
0,1
0,0
Tilskudsfinansierede aktiviteter omfatter deltagelse i et vejledningsprojekt under
Brexit-tilpasningsreserven i Erhvervsstyrelsen i perioden 1. oktober 2022 til 31.
december 2023. Det samlede tilskud til Toldstyrelsen udgør 1,0 mio. kr. for hele
projektperioden, hvoraf 0,3 mio. kr. er modtaget i 2022.
4.6 Forelagte investeringer
Toldstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor
tabel 21
og
22
udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Toldstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0032.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 31
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
0,3
0,0
-
0,6
1,0
4.8 Supplerende bilag
Toldstyrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851184_0033.png
Årsrapport 2023 Toldstyrelsen
Side 32
www.toldst.dk
Toldstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen