Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2851183_0001.png
Årsrapport 2023
Spillemyndigheden
Skatteministeriet
Årsrapport
Marts 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Påtegning af det samlede regnskab ...................................................................................................................2
Beretning..............................................................................................................................................................................4
Præsentation af Spillemyndigheden ....................................................................................................... 5
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................. 6
Kerneopgaver og ressourcer ........................................................................................................................ 8
Målrapportering................................................................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år ........................................................................................................12
Regnskab ..........................................................................................................................................................................13
Anvendt regnskabspraksis..........................................................................................................................14
Resultatopgørelse mv. ...................................................................................................................................16
Balancen ...............................................................................................................................................................19
Egenkapitalforklaring .....................................................................................................................................22
Likviditet og låneramme ...............................................................................................................................22
Opfølgning på lønsumsloft ..........................................................................................................................23
Bevillingsregnskabet ......................................................................................................................................23
Bilag ......................................................................................................................................................................................24
Noter til resultatopgørelse og balance ..................................................................................................25
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver ........................................................................................................25
Note 2: Materielle anlægsaktiver ..............................................................................................................26
Note 3: Hensatte forpligtelser ....................................................................................................................27
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld .....................................................27
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ..............................................................................................27
Indtægtsdækket virksomhed.....................................................................................................................27
Fællesstatslige løsninger mv......................................................................................................................28
Gebyrfinansieret virksomhed ....................................................................................................................28
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................................................28
Forelagte investeringer .................................................................................................................................29
It-omkostninger.................................................................................................................................................29
Supplerende bilag ............................................................................................................................................29
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke
fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0003.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0004.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Spillemyndighedens økonomi-
ske og faglige resultater for 2023. I årsrapporten redegøres for styrelsens målopfyldelse, det
medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrapportering af
årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten endvidere virk-
somhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Spillemyndigheden, CVR-nummer
34730415, er ansvarlig for:
§ 09.41.01. Spillemyndigheden drift (driftsbevilling)
§ 09.51.71. Særligt bidrag til hestevæddeløbsporten (lovbunden)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformatio-
ner eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er
fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning
af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
2.
3.
København, d.
20. marts 2024
Odense, 7. marts 2024
_____________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
_____________________________
Anders Dorph
Direktør
Spillemyndigheden
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0005.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Spillemyndigheden og regnskabsårets faglige
og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold der har påvirket eller forventes at på-
virke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Spillemyndigheden
Spillemyndigheden har til opgave at sikre et ansvarligt, fair og velreguleret spilmarked til gavn
for spillere og spiludbydere. Spillemyndigheden udsteder de relevante tilladelser til spiludbud
i Danmark og fører et risikobaseret tilsyn med området.
Spillemyndigheden udfører analyser af spilmarkedet og leverer klar og gennemskuelig vejled-
ning og information. Det er en forudsætning for Spillemyndighedens arbejde at være fremsy-
nede og handlekraftige i forhold til den hastige udvikling på markedet. Derfor udveksler Spille-
myndigheden viden og erfaring med andre lande om spiludbud og spilregulering.
Åbenhed og dialog er kendetegnende for den måde, Spillemyndigheden arbejder på. Spille-
myndigheden har fokus på at have et konstruktivt samarbejde med interessenter, og Spille-
myndighedens ledere og medarbejdere løser de mange udfordrende opgaver professionelt
og med stort engagement. Spillemyndighedens ekspertise går hånd i hånd med dedikationen
til at sikre et lovligt og trygt spilmarked i Danmark.
Spillemyndigheden tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave og i de daglige be-
slutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer Spillemyndighe-
den fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.
Spillemyndighedens kerneopgaver er:
Sagsbehandling
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til udbud af spil, herunder tilladelse til udbud af væd-
demål, udbud af onlinekasino, opstilling og drift af gevinstgivende spilleautomater, lokale pul-
jevæddemål, Danske Spil A/S, Det Danske Klasselotteri A/S, Fonden for Alm. Dansk Vare- og
Industrilotteri, Landbrugslotteriet, almennyttige lotterier, landbaserede kasinoer og åbne po-
kertuneringer.
Informationsvirksomhed og internationalt samarbejde
Spillemyndigheden skal som myndighed arbejde med oplysning, kommunikation og rådgiv-
ning på flere plan samt sikre effektiv beskyttelse af det lovlige spilmarked gennem løbende
overvågning og initiativer. Myndigheden skal holde sig orienteret om udviklingen på spilmar-
kedet. Samtidig skal Spillemyndigheden løbende oplyse interessenterne om det danske spil-
marked. Spillemyndigheden skal desuden være orienteret om den internationale udvikling på
spilmarkedet således, at Spillemyndigheden blandt andet er på forkant på ludomaniområdet
(forebyggelse og behandling), nye spilformer mv. Spillemyndigheden deltager i det globale
myndighedsarbejde på spilområdet, herunder i EU.
Tilsyn og kontrol
Spillemyndighedens vigtigste område er at sikre, at spil bliver udbudt på en måde, der er i
overensstemmelse med de overordnede formål i spilleloven. Der skal føres tilsyn med udbud
af spil, så spillerne kan garanteres en høj sikkerhed ved alle former for spil. I den forbindelse
skal Spillemyndigheden blandt andet sikre, at det tekniske udstyr, der bliver anvendt til spil-
udbuddet, er kontrolleret og godkendt til formålet.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Retssagerne var første kulmination på en flerårig indsats i Spillemyndigheden. Op til udgan-
gen af 2018 havde Spillemyndigheden i samarbejde med Skattestyrelsen redegjort for den
problematiske afvikling af ulovligt lotteri
bredt kendt som bingo/banko
rundt om i landet.
På baggrund af den redegørelse modtog Spillemyndigheden en bevilling på to årsværk
fra og med 2019 med det formål at gå nærmere ind i området og eventuelt rejse sager og sig-
telser. Det resulterede i at 38 foreninger blev anmeldt til politiet. Og som en kulmination på
den flerårige indsats kom de to første sager for retten i 2023. Det er dog usikkert, hvor mange
sager der i alt kommer for retten
især med tanke på de igangværende forhandlinger om
ændringer i spilleloven.
Den 1. april 2023 overtog Spillemyndigheden rollen som sekretariat i den nationale platform
for koordinering af bekæmpelsen af manipulation af idrætskonkurrencer. I daglig tale den na-
tionale platform til bekæmpelse af matchfixing. Med rollen fungerer Spillemyndigheden som
informationscenter og indsamler og videregiver oplysning af relevans for bekæmpelsen af
matchfixing til samarbejdspartnerne. En del af arbejdet består i at modtage og analysere en
større mængde spildata og oplysninger om irregulære og mistænkelige væddemål på dansk
idræt og udsende advarsler til idrættens hovedorganisationer og andre landes nationale plat-
forme, hvis det findes nødvendigt.
Spilmarkedet er samlet set vokset med 69 mio. kr. svarende til 1,0 pct. målt på BSI (spiludby-
dernes indtægt efter gevinstudbetalinger) fra 2022 til 2023 (lotterier udeladt). Den samlede
BSI i 2023 var på 6,8 mia. kr., hvortil der lægges mere end 3,0 mia. kr. fra lotterier. Den største
drivkraft bag stigningen i 2023 målt i forhold til 2022 var onlinekasino med en stigning i BSI på
173 mio. kr. og en vækstrate på 5,9 pct. Onlinekasino er stadig det største marked med en
samlet BSI på 2,2 mia. kr. Både spilleautomater og landbaseret kasino oplevede positiv vækst
på henholdsvist 21 og 13 mio. kr. i BSI svarende til vækstrater på 1,8 pct. og 3,6 pct. Det skal
her bemærkes, at både spilleautomater og landbaseret kasino var præget af Covid-19 ned-
lukninger i januar 2022. Væddemål oplevede for andet år i træk et fald. Fra 2022 til 2023 var
faldet på 137 mio. kr. svarende til en negativ vækstrate på 5,9 pct. Årsagen kan skyldes fravæ-
ret af større slutrunder i fodbold og indførelsen af spilkortet til spil brug ved landbaserede
væddemål. Det samlede BSI for væddemål i 2023 var på 2,2 mia. kr.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0008.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 7
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Spillemyndigheden.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
103,0
0,6
112,6
0,6
118,0
0,6
69,3
8,5
93,2
11,3
93,1
5,8
15,2
8,6
-35,0
-14,9
-9,8
18,6
4,6
-38,3
-17,6
-14,0
18,6
-
-37,6
-18,6
-
-91,5
90,3
-1,2
-1,2
-0,5
-99,5
95,5
-4,1
-4,1
-3,3
-98,7
98,6
-0,1
-0,1
0,7
2022
2023
2024
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2023 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr. reklassificeret
og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til
regnskabsrapporter til årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2023 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at Spillemyndighe-
den i 2023 har haft et samlet overskud på 3,3 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling, inkl.
gebyrindtægter. Overskuddet kan hovedsageligt henføres til et mindreforbrug på 5,7 mio. kr.
på øvrig drift, herunder på kampagner, kurser og internationalt samarbejde. Modsat har der
været meromkostninger til lønninger og færre indtægter fra gebyrer. En nærmere redegørelse
af årets økonomiske resultat fremgår af afsnit 3.2.
Spillemyndighedens drift og administrerede ordninger
Spillemyndigheden er ansvarlig for følgende hovedkonti: Spillemyndighedens driftskonto er §
09.41.01
Spillemyndigheden
(driftsbevilling). Den administrerede ordning udgør bevillingen
under § 09.51.71
Hestevæddeløbssporten,
som fremgår af
tabel 12.
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Spillemyndighedens samlede indtægter og udgifter i årets regn-
skab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2023.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0009.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 8
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
Bevilling
(FL + TB)
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
101,0
-89,8
9,4
-9,4
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-36,9
(mio. kr.)
Drift
Regnskab
96,3
-88,3
6,9
-6,9
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet
fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til
præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Styrelsens overførte overskud udgjorde 33,6 mio. kr. primo 2023. Der er et overskud i 2023 på
3,3 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2023 er forøget til 36,9 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Spillemyndigheden har fire finanslovsformål, som er angivet i finansloven for 2023. Alle aktivi-
teter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabs-
tal.
Af
tabel 3
fremgår Spillemyndighedens opgaver og ressourceforbrug for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Effektiv og korrekt udstedelse af tilla-
delser til spiludbydere
2. Klar oplysning om spilmarkedet
3. Høj sikkerhed på spilmarkedet gen-
nem målrettet tilsyn af spiludbydere
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-3,1
-1,1
-1,8
-5,2
-11,2
Øvrige
indtægter
-25,8
-9,3
-10,7
-42,5
-88,3
Omkost-
ninger
26,7
8,7
14,6
46,2
96,2
Andel af
årets over-
skud
-2,2
-1,7
2,1
-1,5
-3,3
Anmærkning: Fx Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede tidsanvendelse. Øvrige Indtægter er fastlagt til at
skulle dække den gebyrfinansierede virksomhed og ikke opgaverne, hvorfor allokeringen sker administrativt på grundlag af de faktiske
omkostninger på opgaverne. Omkostninger på opgaver afhænger af ledelsens beslutninger vedrørende anvendelse af ressourcer og øvrig drift
inden for de lovgivningsmæssige rammer. Tilsvarende gælder for bevillingen, der hovedsageligt finansierer almennyttigt lotteri.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra den 1. januar
2016 er der for 2023 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkost-
ninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret
omkostninger til HR, husleje, koncernfælles funktioner, kurser, kontorartikler, IT og fællesakti-
viteter.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er registreret om-
kostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 9
Der er i 2023 et samlet mindreforbrug på 3,3 mio. kr. Resultatet kan overordnet henføres til et
mindreforbrug på kampagner, kurser, internationalt samarbejde, koncerninterne betalinger og
afskrivninger. Modsat er der et fald i indtægter fra spilleautomater, væddemål og onlinekasino
samt landbaseret kasino. Derudover er der en stigning i indtægterne fra monopolspillene.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 2,2 mio. kr. under finanslovsformål 0. Mindreforbruget kan
henføres til flere modsatrettede forhold. Der er et mindreforbrug på øvrig drift, som primært
kan henføres til overførsel af løn og overhead til anlægsaktiver vedrørende interne udviklere
samt fejlagtig budgettering af kursusomkostninger, som tidligere for alle ansattes vedkom-
mende var budgetteret under formål 0. Derudover er der en merindtægt, som kan henføres til
ændret fordeling mellem finanslovsformål. Modsat er der et merforbrug på lønninger, som
hovedsageligt kan henføres til en stigning i hensættelsen til engangsvederlag til medarbej-
dere, samt den generelle stigning i lønomkostninger.
1. Effektiv og korrekt udstedelse af tilladelser til spiludbydere
Der er et samlet mindreforbrug på 1,7 mio. kr. under finanslovsformål 1. Mindreforbruget kan
henføres til flere modsatrettede forhold. Der er et mindreforbrug på øvrig drift, som primært
kan henføres til mindreforbrug på omkostninger til drift af WorkZone, som drives af Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen. Derudover er der en merindtægt, som kan henføres til ændret
fordeling mellem finanslovsformål. Modsat er der et merforbrug på lønninger, som hovedsa-
geligt kan henføres til en stigning i hensættelsen til engangsvederlag til medarbejdere, samt
den generelle stigning i lønomkostninger.
2. Klar oplysning om spilmarkedet
Der er et samlet nettomerforbrug på 2,1 mio. kr. under finanslovsformål 2. Merforbruget kan
henføres til flere modsatrettede forhold. Der er en mindreindtægt, som kan henføres til æn-
dret fordeling mellem finanslovsformål samt det generelle fald i indtægter. Modsat er der et
mindreforbrug på lønninger, som henføres til at der er registret færre timer på finanslovsfor-
mål 2. Derudover er der et mindreforbrug på øvrig drift, som kan henføres til mindreforbrug på
kampagner og internationalt samarbejde.
3. Høj sikkerhed på spilmarkedet gennem målrettet tilsyn af spiludbydere
Der er et samlet mindreforbrug på 1,5 mio. kr. under finanslovsformål 3. Der er et mindrefor-
brug på lønninger, som hovedsageligt kan henføres til en ændret fordeling af lønninger mel-
lem finanslovsformål samt en merindtægt, som kan henføres til ændret fordeling mellem fi-
nanslovsformål. Modsat er der et merforbrug på øvrig drift, som kan henføres til kursusom-
kostninger, som på finansloven var placeret under formål 0. Derudover er der et mindrefor-
brug på analysekonsulenter på spilleautomatområdet.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Spillemyndighedens mål- og re-
sultatplan for 2023, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I anden del beskrives
udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af årsagen til, at mål er opfyldt eller
ikke opfyldt.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0011.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 10
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Spillemyndigheden for 2023.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Spillemyndigheden skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteres-
senter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Interessenthåndtering
Resultatet af interessentundersøgelsen, der foretages i
2023, skal som minimum være 4,0 point. Der måles på en
skala fra 1-5.
4,0 point
Opfyldt
Pejlemærke 2: Spillemyndigheden skal sikre høj regelefterlevelse gennem målrettet vejledning og risikobaseret tilsyn med spilmarkedet.
2.1 Effektiv sagsbehandling for
landbaseret tilsyn
2.2 Effektiv sagsbehandlingstid for
bestyrergodkendelser
2.3 Effektiv sagsbehandlingstid for
spilleautomatgodkendelser
2.4 Tilsyn med brug af model for
kontrol med ansvarligt spil
Landbaserede tilsynsbesøg, hvoraf minimum 95 pct. er af-
sluttet inden for 14 arbejdsdage.
Minimum 95 pct. af ansøgninger om bestyrergodkendelser
er behandlet inden for 14 arbejdsdage.
Minimum 95 pct. af ansøgninger om spilleautomatgodken-
delser er behandlet inden for 14 arbejdsdage.
Der er gennemført tre nye full-scope tilsyn med udgangs-
punkt i modellen for vurdering af ansvarligt spil.
97,7 pct.
99,6 pct.
99,1 pct.
To ud af tre full-scope tilsyn
er gennemført
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Ikke opfyldt
Pejlemærke 3: Spillemyndigheden skal fastholde en effektiv og korrekt opgaveløsning gennem langsigtet planlægning af styrelsens opgaveportefølje og
en stærk styring af udviklingsprojekter
3.1 Idriftsættelse af model for kana-
lisering
3.2 Øget viden om spilmarkedet
3.3 Adfærden på det uregulerede
marked
Minimum 85 pct. af webtrafikken fra spillere i Danmark fo-
regår på hjemmesider udbudt af spiludbydere med dansk
licens.
Der er udviklet et værktøj til at benchmarke spilmarkedet i
Danmark med sammenlignelige lande.
Der er i 2023 udgivet en rapport om adfærd på det uregule-
rede marked for onlinepengespil.
95,2 pct.
Opfyldt
Værktøjet er udviklet
Rapport udgivet
Opfyldt
Opfyldt
Pejlemærke 4: Spillemyndigheden skal fastholde en effektiv og korrekt opgaveløsning gennem langsigtet planlægning af styrelsens opgaveportefølje og
en stærk styring af udviklingsprojekter
4.1 Interessenter oplever, at styrel-
sen har kompetente medarbejdere
med høj faglighed
Resultatet af hhv. faglighed og kompetencer (gennemsnit),
der foretages i styrelsens interessentanalyse 2023, skal
som minimum være 4,1 point.
Der måles på en skala fra 1-5.
FN’s verdensmål: Målet bidrager til at håndtere den igangværende energikrise og understøtter samtidig FN’s verdensmål nr. 13
om klimaindsat.
5.1 Reduktion af energiforbruget
(Koncernfælles)
Koncernens samlede energiforbrug pr. medarbejder på
hhv. varme og el er reduceret med 5 pct.
Den samlede reduktion på
elforbruget er 5,7 pct.
Opgørelsen af den samlede
reduktion på varmeforbru-
get udestår.
Kilde: Spillemyndighedens mål- og resultatplan for 2023.
3,8 point
Ikke opfyldt
Ikke opfyldt
I 2023 er der ti mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af syv mål nået.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 11
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede mål og resul-
tater.
Mål 2.4. Tilsyn med brug af model for kontrol med ansvarligt spil
Mål 3.3. Adfærden på det uregulerede marked
Mål 4.1. Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere med høj faglig-
hed
Mål 5.1 Reduktion af energiforbruget (Koncernfælles)
Mål 2.4. Tilsyn med brug af model for kontrol med ansvarligt spil
To ud af tre full-scope tilsyn blev gennemført i 2023. Det tredje tilsyn blev opstartet i tredje
kvartal, men blev ikke afsluttet i 2023. Det skyldes, at det viste sig nødvendigt at udvide tilsy-
net til at omfatte yderligere områder end kun ansvarligt spil. Det tredje tilsyn blev afsluttet i
januar 2024.
Mål 3.3. Adfærden på det uregulerede marked
Rapporten var færdig og godkendt i fjerde kvartal 2023, men blev først offentliggjort 16. ja-
nuar 2024.
Mål 4.1. Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere med høj faglighed
Spillemyndigheden scorede hhv. 4,0 angående ”faglighed” og 3,5 angående ”kompetencer”.
Især medarbejdernes branchekendskab blev kritiseret. Spillemyndigheden har iværksat et
projekt med det formål at finde tiltag til at øge medarbejdernes detaljerede viden om bran-
chen og dennes produkter. Projektet forventes afsluttet primo 2024.
Mål 5.1 Reduktion af energiforbruget (Koncernfælles)
Målet omhandler reduktion af energiforbrug i hele Skatteministeriets koncern. Målet er samlet
set ikke opfyldt i 2023.
Delmål vedrørende reduktion på elforbruget er opfyldt. Opgørelsen af elforbruget er baseret
på tilgængeligt forbrugsdata, som udgør ca. halvdelen af koncernens adresser. Elforbruget er
opgjort ved at udregne den procentvise forskel på det gennemsnitlige elforbrug pr. medarbej-
der for de tre sidste kvartaler i 2022, sammenlignet med den samme periode for 2023, for de
adresser, der foreligger forbrugsdata på i begge perioder.
Det er ikke muligt at opgøre varmeforbruget på nuværende tidspunkt, idet forbrugsdata ikke
er tilgængelige på afrapporteringstidspunktet. Målet kan opgøres endeligt i tredje kvartal
2024.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0013.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 12
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Spillemyndighedens forventninger til det økonomiske resultat for det kom-
mende år som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2024.
Regnskabsår
2023
-99,5
96,3
-3,3
Grundbudget
2024
-98,7
99,4
0,7
Nettobevillingen udgør 5,7 mio. kr. og øvrige indtægter er for 2024 budgetteret til 93,0 mio. kr.
Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Spillemyndighedens samlede virksomhed ud-
gør således 98,7 mio. kr. Hermed bliver det forventede resultat et underskud på 0,7 mio. kr.
Spillemyndighedens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2024 er på i alt
99,4 mio. kr., som er fordelt med 73,3 mio. kr. på lønsum og 26,1 mio. kr. på øvrig drift.
I 2024 vil et af de primære fokusområder være ulovligt lotteri
bingo/banko
med forventet
flere retssager (en sag afgøres i januar og yderligere to sager er berammet til henholdsvis april
og oktober). Spillemyndigheden vil forsætte dialogen med spilbranchen om blandt andet
hvidvask og unges spil. I forhold til unges spil har Spillemyndigheden som tiltag optimeret op-
læg til brug på ungdomsuddannelser og tilbyder nu oplæg for enkelte klasser ad gangen for
at øge effekten af interaktionen. Oplæggene har til formål at oplyse de unge om spillenes op-
bygning, sandsynlighed for at vinde/tabe og risikoen for spilafhængighed. Dette tiltag vil Spil-
lemyndigheden arbejde på at udbrede. Der vil fortsat være fokus på at højne kendskabet til
hjælpelinjen, ’StopSpillet’, hvor spilafhængige og deres pårørende kan søge råd og vejled-
ning. Endvidere afventer Spillemyndigheden yderligere tiltag som følge af en eventuel kom-
mende politisk aftale.
Økonomisk ventes spilmarkedet fortsat at udvise positiv vækst og dermed bidrage til stadigt
let stigende gebyrindtægter, om end antallet af nye ansøgere fortsat ventes at være få. Øvrige
driftsomkostninger ventes at være på et lavere niveau end i 2023. Dette skyldes flere modsat-
rettede forhold. Blandt andet er der i 2024 ikke omkostninger forbundet med kampagner,
som er finansieret af den politiske aftale om
Nedbringelse af danskernes gæld til det offent-
lige
af juni 2022. Modsat forventes en stigning i omkostninger til kampagner for Stop Spillet og
internationalt samarbejde. Stigningen i lønomkostninger kan tilskrives, at oprettelsen af en
række nye stillinger i 2023 har virkning i 2024, samt at der i 2024 forventes ansat yderligere
personale. Dette gælder blandt andet stillinger indenfor hvidvask, ansvarligt spil og udvikling.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0014.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 13
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 14
I dette afsnit redegøres for Spillemyndighedens ressourceforbrug i finansåret 2023 udtrykt
ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover omfatter afsnit-
tet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i
2023.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevilling
pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Spillemyndigheden følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. februar
2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Admi-
nistrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af de-
cember 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansie-
ret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabspraksis svarer til de princip-
per, der er beskrevet i Spillemyndighedens regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrun-
dingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra Statens Koncernsy-
stem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives ”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår
en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Skatteministeriet har revurdereret praksis for hensættelse til reetablering af lejemål samt be-
regningen af en gennemsnitspris til brug for opgørelsen af hensættelsen.
Den væsentligste ændring er, at der ikke hensættes til alle lejemål, hvor der er en reetable-
ringsforpligtigelse. Der hensættes kun til disse lejemål, hvis de er tidsbegrænsede, eller hvor
fraflytningstidspunktet i øvrigt er kendt. I forhold til beregningen af hensættelsen er den tidli-
gere anvendte gennemsnitspris pr. kvadratmeter erstattet af en ny gennemsnitspris, som er
beregnet på baggrund af erfaringer fra tidligere fraflytninger. Dette har medført en regulering
på under 0,1 mio. kr. og dermed en mindre stigning i hensættelsen til reetableringsforpligtel-
sen i regnskabet for 2023.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2023.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Spillemyndigheden har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det om-
kostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes ikke at være
usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke oplysnin-
ger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 15
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som
medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2023, herunder eksempelvis af-
spadseringstimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en koncernfælles gennemsnitsomkostning pr. kva-
dratmeter kontorareal. Opgørelsen er opgjort pr. lejemål og under de forudsætninger, som
fremgår af kontrakterne. Der hensættes kun til lejemål med kendt fraflytningstidspunkt.
Opgørelsen følger ikke samme metode som tidligere år.
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som foreskriver, at alle
ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret til en årlig seniorbonus på
0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperioden for seniorbonus følger kalenderåret,
og afregnes i januar i det efterfølgende år. Personer, som opfylder betingelserne for seni-
orbonus, og som tiltræder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bo-
nussen og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på fratræ-
delsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Opgørelsen følger samme metode som tid-
ligere år.
Lønforhandling:
Opgørelsen af engangsvederlag til medarbejdere er udregnet som 2 pct.
af lønsummen for alle medarbejdere i styrelsen. Opgørelsen af særlige honorering af le-
dere udregnes som 7,7 pct. af lønsummen for alle ledere i styrelsen. Beregningerne af løn-
sum tager udgangspunkt i udbetalte varige løndele til medarbejdere i december 2023. Op-
gørelsen følger samme metode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Spillemyndigheden har ikke udgiftsbaseret regnskaber.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0017.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 16
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Spillemyndighedens resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevil-
linger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
2022
2023
2024
-7,8
-
-
-
-
-83,7
-91,5
-11,2
-
-
-
-
-88,3
-99,5
-5,7
-
-
-
-
-93,0
-98,7
-
-
2,4
2,4
-
-
3,2
3,2
-
-
3,2
3,2
56,5
8,8
-1,8
0,4
63,9
3,0
7,6
13,4
90,3
-1,2
58,9
9,3
-2,0
0,6
66,9
2,5
7,3
15,7
95,5
-4,1
64,6
9,1
-0,3
- -
73,3
3,1
7,4
11,6
98,6
-0,1
-
-
-1,2
-
-
-4,1
-
-
-0,1
0,0
0,7
-0,5
-
0,8
-3,3
-
0,8
0,7
-
-
-0,5
-
-
-3,3
-
-
0,7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 17
Resultatet af Spillemyndighedens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud på
3,3 mio. kr. Overskuddet fordeler sig med et mindreforbrug på 5,7 mio. kr. på øvrig drift, mer-
forbrug på 0,9 mio. kr. på løn og færre indtægter på 1,5 mio. kr.
Mindreforbruget kan hovedsageligt henføres til et mindreforbrug på øvrig drift herunder på
kampagner, kurser og internationalt samarbejde. Modsat har der været meromkostninger til
lønninger og færre indtægter fra gebyrer.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er steget med 3,4 mio. kr. Stigningen skyldes primært en tillægsbevil-
ling på 5,0 mio. kr. i forbindelse med gældsaftalen. Modsat er der ikke længere en bevilling på
2,6 mio. kr. til ludomaniundersøgelsen, som det var tilfældet i 2022.
Gebyrindtægter er steget med 4,6 mio. kr. fra 2022 til 2023. Stigningen skyldes blandt andet
en stigning i gebyrindtægter fra væddemål- og onlinekasino-området på 2,8 mio. kr., hvilket
skyldes, at flere udbydere har haft en stigning i BSI (spiludbydernes indtægt efter gevinstud-
betalinger), og der derudover var flere udbydere på markedet.
Indtægter på spilleautomater er steget med 1,7 mio. kr., hvilket blandt andet skyldes, at der
først i 2023 er sket en stigning af tændte maskiner efter COVID-19 nedlukningen. Gebyrind-
tægter fra Danske Lotteri Spil (DLO), Klasselotteriet (KL), Varelotteriet (VL) og Landbrugslotte-
riet (LL) er steget med 0,5 mio. kr., hvilket primært skyldes, at VL og LL er nye tilladelsesinde-
havere på monopol-området. Gebyrindtægter fra landbaseret kasinoer er faldet med 0,4 mio.
kr., hvilket skyldes et fald i de landbaseret kasinoers BSI.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 5,2 mio. kr. fra 2022 til 2023. Ordinære driftsom-
kostninger udgør 95,5 mio. kr. i 2023. Stigningen skyldes primært en stigning i personaleom-
kostninger og en stigning i andre ordinære omkostninger.
Personaleomkostningerne er steget med 3,0 mio. kr. Stigningen kan primært henføres til, at
Spillemyndigheden har ansat flere medarbejdere til at varetage kerneopgaverne. Derudover
er der en stigning i hensættelsen til engangsvederlag til medarbejdere.
Andre ordinære driftsomkostninger er steget med 2,3 mio. kr. Stigningen kan primært henfø-
res til, at der som følge af tillægsbevillingen vedrørende gældsaftalen er en stigning i udgifter
til kommunikation og markedsføring på 3,2 mio. kr. Modsat er der en stigning i indirekte pro-
duktionsomkostninger overført til anlægsaktiver på 0,4 mio. kr.
Derudover er huslejen steget med 0,8 mio. kr., hvilket skyldes, at Spillemyndigheden overtog
lejemålet på Englandsgade i april 2023, og at der dermed blev betalt en øget husleje i en over-
gangsperiode.
Af- og nedskrivninger er faldet med 0,5 mio. kr., hvilket primært kan henføres til et fald i ned-
skrivninger på 0,6 mio. kr. fra 2022 til 2023.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0019.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 18
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Spillemyndigheden for 2023.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-3,3
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret
af hensyn til
præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets overskud på 3,3 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Spillemyndigheden har i 2023 tilbageført følgende hensættelser registreret i forbindelse med
årsafslutningen for 2022:
Reetablering:
Der er tilbageført hensættelse til reetablering for 0,1 mio. kr. i forbindelse
med fraflytning af lejemål. Hensættelsen til lejemålet blev opgjort til 0,4 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2022. Slutafregningen har medført en udgift på 0,3 mio. kr. Modsat er der foretaget
regulering af hensættelse til reetablering som følge af revurderet praksis for hensættelse
til reetablering af lejemål. Reguleringen har medført en mindre stigning i hensættelsen på
under 0,1 mio. kr.
Periodiseringsposter:
Der er sket modregning i samtlige fakturaer i 2023, for så vidt angår peri-
odiseringer foretaget pr. 31. december 2022, hvor der blev foretaget periodiseringer for i alt
6,6 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0020.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 19
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Spillemyndighedens balance fordelt på henholdsvis aktiver og pas-
siver pr. 31. december 2023.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
36,5
0,0
-
36,5
45,1
61,7
36,8
10,7
-
47,5
52,1
72,2
-
2,0
6,6
-
-
3,8
0,8
-
1,4
-
1,4
16,6
1,4
-
1,4
20,0
0,2
-
-
-
0,3
-
0,6
0,3
-
-
-
0,0
-
0,3
10,8
-
3,8
14,6
10,2
-
8,2
18,4
2022
2023
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mi io. kr. reklassificeret og flyttet
fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 72,2 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 61,7 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2022.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 20
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 20,0 mio. kr. i 2023. Saldoen er forøget med 3,4 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Stigningen kan henføres til en stigning i immaterielle anlægsaktiver. Der er tale om investerin-
ger i både nye udviklingsprojekter og eksisterende udviklingsprojekter. Fælles for alle udvik-
lingsprojekterne er at de især vedrører spilsystemet. De immaterielle anlægsaktiver er nær-
mere beskrevet under tabel 13 og de materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 7,0 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Omsætningsaktiver udgør 52,1 mio. kr. i 2023. Under omsætningsaktiver er saldoen for tilgo-
dehavender steget med 1,8 mio. Stigningen kan henføres til stigning i huslejedepositum og
stigning i diverse tilgodehavender. Derudover er likvide beholdninger steget med 11,0 mio. kr.
Stigningen kan henføres til en stigning i FF7 finansieringskontoen og modsvares til dels af en
stigning i leverandører af varer og tjenesteydelser. Modsat er periodeafgræsningsposter fal-
det med 5,8 mio. kr. Faldet i periodeafgrænsningsposter kan henføres til en negativ regulering
af gebyrer for 2023, hvor det i 2022 var en positiv regulering.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0022.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 21
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
-3,9
-1,4
-4,5
-0,0
-
-
-9,8
-24,7
-61,7
-7,7
-1,5
-4,8
-
-
-
-14,0
-31,6
-72,2
-14,9
-
-
-
-14,9
-17,6
-
-
-
-17,6
-1,4
-
-
-
-
-33,6
-35,0
-2,0
-1,4
-
-
-
-
-36,9
-38,3
-2,3
2022
2023
Anmærkning: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,3 mio. kr. fra 2022 til
2023, hvoraf 0,6 mio. kr. er regulering af hensættelse til engangsvederlag og resultatløn som
blandt andet kan henføres til flere ansatte medarbejdere og beløbsreguleringer. Modsat er
hensættelse til reetablering af lejemål reduceret med 0,3 mio. kr. Hensatte forpligtelser udgør
2,3 mio. kr. i 2023.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en stigning på 2,7 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Langfristet gæld udgør 17,6 mio. kr. i 2023. Langfristet gæld består alene af FF4 kontoen, og
stigningen kan henføres til stigningen i anlægsaktiver.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 4,2 mio. kr. fra 2022 til 2023. Kort-
fristet gæld udgør 14,0 mio. kr. i 2023. Under kortfristet gæld er saldoen for leverandører af
varer steget med 3,8 mio. kr. Feriepengeforpligtelsen er steget med 0,3 mio. kr. Stigningen
kan henføres til den generelle stigning i lønninger.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0023.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 22
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Spillemyndighedens egen-
kapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer
som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens bevillingslovsystem (SB)..
2022
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-33,2
-
-
-0,5
-
-
-33,6
-35,0
-35,0
2023
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-33,6
-
-
-3,3
-
-
-36,9
-38,3
-38,3
Spillemyndighedens egenkapital udgør 38,3 mio. kr. ultimo 2023, hvoraf 36,9 mio. kr. er over-
ført overskud. Det overførte overskud er i 2023 forøget med 3,3 mio. kr., som kan henføres til
årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
18,6
20,0
93,2
Spillemyndighedens låneramme ultimo 2023 udgør 20,0 mio. kr. Trækket på lånerammen ul-
timo 2023 udgør 18,6 mio. kr. Lånerammen er derved overholdt.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0024.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 23
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under Spillemyn-
digheden.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.41.01.
63,6
66,8
67,8
-1,0
35,3
34,3
Lønsumsloftet primo 2023 var 63,6 mio. kr. På tillægsbevillingen er der i alt tilført lønsum på
3,2 mio. kr. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2023 er 67,8 mio. kr. Lønsumsloftet
for 2023 er 66,8 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum falder således til 34,3 mio. kr.
ultimo 2023.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i 2023 på ho-
vedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Spillemyndigheden er
ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Bevillings-
type
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Hovedkonto
Drift
09.41.01
Navn
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Spillemyndigheden
Drift
Udgifter
Indtægter
101,0
-89,8
96,3
-88,3
4,7
-1,5
-36,9
Administrerede ordninger
09.51.71
Særligt bidrag til Heste-
væddeløbssporten
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
9,4
-9,4
6,9
-6,9
2,5
-2,5
-
Anmærkning.: Differencer skyldes afrundinger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
De regnskabsmæssige forklaringer på af-
vigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
09.51.71 Særligt bidrag til Hestevæddeløbssporten
Kontoen indeholder en mindreindtægt på 2,5 mio. kr. og en mindreudgift på 2,5 mio. kr. sva-
rende til 25 pct. af bevillingen. Ordningen er baseret på indtægter fra spiludbydere, som udby-
der spil på hestevæddeløb, som efterfølgende tilbageføres til hestevæddeløbsporten. Min-
dreindtægter vil derfor medføre en tilsvarende mindreudgift, da færre midler videreformidles
til hestevæddeløbssporten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0025.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 24
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0026.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 25
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, herun-
der noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at
tabel-
lerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Spillemyndighedens anvendte økonomisystem
SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
42,7
-
1,3
-
44,0
-32,8
-1,0
-33,8
10,2
-2,0
-
-2,0
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
42,7
-
1,3
-
44,0
-32,8
-1,0
-33,8
10,2
-2,0
-
-2,0
I alt
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Anmærkning: Differencer skyldes afrundinger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern
Udviklingsprojekter under udførelse
3,8
5,7
-0,1
-1,3
8,2
I 2023 er der investeret 5,7 mio. kr. i IT-systemer, heraf 5,5 mio. kr. vedrørende spilsystemet
og 0,2 mio. kr. vedrørende tilsynsapp til udkørende tilsyn. Investeringerne i spilsystemet be-
står af tiltag til fortsat forbedring af tilsynet med spilmarkedet. Der er ultimo 2023 immaterielle
anlægsaktiver for 18,4 mio. kr. Der er foretaget en nedskrivning på 0,1 mio. kr. under
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0027.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 26
udviklingsprojekter under udførelse. Nedskrivningen vedrører et delprodukt af Spilsystemet,
der ikke kom i brug.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
ninger
Grunde, arealer og byg-
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
1,8
-
0,2
-
2,0
-1,7
-
-1,7
0,3
-0,4
-
-0,4
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,4
-
0,2
-
0,6
-0,3
-
-0,3
0,3
-0,1
-
-0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,3
-
-
-
1,3
-1,3
-
-1,3
-
-0,3
-
-0,3
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
Der har i 2023 været tilgang i materielle anlæg på 0,2 mio. kr. Tilgangen omfatter indretning af
lejede lokaler. Faldet i øvrigt i anlægsbeholdningen kan henføres til afskrivninger.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0028.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 27
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til resultatløn
I alt
Kilde: SAP Intern.
0,7
1,6
2,3
Spillemyndigheden har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtelser for samlet 2,3 mio. kr. De
hensatte forpligtelser, registreret som lønomkostninger, udgøres af 1,6 mio. kr. vedrørende
resultatløn og engangsvederlag. For hensatte forpligtelser, registreret under den øvrige drift,
er indregnet 0,7 mio. kr. til reetableringsforpligtelsen af Spillemyndighedens lejemål.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret under kortfri-
stet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Over-/merarbejde
Seniorbonus
Øvrige anden kortfristet gæld
I alt
Kilde: SAP Intern.
0,3
0,0
1,2
1,5
Spillemyndigheden har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtigelser under kortfristet gæld for
samlet 14,0 mio. kr. Anden kortfristgæld på 1,5 mio. kr. omhandler primært lønrelaterede
gældsposter, såsom skyldigt overarbejde.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Spillemyndigheden har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbejdere
efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december
2023 opgjort til 1,6 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,1 mio. kr.
til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2023.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en eventualfor-
pligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Spillemyndigheden har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0029.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 28
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Spillemyndigheden har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af årsrap-
porten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, der er administra-
tivt fastsat.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Danske Lotteri Spil
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Mindre gebyrområder
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
219.562
220.210
-648
204.515
204.515
0
286.458
286.458
0
291.964
291.964
0
9.720.402
9.720.402
0
9.855.470
9.855.470
0
8.988.520
8.988.520
0
9.056.876
9.056.876
0
Årets resultat
2020
Årets resultat
2021
Årets resultat
2022
Årets resultat
2023
Anmærkning: mindre gebyrområder er Klasselotteriet, Varelotteriet og Landbrugslotteriet.
Kilde: SAP Intern.
Af
tabel 19
fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, hvor gebyret er
fastsat ved lov.
Tabel 19. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Kr.
Gevinstgivende spil-
leautomater
Væddemål og onlineka-
sino
Landbaseret kasino
Offentligt hasardspil
Årets resultat
2020
-327.579
926.732
-1.354.581
-
Årets resultat
2021
2.995.680
5.178.963
-751.282
-
Årets resultat
2022
-2.104.688
111.735
100.543
-
Årets resultat
2023
219.423
2.928.131
-60.480
7.000
Anmærkning.: Negative tal afspejler et underskud ift. Indtæger og udgiter på gebyrordningen.
Kilde: SAP Intern.
Der er tale om gebyrer opkrævet efter spilleloven og lovgivningen er overholdt.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Spillemyndigheden har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20 ud-
går af årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0030.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 29
4.6 Forelagte investeringer
Spillemyndigheden har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Spillemyndighedens it-omkostninger fordelt på lønom-
kostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de system-
rettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og
ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
4,0
-
0,3
5,9
2,6
0,6
13,4
4.8 Supplerende bilag
Spillemyndigheden har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851183_0031.png
Årsrapport 2023 Spillemyndigheden
Side 30
spillemyndigheden.dk