Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2851181_0001.png
Årsrapport
Marts 2024
Årsrapport 2023
Skatteankestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Påtegning af det samlede regnskab ...................................................................................................................1
Beretning..............................................................................................................................................................................3
Præsentation af Skatteankestyrelsen ..................................................................................................... 4
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................. 4
Kerneopgaver og ressourcer ........................................................................................................................ 7
Målrapportering................................................................................................................................................... 8
Forventninger til det kommende år ........................................................................................................13
Regnskab ..........................................................................................................................................................................15
Anvendt regnskabspraksis..........................................................................................................................16
Resultatopgørelse mv. ...................................................................................................................................18
Balancen ...............................................................................................................................................................21
Egenkapitalforklaring .....................................................................................................................................24
Likviditet og låneramme ...............................................................................................................................25
Opfølgning på lønsumsloft ..........................................................................................................................25
Bevillingsregnskabet ......................................................................................................................................26
Bilag ......................................................................................................................................................................................27
Noter til resultatopgørelse og balance ..................................................................................................28
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver ........................................................................................................28
Note 2: Materielle anlægsaktiver ..............................................................................................................30
Note 3: Hensatte forpligtelser ....................................................................................................................31
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld .....................................................31
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ..............................................................................................32
Indtægtsdækket virksomhed.....................................................................................................................32
Fællesstatslige løsninger mv......................................................................................................................32
Gebyrfinansieret virksomhed ....................................................................................................................32
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................................................32
Forelagte investeringer .................................................................................................................................32
It-omkostninger.................................................................................................................................................32
Supplerende bilag ............................................................................................................................................33
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0003.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 1
Påtegning af det samlede
regnskab
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0004.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 2
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Skatteankestyrelsens økonomi-
ske og faglige resultater for 2023. I årsrapporten redegøres for styrelsens målopfyldelse, res-
sourceforbrug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrapportering af
årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten endvidere virk-
somhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skatteankestyrelsen, CVR-num-
mer 10 24 28 94, er ansvarlig for:
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.31. Klagegebyr (anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformatio-
ner eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er
fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning
af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
2.
3.
København, d.
20. marts 2024
København, d. 8. marts 2024
_______________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
s
______________________________
Winnie Jensen
Direktør
Skatteankestyrelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0005.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 3
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 4
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Skatteankestyrelsen og regnskabsårets faglige
og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller forventes at på-
virke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Skatteankestyrelsen
Skatteankestyrelsens hovedformål er at sikre kompetent og uafhængig klagebehandling på
skatte- og vurderingsområdet.
Skatteankestyrelsen er et fælles sekretariat for flere klagemyndigheder, der omfatter Lands-
skatteretten og en række ankenævn: skatteankenævn, vurderingsankenævn og motoranke-
nævn.
Skatteankestyrelsen behandler og forbereder afgørelsesudkast i klagesagerne, mens
Landsskatteretten eller ankenævnet træffer den endelige afgørelse i sagen. Der er dog visse
sagsområder, hvor styrelsen selv træffer afgørelse.
Skatteankestyrelsen skal sikre en ensartet, gennemskuelig og uafhængig klagesagsbehand-
ling, så borgere og virksomheder kan have tillid til, at deres klager behandles ordentligt.
Endvidere sikrer Skatteankestyrelsen klar vejledning om klagebehandlingen og god service til
borgere og virksomheder. Styrelsen bestræber sig på altid at forberede og levere korrekte og
velfunderede udkast til afgørelser for afgørelsesmyndighederne inden for rimelig tid.
Skatteankestyrelsen behandler hver enkelt klage ansvarsfuldt og kommunikerer klart og ty-
deligt, hvad der ligger til grund for afgørelsen.
Medarbejderne i Skatteankestyrelsen er højt specialiserede og håndterer dagligt komplekse
opgaver. Den høje faglighed og det stærke samarbejde giver styrelsens medarbejdere faglig
ballast og kompetence til at skrive udkast til afgørelser af ensartet og god kvalitet. Skatteanke-
styrelsens medarbejdere er åbne og servicemindede, når de er i kontakt med borgere, virk-
somheder og afgørelsesmyndigheder.
2.2 Ledelsesberetning
Det er vigtigt, at man som borger eller virksomhed ikke skal vente længe på en afgørelse, hvis
man klager over skat eller vurdering. Derfor har Skatteankestyrelsen i 2023 fortsat arbejdet
med at nedbringe sagsbehandlingstiderne, og det er omdrejningspunktet for styrelsens
Stra-
tegi 2026
En effektiv, kompetent og transparent styrelse
og for de mål, som styrelsen afrap-
porterer på i denne årsrapport.
Mål for sagsproduktionen og øvrige mål i 2023 er beskrevet i styrelsens mål- og resultatplan.
Målopfyldelsen er uddybet i
afsnit 2.4
i denne årsrapport.
Målet for antallet af afgjorte sager var i 2023 på 16.000 sager. Der blev afgjort 9.889 sager, og
Skatteankestyrelsen nåede dermed ikke målet for antal afgjorte sager. Målet for den samlede,
gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 17 måneder i 2023. Den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for afgjorte sager var 18,6 måneder. Målet for gennemsnitlig sagsbehandlingstid blev
dermed ikke nået. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været faldende siden 2018,
men er fra 2022 til 2023 steget med 1,1 måned.
Hovedårsagen til, at Skatteankestyrelsen ikke nåede målene for antallet af afgjorte sager og
den samlede, gennemsnitlige sagsbehandlingstid, er, at styrelsen ikke modtog det forventede
antal klager over 2020-vurderinger af ejerboliger. Færre indkomne ejendomsvurderingssager
har medført færre afgjorte sager og højere gennemsnitlig sagsbehandlingstid samlet set. Det
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 5
skyldes, at sager om ejendomsvurderinger generelt har et enklere sagsforløb og færre bilag
end skattesager og derfor kan afgøres hurtigere.
Selvom der er indkommet færre klager over 2020-vurderingerne end forventet, har ejen-
domsvurderingerne været omdrejningspunkt for en række aktiviteter i Skatteankestyrelsen i
2023.
Styrelsen har haft fokus på at sikre, at klagesystemet er parat til at modtage klager over nye
ejerboligvurderinger. Systemunderstøttelsen til behandling af klager på ejendomsvurderings-
området er færdigudviklet og implementeret. Den skal blandt andet sikre, at det er enkelt at
sende en klage, og at det er tydeligt, hvilke vurderinger der kan klages over. Systemunderstøt-
telsen betyder også, at sagsbehandlerne kan arbejde mere effektivt med sagerne. Forbere-
delserne har desuden omfattet rekruttering af sagsbehandlere og intern undervisning af
sagsbehandlere i det nye ejendomsvurderingssystem og i anvendelse af it-understøttelse.
Skatteankestyrelsen har i 2023 færdigbehandlet i alt 2.974 sager om historiske vurderinger af
erhvervsejendomme mv. Endvidere fik alle landets ejerboliger en foreløbig 2022-vurdering i
september 2023 og senere på året fulgte de foreløbige 2023-vurderinger for erhvervsejen-
domme mv. Selv om der ikke kan klages over de foreløbige vurderinger, medførte de dog
også henvendelser til klagesystemet, hvor ejerne er blevet vejledt om, at de får adgang til at
klage, når den endelige vurdering er klar, og at de kan henvende sig til Vurderingsstyrelsen,
hvis de har spørgsmål om ændring af den foreløbige vurdering.
De færre indkomne klager over vurderinger af ejerboliger har sammen med ansættelse af
flere medarbejdere til skatteområdet givet styrelsen mulighed for at behandle flere skattesa-
ger end forventet i 2023, herunder flere gamle sager, det vil sige sager ældre end to år. En an-
den effekt er, at der i 2023 blev afgjort flere sager om ejendomsvurdering, end der kom ind.
Styrelsens sagsbeholdning er i løbet af 2023 blevet nedbragt fra 13.180 sager til 11.330, hvil-
ket er det laveste niveau, siden styrelsen blev etableret i 2014.
For at imødegå kapacitetsudfordringer i Landsskatteretten vedtog Folketinget inden sommer-
ferien at udvide antallet af medlemmer i Landsskatteretten fra 30 til 34. De fire nye retsmed-
lemmer er alle dommere. Med udvidelsen styrkes Landsskatteretten, så den kan håndtere
den nuværende og forventede tilgang af sager og imødegå kapacitetsudfordringer. Samtidig
styrkes de juridiske grupper, så de er rustet til den øgede mængde juridisk komplekse og
principielle sager i Landsskatteretten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0008.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 6
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skatteankestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
473,4
0,7
536,6
0,7
651,1
0,6
92,3
100
87,1
100
97,6
100
25,4
6,6
-141,0
-24,2
-34,5
23,1
6,4
-151,4
-21,7
-42,0
-
-
-
-
-
-442,6
402,9
-39,7
-39,5
-38,7
-465,8
454,3
-11,5
-11,6
-10,3
-552,8
553,0
0,2
-
-
2022
2023
2024
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2023 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,9 mio. kr.
reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2023.
Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
og Statens Budgetsystem (SBS).
De anførte budgettal afspejler bevillingen for Skatteankestyrelsen.
Regnskabsresultatet for 2023 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Skatteankestyrel-
sen i 2023 har haft et samlet overskud på 10,3 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling. For-
deling af årets resultat kan henføres til et merforbrug på løn på 1,7 mio. kr., et mindreforbrug
på øvrig drift på 12,4 mio. kr. og færre indtægter end forudsat på 0,4 mio. kr.
Afvigelsen mellem finansårets bevilling og det faktiske forbrug vedrører primært revurdering
af regnskabspraksis for hensættelse af reetableringsforpligtelsen for lejemål.
Antal årsværk er steget fra 473,4 i 2022 til 536,6 i 2023, svarende til en stigning på 11,7 pct.
Prisen pr. årsværk udgør 0,7 mio. kr. i 2022 og 0,7 mio.kr. i 2023.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Skatteankestyrelsens drift og administrerede ordninger
Skatteankestyrelsen er ansvarlig for følgende ordninger:
§ 09.11.02
Skatteankestyrelsen
(driftsbevilling)
§ 09.51.31
Klagegebyr
(anden bevilling)
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0009.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 7
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Skatteankestyrelsens samlede indtægter og udgifter i årets regn-
skab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2023.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
Bevilling
(FL + TB)
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
466,3
-0,5
0,4
-24,9
Overført over-
skud/Viderefø-
relse ultimo
-148,3
(mio. kr.)
Drift
Regnskab
455,5
-0,1
0,0
-4,5
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i
Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret af
hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i
årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Skatteankestyrelsens overførte overskud udgjorde 137,9 mio. kr. primo 2023. Der er et over-
skud i 2023 på 10,3 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2023 er forøget til 148,3
mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af
afsnit 3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Skatteankestyrelsen har fire finanslovsformål, inklusive generelle fællesomkostninger, som er
angivet i finansloven for 2023. Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til
bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Skatteankestyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Sekretariatsbetjening af de uaf-
hængige klagemyndigheder
2. Afgørelser i de uafhængige klagemyn-
digheder
3. Let tilgængelig og dækkende informa-
tion
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-119,9
-285,9
-58,6
-1,4
-465,8
Øvrige
indtægter
0,0
-0,1
0,0
0,0
-0,1
Omkost-
ninger
108,9
286,3
59,4
1,0
455,5
Andel af
årets over-
skud
-11,0
0,3
0,8
-0,4
-10,3
Anmærkning: En andel af styrelsens faktiske bogførte lønforbrug er ved årets afslutning flyttet til korrekte finanslovsformål på baggrund af
oplysninger fra relevante kontorchefer samt på baggrund af styrelsens opgaveportefølje.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2023 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger un-
der opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostnin-
ger til husleje, Facility Management, understøttelse fra Administrations- og Servicestyrelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 8
og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt fra understøttende funktioner, såsom HR, direkti-
onssekretariat, økonomi mv.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er registreret om-
kostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne. Der er i 2023 et samlet
mindreforbrug på 10,3 mio. kr. Resultatet kan overordnet henføres til en tilbageførsel af hen-
sættelsen til reetableringsforpligtelsen, jf. revurdering af regnskabspraksis.
Formål 0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 11,0 mio. kr. under finanslovsformål 0. Mindreforbruget kan
primært henføres til en tilbageførsel af hensættelsen til reetableringsforpligtelsen, jf. revurde-
ret regnskabspraksis.
Formål 1. Sekretariatsbetjening af de uafhængige klagemyndigheder
Der er et samlet merforbrug på 0,3 mio. kr. under finanslovsformål 1. Merforbruget skyldes, at
der har været anvendt flere medarbejdere til opgaven end forventet.
Formål 2. Afgørelser i de uafhængige klagemyndigheder
Der er et samlet merforbrug på 0,8 mio. kr. under finanslovsformål 2. Merforbruget kan pri-
mært henføres til, at der har været afholdt flere udgifter til løn grundet ansættelse af en ny
vurderingsankenævnsformand pr. 1. maj 2023.
Formål 3. Let tilgængelig og dækkende information
Der er et samlet mindreforbrug på 0,4 mio. kr. under finanslovsformål 3. Mindreforbruget er
fordelt på henholdsvis et mindreforbrug på løn på 0,2 mio.kr. og et mindreforbrug på øvrig
drift på 0,2 mio. kr. Mindreforbruget på løn skyldes et lavere lønniveau blandt medarbejderne
end forventet. Mindreforbruget på øvrig drift skyldes færre udgifter til afgørelsesdatabasen
end forventet.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del (tabel
4)
omfatter status for alle målene i Skatteanke-
styrelsens mål- og resultatplan for 2023, der er aftalt med Skatteministeriets departement.
I anden del beskrives målene mere dybdegående, herunder med en vurdering af årsagen til
at et mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0011.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 9
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Skatteankestyrelsen for 2023.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyl-
delse
Pejlemærke 1: Skatteankestyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteres-
senter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Interessenthåndtering
(koncernfælles)
Resultatet af interessentundersøgelsen, der foreta-
ges i 2023, skal som minimum være 4,0 point. Der
måles på en skala fra 1-5.
Det samlede resultat i 2023 blev 4,2 point.
Opfyldt
Pejlemærke 2: Skatteankestyrelsen skal sikre en effektiv og ensartet klagebehandling af høj kvalitet, samt at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ned-
bringes.
2.1 Flere sager afgøres
2.2 Nedbringelse af sagsbehand-
lingstiden
2.3 Rettidig behandling af borger-
nære sager
2.4 Nedbringelse af sagsbehand-
lingstiden for klagesager med tilhø-
rende straffesag
2.5 Klager over de fremrykkede er-
hvervsvurderinger og de første nye
ejendomsvurderinger afgøres
Minimum 16.000 sager er afgjort.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er højst 17
måneder.
Alle borgernære sager modtaget efter 1. januar
2019 er afsluttet indenfor 12 måneder fra sagens
modtagelse.
Minimum 80 pct. af alle klagesager med tilhørende
straffesag skal være afsluttet indenfor 18 måneder
fra meddelelsen.
Inden udgangen af 2023 skal alle fremrykkede kla-
ger over erhverv, skov- og landbrug samt klager
over de første nye ejendomsvurderinger være af-
gjorte.
Der blev afgjort 9.889 sager i 2023.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i
2023 udgjorde 18,6 måneder.
76,5 pct. af de borgernære sager, som blev
modtaget i 2022, blev afgjort indenfor 12
måneder.
81,0 pct. af klager med tilhørende straffesag
blev afgjort indenfor 18 måneder.
Ved udgangen af 2023 var der 104 uafslut-
tede sager tilbage, som var omfattet af må-
let.
Ikke opfyldt
Ikke opfyldt
Ikke opfyldt
Opfyldt
Ikke opfyldt
Pejlemærke 3: Skatteankestyrelsen skal udarbejde ambitiøse og realistiske planer for forbedrings- og udviklingstiltag og sikre, at disse implementeres fuldt
ud på tværs af styrelsen.
3.1 Produktivitet for klager over nye
ejerboligvurderinger forbedres
Det gennemsnitlige timeforbrug pr. ny ejerboligvur-
dering er højest 21 timer.
Det gennemsnitlige timeforbrug i 2023 var
på 81 timer pr. sag.
Ikke opfyldt
Pejlemærke 4: Skatteankestyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk med-
arbejder- og ledelsesudvikling.
4.1 Interessenter oplever, at styrel-
sen har kompetente medarbejdere
med høj faglighed (koncernfælles)
Resultatet af henholdsvis kompetencer og faglig-
hed (gennemsnit), der foretages i styrelsens inte-
ressentanalyse 2023, skal som minimum være 4,1
point. Der måles på en skala fra 1-5.
Gennemsnittet af de to områder i undersø-
gelsen blev 3,95 point.
Ikke opfyldt
FN´s verdensmål: Målet
bidrager til at håndtere den igangværende energikrise og understøtter samtidig FN’s verdensmål nr. 13 om klimaindsats.
5.1 Reduktion af energiforbruget
(koncernfælles)
Koncernens samlede energiforbrug pr. medarbej-
der på henholdsvis varme og el er reduceret med 5
pct.
Den samlede reduktion på elforbruget er
5,7 pct.
Opgørelse af den samlede reduktion på
varmeforbruget udestår.
Kilde: Skatteankestyrelsens mål- og resultatplan for 2023
Ikke opfyldt
I 2023 er der ni mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af to mål nået og syv mål er
ikke nået.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 10
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de opnåede og ikke opnåede mål og resultater.
Mål 1.1 interessenthåndtering
Mål 2.1 Flere sager afgøres
Mål 2.2 Nedbringelse af sagsbehandlingstiden
Mål 2.3 Rettidig behandling af borgernære sager
Mål 2.4 Nedbringelse af sagsbehandlingstiden for klagesager med tilhørende straffesag
Mål 2.5 Klager over de fremrykkede erhvervsvurderinger og de første nye ejendomsvur-
deringer afgøres
Mål 3.1 Produktivitet for klager over nye ejerboligvurderinger forbedres.
Mål 4.1 Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere med høj faglig-
hed.
Mål 5.1 Reduktion af energiforbruget
Mål 1.1 interessenthåndtering
Resultatkravet blev opfyldt. Kravet var, at resultatet af interessentundersøgelsen, der blev fo-
retaget i 2023, som minimum skulle være 4,0 point på en skala fra 1-5. Resultatet blev 4,2 po-
int.
Interessentanalysen er gennemført som interviews med 16 af styrelsens interessenter, her-
under repræsentanter for klagere (revisorer og advokater), brancheorganisationer og afgørel-
sesmyndighederne (Landsskatteretten og ankenævnene). Ved den seneste måling i 2021 var
resultatet for Skatteankestyrelsen 4,1, og ved den første måling i 2019 var det 4,2. Gennem-
snittet for koncernens styrelser var på 3,9 i 2023.
Mål 2.1 Flere sager afgøres
Resultatkravet for antal afgjorte sager i 2023 blev ikke opfyldt. Kravet var mindst 16.000 af-
gjorte sager. Der blev afgjort i alt 9.889 sager i 2023.
Den væsentligste årsag til den manglende målopfyldelse er, at forudsætningerne på ejen-
domsvurderingsområdet ikke har været til stede som forventet i løbet af året. Styrelsen har
ikke modtaget det tidligere forudsatte antal klager over nye ejendomsvurderinger i 2023, da
der er udsendt færre nye ejendomsvurderinger i 2023 end oprindeligt forudsat. Samtidig er
klageprocenten fortsat meget lav. Som følge heraf blev der i 2023 afgjort færre sager om
ejendomsvurderinger end forventet.
På motorområdet blev der også afgjort færre sager end forventet. Det skyldes, at en række
sager har afventet afklaring af to principielle problemstillinger. Det har forsinket afgørelsen af
en del af sagerne, se også
mål 2.3 Rettidig behandling af borgernære sager.
På skatteområdet blev der afgjort flere sager end forventet.
Mål 2.2 Nedbringelse af sagsbehandlingstiden
Resultatkravet for den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid blev ikke opfyldt i 2023.
Kravet var maksimalt 17 måneder, og den realiserede, gennemsnitlige sagsbehandlingstid var
18,6 måneder i 2023.
Skatteankestyrelsens gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet over de senere år. Den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid var cirka 29 måneder i 2019, mens den i 2020 faldt til
cirka 26 måneder og i 2021 og 2022 til cirka 17 måneder.
Stigningen i 2023 skyldes, at sagsporteføljen har været sammensat på en anden måde end
forudsat. Ligesom med de afgjorte sager er forklaringen hovedsageligt, at styrelsen har mod-
taget færre klager over nye ejendomsvurderinger. Ejendomsvurderingssagerne er generelt
hurtigere at behandle end skattesagerne.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0013.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 11
Til gengæld har Skatteankestyrelsen afgjort en del gamle skattesager, hvilket har medvirket
til, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de afgjorte sager er steget lidt i 2023. Skatte-
ankestyrelsen har i en årrække haft fokus på at afvikle de ældste sager, og styrelsens behold-
ning af gamle sager er derfor også faldet.
Trods stigningen i 2023 har den gennemsnitlige sagsbehandlingstid som beskrevet været fal-
dende igennem en årrække. En årsag hertil er, at styrelsen prioriterer visse sagsområder, hvor
der er mål om en maksimal sagsbehandlingstid, højt. Det gælder såkaldte borgernære sager,
som skal behandles inden for maksimalt 12 måneder, medmindre eksterne forhold gør sig
gældende, jf.
Mål 2.3 Rettidig behandling af borgernære sager.
Det kan også nævnes, at der for inddrivelsessager er et særligt krav om, at sagsbehandlingsti-
den ikke må overstige én måned fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst. Sagsbehand-
lingstiden på disse sagsområder er med til at trække den samlede, gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid ned.
For nogle sagstyper på især skatteområdet er der fortsat lange sagsbehandlingstider, som
medvirker til at trække den gennemsnitlige sagsbehandlingstid op. Styrelsen arbejder målret-
tet på at sikre så korte sagsbehandlingstider som muligt på alle områder, så borgere og virk-
somheder får de rigtige afgørelser i rimelig tid.
Udviklingen i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid sammenholdt med sagsbeholdningen
de seneste fem år fremgår af
figur 1.
Figur 1. Samlet sagsbeholdning og gennemsnitlig sagsbehandlingstid, 2019 til 2023
Antal
sager
18.000
16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2019
2020
Sagsbeholdning
Kilde: Baseret på registreringer i Skatteankestyrelsens sagsbehandlingssystem.
Gns. sags-
behandlings-
tid (mdr.)
35
30
25
20
15
10
5
0
2021
2022
2023
Gns. sagsbehandlingstid
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er opgjort for sager afgjort i den enkelte måned,
hvorfor der er en del udsving på kurven. Tendensen for årene som helhed er, at den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid er faldet fra 2019 til 2022, mens den er steget lidt i 2023.
Sagsbeholdningen er i perioden 2019 til 2023 faldet fra cirka 17.000 til cirka 11.000 sager,
hvilket er det laveste niveau, siden styrelsen blev etableret i 2014.
Mål 2.3 Rettidig behandling af borgernære sager
Resultatkravet for borgernære sager blev ikke opfyldt i 2023. Kravet var, at alle borgernære
sager skulle afgøres inden for maksimalt 12 måneder. 75,6 pct. af sagerne blev afgjort
indenfor maksimalt 12 måneder.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 12
Resultatkravet i 2023 har omfattet borgernære sager, som blev modtaget i 2022 og dermed
nåede 12 måneders fristen i løbet af 2023. Borgernære sager omfatter personbeskatningssa-
ger, visse erhvervsbeskatningssager og sager om værdiansættelse af motorkøretøjer. Sager,
som har været påvirket af en ekstern hændelse, der forlænger sagsbehandlingstiden, er und-
taget fra sagsbehandlingsmålet. Dette kan være, når sagen er stillet i bero på grund af en
straffesag, en domstolssag eller på grund af syn og skøn, hvis der er tale om en principiel sag,
hvis der er anmodet om retsmøde eller som følge af klagerens manglende medvirken.
Der indkom i 2022 i alt 2.320 borgernære sager. Status for disse efter 12 måneder er, at 1.656
sager (76,5 pct.) har overholdt målet. 508 sager (17,5 pct.) har ikke overholdt målet. 156 sager
var forsinket som følge af eksterne hændelser og er dermed ikke omfattet af sagsbehand-
lingsmålet.
Den forholdsvis lave målopfyldelse i 2023 skyldes, at en række sager om værdiansættelse af
motorkøretøjer har afventet afklaring af to principielle faglige problemstillinger. Sagerne har
ikke været omfattet af begrebet ekstern hændelse, fordi de har afventet en principiel pro-
blemstilling men uden selv at skulle behandles principielt. Derfor har de ikke kunnet undtages
fra sagsbehandlingsmålet. Af de i alt 508 sager, som ikke overholdt målet, skyldes de 490
problemstillingerne på motorområdet.
Mål 2.4 Nedbringelse af sagsbehandlingstiden for klagesager med tilhørende straffesag
Resultatkravet for 2023 blev opfyldt. Kravet var, at minimum 80 pct. af alle klagesager med
tilhørende straffesag skulle være afsluttet indenfor 18 måneder fra meddelelsen om, at der er
igangsat en straffesag. Resultatet blev, at 81,0 pct. af klagerne overholdt kravet.
Målet omfatter de klagesager, hvor Skatteforvaltningen efter 1. januar 2022 meddeler, at sa-
gen er relateret til en potentiel straffesag. Status for de første sager har kunnet opgøres 18
måneder fra dette tidspunkt, det vil sige fra tredje kvartal 2023. De omfattede sager er såle-
des dem, hvor der i første og andet kvartal 2022 indkom meddelelse om, at sagen er relateret
til en potentiel straffesag. Det drejer sig om 189 sager. Heraf er de 153 sager (81,0 pct.) blevet
afsluttet indenfor 18 måneder.
Mål 2.5 Klager over de fremrykkede erhvervsvurderinger og de første nye ejendomsvurderin-
ger afgøres
Resultatkravet for 2023 blev ikke opfyldt. Kravet var, at alle fremrykkede klager over erhverv,
skov- og landbrug samt klager over de første nye ejendomsvurderinger skulle være afgjort in-
den udgangen af 2023, såfremt der ikke er indtruffet eksterne hændelser, der forlænger sags-
behandlingstiden. Resultatet blev, at der ved udgangen af 2023 var 134 uafsluttede sager til-
bage. Af de 134 sager var de 30 omfattet af eksterne hændelser. Der var således 104 sager
tilbage, som ikke blev afsluttet inden årets udgang, og som ikke kunne undtages fra målet.
Det drejer sig om 102 sager om fremrykkede erhvervsvurderinger og to sager om de første
nye ejendomsvurderinger. Nogle af de tilbageværende sager er genoptagelsessager, der først
er indkommet i slutningen af 2023 eller sager, der afventer principielle sager.
Mål 3.1 Produktivitet for klager over nye ejerboligvurderinger forbedres.
Resultatkravet for 2023 blev ikke opfyldt. Kravet var, at det gennemsnitlige timeforbrug pr. ny
ejerboligvurdering højest må være 21 timer. Resultatet blev, at det gennemsnitlige timefor-
brug i 2023 var på 81 timer pr. sag.
Opgørelsen er udarbejdet på baggrund af få sagsbehandlede ejendomsvurderingssager og
vurderes derfor ikke at være retvisende. Det skyldes især, at der er brugt tid på at tilpasse de
faglige rammer og retningslinjer for sagerne, da de nye ejendomsvurderinger følger anden
lovgivning end tidligere. Medarbejderne skal således opbygge de nødvendige kompetencer
og rutiner. Når Skatteankestyrelsen har behandlet en større mængde klagesager, vurderes
tallene at blive mere retvisende.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0015.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 13
Tallene afspejler også, at Skatteankestyrelsen har ansat mange nye sagsbehandlere på ejen-
domsvurderingsområdet. En stor del af tidsforbruget til ejendomsvurderingssagerne skyldes
medarbejdere, som har brugt tid på sagerne som en del af deres oplæring.
Mål 4.1 Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere med høj faglighed.
Resultatkravet blev ikke opfyldt. Kravet var, at vurderingen af områderne kompetencer og fag-
lighed (gennemsnit), der måles i styrelsens interessentanalyse 2023, som minimum skulle
være 4,1 point målt på en skala fra 1-5. Resultatet var, at kompetencer blev vurderet til 3,9 og
faglighed til 4,0, hvilket gav et gennemsnit på 3,95.
For at sikre oplæring af nyuddannede medarbejdere har Skatteankestyrelsen blandt andet
igangsat projektet
”Definition
og opbygning af kompetencer hos den gode sagsbehandler”
med fokus på sagsbehandleres udvikling de første to år. Der er også igangsat faglig onboar-
ding af nye medarbejdere, herunder særskilt træningsprogram på ejerboligområdet. Endelig
udvikler styrelsen i løbet af 2024 et koncept for kvalitetsmåling, som blandt andet skal bi-
drage til en kontinuerlig høj faglighed.
Mål 5.1 Reduktion af energiforbruget
Målet omhandler reduktion af energiforbrug i hele Skatteministeriets koncern. Målet er samlet
set ikke opfyldt i 2023.
Delmål vedrørende reduktion på elforbruget er opfyldt. Opgørelsen af elforbruget er baseret
på tilgængeligt forbrugsdata, som udgør ca. halvdelen af koncernens adresser. Elforbruget er
opgjort ved at udregne den procentvise forskel på det gennemsnitlige elforbrug pr. medarbej-
der for de tre sidste kvartaler i 2022, sammenlignet med den samme periode for 2023, for de
adresser, der foreligger forbrugsdata på i begge perioder.
Det er ikke muligt at opgøre varmeforbruget på nuværende tidspunkt, idet forbrugsdata ikke
er tilgængelige på afrapporteringstidspunktet. Målet kan opgøres endeligt i tredje kvartal
2024.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Skatteankestyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for det
kommende år som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2024.
Regnskabsår
2023
-465,8
455,5
-10,3
Grundbudget
2024
-552,8
552,8
-
Nettobevillingen udgør 552,8 mio. kr., og øvrige indtægter er for 2024 budgetteret til 0,0 mio.
kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Skatteankestyrelsens samlede virksomhed
udgør således 552,8 mio. kr. Hermed modsvarer det forventede forbrug for 2024 finanslovs-
bevillingen for 2024.
Skatteankestyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2024 udgør i
alt 552,8 mio. kr., som er fordelt med 450,9 mio. kr. på lønsum og 101,9 mio. kr. på øvrig drift.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 14
Skatteankestyrelsen fastholder i 2024 sit fokus på arbejdet med at nedbringe sagsbehand-
lingstiderne og fortsætter arbejdet med
Strategi 2026
En effektiv, kompetent og transparent
styrelse.
Det afspejles også i styrelsens mål- og resultatplan for 2024.
Forventningerne til 2024 hænger tæt sammen med de nye ejendomsvurderinger. Når Skatte-
ankestyrelsen begynder at modtage et større antal klager over de nye ejendomsvurderinger,
forventer styrelsen at kunne behandle flere sager. Det skyldes, at sager om ejendomsvurde-
ringer generelt er mindre bilagstunge og har et enklere sagsforløb end skattesager og derfor
kan behandles hurtigere. Det forventes at føre til, at den samlede gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid falder.
Skatteankestyrelsen er klar til at modtage flere klager over nye ejendomsvurderinger, men
det er svært at forudsige, hvor mange boligejere der klager. Der foretages løbende tilpasning
af, hvor mange af Skatteankestyrelsens sagsbehandlere, som arbejder med vurderingsområ-
det. Behovet vurderes på basis af den forventede og realiserede klageindgang.
Antallet af klager over nye ejendomsvurderinger har også væsentlig betydning for omfanget
af styrelsens rekruttering af nye medarbejdere, som ligeledes justeres i forhold til forventet og
realiseret klageindgang. Hvis mængden af klager over ejendomsvurderingerne i 2024 bliver
mindre end forventet, vil sagsbehandlerne arbejde med klagerbehandling på andre sagsom-
råder.
I 2024 arbejder Skatteankestyrelsen også med at tilpasse sine fysiske rammer, så de kan
matche antallet af medarbejdere og moderne arbejdsformer. Det betyder, at styrelsens loka-
ler på Vesterbro i København forventes at blive ombygget i 2024 og 2025, og i Odense forbe-
redes flytningen til et nyt, statsligt kontorknudepunkt i 2025.
Landsskatterettens formandskab udvides i foråret 2024 fra fire til fem retsformænd. Udvidel-
sen er led i en generel styrkelse af Landsskatteretten, der i 2023 blev udvidet fra 30 til 34 rets-
medlemmer for at sikre tilstrækkelig kapacitet.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0017.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 15
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 16
I dette afsnit redegøres for Skatteankestyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2023 udtrykt
ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover omfatter afsnit-
tet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i
2023.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger
pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skatteankestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. fe-
bruar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk
Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af de-
cember 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansie-
ret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabspraksis svarer til de princip-
per, der er beskrevet i Skatteankestyrelsens regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrun-
dingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra Statens Koncernsy-
stem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives ”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår
en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Nettobeløbet fra klagegebyr indgår under administrerede ordninger i 2023. Klagegebyret bli-
ver indtægtsført på det tidspunkt, hvor betalingen modtages, og en eventuel tilbagebetaling
udgiftsføres på udbetalingstidspunktet.
Skatteministeriet har revurdereret praksis for hensættelse til reetablering af lejemål samt be-
regningen af en gennemsnitspris til brug for opgørelsen af hensættelsen.
Den væsentligste ændring er, at der ikke hensættes til alle lejemål, hvor der er en reetable-
ringsforpligtigelse. Der hensættes kun til disse lejemål, hvis de er tidsbegrænsede, eller hvor
fraflytningstidspunktet i øvrigt er kendt. I forhold til beregningen af hensættelsen er den tidli-
gere anvendte gennemsnitspris pr. kvm. erstattet af en ny gennemsnitspris, som er beregnet
på baggrund af erfaringer fra tidligere fraflytninger.
Dette har medført en tilbageførsel på 9,0 mio. kr. og dermed en reduceret hensættelse til re-
etablering i regnskabet for 2023.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 17
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Skatteankestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det
omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes ikke at være
væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene. Skønnene er baseret på følgende forud-
sætninger:
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke oplysnin-
ger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Fleksforpligtelse og over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over
antallet af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2023, herun-
der eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen
følger samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en koncernfælles gennemsnitsomkostning pr.
kvadratmeter kontorareal. Opgørelsen er opgjort pr. lejemål og under de forudsætninger,
som fremgår af kontrakterne. Der hensættes kun til lejemål med kendt fraflytningstids-
punkt. Opgørelsen følger ikke samme metode som tidligere år.
Honorar til skatteankenævnsmedlemmer:
I henhold til
bekendtgørelse nr. 1041 af 22. juni
2022 om forretningsorden for skatteankenævn, § 17,
er der hensat beløb til en variabel
del af de faste medlemmers vederlag, der er afhængig af nævnets samlede antal afgjorte
sager på årsbasis fordelt pr. medlem. Hensættelsen følger samme princip som i 2022. Der
er foretaget et skøn over antal forventede afgjorte sager i hele optjeningsperioden, der lø-
ber fra 1. juli 2023 til 30. juni 2024. Det hensatte beløb vedrører sagsproduktionen i andet
halvår 2023. Den variable del opgøres årligt og udbetales efter optjeningsperiodens af-
slutning.
Lønforhandling:
Der er hensat beløb til lønforhandlingspuljen, der udbetales i 2024, og
den fordeles med beløb til engangsvederlag til medarbejdere og resultatløn til ledere ved-
rørende indsatsen i 2023.
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som foreskriver, at
alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret til en årlig seniorbonus
på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperioden for seniorbonus følger kalender-
året og afregnes i januar i det efterfølgende år. Personer, som opfylder betingelserne for
seniorbonus, og som tiltræder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel
af bonussen og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Opgørelsen følger samme metode
som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Skatteankestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det ud-
giftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0020.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 18
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Skatteankestyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbaserede be-
villinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
2022
2023
2024
-442,6
-
-
-0,0
-
-
-442,6
-465,8
-
-
-
-
-
-465,8
-552,8
-
-
-
-
-
-552,8
-
-
-
16,6
16,6
18,6
18,6
23,8
23,8
306,6
42,4
-11,6
1,8
339,1
-1,0
23,6
24,6
402,9
-39,7
348,3
47,8
-11,2
0,3
385,3
4,5
26,4
19,5
454,3
-11,5
-
-
-
-
450,9
6,6
26,7
44,7
553,0
0,2
-0,0
0,3
-39,5
-0,1
0,0
-11,6
-0,2
-
-
-0,1
0,9
-38,7
0,0
1,2
-10,3
-
-
-
-
-
-38,7
-
-
-10,3
-
-
-
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 19
Resultatet af Skatteankestyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud på
10,3 mio. kr. Overskuddet fordeler sig med et merforbrug på 1,7 mio. kr. på løn og et mindre-
forbrug på 12,0 mio. kr. på øvrig drift.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er steget med 23,2 mio. kr. fra 2022 til 2023. Den samlede bevilling ud-
gør 465,8 mio. kr. i 2023. I 2023 er der sket en stigning i bevillingen, som primært finansierer
en nettotilgang af sagsbehandlere i Skatteankestyrelsen som følge af forventningen om flere
klager.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 51,4 mio. kr. fra 2022 til 2023. Ordinære driftsom-
kostninger udgør 454,3 mio. kr. i 2023.
Den primære stigning vedrørende de ordinære driftsomkostninger kan henføres til personale-
omkostninger, der samlet udgør 385,3 mio. kr. i 2023 mod 339,1 mio. kr. i 2022. Der har såle-
des været en stigning i personaleomkostninger på i alt 46,2 mio. kr. Stigningen skyldes, at der
er ansat flere medarbejdere til at behandle klager på skatte- og vurderingsområdet, herunder
afvikling af vurderingssager på de historiske fremrykkede vurderinger inden for erhverv, skov-
og landbrug samt de nye ejendomsvurderinger. Generelt er der sket en opnormering i Skatte-
ankestyrelsen.
Forbrugsomkostninger udgør i alt 18,6 mio. kr. i 2023 mod 16,6 mio. kr. i 2022. Udgiften til
husleje er således steget med 2,0 mio. kr., der primært skyldes kontraktuelle huslejestigninger
samt udvidelse af styrelsens lejemål på Strandboulevarden.
Der har været en samlet stigning i af- og nedskrivninger fra 2022 til 2023 på i alt 5,5 mio. kr. Af-
og nedskrivninger udgør 4,5 mio. kr. i 2023. Stigningen skyldes, at der i 2022 blev tilbageført
ekstraordinære afskrivninger vedrørende tidligere år for 5,9 mio. kr., som medførte en reduk-
tion af de samlede af- og nedskrivninger i 2022. Af- og nedskrivningerne for 2023 er på det
forventede niveau.
Internt køb af varer og tjenesteydelser udgør 26,4 mio. kr. i 2023 mod 23,6 mio. kr. i 2022. Der
har således været en stigning i udgifter til internt køb af varer og tjenesteydelser på 2,8 mio. kr.
Udviklingen kan hovedsageligt henføres til stigningen i serviceydelserne leveret af Admini-
strations- og Servicestyrelsen samt Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Andre ordinære driftsomkostninger udgør 19,5 mio. kr. i 2023 mod 24,6 mio. kr. i 2022. Andre
ordinære driftsomkostninger er således faldet med 5,1 mio. kr. Afvigelsen kan primært henfø-
res til en revurderet regnskabspraksis for hensættelse af reetableringsforpligtelsen for leje-
mål.
Endvidere er der sket generelle prisstigninger og øgede udgifter til Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag (AUB) og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), der har været afholdt flere
rejse- og mødeudgifter samt indkøbt inventar, idet antallet af medarbejdere i Skatteankesty-
relsen er forøget.
Finansielle poster
Finansielle omkostninger er steget med 0,3 mio. kr. fra 2022 til 2023, hvilket kan henføres til
stigningen i anlægsværdien som følge af en anlægskorrektion foretaget i 2022. Korrektionen
har medført en forøgelse af anlægsgælden og dermed de finansielle omkostninger for 2023.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0022.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 20
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Skatteankestyrelsen for 2023.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-10,3
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret
af
hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i
årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets overskud på 10,3 mio. kr. overføres til det overførte overskud under egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Skatteankestyrelsen har i 2023 tilbageført følgende hensættelser, som er registreret i forbin-
delse med årsafslutningen for 2022:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere og ledere i 2023
var i alt 7,8 mio. kr. Det afspejler et mindreforbrug på 0,7 mio. kr. i forhold til hensættelsen
på 8,5 mio. kr., der blev hensat i forbindelse med årsafslutningen for 2022. Der er således
tilbageført 0,7 mio. kr. i 2023.
Åremål:
Der er tilbageført 0,5 mio. kr. i 2023 af den opgjorte hensættelse ultimo 2022 ved-
rørende forpligtelser til åremålsansatte. Resultatet er påvirket med 0,5 mio. kr., idet den
samlede hensættelse til åremålsansatte ultimo 2023 udgør 0,0 mio. kr.
Reetablering:
Der er tilbageført hensættelse til reetableringsforpligtelse for 9,0 mio. kr.
som følge af revurderet praksis for hensættelse til reetablering af lejemål, hvorefter den
samlede hensættelse udgør 1,6 mio. kr.
Periodiseringsposter:
Der er sket modregning i fakturaer for i alt 0,3 mio. kr. i 2023. Periodise-
ringsposter pr. ultimo 2022 er udlignet i 2023 uden væsentlige differencer.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0023.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 21
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Skatteankestyrelsens balance fordelt på henholdsvis aktiver og
passiver pr. 31. december 2023.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
141,7
43,6
-
185,3
191,8
220,3
186,4
9,0
-
195,4
201,8
228,0
-
5,3
1,3
-
-
5,2
1,2
-
3,1
-
3,1
28,5
3,1
-
3,1
26,2
2,7
-
0,0
-
0,2
-
2,9
2,0
-
0,0
-
0,3
-
2,3
8,6
0,1
13,7
22,5
17,9
0,1
2,8
20,7
2022
2023
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,9 mio. kr. reklassificeret og
flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf.
Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2023.
Tilsvarende reklassifiktion blev foretaget i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 22
Den samlede balance udgør 228,0 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 220,3 mio. kr. pr. 31.
december 2022.
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser et samlet fald på 2,3 mio. kr. fra 2022 til 2023. Anlægsaktiver
udgør i alt 26,2 mio. kr. i 2023. Saldoen for immaterielle anlægsaktiver er reduceret med 1,7
mio. kr., og materielle anlægsaktiver er reduceret med 0,6 mio. kr. fra 2022 til 2023. Udviklin-
gen vedrørende immaterielle anlægsaktiver kan i overvejende grad henføres til årets afskriv-
ninger af projekterne under DUKE. De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet un-
der
tabel 13,
og de materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser en samlet stigning på 10,0 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Omsætningsaktiver udgør 201,8 mio. kr. i 2023. Under omsætningsaktiver er saldoen vedrø-
rende likvide beholdninger forøget med 10,1 mio. kr. og tilgodehavender reduceret med 0,1
mio. kr. Stigningen i omsætningsaktiverne kan primært henføres til FF5-kontoen, som er på-
virket af årets overskud fra 2022, og FF7-kontoen, som er påvirket af mindreforbrug af den
tildelte bevilling.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0025.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 23
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
4
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
-7,9
-4,8
-21,8
-0,0
-
-
-34,5
-58,7
-220,3
-11,7
-5,7
-24,7
-0,0
-
-
-42,0
-63,8
-228,0
-24,2
-
-
-
-24,2
-21,7
-
-
-
-21,7
-3,1
-
-
-
-
-137,9
-141,0
-20,6
-3,1
-
-
-
-
-148,3
-151,4
-12,9
2022
2023
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under
tabel 8a. Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser en samlet reducering på 7,7 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Hensatte forpligtelser udgør 12,9 mio. kr. ultimo 2023. Reduceringen kan henføres til revurde-
ring af regnskabspraksis for hensættelser af reetablering, som har påvirket den samlede hen-
sættelse med 9,0 mio. kr. i 2023. Øvrige hensættelser er herudover forøget med 1,3 mio. kr. i
2023.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser en samlet reducering på 2,5 mio. kr. fra 2022 til 2023. Lang-
fristet gæld udgør 21,7 mio. kr. i 2023. Udviklingen kan henføres til den samlede reducering af
anlægsværdien, som kan tilskrives årets afskrivninger. Gælden vedrørende de immaterielle
anlægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel 13,
og gælden vedrørende de materielle an-
lægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel 14.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0026.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 24
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser en samlet stigning på 7,5 mio. kr. fra 2022 til 2023. Kortfri-
stet gæld udgør 42,0 mio. kr. i 2023. Under kortfristet gæld er saldoen for leverandører af va-
rer og tjenesteydelser samt skyldige feriepenge forøget med henholdsvis 3,8 mio. kr. og 2,9
mio. kr. Stigning i skyldige kreditorer kan henføres til enkeltstående større statslige kreditorer
ved årets udgang. Stigning i feriepengeforpligtelsen skyldes flere medarbejdere i Skatteanke-
styrelsen.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Skatteankestyrelsens egen-
kapital. Forklaringerne til
tabel 9
uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer
som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogførings-
kredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens bevillingslovsystem (SB).
2022
-3,1
-
-3,1
-
-
-
-
-
-
-99,2
-
-
-38,7
-
-
-137,9
-141,0
-141,0
2023
-3,1
-
-3,1
-
-
-
-
-
-
-137,9
-
-
-10,3
-
-
-148,3
-151,4
-151,4
Skatteankestyrelsens egenkapital udgør ultimo 2023 151,4 mio. kr., hvoraf 137,9 mio. kr. er
overført overskud fra 2022. Det overførte overskud er i 2023 forøget med 10,3 mio. kr., der
kan henføres til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0027.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 25
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
23,1
26,5
87,1
Skatteankestyrelsens låneramme udgør 26,5 mio. kr. ultimo 2023. Lånerammen er blevet re-
duceret med 1,0 mio. kr. i forhold til 2022 som følge af bevillingsændring i finansloven. Træk-
ket på lånerammen ultimo 2023 udgør 23,1 mio. kr. og skyldes overvejende projekter under
DUKE. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under Skatteanke-
styrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.11.02.
133,9
384,0
385,7
-1,7
102,9
101,2
Lønsumsloftet primo 2023 var 133,9 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført lønsum på
250,1 mio. kr., der vedrører udmøntning af midler i forlængelse af flerårsaftalen om skattevæ-
senets økonomi. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2023 er 385,7 mio. kr. Den ak-
kumulerede opsparing af lønsum falder således til 101,2 mio. kr. ultimo 2023.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0028.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 26
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i 2023 på ho-
vedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Skatteankestyrelsen er
ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Bevillings-
type
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Hovedkonto
Drift
09.11.02.
Navn
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Skatteankestyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
466,3
-0,5
455,5
-0,1
10,8
-0,4
-148,3
Administrerede ordninger
09.51.31
Klagegebyr
Anden
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
0,4
-24,9
0,0
-4,5
0,4
-20,4
-
For forklaring på afvigelsen mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
De regnskabsmæssige forklaringer på af-
vigelserne på øvrige bevillinger fremgår nedenfor.
Hovedkonto 09.51.31. Klagegebyr
Der er på § 09.51.31.
Klagegebyr
en nettobevilling i 2023 på 24,5 mio. kr., hvoraf 0,4 mio. kr.
kan henføres til udgifter og 24,9 mio. kr. til indtægter. Der er realiseret udgifter for under 0,1
mio. kr. og indtægter for 4,5 mio. kr., hvilket samlet udgør en mindreindtægt på 20,0 mio. kr.
svarende til en afvigelse på 81,6 pct.
Afvigelsen mellem finansårets bevilling og det faktisk realiserede på 20,1 mio. kr. skyldes, at
der er modtaget et forholdsvist lavere antal klager end forudsat ved budgetteringen, herunder
primært færre klager over de nye ejendomsvurderinger.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0029.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 27
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0030.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 28
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, herun-
der noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at
tabel-
lerne 13 og 14
er baseret både på dataudtræk fra Skatteankestyrelsens anvendte økonomi-
system SAP Intern og Statens Koncernsystem (SKS).
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
17,9
-3,7
-
-3,7
0,1
-0,1
-
-0,1
18,0
-3,8
-
-3,8
22,6
-
16,7
-
39,3
-15,6
-5,8
-21,4
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
1,3
-
-
-
1,3
-1,3
-
-1,3
23,9
-
16,7
-
40,6
-16,9
-5,8
-22,7
I alt
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Udviklingsprojekter under udførelse
13,7
1,7
3,8
-16,5
2,8
Anmærkning: Tallene i anlægsnoten er primært baseret på data fra SAP Intern, idet SKS ikke tager højde for korrektioner vedrørende tidligere år.
Årets overførte færdiggjorte udviklingsprojekter skal ses sammen med den tilbageførte nedskrivning, som fremgår under udviklingsprojekter under
udførelse. Posten nedskrivninger under udviklingsprojekter under udførelse indeholder primært tilbageførslen af den tidligere foretagne
ekstraordinære nedskrivning af anlægsløn vedrørende DUKE-programmet fra 2021.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 29
Der er ultimo 2023 immaterielle anlægsaktiver for 20,8 mio. kr. heraf færdiggjorte udviklings-
projekter på 17,9 mio. kr., erhvervede koncessioner, patenter, licenser mv. på 0,1 mio. kr. og
udviklingsprojekter under udførelse på 2,8 mio. kr.
I forbindelse med idriftsættelse af anlæg i 2023 er der sket overførsel af udviklingsprojekter
under udførsel til færdiggjorte udviklingsprojekter, som i alt udgør 16,5 mio. kr. og hovedsage-
ligt kan henføres til projekterne under DUKE. Tilsvarende er tidligere års nedskrivninger på an-
lægget på 3,8 mio. kr. overført til færdiggjorte udviklingsprojekter under akkumulerede ned-
skrivninger.
Årets samlede tilgang under immaterielle anlægsaktiver udgør 1,9 mio. kr. og kan hovedsage-
ligt henføres til projekterne under DUKE.
Der er i 2023 ikke foretaget nedskrivninger eller øvrige korrektioner, herunder tilbageførsel af
nedskrivninger fra tidligere år.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0032.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 30
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og byg-
ninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
10,3
-
0,2
-0,1
10,5
-8,1
-
-8,1
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
8,6
-
-
-0,0
8,6
-6,5
-
-6,5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,3
-
-
-
0,3
-0,3
-
-0,3
1,4
-
0,2
-0,1
1,6
-1,3
-
-1,3
2,0
-0,7
-
-0,7
-
-
-
-
-
-
-
-
0,0
-0,0
-
-0,0
0,3
-0,1
-
-0,1
2,3
-0,8
-
-0,8
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
Anmærkning: Under hensyn til at vise det mest retvisende billede af anlægsnoten er der ved opgørelsen taget udgangspunkt i anlægsrapporten fra
SAP Intern og data fra
Statens Koncernsystem (SKS).
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Skatteankestyrelsen har i 2023 haft en tilgang på 0,2 mio. kr. og en afgang på 0,1 mio. kr. un-
der materielle anlæg. Tilgangen og afgangen er foretaget under kategorien Inventar og it-ud-
styr, hvor der anskaffet tre multifunktionskaffemaskiner for 0,2 mio. kr., samt en afgang på 0,1
mio. kr. vedrørende skrotning af en multifunktionskaffemaskine.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0033.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 31
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til engangsvederlag til medarbejdere og resultatløn til ledere
Forpligtelse til honorar til skatteankenævnsmedlemmer (afgjorte sager)
Øvrige forpligtelser
I alt
Kilde: SAP Intern.
1,6
9,3
1,0
0,9
12,9
Skatteankestyrelsen har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtelser for samlet 12,9 mio. kr.
For hensatte forpligtelser registreret under øvrig drift er indregnet 1,6 mio. kr. til reetablerings-
forpligtelsen. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgør 9,3 mio. kr.
vedrørende beløb til engangsvederlag til medarbejdere og resultatløn til ledere samt 1,0 mio.
kr. vedrørende variabelt vederlag til skatteankenævnsmedlemmerne. Hertil kommer øvrige
forpligtelser, som udgør 0,9 mio. kr.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret under kortfri-
stet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Over-/merarbejde
Seniorbonus
I alt
Kilde: SAP Intern.
24,7
0,3
0,2
25,2
Opgørelsen over de øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld følger metoden som
beskrevet under anvendt regnskabspraksis. Skatteankestyrelsen har ultimo 2023 bogført
hensatte forpligtelser under kortfristet gæld for samlet 25,2 mio. kr., hvilket er en stigning på
3,1 mio. kr. fra ultimo 2022, hvor forpligtelserne udgjorde 22,1 mio. kr. Dette kan primært hen-
føres til stigning i forpligtelsen til feriepenge, som skyldes en stigning i antallet af medarbej-
dere i Skatteankestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 32
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skatteankestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbej-
dere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. decem-
ber 2023 opgjort til 8,9 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,4 mio.
kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2023.
Reetableringsforpligtigelse
Skatteankestyrelsen har en kontraktretlig forpligtelse til at afholde udgifter til reetablering i
forbindelse med fraflytning af lejemål. Der kan kun hensættes til reetableringsforpligtelsen for
lejemål med et kendt fraflytningstidspunkt, som beløbsmæssigt udgør 1,6 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2023. Eventualforpligtelsen består af de resterende lejemål, hvor der ikke kan opgø-
res en hensættelse, da fraflytningstidspunktet er ukendt. Eventualforpligtelsen er opgjort til
7,9 mio. kr. pr. 31. december 2023.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skatteankestyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor
tabel 15
og
tabel 16
udgår
af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Skatteankestyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor
tabel 17
udgår af års-
rapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Skatteankestyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor
tabel 18
og
tabel 19
udgår
af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skatteankestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor
tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Skatteankestyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor
tabel 21
og
tabel 22
udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Skatteankestyrelsens it-omkostninger fordelt på lønom-
kostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de system-
rettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og
ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0035.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 33
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Heraf af-og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Anmærkning: Posten vedrørende af- og nedskrivninger vedrører hovedsagligt projektet WorkZone og DUKE.
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
10,5
13,5
0,6
1,7
6,0
3,7
0,5
32,8
4.8 Supplerende bilag
Skatteankestyrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851181_0036.png
Årsrapport 2023 Skatteankestyrelsen
Side 34
Skatteankestyrelsen.dk