Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2851177_0001.png
Årsrapport
Marts 2024
Årsrapport 2023
Administrations- og
Servicestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Administrations- og Servicestyrelsen ....................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 16
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................17
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 18
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 20
Balancen............................................................................................................................... 23
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 26
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 27
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 27
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 28
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................29
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 30
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 30
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 31
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 32
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ......................... 32
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 33
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 33
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 33
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 34
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 34
Forelagte investeringer .................................................................................................. 34
It-omkostninger ................................................................................................................. 34
Supplerende bilag ............................................................................................................ 34
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0003.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0004.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Administrations-
og Servicestyrelsens økonomiske og faglige resultater for 2023. I årsrapporten
redegøres for styrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finan-
siering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Administrations- og
Servicestyrelsen, CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.08 Administrations- og Servicestyrelsen (driftsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 20. marts 2024
Herning, d. 6. marts 2024
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Claus Henrik Larsen
Direktør
Administrations- og Service-
styrelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0005.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Administrations- og Servicestyrel-
sen og regnskabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige for-
hold der har påvirket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Administrations- og Service-
styrelsen
Administrations- og Servicestyrelsens opgave er at sikre, at departementet og
styrelserne i Skatteministeriets koncern kan fokusere på deres kerneopgaver,
fordi styrelsen effektivt varetager koncernfælles administrations- og service-
funktioner.
Administrations- og Servicestyrelsens fokus er altid på, hvordan styrelsen bedst
muligt understøtter forretningens behov. Løsninger og ydelser tilpasses løbende,
når behovene ændrer sig, og der er ligeledes fokus på at optimere og kvalitets-
sikre arbejdsprocesser og sagsgange indenfor blandt andet rekruttering, HR,
bygninger, service, indkøb og bogføring.
Administrations- og Servicestyrelsens ydelser er essentielle for den samlede op-
gaveløsning i Skatteministeriets koncern. Det kræver, at styrelsen både leverer
fagligt stærke løsninger og er en konstruktiv medspiller. Derfor er det vigtigt, at
medarbejderne står på et solidt fagligt fundament og samtidigt er både service-
mindede og løsningsorienterede.
Administrations- og Servicestyrelsens kerneopgaver er sammenfattet i neden-
stående overordnede inddeling.
Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling:
Administrations- og Servicestyrelsen fastsætter og udvikler, i samarbejde med
departementet og styrelserne, de koncernfælles retningslinjer og funktioner på
HR-området. Administrations- og Servicestyrelsen understøtter Skatteministeri-
ets styrelser med at tiltrække, fastholde og rekruttere de rette medarbejdere,
sikre en dækkende og relevant løn- og personaleadministration, sikre et forret-
ningsrelevant udbud af kompetenceudvikling til både ledere og medarbejdere,
samt udarbejder relevant tværgående ledelsesinformation.
Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af arbejdspladser:
Administrations- og Servicestyrelsen understøtter Skatteministeriets styrelser
med velholdte lokaler med en tidssvarende indretning af arbejdspladser og sik-
rer den daglige tekniske drift og vedligeholdelse af Skatteministeriets lokaliteter
samt post- og arkivfunktioner. Styrelsen er desuden ansvarlig for at understøtte
den fysiske sikkerhed og arbejdsmiljøet på tværs af Skatteministeriets koncern.
Effektiv og sikker drift af økonomifunktioner, systemunderstøttelse samt indkøb
og udbud:
Administrations- og Servicestyrelsen sikrer en effektiv og sikker drift af koncern-
fælles økonomisystemer og regnskabsfunktioner samt proces- og systemunder-
støttelse heraf. Styrelsen har dertil ansvaret for den koncernfælles indkøbs- og
udbudsfunktion for alt, der ikke vedrører IT.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Den politiske aftale fra 2020 om styrket skattekontrol betød, at Administrations-
og Servicestyrelsen i tæt samarbejde med Skattestyrelsen og Bygningsstyrelsen
skulle etablere otte nye skattecentre og rekruttere 1.000 nye medarbejdere in-
den udgangen af 2023. Administrations- og Servicestyrelsen færdiggjorde og le-
verede de to sidste adresser i henholdsvis Svendborg og Frederikshavn. Frede-
rikshavn blev som det sidste officielt indviet den 27. november 2023, og en stor
milepæl blev dermed nået i en kæmpe rekrutterings-, renoverings- og indret-
ningsopgave.
Der er i koncernen et ønske om at være en attraktiv arbejdsplads, der tilbyder
medarbejdere mulighed for at beskæftige sig med spændende og udfordrende
opgaver samtidigt med, at der sættes fokus på medarbejdernes karriere og mu-
lighed for udvikling. Administrations- og Servicestyrelsen har derfor, i samarbejde
med de øvrige styrelser, haft et særligt fokus på fastholdelse af de gode kompe-
tencer, der allerede er ansat i koncernen og lanceret en platform for interne kar-
riere- og jobmuligheder.
Administrations- og Servicestyrelsen har, i forhold til sin rolle som shared service
leverandør i koncernen, videreført arbejdet med inddragelse af de øvrige styrel-
ser i prioriteringen af styrelsens aktiviteter, så prioriteringen sker mest hensigts-
mæssigt i forhold til hele koncernens behov.
Et område, styrelsen har haft særligt fokus på, er facility management. Facility
management er et område, der også prioriteres højt af styrelserne i koncernen.
Administrations- og Servicestyrelsen har fortsat dialogen med Bygningsstyrelsen
om samarbejdet med ISS, der står for den daglige drift af området i Skattemini-
steriets koncern. Styrelserne oplever stadig udfordringer med facility manage-
ment-opgaveløsningen og Administrations- og Servicestyrelsen har stort fokus
på samarbejdet med Bygningsstyrelsen i forhold til levering af valide data, der
kan bruges til opgaveløsningen. Samtidigt har Administrations- og Servicestyrel-
sen også et øget fokus på styrelsens egne processer på området. Styrelsen vil
have et skærpet fokus på facility management området videre ind i 2024.
Der har i 2023 været fokus på den grønne omstilling. Blandt andet gik styrelsen i
2023 i gang med at udskifte tjenestebiler til elbiler. Styrelsen har i samarbejde
med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Skatteministeriets departementet la-
vet en koncernfælles indkøbspolitik. Politikken sikrer, at Charter for godt og grønt
indkøb, der gælder for hele staten, bliver implementeret i Skatteministeriets kon-
cern. Det øgede fokus på det bæredygtige indkøb og forbrug vil fortsætte i 2024.
Trusselsbilledet mod Danmark er stadig højt, blandt andet på grund af krigen i
Ukraine. Det betyder, at Administrations- og Servicestyrelsen stadig har øget op-
mærksomhed på den fysiske sikkerhed. I 2023 har styrelsen afholdt en række
beredskabsøvelser på flere af koncernens adresser, faciliteret flere krisestabs-
øvelser, herunder en øvelse på tværs af koncernen. Derudover er der en krise-
stab, der er klar til at håndtere kriser, hvis de skulle opstå.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0008.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 7
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Administrati-
ons- og Servicestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. Likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2022
2023
2024
-617,0
606,4
-10,6
-11,4
-7,2
-662,5
475,2
-187,3
-187,0
-182,2
-709,5
703,6
-5,9
-6,8
-
91,7
183,0
-44,7
-88,3
-128,5
120,0
155,4
-226,9
-114,1
-133,3
150,8
-
-
-
-
71,4
96,3
92,9
91,2
94,4
92,2
391,6
0,5
392,3
0,6
417,0
0,6
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2023 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 0,8 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret. Yderligere er der i 2023
foretaget en reklassifikation fra leverandører af varer og tjenesteydelser (kortfristet gæld) for 13.1 mio. kr. til
tilgodehavende (omsætningsaktiver) af hensyn til præsentationen i årsrapporten.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2023 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen i 2023 har haft et samlet overskud på 182,2
mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling. Fordeling af årets resultat kan henfø-
res til et mindreforbrug på 144,7 mio. kr. på øvrig drift, merindtægter på 42,1
mio. kr. og et merforbrug på 4,6 mio. kr. vedrørende løn.
Der er i 2023 indtægter fra bevilling og øvrige ordinære driftsindtægter for i alt
662,5 mio. kr. og ordinære driftsomkostninger for i alt 475,2 mio. kr. Årets resul-
tat på 182,2 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til et realiseret mindreforbrug
på 144,7 mio. kr. på øvrig drift, som primært kan henføres til tilbageførsel af hen-
sættelse til reetablering af Skatteforvaltningens lejemål. Derudover er der reali-
serede merindtægter på 42,1 mio. kr., som primært kan henføres til afregning af
Administrations- og Servicestyrelsens overheadbidrag for it-udviklingsopgaver i
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og realiserede merindtægter for afregning af
interne statslige overførsler. Modsat er der realiseret et merforbrug på løn på 4,6
mio. kr., hvilket primært kan henføres til højere lønninger og flere medarbejdere.
Administrations- og Servicestyrelsen har haft mulighed for at afholde et merfor-
brug på løn ved træk på lønsumsopsparingen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0009.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 8
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er steget fra 71,4 pct. i 2022 til 92,9 pct. i
2023, hvilket kan henføres til stigende investeringsaktivitet. Den tildelte låner-
amme er i 2023 steget til 129,1 mio. kr. Se mere herom i
afsnit 3.5.
Antal årsværk er steget fra 391,6 årsværk i 2022 til 392,3 årsværk i 2023. Stig-
ningen i antal årsværk fra 2022 til 2023 skyldes en stigning i opgavemængden.
Prisen pr. årsværk i 2023 er steget i forhold til 2022, hvilket kan henføres til ge-
nerelle lønstigninger.
Administrations- og Servicestyrelsens drift og administrerede ordninger
Administrations- og Servicestyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonto: Ad-
ministrations- og Servicestyrelsens driftskonto er § 09.31.08.
Administrations-
og Servicestyrelsen
(driftsbevilling).
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Administrations- og Servicestyrelsens samlede ind-
tægter og udgifter i årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ul-
timo 2023.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
621,1
-17,0
Regnskab
481,0
-59,1
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-213,3
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Styrelsens overførte overskud udgjorde 31,1 mio. kr. primo 2023. Der er et over-
skud i 2023 på 182,2 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2023 er
forøget til 213,3 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af
afsnit 3.7 Bevillingsregnska-
bet.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0010.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 9
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Administrations- og Servicestyrelsen har fire finanslovsformål, som er angivet i
finansloven for 2023. Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgøres i for-
hold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens opgaver og ressource-
forbrug for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Koncernfælles HR, rekruttering
og udvikling
2. Moderne og vedligeholdt loka-
ler og servicering af arbejdsplad-
sen
3. Effektiv og sikker drift af øko-
nomifunktioner, systemunder-
støttelse og indkøb og udbud
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-25,1
-161,5
-325,1
Øvrige
indtægter
-56,4
-2,7
-0,0
Omkost-
ninger
35,0
166,0
192,5
Andel af
årets
overskud
-46,5
1,8
-132,6
-92,4
-
87,5
-4,9
-604,1
-59,1
481,0
-182,2
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2023 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor
der blandt andet er registreret omkostninger til løn til direktionen, styrelsens øko-
nomifunktion og ledelsessekretariat samt øvrig drift, herunder husleje. Imidlertid
har Administrations- og Servicestyrelsen en tilgang, hvor styrelsen af hensyn til
den interne styring benytter en anden opdeling af de generelle fællesomkostnin-
ger. Det skyldes, at Administrations- og Servicestyrelsens opgave er at sikre, at
de øvrige styrelser i Skatteministeriets koncern kan fokusere på deres kerneop-
gaver, hvorfor alle styrelsens aktiviteter i princippet hører under opgave 0.
Gene-
relle fællesomkostninger.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er re-
gistreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Der er i 2023 et samlet mindreforbrug på 182,2 mio. kr. Resultat kan overordnet
henføres til et realiseret mindreforbrug på 144,7 mio. kr. på øvrig drift, realise-
rede merindtægter på 42,1 mio. kr., samt et realiseret merforbrug på løn på 4,6
mio. kr. Resultatet er primært påvirket af to store afvigelser. Disse afvigelser ved-
rører tilbageførsel af hensættelse til reetableringsforpligtigelse og overheadbi-
drag for it-udviklingsopgaver i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0011.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 10
Den realiserede afvigelse på opgaver kan primært henføres til nedenstående.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 46,5 mio. kr. under finanslovsformål 0. Dette
vedrører primært en merindtægt, som kan henføres til afregning af Administrati-
ons- og Servicestyrelsens overheadbidrag for it-udviklingsopgaver i Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen samt et mindreforbrug på løn, som hovedsageligt kan
henføres til fordeling af budgetlagte midler under formål 0, der realiseres på de
øvrige hovedformål.
1. Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling
Der er et samlet merforbrug på 1,8 mio. kr. under finanslovsformål 1. Dette kan
primært henføres til styrkelse af grunddriften, øgede aktiviteter og ændringer af
opgaver. Flere medarbejdere i Skatteministeriets koncern medfører øgede løn-
udgifter til personaleadministration, rekruttering og fastholdelse.
2. Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af arbejdspladser
Der er et samlet mindreforbrug på 132,6 mio. kr. under finanslovsformål 2. Dette
kan primært henføres til tilbageførelsen af hensættelse til reetablering.
3. Effektiv og sikker drift af økonomifunktioner, systemunderstøttelse samt ind-
køb og udbud
Der er et samlet mindreforbrug på 4,9 mio. kr. under finanslovsformål 3. Dette
kan primært henføres til justerede initiativer vedrørende SAP, hvor Administrati-
ons- og Servicestyrelsen er procesejer.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Administrations- og
Servicestyrelsens mål- og resultatplan for 2023, der er aftalt med Skatteministe-
riets departement. I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, her-
under en vurdering af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Administrations- og Service-
styrelsen for 2023.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Administrations- og Servicestyrelsen skal effektivt levere relevante shared service ydelser af høj kvalitet, så
de øvrige styrelser kan fokusere på deres kerneopgaver.
1.1 Styrelsen leverer
shared service ydel-
ser til tiden
Minimum 95 pct. af sagerne til Indkøb og
Udbud overholder den fastsatte tidsfrist.
Minimum 95 pct. af rejsebestillinger i
Skatteministeriets koncern overholder
den fastsatte tidsfrist.
Minimum 97 pct. af ansættelseskontrak-
ter (medarbejdere og chefer) ved nyre-
krutteringer til Skatteministeriets koncern
er korrekte.
99,8 pct.
Opfyldt
99,4 pct.
100,0 pct.
Fortsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0012.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 11
Mål
1.2 Styrelsen leverer
shared service ydel-
ser til tiden på regn-
skabsområdet
Succeskriterium
Der er gennemført en kvartalsvis rappor-
tering på, hvorvidt minimum 90 pct. af
fakturaer i Skatteministeriets koncernen
er betalt rettidigt.
Der er gennemført en opfølgning med
indhentning af årsagsforklaringer og evt.
initiativer til forbedring, hvis betalings-
fristoverholdelsen for fakturaer er under
90 pct. i afrapporteringskvartalet.
Minimum 95 pct. af modtagne fakturaer
er sendt til varemodtagelse senest inden
for fem hverdage.
Minimum 95 pct. af alle fakturaer, der er
korrekt varemodtaget og godkendt, er
bogført inden for fire hverdage.
Opnåede resultater
Opfyldt
Målopfyldelse
Ikke opfyldt
Opfyldt
98,1 pct.
92,6 pct.
1.3 Høj tilfredshed
med facility manage-
ment området
1.4 Implementering
af grønt indkøb og
fælles indkøbspolitik
Der er gennemsnitligt højst 50 klager pr.
måned i Bygningsstyrelsens servicepor-
tal vedrørende facility management for
Skatteforvaltningen.
Implementeringsplanen og organiserin-
gen for Charter for godt og grønt indkøb
er godkendt.
Den koncernfælles indkøbspolitik er god-
kendt.
For første kvartal, som er dét kvar-
tal der kan leveres data for, har
der i gennemsnit været 56,7 kla-
ger pr. måned.
Organiseringen for Charter for
godt og grønt indkøb samt Den
koncernfælles indkøbspolitik er
godkendt.
Ikke opfyldt
Opfyldt
Pejlemærke 2: Administrations- og Servicestyrelsen skal udvikle og understøtte koncernfælles rammer, vilkår og værktøjer,
så Skatteministeriets koncern fortsat er en effektiv, tidssvarende og attraktiv arbejdsplads.
2.1 Interaktiv HR-rap-
portering
Der er etableret en interaktiv HR-rappor-
tering inden udgangen af 2023.
Projektet er forsinket som følge af,
at risiko og sårbarhedsvurderin-
gen først er gennemført ultimo de-
cember 2023.
Samlet set er succeskriteriet for
projektet opfyldt.
Ikke opfyldt
2.2 Styrkede indsat-
ser på rekruttering,
onboarding og fast-
holdelse
pilotforsøg
Det gennemsnitlige resultat af rekrutte-
ringsanalysen fra pilotområderne er fast-
holdt eller forbedret ift. baseline.
Det gennemsnitlige resultat af onboar-
dinganalysen fra pilotområderne er fast-
holdt eller forbedret ift. baseline.
Opfyldt
Fortsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0013.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Administrations- og Servicestyrelsen skal sikre et godt samarbejde og gode relationer til de øvrige styrelser
samt gennemsigtighed og involvering i opgaveløsningen.
3.1 Høj kundetilfreds-
hed
Den gennemsnitlige kundetilfredshed
med udvalgte services i serviceportalen
er min. 4,0 på en skala fra 1-5.
Den gennemsnitlige kundetilfredshed
med rekrutteringsunderstøttelse er min.
4,0 på en skala fra 1-5.
Den gennemsnitlige kundetilfredshed
med udvalgte lederudviklingsaktiviteter
og lederunderstøttelse er min. 4,0 på en
skala fra 1-5.
3.2 Gennemsigtighed
i prioriteringen af
shared service ydel-
ser
Der er med udgangspunkt i prioriterings-
modellen gennemført en identifikation og
prioritering af udvalgte ydelser med hen-
blik på indarbejdelse i grundbudgettet
for 2024.
4,3
Opfyldt
4,6
4,6
Der er gennemført en identifika-
tion og prioritering af udvalgte
ydelser.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Administrations- og Servicestyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af
nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling.
4.1 Interessenter op-
lever, at styrelsen har
kompetente medar-
bejdere med høj fag-
lighed
(Koncernfælles)
Resultatet af hhv. faglighed og kompe-
tencer (gennemsnit), der foretages i sty-
relsens interessentanalyse 2023, skal
som minimum være 4,0 point. Der måles
på en skala fra 1-5.
3,4
Ikke opfyldt
FN’s verdensmål: Målet bidrager til at håndtere den igangværende energikrise og understøtter samtidig FN’s verdensmål nr.
13 om klimaindsat.
5.1 Reduktion af
energiforbruget
(Koncernfælles)
Koncernens samlede energiforbrug pr.
medarbejder på hhv. varme og el er re-
duceret med 5 pct.
Den samlede reduktion på el-for-
bruget er 5,7 pct.
Opgørelse af den samlede reduk-
tion på varmeforbruget udestår.
Kilde: Administrations- og Servicestyrelsens mål- og resultatplan for 2023.
Ikke opfyldt
I 2023 er der ti mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af fem mål
nået.
Uddybende analyse og vurderinger
Udvalgte mål, der er opfyldt:
Mål 1.4 Implementering af grønt indkøb og fælles indkøbspolitik
Mål 2.2 Styrkede indsatser på rekruttering, onboarding og fastholdelse
pilot-
forsøg
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 13
Mål, der ikke er opfyldt:
Mål 1.2 Styrelsen leverer shared service ydelser til tiden på regnskabsområ-
det
Mål 1.3 Høj tilfredshed med facility management området
Mål 2.1 Interaktiv HR-rapportering
Mål 4.1 Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere
med høj faglighed (Koncernfælles)
Mål 5.1 Reduktion af energiforbrug (Koncernfælles)
Udvalgte mål, der er opfyldt:
Mål 1.4 Implementering af grønt indkøb og fælles indkøbspolitik
Administrations- og Servicestyrelsen har, i samarbejde med Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen, udarbejdet en koncernfælles indkøbspolitik. Den koncernfæl-
les indkøbspolitik sætter rammen for, hvad og hvordan vi køber ind, samt hvem
der gør hvad. Der har også været fokus på at færdiggøre en implementerings-
plan for Charter for godt og grønt indkøb, eksempelvis forankringen af den
grønne rådgiver-rolle, samt at tydeliggøre organiseringen med udgangspunkt i
Chartrets roller.
Succeskriteriet for målet var en godkendt implementeringsplan og organisering
for Charter for godt og grønt indkøb, samt en godkendelse af en koncernfælles
indkøbspolitik. Implementeringsplanen blev godkendt i Shared Serviceboard den
16. maj 2023. Organiseringen og den koncernfælles indkøbspolitik blev god-
kendt i Fælles Myndighedsforum den 8. september 2023.
Mål 2.2 Styrkede indsatser på rekruttering, onboarding og fastholdelse
pilotfor-
søg
Administrations- og Servicestyrelsen sikrer, at der stilles de rette koncernfælles
løsninger til rådighed, der understøtter den enkelte styrelses strategiske fokus
på rekruttering, onboarding og fastholdelse af den rette faglighed.
Styrelsen har, i samarbejde med Gældsstyrelsen, afviklet et pilotforsøg i to un-
derdirektørområder i Gældsstyrelsen. Pilotforsøget har haft fokus på at ændre
ledernes adfærd, ved at give dem et mere oplyst vidensgrundlag i forbindelse
med rekruttering og onboarding. Dette dels gennem struktureret anvendelse af
eksisterende koncernfælles og nyudviklede løsninger, og dels gennem løbende
lederunderstøttelse.
Succeskriteriet for projektet er opdelt i to delmål, som tager afsæt i baselines
dannet af udvalgte spørgsmål fra Rekrutteringsanalysen og Onboardinganaly-
sen, som giver indsigt i henholdsvis ansøgeres oplevelser af rekrutteringspro-
cessen og nye ansattes oplevelser af den første periode i sin nye enhed. Base-
line skal efter 2023 være enten fastholdt eller forbedret.
Baseline for Rekrutteringsanalysen er 3,0 og det samlede resultatet for 2023 er
4,0. Delmålet er dermed opfyldt. Baseline for Onboardinganalysen er 4,4, og det
samlede resultat for 2023 er 4,4. Delmålet er dermed opfyldt. Samlet set er suc-
ceskriteriet for projektet opfyldt.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 14
Mål, der ikke er opfyldt:
Mål 1.2 Styrelsen leverer shared service ydelser til tiden på regnskabsområdet
Ét ud af fire delmål er ikke opfyldt:
Delmål om fakturaer, der er varemodtaget og godkendt, er bogført inden for fire
hverdage
Kravet til målet var, at 95 pct. af fakturaer, der er varemodtaget og godkendt, var
bogført inden for fire hverdage. I to ud af fire kvartaler var denne andel over 95
pct., men ikke de to øvrige kvartaler. Samlet er resultatet for året 92,6 pct., og
målet er dermed ikke opfyldt.
Den manglende resultatopnåelse kan primært henføres til, at der med henblik på
at skabe en mere dynamisk og effektiv regnskabsenhed blev iværksæt en sam-
menlægning af to enheder i andet kvartal. Sammenlægningen medførte, at flere
medarbejdere skiftede opgaver, hvilket har medført en mindsket produktion i en
periode, idet der har været behov for oplæring af medarbejdere, der ikke tidli-
gere har varetaget bogføringsopgaver. I forbindelse med at resultatkravet ikke
blev opfyldt, er der konkret iværksat korrigerende handlinger ved ugentlig op-
følgning på oplæring og opgaver. Ligeledes er der sket fortsat udvikling omkring
automatisering af bogføring, hvilket medfører, at fakturaer til bogføring i spids-
belastningsperioderne er lavere. I fjerde kvartal begyndte effekten af sammen-
lægningen at kunne ses, da serviceydelsen igen levede op til kravet.
Mål 1.3 Høj tilfredshed med facility management området
Målet er ikke opfyldt, idet der i første kvartal var i gennemsnit 56,7 klager pr. må-
ned i Bygningsstyrelsens Serviceportal vedrørende facility management for Skat-
teforvaltningen, hvilket er højere end kravet på højst 50 klager pr. måned.
I maj og april blev der indgivet gennemsnitligt 48,5 klager, hvilket opfylder målet.
Det har imidlertid ikke været muligt at få leveret valide data fra Bygningsstyrel-
sen over antallet af klager fra juni og frem, hvorfor det ikke har været muligt at
vurdere, hvorvidt målet er opfyldt.
Antallet af klager afspejler en lang række forhold på tværs af mange adresser,
og den manglende målopfyldelse i første kvartal kan have flere årsager. Kla-
gerne handlede overvejende om serviceområdet rengøring.
Administrations- og Servicestyrelsen har opnormeret antallet af bygningsansvar-
lige, hvilket blandt andet har gjort det muligt for de bygningsansvarlige ugentligt
at være fysisk til stede på lokationer, hvor der har været udfordringer. Dette
medvirker til, at der fremadrettet sikres en bedre opfølgning og koordinering af
arbejdet med de udfordringer, der eventuelt måtte opstå.
Mål 2.1 Interaktiv HR-rapportering
Målet er ikke opfyldt, idet der ikke er etableret HR-rapporter bygget på data i SAP
BW inden udgangen af 2023.
Den manglende resultatopnåelse skyldes, at projektet er blevet forsinket som
følge af afhængigheder til risiko- og sårbarhedsvurderinger af SAP Data Sphere,
der først er gennemført og afrapporteret ultimo december 2023. Ligesom de
tekniske afklaringer omkring løsningsdesign har været mere omfattende end for-
ventet.
Administrations- og Servicestyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har
gennem løbende og tæt dialog fundet frem til et foreløbigt løsningsdesign. Det
betyder, at leverandøren er bestilt til indlæsning af HR-data til SAP BW samt ef-
terfølgende modellering af data.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 15
Mål 4.1 Interessenter oplever, at styrelsen har kompetente medarbejdere med
høj faglighed (Koncernfælles)
Den manglende resultatopnåelse i interessentanalysen skal ses i lyset af, at ana-
lysen for 2023 som noget nyt har rettet sig mod styrelsens interne interessenter,
hvor den tidligere har været rettet mod eksterne interessenter. Interessentanaly-
sens respondenter bestod i 2023 af styrelsesdirektører og udvalgte underdirek-
tører i Skatteforvaltningen, Spillemyndigheden og Skatteankestyrelsen.
Analysen viser, at der er tilfredshed med mange af de services, som Administrati-
ons- og Servicestyrelsen leverer, men også at der er en meget klar udfordring
med facility management løsningen, som har påvirket resultatet.
Allerede i 2023 er der iværksat en række tiltag for at håndtere udfordringen på
facility management området. Dette arbejde fortsætter i 2024, hvor det at sikre
en velfungerende facility management løsning blandt andet indgår i styrelsens
særlige fokusområder for 2024.
Mål 5.1 Reduktion af energiforbruget (Koncernfælles)
Målet omhandler reduktion af energiforbrug i hele Skatteministeriets koncern.
Målet er samlet set ikke opfyldt i 2023.
Delmål vedrørende reduktion på elforbruget er opfyldt. Opgørelsen af elforbru-
get er baseret på tilgængeligt forbrugsdata, som udgør ca. halvdelen af koncer-
nens adresser. Elforbruget er opgjort ved at udregne den procentvise forskel på
det gennemsnitlige elforbrug pr. medarbejder for de tre sidste kvartaler i 2022,
sammenlignet med den samme periode for 2023, for de adresser, der foreligger
forbrugsdata på i begge perioder.
Det er ikke muligt at opgøre varmeforbruget på nuværende tidspunkt, idet for-
brugsdata ikke er tilgængelige på afrapporteringstidspunktet. Målet kan opgøres
endeligt i tredje kvartal 2024.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0017.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 16
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens forventninger til det
økonomiske resultat for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2024.
Regnskabsår
2023
-663,2
481,0
-182,2
Grundbudget
2024
-710,4
710,4
-
Nettobevillingen udgør 654,1 mio. kr. og øvrige indtægter er for 2024 budgette-
ret til 56,3 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Administrati-
ons- og Servicestyrelsens samlede virksomhed udgør således 710,4 mio. kr.
Hermed modsvarer det forventede forbrug for 2024 til finanslovsbevillingen og
øvrige indtægter for 2024.
Administrations- og Servicestyrelsens indlæste grundbudget i Statens Koncern-
system (SKS) for 2024 er på i alt 710,4 mio. kr., som er fordelt med 246,9 mio. kr.
på lønsum og 463,5 mio. kr. på øvrig drift.
Administrations- og Servicestyrelsen vil i 2024 arbejde videre med at have kun-
den i fokus. Facility management fylder fortsat meget i hele koncernen og styrel-
sen vil i det kommende år yderligere skærpe sit fokus på, at kunderne oplever en
forbedring på dette område, og der igangsættes i samarbejde med Bygningssty-
relsen en række initiativer målrettet dette formål. Også sikkerheds- og bered-
skabsområdet vil i det kommende år fortsat have et særligt fokus.
Den grønne omstilling fylder meget på tværs af hele staten, også i Skatteministe-
riets koncern. En vigtig brik i den grønne omstilling er, hvordan koncernen tilret-
telægger indkøb og stiller krav til leverandørerne. Da Administrations- og Ser-
vicestyrelsen har ansvaret for indkøb, der ikke er IT, skal der i 2024 ske flere bæ-
redygtige indkøb til koncernen. Styrelsen er allerede i gang med udskiftning til el-
biler. Dette arbejde fortsætter i 2024. Derudover er der fokus på genbrug af
møbler for at mindske CO
2
aftrykket, fx ved fraflytning af en adresse.
Der er rekrutteret mange nye medarbejdere til Skatteministeriets koncern gen-
nem de seneste år. Rekrutteringsopgaven er stadig vigtig i et arbejdsmarked,
hvor der er stor konkurrence om mange af de specifikke faglige kompetencer,
der er essentielle for opgaveløsningen i koncernen. Derfor har styrelsen i 2024
fortsat fokus på, hvordan disse kompetencer kan rekrutteres, og der arbejdes
målrettet videre med fastholdelse af de dygtige medarbejdere.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0018.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 17
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 18
I dette afsnit redegøres for Administrations- og Servicestyrelsens ressourcefor-
brug i finansåret 2023 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle sta-
tus på balancen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har
haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i 2023.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Administrations- og Servicestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens
regnskabsvæsen af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retnings-
linjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Administrations- og Servicesty-
relsens regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Skatteministeriet har revurdereret praksis for hensættelse til reetablering af leje-
mål samt beregningen af en gennemsnitspris til brug for opgørelsen af hensæt-
telsen.
Den væsentligste ændring er, at der ikke hensættes til alle lejemål, hvor der er en
reetableringsforpligtigelse. Der hensættes kun til disse lejemål, hvis de er tidsbe-
grænsede, eller hvor fraflytningstidspunktet i øvrigt er kendt. I forhold til bereg-
ningen af hensættelsen er den tidligere anvendte gennemsnitspris pr. kvadrat-
meter erstattet af en ny gennemsnitspris, som er beregnet på baggrund af erfa-
ringer fra tidligere fraflytninger.
Dette har medført en tilbageførsel på 133,8 mio. kr. og dermed en reduceret
hensættelse til reetablering i regnskabet for 2023.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2023.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Administrations- og Servicestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende
regelsæt vedrørende det omkostningsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 19
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene. Skønnene er ba-
seret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2023,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en koncernfælles gennemsnitsom-
kostning pr. kvadratmeter af kontorarealer. Opgørelsen er opgjort pr. lejemål
og under de forudsætninger, som fremgår af kontrakterne. Der hensættes kun
til lejemål med kendt fraflytningstidspunkt. Opgørelsen følger ikke samme me-
tode som tidligere år.
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Engangsvederlag til medarbejdere samt særlig honorering til ledere:
Opgørel-
sen af engangsvederlag til medarbejdere er udregnet som 2 pct. af lønsum-
men for oktober måned 2023 af alle medarbejdere. Opgørelsen af særlige
honorering af ledere udregnes som 7,7 pct. af lønsummen for oktober måned
2023 for alle ledere i styrelsen. Opgørelsen følger samme metode som tidli-
gere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0021.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 20
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens resultatopgørelse for
de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2022
2023
2024
-594,2
-22,8
-0,1
-22,6
-
-
-617,0
-604,1
-58,4
0,0
-58,4
-
-
-662,5
-654,1
-55,4
-
-55,4
-
-
-709,5
-
-
-
6,6
6,6
13,0
13,0
18,6
-
198,3
29,6
-8,0
-1,8
218,1
22,6
20,0
339,1
606,4
-10,6
207,1
31,8
-8,4
0,3
230,7
24,3
18,8
188,5
475,2
-187,3
-
-
-
-
246,9
28,4
3,4
406,3
703,6
-5,9
-0,8
0,0
-11,4
-0,7
1,0
-187,0
-0,9
-
-6,8
-0,1
4,2
-7,2
0,0
4,8
-182,2
-
6,8
-
-
-
-7,2
-
-
-182,2
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0022.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 21
Resultatet af Administrations- og Servicestyrelsens omkostningsbaserede drifts-
regnskab viser et overskud på 182,2 mio. kr. Overskuddet fordeler sig med et
mindreforbrug på 144,7 mio. kr. på øvrig drift, merindtægter på 42,1 mio. kr.
samt et merforbrug på 4,6 mio. kr. på løn. Årets resultat kan primært henføres til
tilbageførsel af hensættelse til reetablering.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er steget med 9,9 mio. kr. fra 2022 til 2023. Den samlede
bevilling udgør 604,1 mio. kr. i 2023. Den stigende bevilling kan primært henfø-
res til en retfærdig og effektiv skattekontrol (Kontroletape 4). Ændring i ordinære
driftsindtægter skyldes, at Administrations- og Servicestyrelsen i 2023 har øgede
indtægter fra internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser. Stigningen skyldes
primært, at styrelsen har modtaget overheadbidrag for it-udvikling i Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er faldet med 131,2 mio. kr. fra 2022 til 2023. Ordi-
nære driftsomkostninger udgør 475,2 mio. kr. i 2023. Faldet kan henføres til ud-
viklingen i andre ordinære driftsomkostninger på 150,6 mio. kr., hvilket primært
skyldes en tilbageførsel på 133,8 mio. kr. vedrørende hensættelse til reetable-
ring. Derudover har der blandt andet været en mindre udgift vedrørende Statens
Administration grundet ny prisstruktur. Modsat har der været en øget udgift til
bygningsdrift, som skyldes forøget vedligehold og modernisering af lejemål.
Personaleomkostninger er steget med 12,6 mio. kr. fra 2022 til 2023. Personale-
omkostninger udgør 230,7 mio. kr. i 2023. Stigningen kan henføres til højere løn-
ninger og flere medarbejdere.
Huslejeudgiften er steget med 6,4 mio. kr. fra 2022 til 2023. Huslejen udgør 13,0
mio. kr. i 2023. Stigningen skyldes primært ombygning af Engelholm Alle og ge-
nerelle prisreguleringer.
Finansielle poster
Finansielle poster er forøget med 0,7 mio. kr. fra 2022 til 2023. Stigningen i fi-
nansielle omkostninger skyldes primært renteudgifter i forbindelse med investe-
ringer i bygninger og tjenestebiler.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Administrations- og Servicestyrelsen
for 2023.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-182,2
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets overskud på 182,2 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapi-
talen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 22
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Administrations- og Servicestyrelsen har i 2023 tilbageført følgende hensættel-
ser, som er registreret i forbindelse med årsafslutningen for 2022:
Reetablering:
Der er tilbageført hensættelse til reetablering for 134,1 mio. kr.
Tilbageførslen omfatter 133,8 mio. kr. som følge af revurderet praksis for hen-
sættelse til reetablering af Skatteforvaltningens lejemål og de resterende 0,3
mio. kr. i forbindelse med fraflytning af lejemål, hvorefter den samlede hen-
sættelse udgør 19,5 mio. kr.
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere og le-
dere i 2023 var i alt 5,5 mio. kr. Det afspejler et mindreforbrug på 0,1 mio. kr. i
forhold til den faktiske hensættelse på 5,6 mio. kr., der blev hensat i forbin-
delse med årsafslutningen i 2022. Der er således tilbageført 0,1 mio. kr. i
2023.
Periodiseringsposter:
Der er sket modregning i fakturaer for i alt 17,4 mio. kr. i
2023. Der er tilbageført periodiseringsposter for 4,7 mio. kr., uden at der er sket
modregning i fakturaer i 2023, for så vidt angår periodiseringer foretaget pr. 31.
december 2022, hvor der blev foretaget periodiseringer for i alt 25,6 mio. kr. Der
er tilbageført periodiseringsposter på grund af annullerede faktureringer og min-
dre fakturering i henhold til periodiseringen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0024.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 23
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens balance fordelt
på henholdsvis aktiver og passiver pr. 31. december 2023.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2022
2023
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
138,1
-5,3
-
132,8
315,8
421,2
136,3
74,8
-
211,1
366,5
500,1
-
164,1
18,9
-
-
139,9
15,5
-
13,6
-
13,6
105,3
13,6
-
13,6
133,6
63,1
-
19,0
-
2,7
6,9
91,7
79,2
-
25,8
-
7,4
7,6
120,0
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 0,8 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2023
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret. Yderligere er der foretaget reklassificering af anlægsaktiver i 2023, som er beskrevet
i afsnit 4.1.1. Herudover er der i 2023 foretaget en reklassifikation fra leverandører af varer og
tjenesteydelser for 13,1 mio. kr. til tilgodehavende af hensyn til præsentationen i årsrapporten.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 24
Den samlede balance udgør 500,1 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 421,2
mio. kr. pr. 31. december 2022.
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en stigning på 28,2 mio. kr. fra 2022
til 2023. Anlægsaktiver udgør 133,6 mio. kr. i 2023. Den samlede stigning skyl-
des primært en stigning i saldoen for grunde, arealer og bygninger på 16,0 mio.
kr., hvilket kan henføres til etablering af ladestationer, fysisk sikring af lejemål,
udvidelser og ombygninger af eksisterende lejemål, samt etablering af to nye
skattecentre. Herudover kan stigningen i anlægsaktiver blandt andet henføres til
omstilling til emissionsfrie biler og indkøb af inventar.
De materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 14 i
afsnit 4.1.2.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 50,7 mio. kr. fra
2022 til 2023. Omsætningsaktiver udgør 366,5 mio. kr. i 2023. Omsætningsakti-
ver udgøres af forudbetalt husleje, huslejedepositum, forudbetalte licenser, in-
terne debitorer, refusioner, moms samt andre tilgodehavender. Den samlede
stigning på 50,7 mio. kr. skyldes primært en stigning i de likvide beholdninger på
78,3 mio. kr. Udviklingen i de likvide beholdninger skyldes primært en lavere
grad af forudbetalinger til leverandørerne, herunder forudbetalinger af husleje,
hvilket giver et højere likviditetsflow på FF7 kontoen. Modsat er der et fald i an-
dre kortfristede tilgodehavender, som primært kan henføres til en lavere grad af
huslejeforudbetalinger for 2024.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0026.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 25
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2022
2023
-13,6
-
-
-
-
-31,1
-44,7
-159,6
-13,6
-
-
-
-
-213,3
-226,9
-25,8
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
-88,3
-
-
-
-88,3
-114,1
-
-
-
-114,1
-106,4
-6,5
-15,6
-0,0
-
-
-128,5
-216,8
-421,2
-109,8
-6,3
-17,2
-0,0
-
-
-133,3
-247,3
-500,1
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set et fald på 133,8 mio. kr. fra
2022 til 2023. Hensatte forpligtelser udgør 25,8 mio. kr. i 2023. Faldet kan pri-
mært henføres til tilbageførsel af hensættelse til reetablering.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en stigning på 25,8 mio. kr. fra
2022 til 2023. Langfristet gæld udgør 114,1 mio. kr. i 2023. Under langfristet
gæld er saldoen for FF4 Langfristet gæld forøget med 25,8 mio. kr. Stigningen
kan henføres til øgede investeringer i bygninger, tjenestebiler og inventar.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0027.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 26
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en forøgelse på 4,8 mio. kr. fra
2022 til 2023. Kortfristet gæld udgør 133,3 mio. kr. i 2023. Under kortfristet
gæld er saldoen for leverandører af varer og tjenesteydelser forøget med 3,4
mio. kr. Forøgelsen kan henføres til skyldige poster til ej statslige kreditorer ved-
rørende varer og tjenesteydelser.
Den samlede forpligtelse til feriepenge udgør 17,2 mio. kr., hvilket er en for-
øgelse på 1,6 mio. kr. fra 2022 til 2023. Stigningen i den opgjorte forpligtelse for
2023 kan primært henføres til en stigning i antal af medarbejdere i Administrati-
ons- og Servicestyrelsen.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Administrati-
ons- og Servicestyrelsens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egen-
kapitalen i balancen og viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens bevillingslovsystem (SB).
2022
-13,6
-
-13,6
-
-
-
-
-
-
-23,9
-
-
-7,2
-
-
-31,1
-44,7
-44,7
2023
-13,6
-
-13,6
-
-
-
-
-
-
-31,1
-
-
-182,2
-
-
-213,3
-226,9
-226,9
Administrations- og Servicestyrelsens egenkapital udgør 226,9 mio. kr. ultimo
2023, hvoraf 213,3 mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i
2023 forøget med 182,2 mio. kr., hvoraf hele beløbet kan henføres til årets re-
sultat.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0028.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 27
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
120,0
129,1
92,9
Administrations- og Servicestyrelsens låneramme ultimo 2023 udgør 129,1 mio.
kr. Lånerammen er forøget med 0,6 mio. kr. i 2023 i forhold til lånerammen i
2022, hvilket skyldes delvis tilbageførsel af udlånt låneramme til Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen i forbindelse med implementering af Digital Post i SKAT-lig-
ning. Trækket på lånerammen ultimo 2023 udgør 120,0 mio. kr., hvilket primært
kan henføres til øget investeringsbehov i nye lejemål, ombygning af eksisterende
lejemål, øget behov for fysisk sikring af lejemål, samt omstilling til emissionsfri
tjenestebiler og etablering af ladestationer.
Lånerammen for 2023 er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Administrations- og Servicestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.08.10
158,1
226,1
230,7
-4,6
60,9
56,3
Lønsumsloftet primo 2023 var 158,1 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført
lønsum på 68,0 mio. kr., der hovedsageligt vedrører udmøntning af midler i for-
længelse af flerårsaftalen for skattevæsenets økonomi. Det samlede lønforbrug
under lønsumsloftet i 2023 er 230,7 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af
lønsum falder således til 56,3 mio. kr. ultimo 2023.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0029.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 28
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2023 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Administrations- og Servicestyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bi-
drag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.31.08.
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Administrations- og
Servicestyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
621,1
-17,0
481,0
-59,1
140,1
42,1
-213,3
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
Administrati-
ons- og Servicestyrelsen administrerer ingen øvrige bevillinger.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0030.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 29
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 30
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Administrations- og
Servicestyrelsens anvendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Administrations- og Servicestyrelsen har ingen immaterielle anlægsaktiver, hvor-
for tabel 13 udgår af årsrapporten. Af hensyn til præsentationen i årsrapporten
er der foretaget reklassifikation af anlægsaktiver for 0,1 mio. kr. Bogføring af im-
materielle anlægsaktiver er flyttet til materiale anlægsaktiver for at give et retvi-
sende billede af anlægsbeholdningen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0032.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 31
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
og bygninger
Grunde, arealer
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
93,1
-
29,8
-1,4
121,5
-42,3
-
-42,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
73,0
-
16,5
-3,2
86,2
-60,5
-
-60,5
20,0
-
6,6
-0,5
26,1
-18,7
-
-18,7
186,1
-
52,9
-5,1
233,8
-121,5
-
-121,5
79,2
-12,3
-
-12,3
-
-
-
-
-
-
-
-
25,8
-6,5
-
-6,5
7,4
-1,5
-
-1,5
112,3
-20,3
-
-20,3
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Igangværende arbejder for egen regning
6,9
0,7
-
-
7,6
Anmærkning : Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er der foretaget reklassificering af anlægsaktiver.
Se uddybende beskrivelse i afsnit 4.1.1.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Der er ultimo 2023 materielle anlægsaktiver for 120,0 mio. kr. Grunde, arealer
og bygninger indeholder blandt andet aktiverne ombygninger af lejemål, som
styrelsen varetager for Skatteforvaltningen, herunder installering af netværk,
alarm- og adgangssystemer samt ladestationer. Transportmateriel vedrører tje-
nestebiler for Skatteforvaltningen inklusive de specialindrettede toldbiler. Inven-
tar og it-udstyr indeholder blandt andet elektroniske reoler, kaffemaskiner og
mødebokse.
Årets tilgang for bygninger er på 29,8 mio. kr., og afgang for bygninger er på 1,4
mio. kr., som følge af afhændelse af anlæg i forbindelse med ombygning af leje-
mål. De væsentligste tilgange er etablering og fysisk sikring af nye skattecentre,
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0033.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 32
ombygning og fysisk sikring i Høje Taastrup og Ringkøbing samt etablering af la-
destationer. Årets tilgang for transportmateriel er på 16,5 mio. kr., og afgang for
transportmateriel er på 3,2 mio. kr., hvilket skyldes salg af biler. Den væsentligste
tilgang er indkøb af tjenestebiler på el. Årets tilgang for inventar er på 6,6 mio.
kr., og afgang for inventar er 0,5 mio. kr. De væsentligste tilgange er opgradering
af elektroniske reoler samt indkøb af kaffemaskiner. Årets tilgang for igangvæ-
rende arbejder for egen regning vedrørende bygninger er på 0,7 mio. kr. og skyl-
des igangværende arbejder med opsætning af tv-overvågning.
Det bemærkes, at der er forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 14 på
20,3 mio. kr. og årets af- og nedskrivninger i tabel 6 på 24,3 mio. kr. Afvigelsen
på 4,0 mio. kr. skyldes tilbageførsel af afskrivninger for anlæg i forbindelse med
afhændelse/salg i 2023.
Årets afskrivninger for bygninger er på 12,7 mio. kr., og årets tilbageførte afskriv-
ninger er på 0,4 mio. kr. Årets afskrivninger på biler er 9,7 mio. kr., og tilbageførte
afskrivninger er på 3,2 mio. kr. Årets afskrivninger for inventar er 1,9 mio. kr., og
tilbageførte afskrivninger er på 0,4 mio. kr.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til engangsvederlag
Forpligtelse til special- og chefkonsulenter
I alt
Kilde: SAP Intern.
19,5
5,8
0,5
25,8
Administrations- og Servicestyrelsen har ultimo 2023 bogført hensatte forpligtel-
ser for samlet 25,8 mio. kr. For hensatte forpligtelser registreret under den øv-
rige drift er indregnet 19,5 mio. kr. til reetableringsforpligtelsen af Skatteforvalt-
ningens lejemål. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger ud-
gøres af 5,8 mio. kr. vedrørende engangsvederlag og 0,5 mio. kr. vedrørende
chef- og specialkonsulenter.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Over-/merarbejde
Seniorbonus
I alt
Kilde: SAP Intern.
1,9
0,1
2,0
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 33
Administrations- og Servicestyrelsen har ultimo 2023 bogført øvrige hensatte
forpligtigelser under kortfristet gæld for samlet 2,0 mio. kr. De hensatte forpligti-
gelser under kortfristet gæld omhandler over-/merarbejde for 1,9 mio. kr. samt
seniorbonus for 0,1 mio. kr. Anden kortfristgæld omhandler primært lønrelate-
rede gældsposter.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Administrations- og Servicestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubi-
læumsgratiale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den
fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december 2023 opgjort til 5,1 mio. kr. Inden
for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,2 mio. kr. til de medarbejdere,
der var ansat pr. 31. december 2023.
Verserende sager
Administrations- og Servicestyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er dispone-
ret til advokatsalær i forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært
benytter Kammeradvokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de
opgjorte omkostninger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte
maksimumsgrænser til advokatsalærer og sagsomkostninger. I det omfang det
er vurderet, at sandsynligheden, for af sagerne falder ud til modpartens fordel, er
større end 50 pct., er der hensat et beløb under anden gæld, såfremt det oversti-
ger den fastsatte beløbsgrænse i anvendt regnskabspraksis på 100.000 kr. I det
omfang det er vurderet usandsynligt, at Administrations- og Servicestyrelsen ta-
ber de verserende retssager, er der ikke hensat. Administrations- og Servicesty-
relsen har opgjort eventualforpligtelsen til verserende sager pr. 31. december
2023 til 0,1 mio. kr.
Reetablering
Administrations- og Servicestyrelsen har en kontraktretlig forpligtelse til at af-
holde udgifter til reetablering i forbindelse med fraflytning af lejemål. Der kan
kun hensættes til reetableringsforpligtelsen for lejemål med et kendt fraflytnings-
tidspunkt, som beløbsmæssigt udgør 19,5 mio. kr. pr. 31. december 2023. Even-
tualforpligtelsen består af de resterende lejemål, hvor der ikke kan opgøres en
hensættelse, da fraflytningstidspunktet er ukendt. Eventualforpligtelsen er op-
gjort til 134,3 mio. kr. pr. 31. december 2023.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvor-
for tabel 15 og 16 udgår af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger,
hvorfor tabel 17 udgår af årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0035.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 34
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvor-
for tabel 18 og 19 udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og
forskning, hvorfor tabel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har væ-
ret forelagt Finansudvalget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Administrations- og Servicestyrelsens it-om-
kostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsom-
kostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsyste-
mer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og
nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)*
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Anmærkning: Personaleomkostninger til it er baseret på skøn.
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
8,0
-
3,5
1,5
-
5,9
18,9
4.8 Supplerende bilag
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851177_0036.png
Årsrapport 2023 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 35
www.adst.dk
Administrations- og
Servicestyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen