Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2851175_0001.png
Finansielt regnskab 2023
Departementet
Skatteministeriet
Finansielt regnskab
Marts 2023
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Finansielt regnskab 2023 Departementet.
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Påtegning af det samlede regnskab ............................................................................................................................................ 2
Beretning.............................................................................................................................................................................................................. 4
Præsentation af Skatteministeriets departement ........................................................................... 5
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................ 6
Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................................................... 7
Målrapportering.................................................................................................................................................. 8
Forventninger til det kommende år ......................................................................................................... 8
Regnskab............................................................................................................................................................................................................. 9
Anvendt regnskabspraksis......................................................................................................................... 10
Resultatopgørelse mv. ..................................................................................................................................12
Balancen .............................................................................................................................................................. 14
Egenkapitalforklaring ....................................................................................................................................16
Likviditet og låneramme .............................................................................................................................. 16
Opfølgning på lønsumsloft ......................................................................................................................... 17
Bevillingsregnskabet .....................................................................................................................................17
Bilag .......................................................................................................................................................................................................................19
Noter til resultatopgørelse og balance .................................................................................................20
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver .......................................................................................................20
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................................................. 20
Note 3: Hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ...................................................................21
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ............................................................................................. 21
Indtægtsdækket virksomhed.................................................................................................................... 21
Fællesstatslige løsninger mv..................................................................................................................... 22
Gebyrfinansieret virksomhed ................................................................................................................... 22
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning................................................................................... 22
Forelagte investeringer ................................................................................................................................ 22
It-omkostninger................................................................................................................................................ 22
Supplerende bilag ........................................................................................................................................... 22
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i det finansielle
regnskabs
tabeller. Tabeller, der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er
mindre end 50.000 kr. Tabeller, der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo
på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0003.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 2
Påtegning af det samlede
regnskab
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0004.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 3
Formålet med det finansielle regnskab er at give et retvisende billede af Skatteministeriets
departements økonomiske og faglige resultater for 2023. I det finansielle regnskab redegøres
for det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i det finansielle regnskab lagt på afrapporte-
ring af årets finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder det finansielle regnskab endvi-
dere virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Det finansielle regnskab omfatter de hovedkonti på finansloven, som departementet, CVR-
nummer 34 73 04 66, er ansvarlig for:
§ 09.11.01. Departementet (Driftsbevilling)
§ 09.11.51. Retssager mv. (Anden bevilling)
§ 09.11.52. Renter (Anden bevilling)
§ 09.11.79. Reserver og budgetregulering (Anden bevilling)
§ 09.51.02. Kompensation af kommuner for genoptagelse af for meget betalt ejendoms-
skat (Lovbunden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at det finansielle regnskab er rigtigt, dvs. at det finansielle regnskab ikke indeholder væ-
sentlige fejlinformationer eller udeladelser,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning
af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af det finansielle regnskab.
2.
3.
København, d. 21. marts 2024
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0005.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0006.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Skatteministeriets departement og regnskabs-
årets faglige og finansielle resultater herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller for-
ventes at påvirke departementets aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Skatteministeriets departement
Skatteministeriets departement varetager opgaver vedrørende lovgivning, skatte- og sam-
fundsøkonomi samt ministerbetjening i forhold til skat, told, forbrugs- og miljøafgifter, ejen-
domsvurderinger, inddrivelse og internationale opgaver. Departementet følger lovenes virk-
ning med henblik på eventuelle justeringer og varetager på overordnet niveau det internatio-
nale samarbejde inden for Skatteministeriets område.
Derudover varetager departementet den overordnede styringsopgave i forhold til den sam-
lede koncern. Opgaven omfatter overordnede styrings-, planlægnings-, tilsyns- og budget-
funktioner for ministerområdet.
Departementet er delt i tre afdelinger, der varetager henholdsvis lovgivning, politik og sam-
fundsøkonomi, koncernstyring og udvikling samt kommunikation og ledelsesbetjening.
Yderligere information om departementet kan findes på www.skm.dk.
Departementets virksomhed er ansvarlig for hovedkonti under finanslovens § 38.
Skatter og
afgifter.
Skatteministeriet har dispensation til at aflægge et særskilt årsregnskab for § 38, som
i format afviger fra Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport 2023.
Teknisk set betragtes
årsregnskabet for § 38 som et bilag til det finansielle årsregnskab for departementet.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0007.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Af dette afsnit fremgår Skatteministeriets departements væsentligste økonomiske resultater i
2023.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skatteministeriets depar-
tement.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
287,7
0,7
274,7
0,7
282,0
0,8
25,0
100,0
21,2
100,0
14,9
100,0
2,5
14,0
-48,6
-2,5
-21,5
2,1
19,4
-61,5
-2,1
-33,1
1,5
-
-
-
-
-281,6
272,2
-9,4
-8,0
-7,8
-275,4
263,5
-11,9
-13,0
-12,9
-287,3
287,3
-
-
-
2022
2023
2024
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i det finansielle regnskab for 2023 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr.
reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf.
Økonomistyrelsens Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2023.
Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) pg Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2023 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at departementet i
2023 har haft et samlet overskud på 12,9 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling. Forde-
ling af årets resultat kan henføres til et merforbrug på 0,9 mio. kr. vedrørende løn og et min-
dreforbrug på 13,8 mio. kr. vedrørende øvrig drift.
Overskuddet kan blandt andet henføres til, at hensættelsen til reetableringsforpligtelsen for
lejemål i departementet på i alt 7,7 mio. kr. er tilbageført i forbindelse med revurdering af
regnskabspraksis i 2023. En nærmere redegørelse for årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Stigningen i egenkapitalen fra 48,6 mio. kr. ultimo 2022 til 61,5 mio. kr. ultimo 2023 kan
henføres til årets resultat for 2023.
Den samlede udnyttelsesgrad af lånerammen er faldet fra 25,0 pct. i 2022 til 21,2 pct. i 2023.
Reduktionen i udnyttelsesgraden af lånerammen fra 2022 til 2023 kan henføres til, at gene-
relle afskrivninger har været større end tilgangen af nye materielle anlæg.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0008.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 7
Skatteministeriets departements drift og administrerede ordninger
Skatteministeriets departement er ansvarlig for følgende hovedkonti:
§ 09.11.01. Departementet (Driftsbevilling)
§ 09.11.51. Retssager mv. (Anden bevilling)
§ 09.11.52. Renter (Anden bevilling)
§ 09.11.79. Reserver og budgetregulering (Anden bevilling)
§ 09.51.02. Kompensation for tilbagebetaling af ejendomsskat (Lovbunden)
Af
tabel 2
nedenfor fremgår departementets samlede indtægter og udgifter i årets regnskab.
Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2023.
Tabel 2. Virksomhedens konti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
275,4
-
102,1
-21,8
Regnskab
264,8
-2,3
128,4
-62,7
-
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-57,3
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret
af hensyn til
præsentationen i det finansielle regnskab, således at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i rapportens
tabeller. Derudover afviger tal vedrørende administrerede ordninger fra SKS, da § 38-regnskabet aflægges separat.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Departementets overførte overskud udgjorde 44,4 mio. kr. primo 2023. Der er et overskud i
2023 på 12,9 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2023 er forøget til 57,3 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Skatteministeriets departement har tre finanslovsformål, inklusive generelle fællesomkost-
ninger, som er angivet i finansloven for 2023. Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgø-
res i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår departementets opgaver og ressourceforbrug for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Lovgivning på ministeriets område
samt understøttelse af en sund
økonomisk politik
2. Effektiv styring af og tilsyn med
Skatteministeriets koncern
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-115,6
-98,9
Øvrige
indtægter
-1,7
-0,6
Omkost-
ninger
106,9
100,1
Andel af
årets over-
skud
-10,4
0,5
-60,9
-275,4
-
-2,3
57,8
264,8
-3,1
-12,9
Anmærkning: Dele af lønforbruget er i løbet af året blevet fordelt på FL-formål ud fra en vurdering af fordelingen af tidsanvendelsen for de enheder,
hvor tidsanvendelsen er delt mellem flere FL-formål.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2023 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0009.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 8
under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkost-
ninger til ledelsen, stabsfunktioner, husleje, it, kommunikationsprojekter, arrangementer samt
længerevarende uddannelse.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-2 alene er registreret om-
kostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførelse af opgaverne.
Der er i 2023 et samlet mindreforbrug på 12,9 mio. kr. Resultatet kan overordnet henføres til,
at hensættelse til reetableringsforpligtelsen for lejemål i departementet er tilbageført.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på finanslovsformål 0 på 10,4 mio. kr. Mindreforbruget kan
henføres til, at hensættelse til reetableringsforpligtelsen for lejemål i departementet på i alt
7,7 mio. kr. er tilbageført. Mindreforbruget kan endvidere henføres til, at der i 2023 er ind-
tægtsført 1,6 mio. kr. vedrørende udbetaling af et tilkendt domsbeløb fra en fællesstatslig
retssag. Hertil kommer et mindreforbrug på husleje, el og varme på 0,9 mio. kr.
1. Lovgivning på ministeriets område samt understøttelse af en sund økonomisk politik
Der er et samlet merforbrug på finanslovsformål 1 på 0,5 mio. kr. Dette kan henføres til en
sum af en række modsatrettede bevægelser, herunder et merforbrug på løn på 1,2 mio. kr. og
et mindreforbrug vedrørende trykning af love mv. på 0,2 mio. kr. Dertil er der for 2023 ind-
tægtsført 0,6 mio. kr. i refusioner fra EU vedrørende rejseudgifter. Refusionerne er indtægts-
ført efter ændret konteringspraksis i 2023, hvor de tidligere blev modregnet i departementets
rejseudgifter.
2. Effektiv styring af og tilsyn med Skatteministeriets koncern
Der er et samlet mindreforbrug på finanslovsformål 2 på 3,1 mio. kr. Dette kan primært henfø-
res til et mindreforbrug på løn på 2,7 mio. kr.
2.4 Målrapportering
Departementer er undtaget for udarbejdelse af målrapporteringsafsnittet, jf. Økonomistyrel-
sens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af december 2023.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Skatteministeriets departements forventninger til det økonomiske resultat
for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2024.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2024.
Regnskabsår
2023
-277,7
264,8
-12,9
Grundbudget
2024
-287,3
287,3
-
Bevillingen udgør 287,3 mio. kr., og der budgetteres ikke med øvrige indtægter for 2024. Den
samlede bevilling for departementets samlede virksomhed udgør således 287,3 mio. kr. Her-
med modsvarer det forventede forbrug for 2024 finanslovsbevillingen for 2024.
Departementets indlæste grundbudget i Statens Koncernsystem (SKS) for 2024 er på i alt
287,3 mio. kr., som er fordelt med 216,9 mio. kr. på lønsum og 70,4 mio. kr. på øvrig drift.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0010.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 9
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 10
I dette afsnit redegøres for Skatteministeriets departements ressourceforbrug i finansåret
2023 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover
omfatter afsnittet de hovedkonti, som departementet har haft det budget- og regnskabs-
mæssige ansvar for i 2023.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger
pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skatteministeriets departement følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Det finansielle regnskab for 2023 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige instituti-
oner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansie-
ret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabspraksis svarer til de princip-
per, der er beskrevet i departementets regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrun-
dingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra Statens Koncernsy-
stem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives ”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår
en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Skatteministeriet har revurdereret praksis for hensættelse til reetablering af lejemål samt be-
regningen af en gennemsnitspris til brug for opgørelsen af hensættelsen, hvilket har medført
korrektion af regnskabspraksis.
Den væsentligste ændring er, at der ikke hensættes til alle lejemål, hvor der er en reetable-
ringsforpligtigelse. Der hensættes kun til disse lejemål, hvis de er tidsbegrænsede, eller hvor
fraflytningstidspunktet i øvrigt er kendt. I forhold til beregningen af hensættelsen er den tidli-
gere anvendte gennemsnitspris pr. kvm. erstattet af en ny gennemsnitspris, som er beregnet
på baggrund af erfaringer fra tidligere fraflytninger. Revurdering af regnskabspraksis har med-
ført en tilbageførsel af hensættelsen til reetablering på 7,7 mio. kr. i regnskabet for 2023.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2023.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Skatteministeriets departement har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrø-
rende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes ikke at være
væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke oplysnin-
ger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som
medarbejdere og ledere har til gode pr. 31. december 2023, herunder eksempelvis af-
spadseringstimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 11
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som foreskriver, at alle
ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret til en årlig seniorbonus på
0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperioden for seniorbonus følger kalenderåret,
og afregnes i januar i det efterfølgende år. Personer, som opfylder betingelserne for seni-
orbonus, og som tiltræder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bo-
nussen og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på fratræ-
delsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Opgørelsen følger samme metode som tid-
ligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Økonomistyrelsen har givet dispensation til, at der aflægges et særskilt årsregnskab for fi-
nanslovens § 38.
Skatter og afgifter
med tilhørende påtegning, ledelsesberetning og noter
gældende for året, som teknisk set er et bilag til Skatteministeriets finansielle driftsregnskab
for departementet.
Skatteministeriets departement har derudover ingen dispensationer fra det gældende regel-
sæt vedrørende det udgiftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0013.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 12
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Skatteministeriets departements resultatopgørelse for de omkostningsba-
serede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
2022
2023
2024
-281,6
-0,0
-0,0
-0,0
-
-
-281,6
-275,4
-
-
-
-
-
-275,4
-287,3
-
-
-
-
-
-287,3
-
16,2
16,2
188,4
28,9
-5,7
1,1
212,7
0,7
15,0
27,6
272,2
-9,4
-0,0
1,4
-8,0
-0,0
0,3
-7,8
-
-
-7,8
-
17,9
17,9
183,4
28,0
-6,2
-
205,2
0,8
14,4
25,3
263,5
-11,9
-2,3
1,2
-13,0
-0,0
0,1
-12,9
-
-
-12,9
-
18,3
18,3
216,9
-
-
-
216,9
-
-
52,1
287,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Resultatet af departementets omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud på 12,9
mio. kr. Resultatet fordeler sig med et merforbrug på 0,9 mio. kr. på løn og et mindreforbrug
på 13,8 mio. kr. på øvrig drift. Merforbruget på løn kan henføres til højere lønomkostninger
end forudsat ved lønbudgetteringen i løbet af året. Mindreforbruget på øvrig drift kan primært
henføres til, at hensættelsen til reetableringsforpligtelsen for lejemål i departementet på i alt
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0014.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 13
7,7 mio. kr. er tilbageført. Herudover har departementet modtaget udbetaling af ca. 1,6 mio. kr.
af et tilkendt domsbeløb fra en fællesstatslig retssag. Endelig har der været et mindreforbrug
på husleje, el og varme på 0,9 mio. kr.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er reduceret fra 281,6 mio. kr. i 2022 til 275,4 mio. kr. i 2023. Reduktio-
nen kan primært henføres til en rammereduktion på 4,4 mio. kr. vedrørende ressortoverførsel
af overenskomstområdet til Finansministeriet,
jf. kongelig resolution af 15. december 2022.
Dertil er der udmøntet en rammereduktion på 2,1 mio. kr. vedrørende besparelse på statens
konsulentforbrug.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er faldet fra 272,2 mio. kr. i 2022 til 263,5 mio. kr. i 2023. Udvik-
lingen skyldes primært et fald i personaleomkostninger, der kan henføres til et fald i lønudbe-
talinger som følge af færre årsværk i 2023. Modsatrettet er der en stigning i forbrugsomkost-
ninger som følge af blandt andet huslejeregulering.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Skatteministeriets departement for 2023.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-12,9
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret
af hensyn til
præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets overskud på 12,9 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Skatteministeriets departement har i 2023 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2023:
Reetablering:
Den samlede hensættelse til reetablering er tilbageført som følge af revurde-
ret regnskabspraksis. Der er tilbageført 7,7 mio. kr.
Feriepengeforpligtigelse:
Hensættelsen til feriepengeforpligtelsen på 13,5 mio. kr. ultimo
2022 er i løbet af 2023 blevet nedreguleret med 0,2 mio. kr. grundet ressortflyt af overens-
komstområdet til Finansministeriet.
Periodiseringsposter:
Ultimo 2022 blev der periodiseret forpligtelser for 0,5 mio. kr. og tilgode-
havender for 4,9 mio. kr. Samtlige periodiseringsposter fra 2022 er blevet udmøntet i 2023.
Herudover er der i 2023 sket tilbageførsel af 0,2 mio. kr. vedrørende en videreført forpligtelse
fra 2021.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0015.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 14
3.3 Balancen
Af tabel
8a og 8b
fremgår Skatteministeriets departements balance fordelt på henholdsvis
aktiver og passiver pr. 31 december 2023.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
55,6
3,9
-
59,6
73,5
80,2
59,6
11,5
-
71,0
90,4
96,7
-
8,7
5,3
-
-
12,1
7,3
-
4,2
-
4,2
6,7
4,2
-
4,2
6,3
1,4
-
0,6
-
0,4
-
2,5
1,4
-
0,4
-
0,4
-
2,1
-
-
-
-
-
-
-
-
2022
2023
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i det finansielle regnskab er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr. reklassificeret
og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf.
Økonomistyrelsens
Kravspecifikation med regnskabsrapporter til årsrapporten 2023.
Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 96,7 mio. kr. pr. 31. december 2023 mod 80,2 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2022.
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en reduktion på 0,4 mio. kr. fra 6,7 mio. kr. ultimo
2022 til 6,3 mio. kr. ultimo 2023. Udviklingen kan henføres til generelle afskrivninger på eksi-
sterende materielle anlæg. Modsat er der enkelte nyanskaffelser i 2023. Udviklingen i de ma-
terielle anlægsaktiver er beskrevet detaljeret under note 2.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0016.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 15
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 16,9 mio. kr. fra 73,5 mio. kr.
ultimo 2022 til 90,4 mio. kr. ultimo 2023. Udviklingen i omsætningsaktiver skyldes stigningen i
tilgodehavender, periodeafgrænsningsposter og likvider. Tilgodehavender er forøget med 3,4
mio. kr., hvilket primært kan henføres tilgodehavender vedrørende et tilkendt domsbeløb fra
en fællesstatslig retssag samt refusion af løn til udsendte nationale eksperter. Periodeaf-
grænsningsposter er forøget med 2,0 mio. kr., hvilket primært kan henføres til periodisering af
varme, skatter og afgifter samt øvrige driftsomkostninger, som der ikke var periodiseret til ul-
timo 2022. Stigningen i den likvide beholdning kan henføres til udsving på FF5- og FF7-kon-
toen som følge af årets resultat for 2023, betalinger i den løbende drift samt periodeforskyd-
ninger.
Tabel 8b. Balance - Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
3
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
4
Passiver i alt
-3,9
-4,0
-13,5
-0,0
-
-
-21,5
-24,0
-80,2
-15,5
-4,1
-13,5
-
-
-
-33,1
-35,2
-96,7
-2,5
-
-
-
-2,5
-2,1
-
-
-
-2,1
-4,2
-
-
-
-
-44,4
-48,6
-7,7
-4,2
-
-
-
-
-57,3
-61,5
-
2022
2023
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en reduktion på 7,7 mio. kr. fra 2022 til 0,0
mio. kr. 2023. Nedgangen kan henføres til, at der i 2023 er sket en tilbageførsel af den fulde
hensættelse til reetableringsforpligtelsen.
Langfristet gæld
Der er sket en mindre reduktion på 0,4 mio. kr. i langfristet gæld, som udgør 2,1 mio. kr. ultimo
2023. Faldet skal ses i sammenhæng med udviklingen i den samlede anlægsbeholdning, idet
anlægsbeholdningen er lånefinansieret med langfristet gæld.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0017.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 16
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 11,6 mio. kr. fra 2022 til 2023.
Kortfristet gæld udgør 33,1 mio. kr. ultimo 2023 mod 21,5 ultimo 2022. Udviklingen kan pri-
mært henføres til en stigning i gæld til leverandører af varer og tjenesteydelser på 11,6 mio.
kr., hvilket hovedsageligt skyldes nogle større, interne statslige forpligtelser ultimo 2023 sam-
menlignet med 2022. Herudover har der i mindre grad været større forpligtelser til øvrige kre-
ditorer ultimo 2023 sammenlignet med 2022.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Skatteministeriets departe-
ments egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets
ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens bevillingslovsystem (SB).
2022
-4,2
-
-4,2
-
-
-
-
-
-
-36,6
-
-
-7,8
-
-
-44,4
-48,6
-48,6
2023
-4,2
-
-4,2
-
-
-
-
-
-
-44,4
-
-
-12,9
-
-
-57,3
-61,5
-61,5
Departementets egenkapital udgør 61,5 mio. kr. ultimo 2023, hvoraf 57,3 mio. kr. er overført
overskud. Det overførte overskud er i 2023 forøget med 12,9 mio. kr., hvoraf hele beløbet kan
henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0018.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 17
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
2,1
10,0
21,2
Skatteministeriets departements låneramme ultimo 2023 udgør 10,0 mio. kr. Trækket på lå-
nerammen ultimo 2023 udgør 2,1 mio. kr., hvilket svarer til en udnyttelsesgrad på 21,2 pct. Lå-
nerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under Skattemini-
steriets departement.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.11.01.
131,9
204,3
205,2
-0,9
22,3
21,4
Lønsumsloftet primo 2023 var på 131,9 mio. kr. På tillægsbevillingsloven er der i alt tilført løn-
sum på 72,4 mio. kr., der primært vedrører udmøntning af midler i forlængelse af flerårsafta-
len for skattevæsenets økonomi. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2023 er 205,2
mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum falder således til 21,4 mio. kr. ultimo 2023.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i 2023 på ho-
vedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Skatteministeriets de-
partement er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0019.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 18
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.11.01.
Departementet
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
09.11.51.
Retssager mv.
Anden
Udgifter
Indtægter
09.11.52.
Renter
Anden
Udgifter
Indtægter
09.11.79.
Reserver og budget-
regulering
Komp. for tilbagebeta-
ling af ejendomsskat
Anden
Udgifter
Indtægter
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
102,1
-21,8
-
-
-
-
-
-
128,4
-60,5
-
-2,2
-
-
-
-
-26,3
38,7
-
2,2
-
-
-
-
-
-
-
-
275,4
-
264,8
-2,3
10,6
2,3
-57,3
Navn
Bevillingstype
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Viderefø-
relse ultimo
09.51.02.
Anmærkning: Det overførte overskud for 2023 vedr.
§ 09.11.01. Departementet
udgør 12,9 mio. kr.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger
indgår i det følgende.
Hovedkonto § 09.11.51. Retssager mv.
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2023 på 102,1 mio. kr. Der er realiseret udgifter
på 128,4 mio. kr., hvilket svarer til merudgifter på 26,3 mio. kr. Afvigelsen kan primært henfø-
res til en stigning i udgifter til advokatsalærer, hvilket er afledt af et generelt højere aktivitetsni-
veau på retssagsområdet end forudsat.
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling på 21,8 mio. kr. Der er realiseret indtægter på
60,5 mio. kr., hvilket svarer til merindtægter på 38,7 mio. kr. Afvigelsen kan primært henføres
til en stigning i tilkendte sagsomkostninger afledt af et højere aktivitetsniveau på retssagsom-
rådet, hvor der har været en række større, vundne sager.
Hovedkonto § 09.11.52. Renter
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2023 på 0,0 mio. kr. Der er realiseret indtægter
på 2,2 mio. kr., hvilket svarer til merindtægter på 2,2 mio. kr. Afvigelsen kan henføres til ind-
tægter fra renter i forbindelse med retssager mv. vedrørende borgere og virksomheders an-
sættelse af skatter og afgifter mv.
Hovedkonto § 09.11.79. Reserver og budgetregulering
Hovedkontoen står ultimo 2023 opført med en bevilling på 0,0 mio. kr. Dette dækker over, at
der på Finansloven for 2023 var opført 10,8 mio. kr., som imidlertid er flyttet på tillægsbevil-
lingsloven for 2023. Der er flyttet 5,0 mio. kr. til § 16.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
i for-
bindelse med gældsaftalen, 5,0 mio. kr. til Spillemyndigheden under § 9 i forbindelse med
gældsaftalen samt nedskrevet opført reserve på 0,8 mio. kr. vedrørende efterregulering af li-
gedelingen af børne- og ungeydelsen i forbindelse med bloktilskudsaktstykket.
Hovedkonto § 09.51.02. Kompensation for tilbagebetaling af ejendomsskat
Der er ingen aktivitet på kontoen i 2023.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0020.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 19
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0021.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 20
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og det finansielle regn-
skab, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note 1-4 til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at tabel-
lerne 13 og 14 er baseret på dataudtræk fra Skatteministeriets departements anvendte øko-
nomisystem SAP Intern.
4.1.1 Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Skatteministeriets departement har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 13 udgår af
det finansielle regnskab.
4.1.2 Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
Inventar og
it-udstyr
I alt
11,5
-
0,4
-
11,9
-9,8
-
-9,8
2,1
-0,8
-
-0,8
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
8,8
-
0,2
-
9,0
-7,6
-
-7,6
1,4
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,7
-
-
-
1,7
-1,4
-
-1,4
0,4
-0,3
-
-0,3
1,0
-
0,2
-
1,2
-0,8
-
-0,8
0,4
-0,2
-
-0,2
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0022.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 21
Ultimo 2023 er der materielle anlægsaktiver for 2,1 mio. kr., som fordeler sig med 1,4 mio. kr.
på bygningsforbedringer og indretning af lejede lokaler, 0,4 mio. kr. på biler og øvrigt trans-
portmateriel samt 0,4 mio. kr. på it-udstyr og inventar. Der er en samlet tilgang på 0,4 mio. kr. i
løbet af året, der kan henføres til anskaffelser af inventar samt forbedringer af mødelokaler og
tekøkkener. Der er i 2023 ikke foretaget ekstraordinære nedskrivninger eller afskrivninger i
departementets materielle anlægsbeholdning.
4.1.3 Note 3: Hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser pr. 31. december 2023, som er regi-
streret under kortfristet gæld.
Note 3: Hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til over-/merarbejde mv.
Forpligtelse til seniorbonus
I alt
Anmærkning: Under forpligtelsen til over-/merarbejde indgår ikke optjent seniorbonus.
Kilde: SAP Intern.
-0,7
-0,1
-0,8
Opgørelsen over de hensatte forpligtelser under kortfristet gæld følger metoden som beskre-
vet under anvendt regnskabspraksis. Skatteministeriets departement har ultimo 2023 bogført
hensatte forpligtelser under kortfristet gæld for samlet 0,8 mio. kr., hvilket er et fald på 0,1 mio.
kr. fra ultimo 2022, hvor forpligtelserne udgjorde 0,9 mio. kr. Dette kan primært henføres til et
mindre fald i forpligtelsen til over-/merarbejde fra 2022 til 2023.
4.1.4 Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skatteministeriets departement har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til
medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr.
31. december 2023 opgjort til 3,9 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen opgjort
til 0,2 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2023.
Reetablering
Departementet har en kontraktretlig forpligtelse til at afholde udgifter til reetablering i forbin-
delse med fraflytning af lejemål. Eventualforpligtelsen består af lejemål, hvor der ikke kan op-
gøres en hensættelse, da fraflytningstidspunktet er ukendt. Eventualforpligtelsen er opgjort til
5,1 mio. kr. pr. 31. december 2023.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en eventualfor-
pligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skatteministeriets departement har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16
udgår af det finansielle regnskab.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0023.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 22
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Skatteministeriets departement har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 ud-
går af det finansielle regnskab.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Skatteministeriets departement har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19
udgår af det finansielle regnskab.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skatteministeriets departement har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor
tabel 20 udgår af det finansielle regnskab.
4.6 Forelagte investeringer
Skatteministeriets departement har ikke forelagte investeringer, hvorfor tabel 21 og 22 udgår
af det finansielle regnskab.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Skatteministeriets departements it-omkostninger fordelt
på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder
de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke sy-
stemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning,
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Anmærkning: Omkostninger til internt personale er beregnet på baggrund af årsværkspris for 2023.
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
0,7
5,0
0,9
3,9
-0,2
0,2
10,5
De negative It-udviklingsomkostninger skyldes tilbageførsel af den tidligere hensatte forplig-
telse vedrørende udviklingen af Skatteministeriets revisionsdatabase.
4.8 Supplerende bilag
Skatteministeriets departement har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 218: Årsrapporter for 2023 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet
2851175_0024.png
Finansielt regnskab 2023 Departementet
Side 23
skm.dk