Marts 2024
Næsten 3.000 henvendelser til
hjælpelinje mod spilafhængighed
Siden Spillemyndigheden åbnede hjælpelinjen StopSpillet i
2019, har rådgiverne modtaget 2.933 henvendelser.
Mange af spillerne, der henvender sig, har et problematisk
forhold til spil.
Siden 2019 har spillere, pårørende og fagpersoner haft mulighed for at kontakte hjælpe-
linjen StopSpillet for at få råd og vejledning om ansvarligt spil og spilafhængighed.
Siden oprettelsen af StopSpillet har hjælpelinjen modtaget knap 3.000 henvendelser.
Heraf er størstedelen kommet fra spillerne selv. De har stået for godt 1.650 henvendel-
ser, svarende til 56 pct. Godt 1.150 henvendelser har været fra pårørende til spillere,
svarende til 40 pct,
jf. figur 1.
I ca. halvdelen af disse henvendelser er det en forælder,
der kontakter StopSpillet.
Figur 1. Henvendelser til StopSpillet, jan. 2019
–
feb. 2024
4%
Spillere
40%
56%
Pårørende
Fagpersoner
Kilde: Spillemyndigheden.
Mange af spillerne har et problematisk forhold til pengespil
Når spillere kontakter StopSpillet, kan de blandt andet få hjælp til at afklare, om de har
et problematisk forhold til pengespil. Det gøres blandt andet ved at tale om deres for-
hold til spil og ved brug af en spilafhængighedstest, der består af en række spørgsmål
om spillernes spilvaner og adfærd. Testen genererer en score fra 0 til 9. Scorer spilleren
5,94
Score på spilafhængighedstest
Spillere, der henvender sig til StopSpillet,
scorer i gennemsnit 5,94 på en skala fra
0 til 9 i en spilafhængighedstest. En score
på 4 eller over indikerer spilproblemer.
spillemyndigheden.dk