7. april 2024
Til Skatteministeren
c.c. Folketingets Skatteudvalg
Spm. 407 SAU alm. del 2023-24 vedrørende PPA’er (power purchase agreements)
Vi skal i forbindelse med ministerens besvarelse af spm. 407 sam�½digt
anmode ministeren om
en ge-
nerel redegørelse for den
skatemæssige behandling af en
Sleeved Corporate PPA (beskrevet i afsnit
4.1.1 i Energistyrelsens rapport
Project_Report (ens.dk))
i forhold �½l,
om disse kontrakter
e�½er om-
stændighederne
vil kunne
fritages for beskatning som finansielle kontrakter e�½er
kursgevinstloven
(lagerbeskatning), dvs. vil kunne fritages som leveringskontrakter, jf. KGL § 30, stk. 1, nr. 7
(realisa�½-
onsbeskatning)?
Det kan lægges �½l grund for redegørelsen,
at der er tale om en PPA,
hvor:
1.
Virksomheden
køber alt elproduk�½on
med de �½lhørende grønne cer�½fikater
fra en ikke kon-
cernforbundet ejer af et
specifikt
VE-anlæg
(vindmøller eller solcelle anlæg) �½l en a�½alt fast
pris for en periode på eks. 10 år
2. At den
budgeterede
elproduk�½on fra VE-anlægget omtrent
vil svare �½l virksomhedens
bud-
geterede
elforbrug for den
a�½alte
10-årige periode
som budgeteret på a�½ale�½dspunktet
3.
At virksomheden svarende �½l eksempel A i
Energistyrelsens rapport
vil indgå en a�½ale med
en elhandler
(agent) om, at denne
af virksomheden
køber en evt. løbende overskudsproduk-
�½on i forhold �½l virksomhedens
aktuelle løbende elforbrug
�½l
markedsprisen (spotprisen),
ligesom virksomheden vil købe et
evt. løbende merforbrug fra
elhandleren �½l markedsprisen.
Elhandleren vil
desuden levere services
i forhold �½l distribu�½on og
levering af el via
elnetet
m.v. samt
oppebære managemen�½ee
for disse ydelser
4. At ovenstående løbende overskuds-/underskudsproduk�½on
vil være vejra�½ængig
i den 10-
årige periode
samt være bestemt af
ikke forudsete
ændringer �½l det budgeterede forbrug
i
den 10-årige periode, der eks. kan komme fra
udvidelser/indskrænkninger hos virksomheden
eller opnåede energibesparelser
hos virksomheden
fra nye teknologiske løsninger m.v.
Det siger
næsten
sig selv,
at beskatning som en finansiel kontrakt, hvor en lagerbeskatning vil være
a�½ængig af
prisudviklingen på el over en 10-årig periode
vil kunne være �½l stor skatemæssig ulempe
for
energikrævende virksomheder, der
over en lang periode ønsker at prissikre sit forventede elfor-
brug, og
som sam�½digt ønsker at bidrage �½l den grønne oms�½lling
ved
at bidrage �½l
opførelse af VE-
anlæg
gennem langvarige prisfaste PPA’er. En lagerbeskatning vil således
kunne have en nega�½v ad-
færdsregulering i forhold �½l
at
fremme den grønne oms�½lling,
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare
KPMG Acor Tax