Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folke-
tinget -
Skriftlig del
Lovgivning - folketingsåret 2023/24
Tirsdag den 3. oktober 2023
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2023/24
Forord
Fælles om ansvaret for Danmark
Danmark står stærkt.
Vi er kommet bedre gennem de seneste års usikre tider, end vi havde turdet håbe på. Aldrig før
har flere været i arbejde. Arbejdsløsheden er lav. Og inflationen er faldet. Dermed har vi de
bedst tænkelige forudsætninger for at kunne forandre og flytte Danmark fremad
sammen.
Med den brede regering, som trådte til sidste år, har vi taget hul på en ny tid for det politiske
samarbejde i Danmark. Blokpolitikken er lagt bag os. I stedet ser vi nu partier gå sammen om
at tage ansvar og finde fælles løsninger. I den seneste folketingssamling blev mere end ni ud af
ti lovforslag vedtaget med partier på begge sider af regeringen. Det lover godt for det kommende
folketingsår.
Regeringen har høje ambitioner på vores lands vegne.
Vi skal videre med den grønne omstilling. Danmark er allerede et grønt foregangsland, der viser
vejen for resten af verden. Nu sætter vi tempoet yderligere op. Med bedre rammer for CO
2
-
lagring. Grønnere transport. Og bedre beskyttelse af danskernes drikkevand.
En af de store udfordringer, vi står over for som samfund, er, at vi mangler arbejdskraft. Både
i den offentlige sektor og i den private sektor. Derfor vil regeringen finde nye veje til at tiltrække
og fastholde flere dygtige medarbejdere rundt om i Danmark.
Vi vil styrke vores uddannelsessystem
fra folkeskole og erhvervsuddannelser til videregående
uddannelser. Vi skal give fremtidens medarbejdere de kompetencer og færdigheder, vores sam-
fund har brug for. Og vi skal have alle med.
Mennesker på kanten af vores samfund skal mødes med større værdighed. Og vi skal målrettet
sætte ind for at hjælpe de mere end 40.000 unge, der i dag står uden job og uddannelse.
Samtidig vil vi tage de første skridt til en omfattende frisættelse af velfærden. Detailstyring, bu-
reaukrati og dokumentation skal afløses af lokal selvbestemmelse, frihed og tillid. Der skal være
mere tid til kerneopgaven. Til omsorg, nærvær og kvalitet.
Vi vil også fortsætte det vigtige arbejde med at styrke vores sundhedsvæsen, ikke mindst psyki-
atrien.
Endelig vil vi øge danskernes tryghed. Retssystemet skal styrkes, og ventetiderne ved domsto-
lene nedbringes. Og med en ny bandepakke vil vi sætte hårdt ind mod organiseret kriminalitet.
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2023/24
På regeringens vegne ser jeg frem til at fortsætte det gode, brede samarbejde med Folketingets
partier.
Mette Frederiksen
Statsminister
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2023/24
Skatteministeren
Ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningslo-
ven og forskellige andre love (Forhøjelse af loftet for indskud på aktiespare-
kontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral handels-
facilitet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, ju-
stering af visse indberetningsregler m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at forhøje loftet for indskud på aktiesparekontoen og justere en række
skatteregler, der vedrører investering i aktier, investeringsbeviser og andre værdipapirer m.v.,
med henblik på at sikre en mere hensigtsmæssig beskatning. Lovforslagets del om forhøjelse af
loftet for indskud på aktiesparekontoen er en opfølgning på aftalen om finansloven for 2023
mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti fra april 2023.
Ændring af personskatteloven, pensionsbeskatningsloven og forskellige an-
dre love (Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år og klare reg-
ler for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at forhøje personfradraget for personer under 18 år. Lovforslaget
har desuden til formål at skabe klare regler for, hvornår aldersgrænsen for udbetaling kan beva-
res ved overførsel af pensionsordninger, f.eks. i forbindelse med et jobskifte, samt klare rammer
for, at pensionsopsparere kan oprette nye pensionsordninger i tilknytning til deres eksisterende
ordninger med samme aldersgrænse for udbetaling i samme institut. Herudover indeholder for-
slaget enkelte tekniske ændringer af pensionsbeskatningsloven, dødsboskatteloven, skatteindbe-
retningsloven, kulbrinteskatteloven og ejendomsskatteloven. Lovforslagets del om forhøjelse af
personfradraget for personer under 18 år er en opfølgning på aftalen om finansloven for 2023
mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti fra april 2023.
Lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven)
(Okt I)
Lovforslaget har til formål at implementere direktivet om en global minimumsbeskatning i
dansk ret. Direktivet følger op på OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi og skal
sikre en effektiv minimumsbeskatning på mindst 15 pct. af store multinationale og nationale
koncerner.
Ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brænd-
stofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love
(Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skat-
teforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbelt-
beskatningsoverenskomster m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række ændringer på motorområdet vedr. afgifts-
fritagelse af blodbusser og af køretøjer med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport ved
kørsel med små forsendelser m.v. Desuden har forslaget til formål at regulere afgiftsberegning
af brugte køretøjer og indføre frist for udførsel af et køretøj ved anmodning om eksportgodt-
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2023/24
gørelse samt at gennemføre en tilpasning af reglerne for partshøring på motorområdet. Herud-
over indeholder lovforslaget en række øvrige justeringer på motorområdet. Lovforslaget har
endelig til formål at justere skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser
i dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Lov om gennemførelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Kongeri-
get Danmark og Den Demokratiske Folkerepublik Algeriet (Okt I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre dobbeltbeskatningsoverenskomst af 3. september
2021 mellem Kongeriget Danmarks regering og Den Demokratiske Folkerepublik Algeriets re-
gering til ophævelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomstskatter og formueskatter
og forhindring af skatteunddragelse og omgåelse.
Ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, op-
krævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af aftale om initi-
ativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.) (Okt
I)
Lovforslaget har til formål at muliggøre tværgående lønindeholdelse, så der også kan ske lønin-
deholdelse i det midlertidige inddrivelsessystem, DMI. Herudover har lovforslaget til formål at
udskyde forældelsesfristen for gældsposter i DMI, så den tidligst løber fra november 2027, og
at forlænge de paralleldriftsbestemmelser, der tager højde for, at inddrivelse fortsat sker i flere
systemer. Endvidere indeholder forslaget tiltag vedr. låste indbetalinger på ikkeinddrivelsesparat
gæld, samt en række mindre justeringer af bl.a. regler om opkrævning af restskatter m.v. Lov-
forslaget er en opfølgning på aftalen om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i
skattevæsenet mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Fol-
keparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet fra juni
2023.
Ændring af momsloven, opkrævningsloven, skattekontrolloven og forskellige
andre love (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på
skatteområdet) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at styrke indsatsen mod skatteøkonomisk kriminalitet. Tiltagene om-
fatter både nye sanktioner og justering af eksisterende. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen
om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet mellem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, En-
hedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige fra juni 2023.
Ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om
afgift af elektricitet og forskellige andre love (Lempelse af energiafgiften for
hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer og nedsættelse af
tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række initiativer på miljø- og energiafgiftsområdet
vedr. afgiftslempelse af hotellers rumvarme, indførelse af mulighed for forbrugsregistrering på
direkte linjer efter elafgiftsloven, nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte samt en
række øvrige justeringer af miljø- og energiafgiftslovene. Lovforslagets del om lempelse af ener-
giafgiften for hotellers rumvarme er en opfølgning på aftalen om grøn skattereform for industri
5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2023/24
m.v. mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre og Det Konservative Folkeparti fra juni 2022. Herudover indeholder lovforslaget
mindre justeringer af den danske implementering af DAC7-direktivet. Endelig har lovforslaget
til formål at sikre, at Sund og Bælt Holding A/S kan varetage de opgaver, som følger af vejaf-
giftsloven, herunder opstilling af teknisk udstyr på det offentlige vejnet.
Lov om afgift på CO
2
-kvoter (Jan II)
Lovforslaget har til formål at sikre stabile rammer for den langsigtede grønne omstilling ved at
indføre en ny og ambitiøs CO
2
-afgift, der er central for at nå klimamålet i 2030. Den nye afgift
på CO
2
-kvoter skal omfatte udledninger fra kvoteomfattede virksomheder, herunder udlednin-
ger fra stationære anlæg, indenrigssøfart og indenrigsluftfart. Lovforslaget udmønter dele af af-
tale om grøn skattereform for industri m.v. mellem den daværende regering (Socialdemokratiet),
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti fra juni 2022.
Ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og for-
skellige andre love (Gennemførelse af dele af aftale om grøn skattereform for
industri m.v. fra juni 2022 og ændringer som følge af en ny lov om afgift på
CO
2
-kvoter) (Jan II)
Lovforslaget er et følgelovforslag til en ny hovedlov om afgift på CO
2
-kvoter. Lovforslaget om-
fatter bl.a. tiltag, der skal sænke energiafgifterne og forhøje CO
2
-afgiften. Afgifterne skal derud-
over udvides til brændstof anvendt til bl.a. fiskeri. Lovforslaget udmønter dele af aftale om grøn
skattereform for industri m.v. mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti fra juni 2022.
Ændring af lov om spil (Styrket indsats mod matchfixing, forbedrede sankti-
onsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spil-
leautomater og diverse justeringer af spilområdet) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at styrke kontrol og indsats mod matchfixing, at give udvidede befø-
jelser til Spillemyndigheden og at sikre tidssvarende rammer for spiludbuddet. Lovforslaget ud-
mønter dele af aftale om nye rammer for spilmarkedet #2: Almennyttige lotterier og styrket
kontrol mellem daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Libe-
ral Alliance, Fri Grønne, Alternativet samt Kristendemokraterne fra 15. februar 2022.
Ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love (Ad-
ministrative lettelser for små virksomheder ved implementering af SMV-direk-
tiv, tilpasninger som følge af EU-retten, justering af en række uhensigtsmæs-
sigheder i afgiftslovgivningen m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at implementere SMV-direktiv (EU) 2020/285 om en simplere
momsordning for små virksomheder, tilpasse det afgiftspligtige vareområde i øl- og vinafgifts-
loven i overensstemmelse med EU-retten samt rette op på en række uhensigtsmæssigheder på
tværs af afgiftslovgivningen. Herudover foreslås det at indføre hjemmel til at indsende nulangi-
velse i forbindelse med udbetaling af royalty til udlandet og hjemmel til at understøtte kompen-
sationsordningen for visse søfarende. Endelig foreslås det at genindføre registeret for erhvervs-
fiskere med B-status.
6