Ny gældsaftale i Gældsstyrelsen
Hensigt og effekt med den ny inddrivelseslov er:
•
•
•
•
•
Flere skyldnere skal afdrage på deres gæld
Rimelige vilkår for skyldnere: Nedsættelse af Inddrivelsesrenten, Overblik over gælden til den
offentlige
Aftalen skal sikre en mærkbar nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige, hvilket samtidig vil
betyde, at den stadig stigende offentlige gældskurve bremses og vendes
Skyldnere skal opleve bedre service med samlet adgang og overblik over gæld og uden problemer
med låste gældsposter
Ifølge pressemeddelelser omkring den nye politiske aftale omkring gældinddrivelse, så skal flere
borgere afdrage på deres gæld til det offentlige. Til gengæld bliver renten halveret, og der kommer
større fokus på mulighederne for at eftergive gæld til socialt udsatte, og den frivillige
gældsrådgivning bliver styrket.
Resultat efter flere måneders urimelige gældsinddrivelse og lønindeholdelse:
Udsættelse af forældelsesfristen med 9 år gælder INGEN andre end for GS, og det er i sig selv er at fratage
borgerne deres almindelige rettighed. Folketinget har vedtaget lov om at suspendere forældelsesfristen
men renterne er derimod ikke suspenderet i den tid, hvor gælden har stået stille på grund af fejl i systemet.
Fejlen i inddrivelsessystemer har medført, at borger med gæld har været forhindret til at betale af og
afdrage på deres gæld. Det kan ikke være rigtigt, at det er borgere, der skal betale konsekvensen for
systemfejlene.
Ingen rimelige vilkår for skyldnere, eftersom de har ingen indflydelse på, hvor meget og hvordan de bliver
modregnet i indkomst til gæld. Der bliver ikke taget hensyn til folks reelle udgifter og behov, og der er
udsigt til flere måneders behandlingstid omkring budget og genberegning af folks betalingsevne. I
mellemtiden skal skyldnere fortsætte med at betale af på gældsposter, der slet ikke er klarhed omkring.
Inddrivelsesrenten er på 7,75 %. Det betyder, at den ikke er halveret som skrevet i første omgang. Det
betyder også, at skyldnere med lav indkomst og betalingsevne kan knap nok betale af på løbende renter.
Det betyder selvfølgeligt også, at skyldnere ikke få mulighed for reelt at afdrage på deres gæld, og det
offentlige gæld bliver ved med at vokse og gældskurven vendes på ingen måder.
Der er utallige af eksempler, hvor skyldnerne kan regne med at være gældsfrie efter 40-60 år, og
renteomkostningerne ender med at være mindst 10 gange større end selve gælden.
Det oprigtige lønindeholdelsesprocent er misvisende, og der er enormt behov for klarhed omkring det.
Skatteministeren oplyser trækprocenten til at være højst 60 % men glemmer at nævne, at der er oveni det
almene skatteprocent, så mange ender med at få trukket 99% af deres løn. Skatteministeren oplyser også,
at denne trækprocent gælder for folk med meget høje løn, dvs. alle, der netto får UDBETALT over 400.000
kr. om året. Det er langt fra korrekt, da mange, der har en bruttoindkomst på endnu lavere beløb har en
trækprocent på over 80%.
Gældsstyrelsen varselsbreve er ugennemskueligt. Derfor har mange skyldnere misforstået
trækprocentvarslet og har nu ingen penge at leve for.