Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2844823_0001.png
Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 264
Offentligt
22. marts 2024
J.nr. 2024 - 2182
Til Folketinget
Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 264 af 5. marts 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Søren Egge Rasmussen (EL).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Kopi af TRU alm. del - svar på MFU spm. 264 om konsekvenserne ved Liberal Alliances forslag om at fjerne registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler
2844823_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren fremlægge en beregning af konsekvenserne ved Liberal Alliances forslag
om at fjerne registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler (https://www.liberalalli-
ance.dk/politik/afgifter/bilafgifter/)? Der ønskes en opgørelse, der tager stilling til CO2-
udledninger, luftforurening, trængsel og konsekvenserne for udviklingen af den samlede
danske bilpark.
Svar
Liberal Alliances forslag om afskaffelse af registreringsafgiften, som der refereres til i
spørgsmålet via deres hjemmeside, indebærer en fuld afskaffelse af registreringsafgiften
for alle drivmidler, herunder også elbiler og plug-in hybridbiler.
Det bemærkes indledningsvist, at effekterne er beregnet ud fra regnemetoder, som er ud-
viklet til at håndtere marginale ændringer. Selv ved marginale ændringer er der en vis usik-
kerhed forbundet med resultaterne. I forbindelse med en fuld afskaffelse af registrerings-
afgiften er resultaterne forbundet med meget stor usikkerhed.
Registreringsafgiften blev omlagt med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
mellem den
daværende regering (S), RV, SF og EL fra december 2020.
Omlægningen indebar bl.a. en ændring af registreringsafgiftens værdielement. I 2024 beta-
les der 25 pct. af den afgiftspligtige værdi op til 70.200 kr., 85 pct. af den afgiftspligtige
værdi mellem 70.200 og 218.100 kr. og 150 pct. af den afgiftspligtige værdi over 218.100
kr. Herudover betales der et CO
2
-tillæg, som også er progressivt indrettet, så de
mest CO
2
-udledende biler på marginalen betaler mest.
Konsekvenserne ved en afskaffelse af registreringsafgiften afhænger af, hvilket år der reg-
nes på, hvilket bl.a. skal ses i lyset af de løbende indfasningsregler for nul- og lavemissi-
onsbiler samt den forventede udvikling i bilsalget, herunder sammensætningen af salget
på drivmidler mv. I beregningerne nedenfor tages der udgangspunkt i gældende 2024-reg-
ler og en fremskrivning af det faktiske 2023-salg til 2025 og 2030. Registreringsafgiften er
afskaffet efter følgende procedure:
-
-
De eksisterende satser på 25 pct., 85 pct. og 150 pct. sættes alle til 0 pct.
Samtidigt sættes CO
2
-tillægget til 0 kr. ved alle niveauer af CO
2
-udledning.
Det bemærkes, at en afskaffelse af registreringsafgiften vil have væsentlige provenukonse-
kvenser. En afskaffelse af registreringsafgiften skønnes med usikkerhed at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 15,4 mia. kr. i 2025 og mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 10,5 mia. kr. i 2025, mens mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd i
2030 skønnes til 12,7 mia. kr. (2024-niveau),
jf. tabel 1.
De større provenukonsekvenser i
2030 skal ses i lyset af den løbende indfasning af registreringsafgiften for nul- og lavemis-
sionsbiler.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Kopi af TRU alm. del - svar på MFU spm. 264 om konsekvenserne ved Liberal Alliances forslag om at fjerne registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler
2844823_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser i 2025 og 2030 ved en afskaffelse af registreringsafgiften
Mia. kr., 2024-niveau
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter adfærd og tilbageløb
2025
15,4
12,2
10,5
2030
18,5
14,6
12,7
Anm.: Beregningen er baseret på en afskaffelse af registreringsafgiften herunder også CO
2
-tillægget for personbiler i 2025
og 2030. Beregningen tager udgangspunkt i gældende 2024-regler samt en fremskrivning af det faktiske 2023-salg til 2025
og 2030, som afspejler strukturelt salg i 2025 og 2030 med fremskreven sammensætning af drivmidler. Det bemærkes, at
der er anvendt fremskrivning af det faktiske 2023-salg, og det anvendte beregningsgrundlag adskiller sig dermed fra grund-
laget ved besvarelsen af SAU alm. del - spørgsmål 267.
Kilde: Skatteministeriet.
Konsekvenserne for antallet af nyregistreringer ved en afskaffelse af registreringsafgiften
er angivet i tabel 2. En afskaffelse skønnes med stor usikkerhed at øge antallet af nyregi-
streringer i 2025 med ca. 15.000 biler svarende til en stigning på ca. 8 pct. Heri er ikke
indregnet mulige ketchup-effekter på nysalget. Stigningen er primært drevet af et øget salg
af konventionelle biler, som forventes at øges med ca. 36 pct. svarende til ca. 30.000 biler.
Samtidig forventes det samlede salg af elbiler at blive reduceret med ca. 20.000 elbiler sva-
rende til et fald på ca. 23 pct. En afskaffelse af registreringsafgiften i 2030 skønnes at have
en mindre effekt på fordelingen af drivmidler grundet de løbende indfasningsregler for
nul- og lavemissionsbiler,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Effekten på nyregistreringer i 2025 og 2030 ved en afskaffelse af registreringsafgiften
Ændring i antal nyregistreringer
2025
Pct.
Nyregistreringer i alt
Konventionelle biler
Elbiler
Plug-in hybridbiler
8
36
-23
31
Antal
15.000
30.000
-20.000
5.000
2030
Pct.
10
28
-1
25
Antal
20.000
20.000
0
0
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Der er i opgørelsen afrundet til nærmeste 5.000 stk.
Kilde: Skatteministeriet.
Der ventes i medfør af det større antal nyregistreringer en forøgelse af bilbestanden, hvor
det bemærkes, at den fulde effekt på bilbestanden først kan ses efter ca. 15 år, som er den
gennemsnitlige levetid for en bil. Effekten er angivet i 2025 og 2030, grundet
EU’s for-
bud mod salg af konventionelle biler fra 2035.
CO
2
-effekten ved en afskaffelse af registreringsafgiften skønnes til i alt 1,5 mio. ton fra
køretøjer nyregistreret i 2025 og 0,9 mio. ton fra køretøjer nyregistreret i 2030, hvor CO
2
-
effekten er opgjort set over køretøjernes levetid, som antages at være 15 år,
jf. tabel 3.
Det
bemærkes, at fra 2035 vil gælde et EU-forbud mod salg af nye konventionelle biler, hvor-
for der i udgangspunktet ikke vil være CO
2
-udledning fra nyregistrerede køretøjer fra og
med 2035.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Kopi af TRU alm. del - svar på MFU spm. 264 om konsekvenserne ved Liberal Alliances forslag om at fjerne registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler
2844823_0004.png
Tabel 3. CO
2-
effekt fra nyregistreringer i 2025 og 2030 ved en afskaffelse af registreringsafgiften
2025
CO
2
-effekt (mio. ton)
1,5
2030
0,9
Anm.: CO
2
-effekten er angivet for levetiden på antallet af nyregistreringer i hhv. 2025 og 2030.
Kilde: Skatteministeriet
De potentielle konsekvenser for trængsel ved en afskaffelse af registreringsafgiften afhæn-
ger primært af det samlede antal kørte kilometer. En afskaffelse af registreringsafgiften
skønnes at føre til en stigning i det samlede antal køretøjer på vejene, hvilket resulterer i
en stigning i antal kørte kilometer og dermed en forøgelse af trængslen. Det bemærkes
dog, at en øget bilpark ikke nødvendigvis betyder, at antal kilometer øges proportionalt,
da alle køretøjer ikke nødvendigvis vil blive brugt lige intensivt.
De potentielle konsekvenser for luftforurening ved en afskaffelse af registreringsafgiften
afhænger af det samlede antal kørte kilometer samt drivmiddelsammensætningen i bilpar-
ken, idet konventionelle biler skaber mere luftforurening end grønne biler. En afskaffelse
af registreringsafgiften forventes at medføre en stigning i det samlede antal køretøjer,
samt en stigning i andelen af konventionelle biler. Dette resulterer i en øgning af det to-
tale antal kørte kilometer samtidig med, at andelen af kørte kilometer i konventionelle bi-
ler stiger. Begge disse faktorer bidrager til en stigning i luftforureningen. Det bemærkes,
at en øget bilpark ikke nødvendigvis betyder, at alle køretøjer vil blive brugt lige intensivt,
ligesom det bemærkes, at luftforurening fra trafik i nogen grad kan være lokal og derfor
variere på tværs af landet.
Skatteministeriet har ikke et grundlag for at skønne nærmere over virkningen på træng-
selsomfang og omfang af luftforurening.
Afslutningsvis bemærkes, at registreringsafgiften ikke er målrettet eksternaliteter ved biler.
Det vurderes, at bilafgifterne under ét for konventionelle biler i udgangspunktet er højere
end de eksterne omkostninger forbundet med kørsel, mens afgifterne under ét for elbiler i
udgangspunktet er lavere end de eksterne omkostninger forbundet med kørsel.
Side 4 af 4