Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2843126_0001.png
22. marts 2024
Til Folketingets Skatteudvalg
Spm. til Skatteministeren om håndtering af praksisændring på tonnageskattelovens område
Vi skal anmode Folketingets Skatteudvalg om, at Skatteministeren til afklaring af videre forløb udbe-
des om en redegørelse for konsekvenserne af ophævelse af ankesag ved Højesteret herunder om
genoptagelsesmuligheder for relevante selskaber.
Skatteministeriet har hævet anke af Vestre Landsrets dom (SKM2023.43.VLR) som meddelt fra Skat-
teministeriet den 4. marts i 2024 i SKM2024.120.SKAT.
Siden tonnageskattelovens indførelse i 2002 har afgrænsningen af destinationskravet i tonnageskatte-
lovens § 6 været fortolket indskrænkende fra Skatteministeriet side. Praksis har derfor været, at rede-
rier ikke kunne lade sig omfatte af tonnageskatteordningen for transport af passagerer eller gods, som
ikke foregik mellem havne eller anlæg/strukturer på kontinentalsoklen.
I 2017 trådte en udvidelse af tonnageskatteloven i kraft, som gav bestemte aktiviteter mulighed for at
blive omfattet af tonnageskatteordningen uden at det snævre destinationskrav i § 6 skulle være op-
fyldt.
I mellemtiden havde forskellige rederier påklaget nægtelser om at indtræde i tonnageskatteordningen.
Landsskatteretten afgjorde flere af disse sager den 19. november 2020. Sagerne omhandlede trans-
port af bunkerolie leveret til skibe på havet. En af disse sager er offentliggjort som SKM2020.10.LSR.
Landsskatteretten kom frem til, at transport af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem for-
skellige destinationer, jf. tonnageskattelovens § 6, foruden at omfatte sejlads mellem havne eller an-
læg/strukturer på kontinentalsoklen også omfatter sejlads til og mellem destinationer (GPS-koordina-
ter) på havet.
Sagerne blev anket af Skatteministeriet og henvist til Vestre Landsret, der afsagde dom den 15. au-
gust 2022. Vestre Landsret stadfæstede Landsskatterettens afgørelse, som er offentliggjort som
SKM2023.43.VLR.
Skatteministeriet ankede Vestre Landsrets dom til Højesteret, men valgte sidenhen at trække anken.
Hermed står tilbage, at Vestre Landsret dom må danne præcedens og dermed ændre Skatteministeri-
ets mangeårige praksis om, at destinationskravet i tonnageskattelovens § 6 alene kunne opfyldes ved
transport af passagerer eller gods mellem havne eller anlæg/strukturer på kontinentalsoklen.
Denne dom må endvidere fortolkes således, at der er risiko for, at rederier er blevet nægtet at komme
ind under tonnageskatteordningen på forkert grundlag og dermed bør få mulighed for at kunne an-
mode om genoptagelse af tidligere indkomstår.
Endvidere er der også en sandsynlighed for, at rederier, som indtrådte i tonnageskatteordningen i for-
bindelse med udvidelsen i 2017 faktisk havde mulighed for at indtræde tidligere.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 191: Henvendelse af 22/3-24 fra KPMG Acor Tax vedrørende spørgsmål om håndtering af praksisændring på tonnageskattelovens område
2843126_0002.png
Skatteministeriets meddelelse SKM2024.120.SKAT nævner ikke, hvorledes selskabernes skal for-
holde sig til denne nye praksis eller om Skatteministeriet påtænker at udsende et styresignal omkring
den nye retsstilling i tonnageskattelovens § 6.
Det er derfor uklart, hvordan rederier skal forholde sig til, at en forkert praksis – ført i 22 år - nu er æn-
dret.
Det taler imod vores opfattelse, at Skatteministeriet kan undlade at udsende et styresignal og informa-
tion om genoptagelsesmuligheder alene, fordi Kommissionen uformelt har tilkendegivet ikke på eget
initiativ at ville rejse en sag om eventuel ulovlig statsstøtte vedrørende indkomstår, der er påbegyndt
inden den 1. januar 2017, eller at Skatteministeriet er af den opfattelse, at de rederier, som denne situ-
ation er aktuel for, kunne tilvælge tonnageskatteordningen fra 2017 på baggrund af udvidelsen i ton-
nageskattelovens § 8a.
Dette skyldes, at vores opfattelse er, at rederier, som faktisk er blevet nægtet at kunne indtræde i peri-
oden 2002-2017 er blevet nægtet dette på forkert grundlag – henset til indhold fra Vestre Landsrets
dom.
De bør som minimum få muligheden for at kunne anmode om at indtræde fra det indkomstår, hvor de
første gang opfyldte betingelserne for at kunne indtræde i tonnageskatteordningen.
Idet Vestre Landsret dom angår indkomståret 2010 og frem, ville en genoptagelsesmulighed skulle
være fra dette indkomstår. Imidlertid er dette mere end 10 år siden, hvorfor reglerne for forældelse i
denne sammenhæng også ønskes belyst af ministeren.
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare og Nynne-Maria Viborg Holst
KPMG Acor Tax
2