Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2842911_0001.png
Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens
erhvervsstøtte
Det Internationale Sekretariat
Sammenfatning
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte offentliggjorde d. 19. februar
2024 deres første rapport:
” Fremtidens erhvervsstøtte – kortlægning, princip-
per og sanering”.
Nedenfor gives et kort referat af rapporten, og de økonomi-
ske konsulenter motiverer følgende 13 spørgsmål.
Forslag til spørgsmål 1.
Erhvervsministeren bedes bekræfte, at det vil give
anledning til et merprovenu på 3,4 mia. kr. årligt og ikke 2,3 mia. kr. at sanere
de 58 ordninger, som ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte anbefaler
saneret.
Forslag til spørgsmål 2.
Tilsyneladende er der en uoverensstemmelse mel-
lem antallet af ordninger i de forskellige tabeller i rapporten: ” Fremtidens er-
hvervsstøtte – kortlægning, principper og sanering”. Erhvervsministeren be-
des redegøre for sammenhængen mellem tabel 1 side 128 ”Samlet sane-
ringsoverblik” samt de øvrige tabeller i bilag 2 til kapitel 5. Af tabellen side
128 fremgår det, at der er 11 ordninger under ”Eksportfremme, internationale
forhold og turisme”, der anbefales saneret. Der fremgår imidlertid alene 10
ordninger, der enten foreslås saneret eller delvist saneret, af de efterfølgende
tabeller side 129. En lignende problematik gør sig gældende for ”Kultur og al-
mennyttige formål” samt ”Landbrug”.
Forslag til spørgsmål 3:
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte eva-
luerer alene ordninger, der karakteriseres som erhvervsstøtteordninger. Er-
hvervsministeren bedes oversende en liste over skatteudgifter, som ikke ind-
går i ekspertgruppens arbejde.
Forslag til spørgsmål 4:
Erhvervsministeren bedes angive de erhvervsstøt-
teordninger, som ekspertgruppen i rapporten har kategoriseret under det så-
kaldte relevans kriterium ”A3: Andre samfundshensyn”. Ministeren bedes be-
kræfte, at vurderingen af relevansen af disse ordninger, ifølge ekspertgrup-
pen i praksis er rent politisk, jf. side 12 i rapporten. I den forbindelse bedes
ministeren angive mindreprovenuet efter adfærd og tilbageløb som følge af
ordningen, samt angive ekspertgruppens anbefaling med hensyn til sanering
af de enkelte ordninger.
Forslag til spørgsmål 5:
Kan erhvervsministeren bekræfte, at ekspertgrup-
pen for fremtidens erhvervsstøtte helt generelt overvurderer de positive effek-
21. marts 2024
Kathrine Lange
Økonomisk Chefkonsulent
[email protected]
+ 45 3373 3323
Side 1 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0002.png
ter af erhvervsstøtte, når den ikke har opgjort de administrative omkostnin-
ger, som erhvervsstøtteordningerne er forbundet med for modtagerne af støt-
ten og staten, jf. side 18 i rapporten ”Fremtidens erhvervsstøtte – kortlæg-
ning, principper og sanering”.
Forslag til spørgsmål 6:
På side 52 i rapporten beskriver ekspertgruppen,
hvorledes de håndterer markedsfejl. Erhvervsministeren bedes redegøre for,
om ekspertgruppen alene kræver, at det sandsynliggøres, at ordning kom-
penserer for en markedsfejl, for at ekspertgruppen vurderer en ordning som
værende relevant, eller om ekspertgruppen også stiller et krav om, at størrel-
sesordenen af støttebehovet skal være sandsynliggjort.
Forslag til spørgsmål 7:
Erhvervsministeren bedes angive de erhvervsstøt-
teordninger, som ekspertgruppen ikke anbefaler at sanere, og som samtidig
giver anledning til en merudgift for den danske stat på mere end 10 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd. For den del af ordningerne, der kompenserer for
markedsfejl, bedes ministeren oplyse, om ekspertgruppen har sandsynliggjort
størrelsesordenen af støttebehovet.
Forslag til spørgsmål 8:
Såvel De Økonomiske Råd som ekspertgruppen
for fremtidens erhvervsstøtte gør opmærksom på, at der er behov for at af-
klare, om det nuværende støtteniveau til privat finansieret forskning og udvik-
ling er tilstrækkeligt og hensigtsmæssigt set i lyset af eksternalitetens stør-
relse. Finder finansministeren det i det lys hensigtsmæssigt, at en del af pro-
venuet fra saneringen af erhvervsstøtten ifølge regeringsgrundlaget på for-
hånd er disponeret til at forøge merfradraget til selskabernes udgifter til forsk-
ning og udvikling?
Forslag til spørgsmål 9:
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte skri-
ver på side 190, at de ikke har udarbejdet en anbefaling vedrørende det mer-
fradrag, som selskaber i dag kan opnå i selskabsskatten for deres udgifter til
forskning og udvikling. Erhvervsministeren bedes udarbejde en samlet liste
over de erhvervsstøtteordninger, som ekspertgruppen ikke har udarbejdet en
anbefaling for. Ministeren bedes angive mindreprovenuet efter adfærd og til-
bageløb fra ordningerne.
Forslag til spørgsmål 10:
Skatteministeren bedes kommentere vismænde-
nes kritik af ministeriets beregning af de samfundsøkonomiske effekter af en
ændring af tonnageskatten, jf.
her.
Forslag til spørgsmål 11:
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte vur-
derer, at den samfundsøkonomiske gevinst pr. støttekrone er større ved en
nedsættelse af tonnageskatten end ved en nedsættelse af den generelle sel-
skabsskat. Kan skatteministeren bekræfte, at såfremt 20 pct. af forvridningen
Side 2 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0003.png
fra det Skatteministeriet benævner investeringsadfærd, jf.
her,
påvirker ud-
lændinge i stedet for danskere, så vil den samlede samfundsøkonomiske ge-
vinst pr. støttekrone ved at sænke tonnageskatten være mindre end for sel-
skabsskatten. Ministeren bedes også foretage beregningen for det tilfælde,
hvor det alene er 10 pct., der påvirker udlændinge.
Forslag til spørgsmål 12:
Med henvisning til spørgsmål 10 og 11 bedes
skatteministeren redegøre for, om der ikke er så stor usikkerhed forbundet
med beregningen af den samfundsøkonomiske tab ved en forøgelse af ton-
nageskatten, at ekspertgruppen ikke burde have foretaget en egentlig sane-
ringsvurdering af ordningen, men i stedet for i lighed med vurderingen af mer-
fradraget for forskning og udvikling have undladt at foretage en vurdering.
Forslag til spørgsmål 13:
Erhvervsministeren bedes oplyse, om ministeren
mener, at en ophævelse af DIS-ordningen kan stå alene, eller hvordan det i
givet fald kan sikres, at danske søfarendes før-skat indkomst reguleres tilsva-
rende op, når indkomsten bliver skattepligtig?
De økonomiske konsulenter har ved udarbejdelsen af spørgsmålene ovenfor
forudsat, at Folketingets medlemmer ikke kan stille spørgsmålene direkte til
ekspertudvalget. Såfremt det er muligt, kan spørgsmålene eventuelt omfor-
muleres.
Sig endelig til, hvis du ønsker at stille ét eller flere af de 13 spørgsmål eller
ønsker sparring om emnet. Såfremt du ønsker at dykke ned i andre konkrete
erhvervsstøtteordninger, hjælper vi også gerne med det.
Et kort resume af rapporten
Ekspertgruppen
1
for fremtidens erhvervsstøtte har ifølge
kommissoriet
i før-
ste omgang fået til opgave at finde 2 mia. kr. Midlerne skal ifølge regerings-
grundlaget anvendes til at finansiere at et permanent F&U-fradrag samt for-
bedringer af generationsskifteskatten.
2
Udvalget har vurderet knap 200 eksisterende erhvervsstøtteordninger. Ord-
ningerne medfører samlet set en umiddelbar statslig udgift på knap 40 mia.
1
Ekspertgruppen består af Christian Frigast (formand), bl.a. bestyrelsesformand for Axcel og Ak-
tive Ejere, Niels Johannesen, Professor of Economics and Business, Oxford University, Jeppe
Druedahl, lektor i økonomi, Københavns Universitet samt Lise Kaae, CEO i Heartland. Ekspert-
gruppen har været betjent af et sekretariat med medarbejdere fra Erhvervsministeriet, Finans-
ministeriet, Skatteministeriet, Kulturministeriet og Økonomiministeriet.
Heraf anvendes �½ mia. kr. til at nedsætte bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af er-
hvervsvirksomheder fra 15 pct. til 10 pct., og �½ mia. kr. anvendes til at skabe en ny model for
værdiansættelse. Endvidere anvendes 1 mia. kr. bl.a. til et F&U-fradrag.
2
Side 3 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0004.png
kr. årligt. Den egentlige merudgift opgøres imidlertid efter såkaldt tilbageløb
og adfærd og beløber sig derfor til godt halvdelen, dvs. 21 mia. kr. i 2030.
3
Ekspertgruppen vurderer erhvervsstøtteordningerne med afsæt i en række
principper, som udvalget selv har opstillet. Udvalget anbefaler på den bag-
grund at sanere i alt 58 ordninger. Ses der bort fra ordninger rettet mod søfart
giver det anledning til et merprovenu på i alt 2,3 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd, jf. tabel 1. For et samlet overblik over ordninger, der bidrager til de
2,3 mia. kr. henvises til bilag 1 i dette notat.
Tabel 1. Oversigt over de ordninger, der foreslås sanereret
Merpro-
venu ef-
ter tilba-
geløb
og ad-
færd i
2030
2.348
600
308
300
200
155
104
92
65
50
49
1. Ordninger, der anbefales saneret, som ikke er rettet
mod søfart
Straksafskrivning af udgifter til computersoftware
Eksport- og investeringsfremme mv. (Trade Council)
Forlængede momskredittider for små og mellemstore virk-
somheder (Saneres delvist)
Straksafskrivning af udgifter til knowhow og patentrettigheder
Skatteudskydelse gennem andelsselskaber
Reserve til afgiftsfritagelse af biogas
Videnbaserede klyngeaktiviteter mv.
Momsfritagelse for bedemandsvirksomhed
Virksomheders afskrivninger på kunstkøb
Promilleafgiftsfonden for landbruget og promille afgiftsfonden
for frugtavlen og gartneribruget (Saneres delvist og sammen-
lægges)
Wonderful Copenhagen
Fonden for plantebaserede fødevarer (Saneres delvist og
sammenlægges)
Pulje under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse (Saneres
delvist)
Lavere ansættelse af grundværdi på produktionsjord (bonde-
gårdsreglen)
Nedskrivning af husdyrbesætning i skattepligtig indkomst
Øvrige ordninger, se bilag 1.
2. Ordninger, der anbefales saneret indenfor søfart
Skattefritagelse for løn ved arbejde om bord på skibe registre-
ret i DIS (DIS-ordning)
Refusionsordning for sandsugere
3
47
47
46
25
25
235
1095
1.050
40
Heri er der også taget højde for kontraktlige bindinger, som staten ikke umiddelbart kan op-
hæve.
Side 4 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0005.png
Særligt fradrag for søfolk (sømandsfradrag)
3. Større ordninger med saneringspotentiale
Fradrag for fondes almennyttige uddelinger og hensættelser
Selskabers fradrag for gaver til almennyttig forskning
4. I alt (4 = 1.+2.+3.)
5
0-4.000
0-3.600
0-400
3.443-
7.443
Kilde: Egen beregning på baggrund af
” Fremtidens erhvervsstøtte – kortlægning,
principper og sanering”.
Det fremgår ikke helt klart af teksten, om ekspertgruppen også anbefaler at
sanere ordningerne rettet mod søfart eller ej. Foruden de ordninger, der bi-
drager med 2,3 mia. kr., peger udvalget således også på, at der kan opnås
en besparelse på i alt 1.095 mio. kr. ved at afvikle en række erhvervsstøtte-
ordninger til søfarten.
Forslag til spørgsmål 1.
Erhvervsministeren bedes bekræfte, at det vil give
anledning til et merprovenu på 3,4 mia. kr. årligt og ikke 2,3 mia. kr. at sanere
de 58 ordninger, som ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte anbefaler
saneret.
Endelig peger ekspertgruppen på, at en sanering af fradragsreglerne for fon-
des og selskabers almennyttige uddelinger og hensættelser kan give et yder-
ligere provenu på i størrelsesorden 0-4 mia. kr., men det kræver en politisk
prioritering.
4
Alt i alt giver det samlet set et saneringspotentiale på mellem 3,4 og 7,4 mia.
kr., jf. sidste række i tabel 1.
De økonomiske konsulenter vil gerne pege på, at det ikke er helt klart hvilke
konkrete 58 ordninger, ekspertgruppen anbefaler at sanere. På den bag-
grund kunne udvalget stille følgende spørgsmål.
Forslag til spørgsmål 2.
Tilsyneladende er der en uoverensstemmelse mel-
lem antallet af ordninger i de forskellige tabeller i rapporten: ” Fremtidens er-
hvervs-støtte – kortlægning, principper og sanering”. Erhvervsministeren be-
des redegøre for sammenhængen mellem tabel 1 side 128 ”Samlet sane-
ringsoverblik” samt de øvrige tabeller i bilag 2 til kapitel 5. Af tabellen side
128 fremgår det, at der er 11 ordninger under ”Eksportfremme, internationale
forhold og turisme”, der anbefales saneret. Der fremgår imidlertid alene 10
ordninger, der enten foreslås saneret eller delvist saneret, af de efterfølgende
4
Ekspertgruppen konklusion er således, at der ikke med afsæt i de principper de har opstillet
kan peges på en entydig konklusion om sanering eller ej, idet det fordrer en politisk afvejning af
argumenter for og imod.
Side 5 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0006.png
tabeller side 129. En lignende problematik gør sig gældende for ”Kultur og al-
mennyttige formål” samt ”Landbrug”.
Ekspertgruppen har alene vurderet erhvervsstøtteordninger. Derfor afhænger
deres anbefalinger af den måde, hvorpå erhvervsstøtteordninger afgrænses.
Eksempelvis fremgår det på side 35, at skattemæssigt favorable ordninger
rettet mod medarbejderaktier ikke indgår, idet de primært vurderes at komme
medarbejderne til gode.
Forslag til spørgsmål 3:
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte eva-
luerer alene ordninger, der karakteriseres som erhvervsstøtteordninger. Mini-
steren bedes oversende en liste over skatteudgifter, som ikke indgår i ek-
spertgruppens arbejde.
Ekspertgruppens metode
Ekspertgruppen har valgt tre overordnede principper til vurdering af erhvervs-
støtteordningerne: Dvs. om ordningen er
A) relevant
B) indrettet bedst muligt samt
C) om administrationen af ordningen er hensigtsmæssig.
I forbindelse med evalueringen af relevanskriteriet, dvs. A ovenfor, inddeler
ekspertgruppen samtlige ordninger i tre kategorier alt efter, om ordningen har
til hensigt at:
A1) Øge den samlede samfundsøkonomiske velfærd
5
A2) Bidrage til en omkostningseffektiv indfrielse af de politisk vedtagne
nationale klimamål
A3) Har et andet mere politisk bestemt samfundshensyn.
Vurderingen af relevansen af ordninger under kategorien A3: Andre sam-
fundshensyn fordrer en egentlig politisk vurdering, hvorfor ekspertgruppen
alene forslår at sanere disse ordninger, såfremt de ikke opfylder kriterie B el-
ler C, dvs. hensynet til indretning og administration.
6
5
Side 16 i rapporten understreger ekspertgruppen, at dette ikke nødvendigvis er det samme
som en stigning i BNP. Samfundsøkonomiske gevinster er et begreb, der dækker over alle
samfundets tab og gevinster ved et tiltag. Meget groft skitseret opgør økonomer de samfunds-
økonomiske gevinster summen af gevinster og tab for henholdsvis det offentlige, virksomhe-
derne og husholdningerne. Vurderingen siger ikke noget om fordelingen. Hvis en gruppe taber,
mens en anden gruppe får en tilsvarende gevinst, er de samfundsøkonomiske gevinster uæn-
drede.
Eksempelvis anbefaler ekspertgruppen momsfritagelse for bedemandsvirksomhed saneret,
fordi det fordelingspolitiske hensyn bedre varetages gennem begravelseshjælp.
6
Side 6 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0007.png
De ordninger, der anbefales saneret, er dermed primært ”faldet” for relevans-
kriteriet A1 og til dels A2. Det fremgår blandt andet af figur 1.3. i rapporten.
Forslag til spørgsmål 4:
Erhvervsministeren bedes angive de erhvervsstøt-
teordninger, som ekspertgruppen i rapporten har kategoriseret under det så-
kaldte relevans kriterium ”A3: Andre samfundshensyn”. Ministeren bedes be-
kræfte, at vurderingen af relevansen af disse ordninger, ifølge ekspertgrup-
pen i praksis er rent politisk, jf. side 12 i rapporten. I den forbindelse bedes
ministeren angive mindreprovenuet efter adfærd og tilbageløb som følge af
ordningen, samt angive ekspertgruppens anbefaling med hensyn til sanering
af de enkelte ordninger.
Samtidig skal udvalget være opmærksom på, at ekspertgruppen ikke har op-
gjort de administrative omkostninger ved ordningerne.
Forslag til spørgsmål 5:
Kan erhvervsministeren bekræfte, at ekspertgrup-
pen for fremtidens erhvervsstøtte helt generelt overvurderer de positive effek-
ter af erhvervsstøtte, når den ikke har opgjort de administrative omkostnin-
ger, som erhvervsstøtteordningerne er forbundet med for modtagerne af støt-
ten og staten, jf. side 18 i rapporten ”Fremtidens erhvervsstøtte – kortlæg-
ning, principper og sanering”.
Hvorledes vurderes ordninger rettet mod markedsfejl?
Ordninger, der kompenserer for såkaldte markedsfejl, evaluerer ekspertgrup-
pen efter relevanskriterie A1 – dvs. efter om ordningen øger den samfunds-
økonomiske velstand. Ekspertgruppen skriver på side 52 i rapporten om
dette: ”
Et synspunkt kunne være, at det taler for en tilgang, hvor der kun bør
gøres brug af erhvervsstøtte, hvis der faktisk er tale om en markedsfejl, og
størrelsesordenen af støttebehovet er sandsynliggjort (et strengt krav). Et an-
det (noget mindre strengt) synspunkt kunne være, at en hypotese om en
markedsfejl er tilstrækkeligt til at kunne begrunde erhvervsstøtte.”
Forslag til spørgsmål 6:
På side 52 i rapporten beskriver ekspertgruppen,
hvorledes de håndterer markedsfejl. Ministeren bedes redegøre for, om ek-
spertgruppen alene kræver, at det sandsynliggøres, at ordning kompenserer
for en markedsfejl, for at ekspertgruppen vurderer en ordning som værende
relevant, eller om ekspertgruppen også stiller et krav om, at størrelsesorde-
nen af støttebehovet skal være sandsynliggjort.
Forslag til spørgsmål 7:
Erhvervsministeren bedes angive de erhvervsstøt-
teordninger, som ekspertgruppen ikke anbefaler at sanere, og som samtidig
giver anledning til en merudgift for den danske stat på mere ned 10 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd. For den del af ordningerne, der kompenserer for
markedsfejl, bedes ministeren oplyse, om ekspertgruppen har sandsynliggjort
størrelsesordenen af støttebehovet.
Side 7 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0008.png
Kommentarer til enkelte ordninger
Nedenfor følger de økonomiske konsulenters kommentarer til ekspertgrup-
pens vurdering af tre specifikke ordninger. Sig endelig til, såfremt du ønsker
vores kommentarer til vurderingen af andre ordninger.
Merfradrag for forskning og udvikling
Ekspertgruppen skiver på side 190, at de ikke har udarbejdet en anbefaling
vedrørende det merfradrag som selskaber i dag kan opnå i selskabsskatten
for deres udgifter til forskning og udvikling. Det hænger netop sammen med,
at ekspertgruppen ikke har kunnet bedømme størrelsen af de positive spillo-
vereffekter, som der er forbundet med forskning og udvikling i danske selska-
ber for danskerne.
På den baggrund anbefaler ekspertgruppen, at der foretages en opfølgning
på baggrund af de senere års forøgelse af støtten samt samspillet til øvrig
støtte til forskning og udvikling. Hensigten er at afklare, hvorvidt støtteni-
veauet er hensigtsmæssigt i lyset af eksternalitetens størrelse, og hvordan
støtten til virksomhedernes forskning og udvikling kan gives mest målrettet,
så støttespild i videst muligt omfang undgås. Det skal i den forbindelse frem-
hæves at de økonomiske vismænd har rejst samme problematik, jf.
Dansk
Økonomi, forår 2023.
Forslag til spørgsmål 8:
Såvel De Økonomiske Råd som ekspertgruppen
for fremtidens erhvervsstøtte gør opmærksom på, at der er behov for at af-
klare, om det nuværende støtteniveau til privat finansieret forskning og udvik-
ling er tilstrækkeligt og hensigtsmæssigt set i lyset af eksternalitetens stør-
relse. Finder finansministeren det i det lys hensigtsmæssigt, at en del af pro-
venuet fra saneringen af erhvervsstøtten ifølge regeringsgrundlaget på for-
hånd er disponeret til at forøge merfradraget til selskabernes udgifter til forsk-
ning og udvikling?
Forslag til spørgsmål 9:
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte skri-
ver på side 190, at de ikke har udarbejdet en anbefaling vedrørende det mer-
fradrag, som selskaber i dag kan opnå i selskabsskatten for deres udgifter til
forskning og udvikling. Erhvervsministeren bedes udarbejde en samlet liste
over de erhvervsstøtteordninger, som ekspertgruppen ikke har udarbejdet en
anbefaling for. Ministeren bedes angive mindreprovenuet efter adfærd og til-
bageløb fra ordningerne.
Side 8 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0009.png
Vurderingen af tonnageskatteordningen er usikker
Ekspertudvalget har også vurderet den såkaldte tonnageskat,
7
som de imid-
lertid ikke anbefaler at ændre.
Når ekspertudvalget ikke anbefaler at sanere tonnageskatteordningen sker
det på baggrund af en beregning fra Skatteministeriet, der viser, at det sam-
fundsøkonomiske tab ved at ophæve tonnageskatten er større end en tilsva-
rende stigning i selskabsskatten, se
her.
Med andre ord evaluerer ekspertud-
valget ordningen ud fra en vurdering af, om midlerne var bedre anvendt til ge-
nerelle selskabsskattelettelser.
8
Og her konkluderer ekspertgruppen så, at
tonnageskatten i princippet er mere forvridende end selskabsskatten, hvorfor
det er hensigtsmæssigt at anvende midler på at holde tonnageskatten på et
lavt niveau fremfor at nedsætte selskabsskatten.
De økonomiske konsulenter vil imidlertid gerne gøre opmærksom på, at re-
sultatet i meget høj grad drives af en antagelse om, at 50 pct. af rederiernes
aktivitet vil blive udflyttet, samt at de danske lønninger falder med skattevær-
dien af dette udflyttede grundlag.
9
Begge antagelser stiller de økonomiske
vismænd spørgsmålstegn ved.
Forslag til spørgsmål 10:
Skatteministeren bedes kommentere vismænde-
nes kritik af ministeriets beregning af de samfundsøkonomiske virkninger af
tonnageskat, jf.
her.
Forslag til spørgsmål 11:
Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte vur-
derer, at den samfundsøkonomiske gevinst pr. støttekrone er større ved en
nedsættelse af tonnageskatten end ved en nedsættelse af den generelle sel-
skabsskat. Kan ministeren bekræfte, at såfremt 20 pct. af forvridningen fra
det Skatteministeriet benævner investeringsadfærd, jf.
her,
påvirker udlæn-
dinge i stedet for danskere, så vil den samlede samfundsøkonomiske gevinst
pr. støttekrone ved at sænke tonnageskatten være mindre end for selskabs-
skatten. Ministeren bedes også foretage beregningen for det tilfælde, hvor
det alene er 10 pct., der påvirker udlændinge.
7
I stedet for at anvende de almindelige selskabsskatteregler kan der ved rederivirksomhed an-
vendes den såkaldte tonnageskatteordning. Med ordningen opgøres den skattepligtige ind-
komst på baggrund af skibenes lasteevne (nettotonnage) og ikke på baggrund af det drifts-
mæssige overskud, som skibene genererer. Der er således tale om en form for vægtafgift/rum-
afgift, som er uafhængig af størrelsen af rederiernes skattemæssige resultat. Skatteudgiften ud-
gøres af forskellen mellem tonnageskatten og den selskabsskat, rederivirksomhederne alterna-
tivt skulle have betalt, hvis de i stedet var underlagt de almindelige regler for betaling af sel-
skabsskat.
Se eventuelt begrundelsen for dette side 14 i rapporten.
Skatteværdien beregnes dog ud fra gennemsnittet af satsen før og efter.
8
9
Side 9 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0010.png
Forslag til spørgsmål 12:
Med henvisning til spørgsmål 10 og 11 bedes mi-
nisteren redegøre for, om der ikke er så stor usikkerhed forbundet med be-
regningen af den samfundsøkonomiske tab ved at øge tonnageskatten, at
ekspertgruppen ikke burde have foretaget en egentlig saneringsvurdering af
ordningen, men i stedet for i lighed med vurderingen af merfradraget for
forskning og udvikling have undladt at foretage en vurdering.
Hvordan ophæve DIS-ordningen uden at ramme danske søfarende?
Ekspertgruppen fremhæver et saneringspotentiale i DIS-ordningen. DIS-ord-
ningen indebærer, at lønindkomst, der erhverves på et skib, under visse be-
tingelser er skattefritaget. Ekspertgruppen forudsætter, at gevinsten ved dette
tilfalder rederierne, dvs. at søfolkenes før-skat-indkomst er sat tilsvarende
ned. Hvis DIS-ordningen øjeblikkeligt ophæves, vil det imidlertid umiddelbart
gå ud over de søfarende, hvis løn jo er fastsat i allerede indgåede overens-
komster.
Forslag til spørgsmål 13:
Erhvervsministeren bedes oplyse om ministeren
mener, at en ophævelse af DIS-ordningen kan stå alene, eller hvordan det
kan sikres, at danske søfarendes indkomst reguleres tilsvarende op, når den
bliver skattepligtig?
Det skal i den forbindelse fremhæves, at organisationen
Fair Maritim
fremfø-
rer, at da DIS-skatteordningen blev indført i 1988 var det som modvægt til
DIS-lovens §10. DIS-lovens §10 åbnede for, at rederierne fremover kunne
hyre udenlandske søfarende på deres hjemlands vilkår.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 10 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0011.png
Bilag 1 Ordninger, der bidrager med 2,3 mia. kr. i 2030
Saneringsoverblik over ordnin-
ger med positiv saneringsef-
fekt,
underkategorier sorteret efter
størrelse i 2030
Kategori
Ordninger der anbefales saneret
Straksafskrivning af udgifter til
computersoftware
Eksport- og investeringsfremme
mv. (Trade Council)
Forlængede momskredittider for
små og mellemstore virksomhe-
der (Saneres delvist)
Straksafskrivning af udgifter til
knowhow og patentrettigheder
Skatteudskydelse gennem an-
delsselskaber
Reserve til afgiftsfritagelse af bio-
gas
Videnbaserede klyngeaktiviteter
mv.
Momsfritagelse for bedemands-
virksomhed
Virksomheders afskrivninger på
kunstkøb
Promilleafgiftsfonden for landbru-
get og promille
afgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget (Saneres delvist
og sammenlægges)
Wonderful Copenhagen
Fonden for plantebaserede føde-
varer (Saneres delvist og sam-
menlægges)
Pulje under Danmarks Erhvervs-
fremmebestyrelse (Saneres del-
vist)
Lavere ansættelse af grundværdi
på produktionsjord
(bondegårdsreglen
Statslige
omkostninger
2023
5.468
600
394
2030
4.202
600
308
Sanering
2023
3.314
600
395
2030
2.348
600
308
700
700
300
300
200
155
0
92
65
50
200
155
104
92
65
50
200
155
0
-
65
50
200
155
104
92
65
50
136
47
156
47
43
47
49
47
89
89
47
47
298
296
48
46
800
700
0
25
Side 11 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0012.png
Nedskrivning af husdyrbesætning
i skattepligtig
indkomst
Pulje til forsøgsvirksomhed i land-
distrikterne og de
små øsamfund (landdistriktspul-
jen)
Turismeudviklingsselskaber
Fælles erhvervsfremstød
Ny pulje til VE på mindre tilgæn-
gelige arealer
Investorfradrag
Afgiftslettelse for små ølprodu-
center (ølmoderation)
Tilskud til Dansk Design Center
Sælgerpantebrevsmodel ved salg
af
erhvervsejendom
Indsats for små og mellemstore
virksomheder og innovative
vækstvirksomheder og iværksæt-
tere
Tilskud til Copenhagen Capacity
Pulje til lokale og tværgående tu-
rismeprojekter (saneres delvist)
Støtte til små slagterier
25
25
25
25
45
23
43
0
6
15
15
24
23
22
21
20
15
15
45
23
43
0
6
15
15
24
23
22
21
20
15
15
15
15
15
15
40
11
13
11
40
11
13
11
54
11
54
11
11
11
11
11
Tilskud til standardisering (Dansk
standard) (Saneres delvist)
Det internationale Havundersø-
gelsesråd og
EUROFISH (Saneres delvist
Fonden for økologisk landbrug
(Saneres delvist og sammenlæg-
ges)
Lempelse i spildevandsafgiften
for virksomheder
med store udledninger
22
22
8
8
10
10
8
8
10
10
6
6
9
6
9
6
Side 12 | 13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte
2842911_0013.png
Tilskud til markedsføringskonsor-
tier
Fradrag ved påbegyndte hav-
dage for
erhvervsfiskere
Afgiftslettelse for små spirituspro-
ducenter
Tilskud til eksportfremme af
dansk energiteknologi
23
3
23
3
4
1
9
2
1
0
4
1
9
2
1
0
Side 13 | 13