Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2830823_0001.png
Præsentation den
februar 2024
27.
Skatteudvalg
Grøn
skattereform
Samlet afrapportering
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Plancher fra møde den 28. februar 2023 med Ekspertgruppen for en grøn skattereform
2830823_0002.png
Fællestræk på tværs af de tre modeller
Afgift på husdyr og
gødning
baseret på
eksisterende datakilder
Fremme af vådlægning
af
Tilskud til skovrejsning
kulstofrige landbrugsjorder via
svarende til 460 kr./ton CO2e
afgift kombineret med tilskud
(en såkaldt negativ afgift)
0,3
mio.
ton CO2e i 2030
(1,0
mio.
ton CO2e i 2032)
0,1
mio.
ton CO
i 2030
2
e
(2,1
mio.
ton CO2e i 2045)
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Plancher fra møde den 28. februar 2023 med Ekspertgruppen for en grøn skattereform
2830823_0003.png
Model 1
Samfundsøkonomisk
billige
reduktioner
3,2
mio.
ton CO2e
i 2030 (6 mio.
i 2045)
Reduktioner.
pct.
53
fra
struktureffekter
150
kr.
pr.
ton CO
2
e
Samfundsøkonomisk
omkostning (skyggepris)
5,9
mia.
kr.
Erhvervsbelastning
1,2
mia.
kr.
Afgiftsprovenu
124%
2030-mål
100%
LULUCF
-9%
Ændring i jordpriser.
inkl.
tilskud til skovrejsning
100%
Byrdefordelingsaftale
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Plancher fra møde den 28. februar 2023 med Ekspertgruppen for en grøn skattereform
2830823_0004.png
Model 2a
Delvis hensyntagen
ændringer
til
i erhvervsstruktur og lækage
2,8
mio.
ton CO2e
i 2030 (5,5 mio.
i 2045)
Reduktioner.
pct.
35
fra
struktureffekter
250
kr.
pr.
ton CO
2
e
Samfundsøkonomisk
omkostning (skyggepris)
3,1
mia.
kr.
Erhvervsbelastning
-0,5
mia.
kr.
Afgiftsprovenu
113%
Teknologistøtte til biokul ved pyrolyse:
0,2 mio.
ton CO2e.
2030-mål
100%
LULUCF
+4%
Ændring i jordpriser.
inkl.
tilskud til skovrejsning
100%
Byrdefordelingsaftale
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Plancher fra møde den 28. februar 2023 med Ekspertgruppen for en grøn skattereform
2830823_0005.png
Model 3a
Yderligere hensyntagen
ændringer
til
i erhvervsstruktur og lækage
CO2e-afgift
pr ton
kr.
CO2e-afgift
pr ton
kr.
2,6
mio.
ton CO2e
i 2030 (5 mio.
i 2045)
Reduktioner.
pct.
30
fra
struktureffekter
475
kr.
pr.
ton CO
i 2030
2
e
Samfundsøkonomisk
omkostning (skyggepris)
1,9
mia.
kr.
Erhvervsbelastning
-2,0
mia.
kr.
Afgiftsprovenu
Teknologistøtte til biokul ved pyrolyse:
0,8 mio.
ton CO2e.
(genbesøg i 2027).
Krav til brug af fodertilsætning og
teltoverdækning.
106%
92%
100%
2030-mål
LULUCF
Byrdefordelingsaftale
+7%
Ændring i jordpriser.
inkl.
tilskud til skovrejsning
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Plancher fra møde den 28. februar 2023 med Ekspertgruppen for en grøn skattereform
2830823_0006.png
Forventet produktionsnedgang
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Plancher fra møde den 28. februar 2023 med Ekspertgruppen for en grøn skattereform
2830823_0007.png
Effekter på beskæftigelse og
fordeling
Beskæftigelsen i landbruget falder isoleret
set med ca.
pct.
model 1 og 2 pct.
10
i
i
model 3.
Det svarer til hhv.
pct.
0,05 pct.
0,25
og
af den samlede beskæftigelse.
Beskæftigelsesnedgangen i landbruget
modsvares af stigninger i andre erhverv.
Ingen af modellerne påvirker
indkomstfordelingen i nævneværdig grad .
7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Plancher fra møde den 28. februar 2023 med Ekspertgruppen for en grøn skattereform
2830823_0008.png
Forventede prisstigninger for danskproducerede varer
8
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Plancher fra møde den 28. februar 2023 med Ekspertgruppen for en grøn skattereform
2830823_0009.png
Model 1
750
pr.
ton CO2e
375
pr.
ton CO2e
Model 2
125
pr.
ton CO2e
Model 3
Reduktioner
i 2030 (2045)
Samfundsøkonomisk
omkostning
Umiddelbar
belastning
Offentlige finanser
i 2030
3,2
(ca.
6,0)
mio.
ton CO2e
150
kr.
pr.
ton CO2e
5,9
mia.
kr.
1,2
mia.
kr.
2,6 – 2,8
5,5)
(ca.
mio.
ton CO2e
250 – 325
kr.
pr.
ton CO2e
2,5 – 3,1
mia.
kr.
-0,7 – -0,5
mia.
kr.
2,4 – 2,6
5)
(ca.
mio.
ton CO2e
475 – 575
kr.
pr.
ton CO2e
1,3 – 1,9
mia.
kr.
-2,1 – -2,0
mia.
kr.
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 165: Plancher fra møde den 28. februar 2023 med Ekspertgruppen for en grøn skattereform
2830823_0010.png
Spørgsmål