Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 163
Offentligt
2829817_0001.png
Odense 24/2-2024
Til
Transportudvalget
Folketinget
“Holmen – we have a problem!!!”
Elbiler bør betale vægtafgift...
Efter en vinter der har været sædeles hård ved vejene i de dele af Odense hvor jeg færdes, og hvor
jeg har bemærket en markant stigning i antallet af Sports SUV-elbiler fandt jeg det interessant hvad
disse egentlig bidrager til reperation af vejene.
Og, præcis som jeg antog, så bidrager elbilerne ikke en skid. Det er chokerende at finde ud af at
elbiler betaler en halvårlig afgift på 390,- kr. UANSET STØRRELSE....
Som cyklist er jeg meget påvirket af vejenes tilstand da det materiale der “kørt løst” i bilbanen
ender i cykelsporet og det er UFATTELIGT provkerende at borgere der vælger en REELT
bæredygtig transportform oveni at skulle være ude i vejr, vind og udstødning også have en meget
ringe vejbelægning.
Imens betaler skatteborgerne milliarder for at udbygge elnettet så det kan levere strøm nok.
Her er en liste over de 6 første på FDMs oversigt over elbiler der er til salg i Danmark i 2024.
Aiways U6 vejer 1790 kg
Fra
Svend Linhus - Cyklist
Audi Q4 e-tron 40 weighs 2125 Kg
BMW iX2
2095
BYD Seal U
kg
2430 kg
Tesla model Y 2030 kg.
Fiat 600 1595 kg
Kan I se tendensen?
Elbilerne er STORFORBRUGERE af mineraler, dæk og vejbelægninger. Og det er ike en ødselhed der
bør stimuleres gennem lave afgifter. BASTA.
Med dybt frustreret hilsen:
Svend Linhus
50501602