Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 162
Offentligt
2829796_0001.png
Seminar med Skatteudvalget
21. februar 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Plancher fra seminar i Skatteministeriet den 21. februar 2024
2829796_0002.png
Dagsorden
1. Opsamling på forløb fra efteråret 2023
2. Politiske forløb i 2024
3. Lovprogram
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Plancher fra seminar i Skatteministeriet den 21. februar 2024
2829796_0003.png
Opsamling på efteråret 2023
v
v
v
Aftale om finanslov
for 2024
Aftale om
personskattereform
Aftale om grøn
luftfart
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Plancher fra seminar i Skatteministeriet den 21. februar 2024
2829796_0004.png
Oversigt over forløb i Skatteministeriet 2024
Grøn omstilling
Grøn skattereform
på landbruget
Grøn transport
Tillid til
skattevæsenet
Nye ejendoms-
vurderinger
Opkrævning
og gæld
Beskyttelse
af spillere
Fremtidig model for
udbytteadministration
Sanktioner mod
økonomisk kriminalitet
Finansiering af
velfærdssamfundet
Iværksætteri
Sanering af
erhvervsstøtten
Værdiansættelse ved
generationsskifte
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Plancher fra seminar i Skatteministeriet den 21. februar 2024
2829796_0005.png
Grøn omstilling
Landbrug
Behov for reduktioner
Det skønnes, at der mangler ca. 3,3 mio. ton CO
2
i 2030 (inkl.
korrektion af lavbund og aftale om grøn luftfart) for, at Danmark
lever op til 70 pct. målet. Fremskrivningen af reduktioner
rummer en vis usikkerhed. ETS samt regeringens foreslåede
hævelse af dieselafgiften med ca. 50 øre/liter fra 2025
forventes at bidrage til at reducere mankoen.
Anbefalinger fra ekspertgruppen
Ekspertgruppen for grøn skattereform har netop præsenteret
deres endelige rapport med modeller til en mere ensartet
CO
2
e-regulering på tværs af økonomien.
CO
2
e-afgift på landbruget
Anbefalingerne vil blive drøftet i den grønne trepart, som
regeringen har nedsat. Trepartens sigte er at finde bredt
funderede og langsigtede løsninger på Danmarks klima- og
naturudfordringer, herunder også en klimaafgift på landbruget.
Vejtransport
Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
Indgået bred politisk aftale mellem regeringen og SF, EL, RV og
ALT om en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler. Lovgivning er
gennemført, og afgiften træder i kraft i 2025.
Grøn persontransport
Indgået politisk aftale om ændringer af afgiftssystemet, sådan
at det i højere understøtter den grønne omstilling. Lovgivning er
gennemført. Salget af nye elbiler har nu overhalet salget af
benzinbiler. Der er pt. ca. 200.000 elbiler i Danmark.
Yderligere ambitioner
Nye EU regler for særligt hybridbiler betyder, at der skal tages
stilling til afgifterne igen. Med regeringsgrundlaget blev det også
aftalt at undersøge mulighederne for at øge ambitionerne.
5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Plancher fra seminar i Skatteministeriet den 21. februar 2024
2829796_0006.png
Ejendomsområdet
Problem
Ejendomsområdet har stor betydning for den
enkelte boligejer og for samfundsøkonomien.
Opkrævningen af ejendomsskatter bidrager
hvert år med ca. 40 mia. kr. til finansieringen af
den offentlige sektor.
Løsning
Det nye ejendomsvurderingssystem skal
tilvejebringe mere gennemskuelige og
retvisende ejendomsvurderinger. De nye regler
indebærer bl.a. lavere satser for grundskyld og
ejendomsværdiskat, som medfører
skattelettelser for 8 ud af 10 boligejere.
Der er samtidig vedtaget en række tiltag, som
søger at sikre ejendomsejerne i overgangen til
det nye vurderingssystem fx en skatterabat for
boligejere samt en stigningsbegrænsning for
grundskyld for ejere af erhvervsejendomme. Det
er også aftalt at indføre en stigningsbegrænsning
for dækningsafgiften.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, som analyserer
den nye model for erhvervsvurderinger. Gruppen
forventes at afslutte sit arbejde i 1. halvår 2024.
Der er endvidere aftalt en politisk proces, hvor
forligskredsen på baggrund af overvejelser i en
arbejdsgruppe og tilknyttet følgegruppe i foråret
2024 drøfter den fremadrettede beskatning af
naturejendomme.
2021-2024
2020-vurderinger udsendes til
ejerboliger. Vurderingerne danner
beskatningsgrundlag i 2021-2023.
Januar 2024
Nye boligskatteregler træder i kraft.
Fra 2025
2022-, 2024- og 2026-vurderinger
udsendes løbende til ejerboligejere.
De danner beskatningsgrundlag for
hhv. 2024, 2025-2026 og 2027-2028.
Fra 2025
2021-, 2023-, 2025- og 2027-
vurderinger udsendes løbende til
erhvervsejendomsejere. De danner
beskatningsgrundlag for hhv. 2022-
2023, 2024-2025, 2026-2027 og
2028-2029.
Ejendomsvurderingerne blev suspenderet i
2013, og der er siden blevet beskattet på
grundlag af historiske vurderinger.
Vurderingsstyrelsen har ved udgangen af 2023
udsendt ca. �½ mio. nye 2020-vurderinger.
Derudover har Vurderingsstyrelsen i 2023
udsendt foreløbige 2022- og 2023-vurderinger
til ejere af ejerboliger og erhvervsejendomme til
brug for boligskatteomlægningen.
Vurderingerne og udsendelsen af dem
indebærer en vis usikkerhed og er forbundet
med en kompleks borgerrejse.
6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Plancher fra seminar i Skatteministeriet den 21. februar 2024
2829796_0007.png
Spilområdet
Beskyttelse af spillere
En undersøgelse fra 2021 viser, at op mod 500.000
voksne danskere har en grad af pengespilsproblemer.
Heraf har ca. 29.500 alvorlige pengespilproblemer.
Igangsat et politisk forløb om
beskyttelse af spillere. Forløbet
er indledt med en række
temamøder. Derudover er et
Ungespilpanel kommet med
anbefalinger til regulering af
området.
Lotterier i Danmark
I Danmark er der monopol på lotterier. Det
betyder, at det kun er Danske Spil, Varelotteriet og
Landbrugslotteriet, der må udbyde lotteri.
Der er en undtagelse fra monopolet; almennyttige
lotterier, hvor overskuddet fra lotteriet skal gå til et
almennyttigt formål.
Undersøgelsen viser også, at 6 pct. af børn og unge i
alderen 12-17 år har spilproblemer i varierende grad,
selvom det ikke er lovligt for denne aldersgruppe at
spille langt de fleste pengespil.
Ca. 2.600 børn og unge har alvorlige spilproblemer.
Forløbet er struktureret efter tre
overordnede temaer:
Spilafhængighed
Markedsføring
I februar 2022 blev der indgået en aftale om en
ny model for almennyttige lotterier. Aftalen mødte
efterfølgende kritik fra flere politikere og
interessenter. Derfor blev aftalen i marts 2022
genåbnet.
Der pågår forhandlinger om en ny model for
lotterier i Danmark.
Forebyggelse
7
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Plancher fra seminar i Skatteministeriet den 21. februar 2024
2829796_0008.png
Skatteministeriets bidrag til lovprogrammet 2023-24
Skatteministeriet har fremsat 10 lovforslag i efteråret 2023 (fra oktober til december).
Skatteministeriet forventer samlet at fremsætte 7 lovforslag i foråret 2024 (fra januar og frem mod sommerferien).
Titel på lovforslag
Formål
Kontekst
Fremsættelse
1
Ændring af lov om spil (L 100)
Lovforslaget har til formål at indføre styrket indsats mod
matchfixing, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget
databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse
justeringer af spilområdet.
Lovforslaget har bl.a. til formål at implementere SMV-direktiv (EU)
2020/285 om en simplere momsordning for små virksomheder.
forhøje afgiften på nikotinprodukter og røgfri tobak mv.
Lovforslaget har til formål at gennemføre personskattereform.
Lovforslaget har til formål at indføre en høj og ensartet CO2-afgift
for industrien.
Lovforslaget har til formål at indføre en høj og ensartet CO2-afgift
for industrien.
Lovforslaget udmønter dele af aftale om nye
rammer for spilmarkedet #2: Almennyttige
lotterier og styrket kontrol.
Lovforslaget gennemfører bl.a. EU-lovgivning.
Er fremsat
31. januar
2024
Feb II
2
Ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven
og forskellige andre love
Ændring af personskatteloven, ligningsloven og
forskellige andre love
Lov om afgift på CO2e-emissioner fra
kvoteomfattede sektorer
Ændring af lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, lov om afgift af naturgas og
bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og
koks m.v., lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre
love
Lov om passagerafgift på flyrejser
Lov om ændring af
minimumsbeskatningsloven
3
4
5
Lovforslaget gennemfører dele af aftale om
reform af personskat fra december 2023.
Lovforslaget gennemfører dele af aftale om
grøn skattereform for industri m.v. fra juni 2022.
Lovforslaget gennemfører dele af aftale om
grøn skattereform for industri m.v. fra juni 2022.
Mar II
Apr II
Apr II
6
7
Forslaget har til formål at indføre en passagerafgift på flyrejser.
Lovforslaget har bl.a. til formål at indføre værnsregler mod
omgåelse af minimumsbeskatningsreglerne.
Lovforslaget udmønter dele af aftale om grøn
luftfart i Danmark fra 15. december 2023.
Lovforslaget implementerer nye administrative
retningslinjer vedrørende OECD’s modelregler
om den globale minimumsskat på 15 pct.
Apr II
Apr II
8