Notat
9. februar 2024
J.nr. 2022-15352
Kontor:
Selskab, Aktionær og
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om Erhverv i Europa: en ramme for indkomstbeskatning (BE-
FIT), COM(2023) 532.
Revideret notat. Ændringer i forhold til grund- og nærhedsnotat af 17. januar 2024 er
markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 12. september 2023 fremsat forslag til direktiv om Erhverv i Europa: en ramme
for indkomstbeskatning (BEFIT). Regelsættet vil være obligatorisk for store koncerner med en omsætning
på mere end 750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.) og frivilligt for øvrige koncerner i EU. Den skattepligtige
indkomst vil skulle opgøres efter reglerne i det fremsatte direktivforslag, og beskatningsretten omfordeles
mellem EU-landene efter en fordelingsnøgle. Formålet er at indføre et fælles sæt regler for fastsættelse af
beskatningsgrundlaget for selskaber, som indgår i en koncern, der udarbejder konsolideret regnskab og er
underlagt selskabsbeskatning i et EU-medlemsland. Forslaget skal samtidigt sikre en administrativ lem-
pelse for de omfattede koncerner.
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for væsentlige ændringer af den danske selskabsskattelovgiv-
ning.
Regeringen er skeptisk over for forslaget i dets nuværende udformning. Forslaget vurderes på det foreløbige
grundlag at få negative statsfinansielle konsekvenser, idet selskabsskattebasen efter forslaget vurderes
smallere end den nuværende danske, som ikke vil kunne opretholdes i forhold til de omfattede koncerner.
Underskudsudligningen på tværs af lande bevirker, at underskud for koncerner kan udnyttes hurtigere og
i højere grad, hvilket bidrager til omfordeling af provenu mellem de berørte lande, og samlet set et mindre-
provenu pga. den højere udnyttelse. Omfordelingen af beskatningsgrundlag på historiske værdier kan des-
uden være sårbar over for spekulationsmuligheder, hvor koncernen overfører sin mobile aktivitet til EU-
medlemslande med de laveste selskabsskattesatser. Forslaget vurderes at kunne øge risikoen for skatte-
undgåelse og aggressiv skatteplanlægning. Endvidere forventes forslaget i sin nuværende form at medføre
betydelige administrative konsekvenser for Skatteforvaltningen, hvor særligt den frivillige ordning for kon-
cerner med en omsætning på under 750 mio. euro vil kunne medføre væsentlige administrative merudgif-
ter. Skattestyrelsen vil skulle gennemføre komplicerede og ressourcekrævende kontroller som følge af øget
risiko for fejl, skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning. Der vil sandsynligvis skulle udvikles en ny
digital indberetnings- og udvekslingsløsning, hvilket vil medføre væsentlige udgifter og øget pres på den i
forvejen pressede udviklingskapacitet i Skatteforvaltningen. De statsfinansielle, samfundsøkonomiske og
administrative konsekvenser er forbundet med betydelig usikkerhed og vil skulle kvantificeres nærmere
ifm. det videre arbejde.
Erhverv [SAE]
Initialer:
JLV