Februar 2024
Digitale kontroller forhindrer
fejl og snyd på årsopgørelsen
Siden 2020 er Skattestyrelsens digitale kontroller
på årsopgørelsen blevet aktiveret knap 8 mio.
gange. Kontrollerne skal blandt andet sikre, at bor-
gere ikke får udbetalt uberettigede fradrag.
Årsopgørelsen er digital og er gennem de seneste år blevet mere automatiseret.
Langt størstedelen af borgernes skattepligtige oplysninger finder automatisk vej
til årsopgørelsen via indberetninger fra fx arbejdsgivere, banker, fagforeninger
og pensionsselskaber. Dermed er borgernes opgave primært at tjekke, om op-
lysningerne på årsopgørelsen er korrekte. Ligesom der kun er få felter tilbage,
hvor borgerne selv skal angive oplysninger i de såkaldte åbne felter i årsopgø-
relsen.
I de seneste år har Skattestyrelsen samtidig udviklet og implementeret flere digi-
tale hjælpe- og kontrolværktøjer, der skal sikre, at de ændringer eller tilføjelser,
som borgerne selv foretager i de få åbne felter i årsopgørelsen, automatisk bli-
ver gennemgået og kontrolleret,
jf. boks 1.
I perioden fra 2020 til 2023 blev de digitale kontroller automatisk aktiveret i alt
knap 8 mio. gange. Alene i 2023 blev kontrollerne aktiveret 2 mio. gange af ca.
1,3 mio. borgere,
jf. figur 1.
Figur 1. Aktiveringer af digitale kontroller, 2020-2023
Antal aktiveringer (mio.)
3
2,5
1,0
2
1,5
1
0,5
0
2020
2021
Antal aktiveringer
2022
Antal borgere
2023
0
2,1
2,0
0,5
1
1,2
1,4
1,3
Antal borgere (mio.)
1,5
2 mio.
Aktivering af digitale stopklodser
I 2023 blev de digitale stopklodser på
årsopgørelsen automatisk aktiveret
ca. 2 mio. gange.
1,9
1,9
Anm.: Borgere måles som unikke i hver enkelt kontrol. Det vil sige, at borgere, som har aktiveret flere
forskellig kontroller, vil blive talt med flere gange.
Kilde: Skattestyrelsen.