Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 152
Offentligt
2823596_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2022 - 14171
Resumé af forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v. og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af aftale om grøn
skattereform for industri m.v. fra juni 2022, ændringer som følge af emissi-
onsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genoptagelse på
afgiftsområdet)
Den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti har den 24. juni 2022 indgået Aftale om grøn
skattereform for industri mv. Lovforslaget har til formål at udmønte de dele af aftalen,
der vedrører en høj og ensartet CO
2
-afgift. Lovforslaget ændrer i gældende CO
2
-afgift og
energiafgift mv.
Aftalen om en grøn skattereform indebærer en samlet CO
2
-reduktion på 4,3 mio. ton
2030. En højere og mere ensartet CO
2
-afgift er et vigtigt instrument til dette. Det er der-
for aftalt, at afgiftsniveaet i 2030 udgør 750 kr. pr. ton udledt CO
2
for virksomheder uden
for EU’s kvotehandelssystem og 375 kr. pr. ton udledt CO
2
for virksomheder indenfor.
Mineralogiske processer mv. får en afgift på 125 kr. pr. ton udledt CO
2
i 2030. Der er i
dag energiafgift på visse sektorer, og
virksomheder uden for EU’s kvotehandelssystem er
omfattet af CO
2
-afgift. Lovforslagene indebærer samlet set en ny emissionsafgift på 375
kr. pr. ton CO
2
, dog 125 kr. pr. ton CO
2
for kvoteomfattede mineralogiske processer mv.,
en omlægning af den gældende energi- og CO
2
-afgift, så CO
2
-afgiften udgør 750 kr. pr.
ton CO
2
og en udvidelse til færger, fiskere og indenrigsluftfart.
Det foreslås med nærværende lovforslag at forhøje CO
2
-afgiften til 750 kr. pr. ton udledt
CO
2
for virksomheder uden for
EU’s kvotehandelssystem, dog 375 kr. pr. ton for kvote-
omfattet rumvarme. Forhøjelsen foreslås indfaset for procesformål fra 2025-2030. Det
foreslås desuden at indføre CO
2
-afgift på fiskeri, indenrigsfærger og indenrigsluftfart og at
ophæve bundfradraget for visse ikkekvoteomfattede virksomheder. Det foreslås, at ener-
giafgiften for rumvarme reduceres, så den samlede afgift er uændret for naturgas, højere
for olie og kul og lavere for biogent affald. Tilsvarende omlægning foreslås for benzin og
diesel. Det foreslås at godtgøre energiafgiften, hvis der også svares CO
2
-afgift af varen.
Endelig foreslås en række yderligere justeringer, herunder en udvidelse af adgangen til
ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet.
Lovforslagets økonomiske og klimamæssige konsekvenser er vurderet sammen med for-
slag til lov om afgift af CO
2
e-emissioner (emissionsafgiftsloven). Lovforslagene skønnes
samlet set at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 2.050 mio. kr. i 2030 og ca. 900
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2030. Varigt skønnes virkningen efter tilbageløb og
adfærd usikkert at udgøre ca. 375 mio. kr. Samlet set skønnes lovforslagene at medføre en
CO
2
-reduktion på ca. 2,6 mio. ton CO
2
i 2030.
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og foreslås at træde i kraft den
1. januar 2025.