Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 152
Offentligt
2823595_0001.png
9. februar 2024
J.nr. 2022 - 14171
Resumé af forslag til lov om afgift af CO
2
e-emissioner fra kvoteomfattede
sektorer (emissionsafgiftsloven)
Den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti indgik den 24. juni 2022 Aftale om grøn skattere-
form for industri mv. Lovforslaget har til formål at udmønte de dele af aftalen, der vedrø-
rer en høj og ensartet CO
2
-afgift.
Aftalen om en grøn skattereform indebærer en samlet CO
2
-reduktion på 4,3 mio. ton
2030. En højere og mere ensartet CO
2
-afgift er et vigtigt instrument til dette. Det er der-
for aftalt, at afgiftsniveaet i 2030 udgør 750 kr. pr. ton udledt CO
2
for virksomheder uden
for EU’s kvotehandelssystem og 375 kr. pr. ton udledt CO
2
for virksomheder indenfor.
Mineralogiske processer mv. får en afgift på 125 kr. pr. ton udledt CO
2
i 2030. Der er i
dag energiafgift på visse sektorer, og
virksomheder uden for EU’s kvotehandelssystem er
omfattet af CO
2
-afgift. Lovforslagene indebærer samlet set en ny emissionsafgift på 375
kr. pr. ton CO
2
, dog 125 kr. pr. ton CO
2
for kvoteomfattede mineralogiske processer mv.,
en omlægning af den gældende energi- og CO
2
-afgift, så CO
2
-afgiften udgør 750 kr. pr.
ton CO
2
og en udvidelse til færger, fiskere og indenrigsluftfart.
Med nærværende forslag til emissionsafgiftsloven foreslås det at indføre en ny afgift på
375 kr. pr. ton udledt CO
2
for de
virksomheder, som er omfattet af EU’s kvotehandelssy-
stem (ETS I), dog på 125 kr. pr. ton udledt CO
2
for mineralogiske processer mv. Afgiften
foreslås indfaset fra 2025-2030. Afgiftsniveauer er opgjort i 2022-niveau ligesom i aftalen.
Lovforslagets økonomiske og klimamæssige konsekvenser er vurderet sammen med for-
slag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiaf-
gift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af af-
tale om grøn skattereform for industri m.v. fra juni 2022, ændringer som følge af emissi-
onsafgiftsloven og udvidelse af adgang til ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet).
Lovforslagene skønnes samlet set at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 2.050
mio. kr. i 2030 og ca. 900 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2030. Varigt skønnes virk-
ningen efter tilbageløb og adfærd usikkert at udgøre ca. 375 mio. kr. Samlet set skønnes
lovforslagene at medføre en CO
2
-reduktion på ca. 2,6 mio. ton CO
2
i 2030.
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og forventes at træde i kraft
den 1. januar 2025. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af bestemmel-
sen vedrørende lempelsen for mineralogiske processer mv. i emissionsafgiftsloven, der
kræver godkendelse af EU-Kommissionen efter EU's statsstøtteregler.