9. februar 2024
J.nr. 2023 - 1819
Resumé af forslag til lov om passagerafgift på flyrejser
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten blev med Aftale om Grøn Luftfart i Danmark af 15. december 2023 enige om at
indføre en passagerafgift på flyrejser, som blandt andet skal være med til at finansiere den
grønne omstilling af indenrigsluftfarten og en forhøjelse af ældrechecken.
Med lovforslaget foreslås indført en sådan passagerafgift. Passagerafgiften vil stige fra i
gennemsnit 70 kr. pr. rejse i 2025 til i gennemsnit 100 kr. pr. rejse i 2030. Afgiften vil blive
prisindekseret fra 2031 og frem. Afgiften vil afhænge af, hvor lang flyrejsen er. Det betyder,
at afgiften vil være lavest på indenrigsrejser og rejser inden for Europa og højest på lange
rejser.
Afgiften vil blive pålagt flybilletter ved afrejse fra en dansk lufthavn eller flyveplads og
omfatter kommercielle flyvninger og dermed ikke militære flyvninger, rednings- og efter-
søgningstjeneste osv.
Pligten til at betale afgift vil indtræde på tidspunktet for salget af en flybillet eller et tilsva-
rende dokument og indføres fra den 1. januar 2025, så flybilletter eller tilsvarende doku-
menter solgt fra og med det tidspunkt pålægges afgiften.
Undtaget fra afgiften er passagerer under 2 år, luftbefordrerens personale på tjenesterejse
og transfer- og transitpassagerer, så der ikke opkræves afgift ved mellemlanding i en
dansk lufthavn.
Det foreslås, at det er luftfartsselskaberne, der foretager den kommercielle flyrejse, der
skal angive og afregne afgiften til Skatteforvaltningen.
Passagerafgiften skønnes at medføre et provenu på 900 mio. kr. i 2025, 920 mio. kr. i
2026, 950 mio. kr. i 2027, 1.050 mio. kr. i 2028, 1.100 mio. kr. 2029 og 1.200 mio. kr. i
2030 og frem (2024-niveau).
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. januar 2025. Lovforslaget er omfattet af de
fælles ikrafttrædelsesregler.