Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2817771_0001.png
Returadresse: Skatteforvaltningen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing
EV 22 - Genoptagelser, moms
Helgeshøj Allé 49-55
2630 Taastrup
Telefon 72 22 18 18
sktst.dk
Jeres sagsnr. 23/00438-21/PU
Vores sagsnr. 23-0494616
16. januar 2024
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
Danmark 1457 København K
Overordnet status og estimeret tidshorisont for afviklin-
gen af ATP-sagskomplekset
Folketingets Ombudsmand anmodede i sin udtalelse af 28. juni 2023 om ved udgan-
gen af januar måned 2024 at modtage en overordnet status for Skattestyrelsens ar-
bejde med at sikre ATP-sagernes afslutning, herunder en fornyet vurdering af, hvor-
når verserende sager forventes færdigbehandlet.
Skattestyrelsen kan oplyse, at ved udgangen af 2023 er ca. 30 pct. af sagerne i sags-
komplekset færdigbehandlet. Fra og med februar 2024 tilføres yderligere ressour-
cer, hvilket betyder, at der samlet er afsat ca. 30 årsværk til løsning af sagerne, sva-
rende til en fordobling af tilknyttede årsværk i forhold til situationen i juni 2023. På
den baggrund estimeres det, at ca. 75 pct. af sagerne vil kunne være afsluttet ved
udgangen af 2024, og at den samlede sagsbehandling som udgangspunkt vil kunne
være afsluttet ved udgangen af 2025. Der skal dog tages forbehold for, at der under-
vejs i sagsbehandlingen kan opstå uforudsete problemstillinger/hindringer, som kan
medføre et senere afslutningstidspunkt end det ovenfor estimerede.
Overordnet status
I Skattestyrelsens redegørelse af 30. maj 2023 fremgik det, at Skattestyrelsen havde
oprettet 963 sager.
Det bemærkes, at efterhånden som sagsbehandlingen skrider frem, viser det sig ind-
imellem, at en anmodning vedrører flere forskellige sagstyper. Da de forskellige
sagstyper behandles særskilt under hvert sit sagsnummer, medfører dette, at antallet
af oprettede sager øges.
Side 1 / 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Skattestyrelsens status til Folketingets Ombudsmand om Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger
2817771_0002.png
Skattestyrelsen har pr. 31. december 2023 oprettet 976 sager. Status på behandlin-
gen heraf fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Status på udvikling i sagsbehandlingen
Afsluttede sager
Sager fordelt til sagsbehandler
Ufordelte sager, der afventer
sagsbehandler
Oprettede sager i alt
Status
d. 4/4 ’23
349
292
322
963
Status
d. 31/12 ’23
399
310
267
976
Udvikling
50
18
-55
13
De 976 oprettede sager er fordelt på følgende sagstyper:
-
56 aftagersager (2. leds civilretlige krav fra pensionskasserne), heraf er 9 af-
sluttet.
-
398 leverandørsager, heraf er 234 afsluttet.
-
30 reverse charge-sager (sager med omvendt betalingspligt, hvor aftageren
har indkøbt ydelsen i udlandet og selv afregner dansk moms), heraf er 2 af-
sluttet.
-
374 transportsager (sager, hvor aftageren af ydelsen har anmodet om genop-
tagelse på vegne af leverandøren, og hvor leverandøren har givet transport af
kravet til aftageren), heraf er 62 afsluttet.
-
67 leverandør-/transportsager (sager, hvor en leverandør har givet fuldmagt
samt transport af kravet til en aftager, men hvor Skattestyrelsen ikke aner-
kender fuldmagten, hvorfor anmodningen behandles som en leverandørsag
over for leverandøren), heraf er 57 afsluttet.
-
51 investeringsforeningssager (sager, hvor der er sket levering til en investe-
ringsforening, der ikke er et pensionsinstitut, men hvor virksomheden har
rejst krav under henvisning til dommen i sagen vedrørende ATP PensionSer-
vice), heraf er 35 afsluttet.
Der er herudover truffet et antal delperiodeafgørelser, som er afgørelser, der alene
omfatter perioden til og med den 31. december 2015, selvom anmodningen vedrører
en længere periode. Delperiodeafgørelserne er ikke omfattet af ovennævnte punkt
om afsluttede sager og er således afgørelser, der er truffet udover de ovenfor nævnte
50 afgørelser.
Skattestyrelsen behandler i leverandørsager, transportsager og leverandør-/trans-
portsager perioden til og med den 31. december 2015 først som en delperiodeafgø-
relse. Herefter behandles den resterende periode i de pågældende sager. De pågæl-
dende sager bliver derfor ikke endeligt afgjort ved en delperiodeafgørelse. Det
skønnes, at der vil blive truffet delafgørelse i ca. 140 sager, og disse sager vil der-
med blive behandlet to gange, og leverandør eller transportør vil modtage to sepa-
rate afgørelser for hhv. perioden før og efter den 31. december 2015.
Udviklingen i delperiodeafgørelser ses i tabel 2:
Side 2 / 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Skattestyrelsens status til Folketingets Ombudsmand om Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger
2817771_0003.png
Tabel 2. Status på udvikling i delperiodeafgørelser
Status
d. 4/4 ’23
Afsluttede delperiodeafgørelser
2
Forslag til afgørelse udsendt (af-
venter høringssvar)
0
Status
d. 31/12 ’23
27
19
Udvikling
25
19
Samlet set har Skattestyrelsen således truffet afgørelse eller udsendt stillingtagen
1
i
75 sager siden den 4. april 2023.
Medio juni 2023 udsendte Skattestyrelsen et orienteringsbrev til alle, der havde ind-
sendt en anmodning om tilbagebetaling af moms i ATP-sagskomplekset. I brevet
blev der orienteret om, hvorledes sagsbehandlingen ville forløbe efter offentliggø-
relsen af fire nye styresignaler den 7. juni 2023. I brevet blev det endvidere oplyst,
at ATP-projektet er tidsbegrænset og sat til at udløbe med udgangen af 2024, men at
det ikke var muligt at vurdere, hvorvidt alle sagerne kunne færdiggøres inden for
denne tidsramme. Endelig blev det oplyst, at såfremt den forventede sagsbehand-
lingstid ikke kan overholdes, vil Skattestyrelsen informere herom.
Umiddelbart efter offentliggørelsen af de fire nye styresignaler begyndte Skattesty-
relsen at udsende materialeindkaldelser i de såkaldte aftagersager (2. leds civilret-
lige krav fra pensionskasserne).
Skattestyrelsen har udsendt materialeindkaldelser i 26 af de 47 resterende aftagersa-
ger svarende til alle de sager, der ikke afventer yderligere afklaringer. Disse afkla-
ringer omfatter bl.a. undersøgelse af overvæltning ift. aftagers fremsatte krav. Det
har betydning for, om aftageren har et tilbagebetalingskrav. Derudover udestår der
afklaring af betydningen af omstruktureringer i koncernerne og dermed ejerkredsen
i årenes løb. Dette har betydning for, hvem i koncernen der har et tilbagebetalings-
krav, og som dermed skal indsende dokumentation. Pr. 5. januar 2024 afventede
Skattestyrelsen fortsat indkaldt materiale i 15 af de 26 aftagersager, og i 9 af disse
er der anmodet om fristforlængelse.
Ved den seneste generelle materialeindhentelse primo 2020 viste det sig, at det ma-
teriale, Skattestyrelsen modtog, kun sjældent var fyldestgørende, hvorfor det i de
fleste sager var nødvendigt at sende fornyede materialeindkaldelser.
Ultimo juni 2023 udsendte Skattestyrelsen orienteringsbreve om ophævelse af sty-
resignalet SKM2017.437.SKAT, i hvilket tidsfristen for indbringelse af aftagerkrav
blev suspenderet. Alle, der som aftager havde rejst et krav om tilbagebetaling af
moms, blev orienteret om, at suspensionsstyresignalet var blevet tilbagekaldt med et
varsel på tre måneder fra den 21. juni 2023. Dette indebar, at der i nogle få sager
blev efteranmeldt krav, således at der efter den 21. september 2023 er sikkerhed for,
at der ikke yderligere krav tilbage i tiden.
1
I aftagersagerne (de civilretlige sager) bliver der ikke udsendt en afgørelse, idet disse sager ikke er
omfattet af forvaltningsloven og skatteforvaltningsloven. I disse sager bliver der udsendt en stilling-
tagen, der efterfølgende kan indbringes for de almindelige domstole.
Side 3 / 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Skattestyrelsens status til Folketingets Ombudsmand om Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger
2817771_0004.png
Det bemærkes herudover, at der i 2023 er blevet behandlet 65 aktindsigtsanmodnin-
ger i ATP-komplekset. Der er anmodet i alle de sagstyper, der findes i ATP-sags-
komplekset, dvs. både i de civilretlige sager, hvor anmodningen skal behandles efter
offentlighedsloven, og i de sager, hvor sagsparten er en afgiftspligtig person, og
hvor anmodningen derfor skal behandles efter forvaltningslovens regler.
Den 28. november 2023 traf Landsskatteretten afgørelse i en række af de sager, der
er påklaget og stadfæstede i alle tilfælde Skattestyrelsens afgørelser. Sagerne ved-
rørte problemstillingen om, hvem der har kravet, og om der er sket overvæltning af
momsbyrden fra leverandøren til aftageren. Skattestyrelsen har truffet afgørelser
om, at momsbyrden er overvæltet på aftagerne.
Tiltag iværksat for at nedbringe sagsbehandlingstiden
Ressourcetilførsel
Skattestyrelsen har løbende tilført ekstra ressourcer til opgaven, så der i dag er 18
årsværk afsat til opgaven.
Derudover vil der pr. 1. februar 2024 blive overført yderligere 12 årsværk til opga-
ven. Det svarer til, at antal årsværk tilknyttet opgaven er fordoblet siden den 28.
juni 2023. De 12 tilførte årsværk vil i første omgang skulle behandle leverandør-,
transport- og fuldmagtssager i tiden før 2015. Skattestyrelsen påbegyndte allerede i
januar 2024 en oplæringsindsats af de tilførte årsværk, da der er tale om et juridisk
vanskeligt sagskompleks, hvilket også er årsagen til, at det vil være vanskeligt at til-
føre yderligere ressourcer til opgaveløsningen i 2024 end planlagt.
Kontakt til branchen
På et møde i Momskontaktudvalget den 28. september 2023 opfordrede Skattesty-
relsen til, at virksomhederne indsender materiale på baggrund af de materialeindkal-
delser, som Skattestyrelsen har udsendt.
Skattestyrelsen var primo november i kontakt med Forsikring og Pension af to årsa-
ger. For det første efterspurgte Skattestyrelsen en forklaring på årsagen til, at Skat-
testyrelsen på dette tidspunkt kun havde modtaget materiale i få sager, og at der me-
get ofte blev bedt om fristforlængelse. For det andet efterspurgte Skattestyrelsen
branchens holdning til, om Skattestyrelsen skulle udsende materialeindkaldelser i
alle sager med deraf følgende risiko for flaskehalse, eller om branchen foretrækker
at modtage en materialeindkaldelse på det tidspunkt, hvor sagsbehandlingen kan gå
i gang.
Forsikring og Pension har hertil oplyst, at der er flere årsager til anmodningerne om
fristforlængelse, herunder bl.a. at oplysningerne skal søges mange år tilbage, at sty-
resignalerne er komplekse, og det derfor er op til fortolkning, hvilke oplysninger der
skal indsendes. Det indebærer, at opgaven i mange tilfælde kræver hjælp fra rådgi-
verne og udbuddet af rådgivere med indsigt i sagsforløbet er begrænset. Forsikring
og Pension har endvidere oplyst, at en etapevis behandling og indhentelse af materi-
ale foretrækkes.
Side 4 / 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Skattestyrelsens status til Folketingets Ombudsmand om Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger
2817771_0005.png
Selvom Skattestyrelsen gerne vil imødekomme Forsikring og Pensions ønsker og
virksomhedernes mulighed for at dokumentere kravene, så har hensynet til en effek-
tiv sagsbehandling gjort, at styrelsen nu har udsendt materialeindkaldelser i alle de
aftagersager, der ikke afventer yderligere afklaringer.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at netop balancen mellem en effektiv sagsbe-
handling over for hensynet til virksomhederne og deres mulighed for at dokumen-
tere kravet gør, at Skattestyrelsen giver fristforlængelser med at indsende materialet
i rimeligt omfang, såfremt anmoder fremkommer med en årsag hertil.
Tidshorisont
Som nævnt i Skattestyrelsens redegørelse til Folketingets Ombudsmand af 31. maj
2023 er ATP-projektet et tidsbegrænset projekt, der var berammet til udgangen af
2024. Det fremgik, at det på daværende tidspunkt ikke var muligt at fastslå mere
præcist, hvornår der forventes at være truffet afgørelse i alle sagerne i komplekset.
Det estimeres nu, at, at projektet og behandlingen af sagerne vil kunne være afslut-
tet ved udgangen af 2025.
Skattestyrelsen har som nævnt løbende tilført ressourcer til løsning af opgaven. Den
1. januar 2024 er der tilført 3 årsværk, og der vil fra februar 2024 blive tilført yderli-
gere 12 årsværk. Med denne tilførsel af ressourcer har Skattestyrelsen med ud-
gangspunkt i antallet af sager og det forventede tidsforbrug for de forskellige sags-
typer estimeret, at ca. 75 pct. af sagerne vil kunne være afsluttet ved udgangen af
2024, og at alle sagerne som udgangspunkt vil være afsluttet ved udgangen af 2025.
Skattestyrelsen forventer, at det vil være de mest komplekse sager, hvor sagsbe-
handlingen vil strække sig ind i 2025. Ved udgangen af 2024 vil Skattestyrelsen
derfor vurdere, om de tilførte ressourcer i 2024 skal fastholdes i projektet i 2025, el-
ler om de tilbageværende sager alene kan håndteres af de mest erfarne sagsbehand-
lere mhp. at sikre korrekt sagsbehandling.
Tabel 3. Prognose for afslutning af sagsbehandlingen
2023
Antal årsværk på opgaven
15
Afsluttede sager i alt ultimo året (pct.)
Uafsluttede sager i alt ultimo året (pct.)
30
70
2024
30
75
25
2025
17
100
0
Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, står Skattesty-
relsen naturligvis til rådighed.
Venlig hilsen
Johnny Schaadt Hansen
Fungerende fagdirektør, Erhverv
Side 5 / 5