BoligRet
Januar 2024
Bemærkninger til Skatteministerens besvarelse til henvendelse fra
Foreningen BoligRet
Dette dokument indeholder kun få punkter af den samlede opstilling af argumenter for og imod
både Ejendomsvurderingsloven og Skat ved salg, som Foreningen BoligRet har udarbejdet. Der
henvises derfor hertil.
Kursiv angiver svaret fra Skatteministeren. Alm tekst angiver Foreningen BoligRets bemærkninger.
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 19/12-2023 fra Foreningen BoligRet om vurdering af
ejendomme og beskatning ved salg, jf. SAU alm. del - bilag 87?
Svar
Jeg forstår henvendelsen fra Foreningen BoligRet således, at den omhandler stigninger i de samlede
ejendomsskatter i forbindelse med udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger, og et forslag om at erstatte
ejendomsværdiskatten og grundskylden med avancebeskatning ved salg af ens bolig.
Hertil bemærkes
Det følger af Forlig om Tryghed om boligbeskatningen fra 2017, som er indgået imellem den da- værende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre, at der ved indførelsen af det nye ejendomsvurderingssystem skulle indføres en skatterabat.
Skatterabatten skal netop sikre, at ingen boligejere skal betale mere i skat ved overgangen til de nye
ejendomskatteregler, end de ville skulle betale efter de gamle regler.
Skatterabatten er indført med ejendomsskatteloven, som trådte i kraft den 1. januar 2024. Ejere af
ejerboliger vil derfor ikke opleve en stigning i deres ejendomsskattebetalinger som følge af overgangen til
nye ejendomsskatteregler, uanset at værdien af deres bolig og grund er steget med de nye
ejendomsvurderinger. Skatterabatten videreføres nominelt, indtil ejendommen sælges. Med omlægningen
lempes de samlede ejendomsskatter med ca. 10 mia. kr. i 2024, og 8 ud af 10 boligejere står til en
skattelettelse med omlægningen.
Skatterabatten er en stakket frist for boligejerne, der ved salg skal sælge billigere pga en højere
skat for den næste ejer. Det er derfor ikke korrekt at der ikke skulle være nogen konsekvenser for
nuværende ejer.
Som boligejer betaler man henholdsvis ejendomsværdiskat af sin bolig og grundskyld af sin grund. Selvom
mange betragter deres bolig som et forbrugsgode, er en bolig i økonomisk forstand også et kapitalgode. Det
afspejler, at det at eje sin egen bolig er forbundet med to former for afkast.
For det
første
stiger boligen typisk løbende i værdi, hvilket kan give den enkelte boligejer en kapitalgevinst,
når boligen sælges. De potentielle kapitalgevinster er en meget synlig del af afkastet af at eje en bolig.
For det
andet
består boligafkastet af de omkostninger, en boligejer sparer ved at eje sin bolig frem for at
leje. Da denne del af afkastet er en sparet udgift, vil den i udgangspunk- tet være mindre synlig for den
enkelte boligejer, men det er et vigtigt element i boligejernes økonomi.
For det første: Ejendomme på landet og i de små byer har meget begrænsede eller negative
stigninger (efter forbedringer). Det er de dyre boliger i de store byer der har store stigninger.
For det Andet: Hvilke udgifter sparer en boligejer? Ejeren betaler renter, renovation, forsikring,
vedligeholdelse, og f eks ejendommene på landet skal selv betale for kloak som nemt kan koste
60-120 tkr. Ovenstående argument ses ikke at ha nogen vægt, tværtimod. Der væsentlig flere
omkostninger ved at eje.
Den nuværende løbende beskatning af værdien af boliger har en stabiliserende effekt på boligmarkedet,
fordi ejendomsskatterne stiger i perioder, hvor boligpriserne stiger og om- vendt. Med en ren
avancebeskatning må boligejerne forventes at være mere tilbageholdende med at sælge, når priserne stiger,
fordi avancebeskatningen også vil være højere, hvilket vil kunne bidrage til at forstærke boligprisstigninger.
Side 1 af 3