Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 108
Offentligt
2810639_0001.png
9. januar 2024
CO2-afgiftsrefusion for ustøttet biogas leveret via gasnettet
Et forslag om CO2-afgiftsrefusion for klimaneutral biogas leveret gennem gasnettet ventes behandlet politisk i be-
gyndelsen af 2024.
Forslaget vil være en opfølgning
på den politiske aftale ”Grøn skattereform for industri mv.” fra 24.
juni 2022, hvor
der blev truffet beslutning om, at der skal udarbejdes en analyse af mulige modeller for, at biogas, der leveres via
gasnettet, afgiftsfritages, når anvendelsen dokumenteres med oprindelsesgarantier.
Konkret foreslår biogasbranchen:
Biogas Danmark opfordrer til, at man fjerner den nuværende CO2-afgift på ustøttet biogas leveret gennem gas-
nettet, når virksomheder dokumenterer deres anvendelse af biogas med de af Energinet udstedte oprindelses-
garantier i henhold til VE-direktivet.
En CO2-afgiftsrefusion for ustøttet biogas er vigtig af flere årsager:
Det giver ikke mening, at virksomheder betaler CO2-afgift af klimaneutral ustøttet biogas leveret gennem gas-
nettet, som var det fossil naturgas.
Den nuværende afgiftsstruktur
hvor en CO2-afgiftsrefusion for biogas og andre grønne gasser leveret via gas-
nettet ikke er mulig
hæmmer konkurrenceevnen og den grønne omstilling af erhvervslivet. Virksomheder i
vores nabolande belastes ikke af CO2-afgift på biogas!
Med den kommende ensartede CO2-afgift på industrien bliver der ekstra behov for en CO2-afgiftsrefusion af
klimaneutral biogas for at sikre konkurrenceevnen og grøn omstilling af de processer, der ikke kan elektrificeres.
Skattelovgivningen i Danmark halter efter EU-reguleringen, hvor der modsat Danmark tages højde for, at gas-
nettet distribuerer grønne gasser.
Grundlaget for at sikre en CO2-afgiftsrefusion for biogas i Danmark er til stede, og oprindelsesgarantierne
der
udstedes af alle EU-landes myndigheder i henhold til VE-direktivet
anerkendes i andre lande som dokumenta-
tion.
En CO2-afgiftsrefusion for ustøttet biogas er en vigtig brik for at skabe et markedstræk, der kan sikre en øget
biogasproduktion uden behov for statsstøtte.
Side 1 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Henvendelse af 15/1-24 fra Biogas Danmark vedrørende foretræde om at indføre en co2-afgiftsrefusion for biogas leveret via gasnettet
2810639_0002.png
Uddybning af argumenterne for en CO2-afgiftsrefusion:
Grøn skattereform for industri mv. har fokus på udvikling af en model for CO2-afgiftsrefusion
Som led i skatteaftalen for industrien fra 24. juni 2022 blev der truffet politisk beslutning om, at der skal udvikles en
mulig model for CO2-afgiftsrefusion af biogas leveret gennem gasnettet. Formålet med analysen er at udvikle en
mere fleksibel og markedskonform model for både produktion og anvendelse af biogas, herunder at afsøge mulighe-
derne for større anvendelse af oprindelsesgarantier i Danmark gennem afgiftsfritagelse af biogas og fordele ved at
afgiftsfritage ikke støttet biogas.
Der er i den grønne skattereform afsat en reserve på 100 mio. kr. årligt i perioden 2024-2030 til at dække mindre-
provenuet fra CO2 afgift ved at gennemføre en afgiftsrefusion.
Nuværende beskatning af biogas fjerner incitamentet for grønne investeringer og skader konkurrenceevnen
I de dele af erhvervslivet, hvor elektrificering ikke er mulig, er omstilling til biogas den oplagte og i mange tilfælde
eneste mulighed for grøn omstilling. Når den nye ensartede CO2-afgift
der blev aftalt 24. juni 2022 med Grøn skat-
tereform for industri mv.
indføres, så bliver der ekstra behov for en CO2-afgiftsrefusion for klimaneutral biogas for
at sikre grøn omstilling af de processer, der ikke kan elektrificeres.
I dag afgiftsbelægges biogas leveret gennem gasnettet som fossil naturgas, uanset om den har modtaget støtte. Det
er både imod intentionerne med en CO2-afgift, og det skader både industri- og transportvirksomhedernes incita-
ment til at skifte til biogas. Hvis CO2-afgifter skal understøtte den grønne omstilling, så kræver det, at klimaneutral
ustøttet biogas leveret gennem gasnettet ikke beskattes som fossil naturgas.
Endelig giver det nuværende danske afgiftssystem ikke incitament til at bruge Danmarks fælles gasinfrastruktur.
Vores afgiftssystem indebærer nemlig pt., at biogas, der leveres via gasnettet afgiftsbelægges, hvorimod biogas, der
leveres i separate rør uden om gasnettet, er fritaget for afgift.
Bremser ikke kun anvendelsen af biogas, men også anvendelsen af PtX-brændsler
Der er behov for, at skattelovgivningen tilpasses de ændringer, der sker som følge af den grønne omstilling, hvor
gasinfrastrukturen ikke kun distribuerer fossil naturgas, men også distribuerer og lagrer biogas og fremover, brint,
PTX og andre grønne gasser som led i erhvervslivets og samfundets grønne omstilling.
I 2023 blev det første fuldskalaanlæg til produktion af elektrometan med indfødning i gasnettet idriftsat i Glansager i
Danmark. Anlægget er et samarbejde mellem Andel, der står for leverancen af grøn strøm, som de omsætter til
brint, hvorefter Nature Energy kombinerer dette med CO
2
fra biogasanlægget, så der kan fødes e-metan ind i gas-
nettet. Gassen er ustøttet, men får udstedt oprindelsesgarantier.
Her er udfordringen ligeledes, at e-metan også beskattes som fossil naturgas i gasnettet, hvorved danske virksom-
heder vil skulle betale CO2-afgift af denne PtX gas, mens dette ikke er tilfældet i nabolandene.
Seneste kriterier for biogasudbud nødvendiggør en CO2-afgiftsrefusion for ustøttet biogas
Energistyrelsen har i december 2023 offentliggjort udbudsbetingelserne for den med
”Klimaaftalen
for energi og
industri mv.” i 2020 besluttede udbudsordning for ny produktion af biogas og andre grønne gasser. Der er oprinde-
ligt aftalt 6 nye biogasudbud frem mod 2030, men de to første og største udbud er samlet til ét i 2024.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Henvendelse af 15/1-24 fra Biogas Danmark vedrørende foretræde om at indføre en co2-afgiftsrefusion for biogas leveret via gasnettet
2810639_0003.png
Det seneste forslag til det kommende danske udbud betyder, at der ikke kan udstedes oprindelsesgarantier for støt-
tet opgraderet biogas. Der udstedes fortsat oprindelsesgarantier i de tidligere vedtagne og igangværende biogas-
støtteordninger.
Forslaget til det kommende biogasudbud medfører, at der på sigt kan blive mangel på biogas dokumenteret med
oprindelsesgarantier, hvilket ellers er en forudsætning for, at virksomhederne kan bevise, at de har fået leveret bio-
gas. De er derfor tvunget til at købe den dyrere ustøttede biogas, hvor dokumentation med oprindelsesgarantier er
mulig. Virksomhederne stilles konkurrencemæssigt i en svær situation, idet de skal konkurrere med deres kolleger i
nabolandene, der ikke betaler CO2-afgift.
For at sikre de bedst mulige rammebetingelser for grøn omstilling i industrien bør der derfor indføres en CO
2
-afgifts-
refusion for CO2-neutral ustøttet biogas leveret gennem gasnettet.
Konkurrencesituation mellem Danmark og udlandet vil blive skærpet
I de kommende år vil konkurrencesituationen for danske virksomheder i forhold til udlandet blive yderligere skær-
pet.
Der kommer nemlig en EU-database, hvor alle udstedelser af oprindelsesgarantier og bæredygtighedscertifikater i
EU skal dokumenteres. Databasen vil, foruden at være et kontrolorgan for oprindelsesgarantier, også medføre at
VE-andelene ikke længere tæller i producentlandet, der leverer biogas ind i gasnettet med oprindelsesgarantier,
men flyttes til de lande, hvor kunderne køber oprindelsesgarantier. Det må derfor forventes, at biogassen i endnu
højere grad vil flyde til de lande og virksomheder, der har de bedste rammebetingelser for anvendelsen af biogassen.
Dette understreger ligeledes, at der vil være et stigende behov for en CO2-afgiftsrefusion for biogas leveret via gas-
nettet af hensyn til de danske forbrugere i erhvervslivet.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 108: Henvendelse af 15/1-24 fra Biogas Danmark vedrørende foretræde om at indføre en co2-afgiftsrefusion for biogas leveret via gasnettet
2810639_0004.png
Løsningsforslag fra Biogas Danmark:
Grundlaget for at sikre CO2-afgiftsrefusion af biogas i gasnettet er til stede
Biogas Danmark mener, at det er muligt at fjerne beskatningen med CO2-afgift på ustøttet biogas leveret gennem
gasnettet. En CO2-afgiftsrefusionsmodel bør baseres på, at virksomhederne dokumenterer deres anvendelse af bio-
gas med de af Energinet udstedte oprindelsesgarantier i henhold til VE-direktivet.
I Danmark har SKAT derimod indtil videre fastholdt, at mængden af grøn biogas, der er tilført gasnettet, ikke kan
dokumenteres, når det er blandet med naturgas i gasnettet. SKATs bekymring for manglende dokumentation fore-
kommer af flere grunde ubegrundet:
-
EU´s direktivet for vedvarende energi stiller krav om, at Energinet fra 2021 på linje med alle andre EU-lande sik-
rer, at der udstedes oprindelsesgarantier som dokumentation for, at biogas kan transporteres effektivt gennem
gasnettet og tages ud igen som biogas. En ordning der benævnes massebalanceprincippet. Det foregår ved, at
Energinet udsteder oprindelsesgarantier til dokumentation for den mængde biogas, der bliver tilført gasnettet.
Når der købes og forbruges biogas, skal en tilsvarende mængde oprindelsesgarantier annulleres i Energinets
certifikatregister, hvorved man ved, hvor meget biogas der er tilført og anvendt fra gasnettet.
Standpunktet fra SKAT synes således at være i modstrid med EU´s krav om, at medlemsstaterne skal anerkende
massebalanceprincippet som et grænseoverskridende princip i EU. I øjeblikket eksporteres ca. 80 % af oprindel-
sesgarantierne fra Danmark til udlandet, hvor myndighederne anerkender oprindelsesgarantier som dokumen-
tation i forbindelse med afgiftsforhold og deres pendant i form af CO2- kvoter i den tyske transportsektor.
-
Alle udstedere af oprindelsesgarantier i EU er tvungne til at påstemple, hvorvidt der er givet støtte eller ikke
støtte til den pågældende mængde biogas. En oprindelsesgaranti kan kun anvendes én gang, da den slettes ved
anvendelse.
Forudsætningerne er således være til stede for at fjerne den nuværende beskatning af ustøttet biogas leveret
gennem gasnettet, når virksomhederne dokumenterer deres køb af biogas med Energinets udstedte oprindel-
sesgarantier.
-
Implementeringen af den nye EU-database (EUB) for oprindelsesgarantier og deres bæredygtighed betyder, at
medlemsstaternes myndigheder nu i højere grad kan kontrollere hele den certificerede værdikæde fra produ-
cent til kunderne, der køber biogassen og sletter oprindelsesgarantierne.
I øvrigt forekommer det ubegrundet, at SKAT ikke anerkender oprindelsesgarantier, når eks. Energistyrelsen
faktisk anerkender oprindelsesgarantier, når det drejer sig om CO2-kvotesystemet og iblandingskrav til trans-
portsektoren.
-
Side 4 af 4