Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2809161_0001.png
Notat
2. januar 2024
J.nr. 2023-8132
Evaluering af L 137 om ændring af skattekontrolloven,
momsloven, opkrævningsloven og forskellige andre
love (2020-21, 2. samling)
I forbindelse med folketingsbehandlingen af L 137
1
, der er trådt i kraft den 1. juli 2021,
tilkendegav den daværende skatteminister ved svar på L 137
spørgsmål 2, at der to år
efter lovforslagets ikrafttræden ville blive foretaget en evaluering, som ville blive fremlagt
for Skatteudvalget. Evalueringen, der fremgår nedenfor, foretages for hvert af lovforsla-
gets initiativer og angår perioden fra den 1. juli 2021, hvor initiativerne blev udrullet i
Skatteforvaltningen, til den 1. juli 2023.
Bødestraf for manglende indsendelse af oplysninger
Initiativet giver mulighed for bødestraf til virksomheder, der efter gentagne henvendelser
fra Skatteforvaltningen ikke indsender oplysninger til brug for skatte- og afgiftskontrollen.
Formålet er at have en klar sanktion med en præventiv effekt, så virksomheder i videre
omfang imødekommer Skatteforvaltningens anmodning om oplysninger.
Initiativet har medført, at der i evalueringsperioden er udstedt 99 bødeforlæg. Der er på
tidspunktet for evalueringen registreret 45 bøder i Skatteforvaltningens opkrævningssy-
stem, hvoraf 37 angår enkeltmandsvirksomheder og 8 angår pensionsselskaber. 15 af
disse bøder er blevet betalt, mens 13 er under opkrævning, og 17 er sendt til inddrivelse.
Det er Skatteforvaltningens vurdering, at der generelt er tale om et godt redskab, fordi
virksomhederne i øget grad indsender regnskabsmaterialet, og fordi initiativet vurderes at
have en præventiv effekt. Samlet set er det derfor Skatteforvaltningens vurdering, at initi-
ativet virker efter hensigten. På denne baggrund vil Skatteministeriet se på mulighederne
for at udbrede initiativet til dele af skattelovgivningen, hvor det ikke finder anvendelse i
dag.
Tvangsbøder ved manglende indsendelse af oplysninger ved toldkontrol
Initiativet giver mulighed for at give virksomheder daglige tvangsbøder, hvis de undlader
at imødekomme et pålæg om indsendelse materiale til brug for toldkontrollen inden en i
pålægget fastsat frist. Formålet er
i samspil med de ovenfor beskrevne bøder for
Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (Sanktioner ved
manglende indsendelse af oplysninger og tiltag til bekæmpelse af organiseret svig m.v. som led i udmøntning af aftale om
styrket skattekontrol) af 13. januar 2021 (2020-21, 2. samling). Lovforslaget blev til lov nr. 789 af 4. maj 2021.
1
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Evaluering af L 137 (om ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (2020-21, 2. samling)
2809161_0002.png
manglende indsendelse af oplysninger
at sanktionere de pågældende virksomheder på en
effektiv og proportional måde.
Der er i perioden udstedt fire pålæg til virksomheder, hvoraf tre virksomheder har indsendt
det efterspurgte materiale. Fristen for det fjerde pålæg var ikke udløbet før den 1. juli 2023,
hvorfor der ikke pr. 1. juli 2023 var udstedt en tvangsbøde i sagen. Antallet af sager skal ses
i lyset af, at man på toldområdet vurderede, at der var behov for undervisning af de pågæl-
dende medarbejdere i de nye regler, og at undervisningen først blev endeligt afsluttet i maj
2023.
Det er Skatteforvaltningens overordnede vurdering, at initiativet virker efter hensigten,
trods det lave antal af sager, hvor sanktionsmuligheden har været anvendt. Evalueringen
giver derfor ikke anledning til ændringer af dette initiativ. Henset til antallet af sager, hvor
initiativet har været anvendt, vil Skatteministeriet imidlertid følge udviklingen i anvendelsen
fremadrettet.
Mulighed for ikke at frigive en sikkerhed ved igangværende kontrol
Initiativet giver mulighed for at undlade at frigive en pålagt sikkerhedsstillelse for virksom-
heder, som er underlagt en igangværende skatte- eller afgiftskontrol. Formålet er at mulig-
gøre dækning af eventuelle forhøjede skatter og afgifter, som opkræves i forbindelse med
kontrollen.
Initiativet har været anvendt i tre sager i evalueringsperioden. I 2021 angik de en sikker-
hedsstillelse på 82.000 kr., mens det i 2022 angik sikkerhedsstillelser på henholdsvis 83.400
kr. og 228.000 kr.
Skatteforvaltningen vil se på mulighederne for at etablere et styrket samarbejde mellem de
afdelinger, der kræver sikkerhedsstillelsen, og de afdelinger, der varetager efterkontrollen
med henblik på yderligere anvendelse.
Det er Skatteforvaltningens vurdering, at initiativet
på trods af det lave sagsantal
er et
effektivt redskab. Evalueringen giver derfor ikke anledning til ændringer af dette initiativ.
Henset til antallet af sager, hvor initiativet har været anvendt, vil Skatteministeriet imidlertid
følge udviklingen i anvendelsen fremadrettet.
Udvidede muligheder for krav om sikkerhedsstillelse i svigstilfælde
Initiativet udvidede anvendelsesområdet for nogle dengang eksisterende regler om sikker-
hedsstillelse og inddragelse af registrering for virksomheder, der indgik i organiseret svig.
Reglerne gav mulighed for at pålægge disse virksomheder sikkerhedsstillelse og inddrage
registreringen hos dem, der ikke stillede sikkerheden. Konkret blev reglerne udvidet, så de
ikke kun omfattede momskarruseller med varer, men også kædesvig og momskarruseller
med ydelser.
I evalueringsperioden er der pålagt sikkerhedsstillelse i 102 sager. Det er Skatteforvaltnin-
gens vurdering, at initiativet har styrket kontrolarbejdet og mindsket tab for staten. Det
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Evaluering af L 137 (om ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (2020-21, 2. samling)
2809161_0003.png
skyldes navnlig, at det ved manglende sikkerhedsstillelse har været muligt at inddrage regi-
streringen hos de pågældende virksomheder, så de ikke længere kan anvendes til svigsfor-
mål. Evalueringen giver derfor ikke anledning til ændringer af dette initiativ.
Udvidede muligheder for krav om hæftelse i svigstilfælde
Initiativet udvidede anvendelsesområdet for nogle dengang eksisterende regler om hæf-
telse for virksomheder, der indgik i handler i forbindelse med organiseret svig. Konkret
blev reglerne udvidet, så de ikke kun omfattede momskarruseller med varer, men også
kædesvig og momskarruseller med ydelser.
Skatteforvaltningen har på tidspunktet for evalueringen ikke fundet sager, hvor der er sket
anvendelse af initiativet. Baggrunden herfor er, at Skatteforvaltningen over for de pågæl-
dende virksomheder ofte anvender tiltag som fx servicebrev og påtale, der er mindre ind-
gribende over for virksomheden, og som kan medføre, at de pågældende handler ophø-
rer. Derudover er behovet for hæftelsesinitiativet blevet mindre grundet anvendelse af til-
tag om fx sikkerhedsstillelse og fradragsnægtelse.
Det er på nuværende tidspunkt Skatteforvaltningens overordnede vurdering, at initiativet
selvom det endnu ikke har været anvendt
kan være nyttigt, idet det kan afholde virk-
somheder fra at indgå i handler med forbindelse til organiseret svig og således kan have
en præventiv effekt. Henset til, at initiativet ikke har været anvendt, vil Skatteministeriet
imidlertid følge anvendelsen fremadrettet.
Side 3 af 3