Indhentelse af folketingets samtykke efter grundlovens § 57
–
særligt med fokus på Claus Hjort Frederiksens sag
Af advokat Jan Staal Andersen
Justitsministeren ønskede i 2022 at ophæve forhenværende forsvarsminister Claus
Hjort Frederiksens immunitet efter reglen i grundlovens § 57. Claus Hjort Frederiksen
ønskedes tiltalt for overtrædelse af sin tavshedspligt efter straffelovens § 109.
Justitsministeriet havde den 10. maj 2022 havde modtaget en indstilling fra
Rigsadvokaten om, at der skulle rejses tiltale mod Claus Hjort Frederiksen for
overtrædelse af straffelovens § 109 om uberettiget videregivelse af højt klassificerede
oplysninger.
Eventuel tiltale krævede dog, at Folketinget gav samtykke til at ophæve Claus Hjort
Frederiksens immunitet.
Den proces, som regeringen valgte at gennemføre til afklaring af, om Folketinget kunne
forventes af give det nødvendige samtykke efter grundlovens § 57, og som omtales
udførligt nedenfor, giver anledning til forskellige forfatningsretlige overvejelser.
Formålet med denne artikel er at undersøge, hvilke krav der gælder for indhentelse af
Folketingets samtykke efter grundlovens § 57, hvorefter intet medlem af Folketinget
uden dettes samtykke kan tiltales eller underkastes fængsling af nogen art, medmindre
han er grebet på fersk gerning. I den forbindelse drøftes det, om den konkret valgte
proces giver anledning til betænkeligheder og der fremsættes forslag til etablering af
en fremtidig ordning med et udvalg til behandling af sager efter grundlovens § 57.
1. Indledning
Grundlovens § 57 skal ses som et af flere elementer i afbalanceringen af fordelingen af magten
mellem regeringen og Folketinget.
Princippet om magtens tredeling er som bekendt udtrykt i grundlovens § 3, hvorefter den
lovgivende magt er hos kongen (regeringen) og Folketinget i forening. Den udøvende magt er
hos regeringen og den dømmende magt er hos domstolene.
I det indbyrdes forhold mellem regeringen og Folketinget giver grundloven Folketinget en
række muligheder for at føre kontrol med regeringen. Denne kontrol udøves på forskellige
måder. Indledningsvis gives her blot en række eksempler herpå med det formål at illustrere,
at Folketingets kontrol med regeringen udøves på forskellig måde. Dette uddybes nedenfor i
afsnit 3-8.
Det fremgår af grundlovens § 19, stk. 1, at det er regeringen, der handler i udenrigspolitiske
anliggender, men regeringen er ifølge grundlovens § 19, stk. 3 forpligtet til at rådføre sig med
1