Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2782826_0001.png
Dato: 11. oktober 2023
Afrapportering på opfyldelsen af målsætningerne for
straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 pr. 3. kvartal 2023.
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 (flerårsaftalen) er
der fastsat ambitiøse målsætninger for politiet og anklagemyndighedens
straffesagsbehandling frem til 2023. Målsætningerne hviler på en forudsætning om en sund
sagsbeholdning, hvor der er den rette balance mellem antallet af sager, alderen på sagerne
og sagernes kompleksitet eller kritiske niveau.
Der redegøres i nærværende notat for opfyldelsen af flerårsaftalens målsætninger for
straffesagsbehandlingen pr. 3. kvartal 2023.
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
fremgår nedenfor,
jf. boks 1.
Boks 1
Målsætningerne for straffesagsbehandling i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende anmeldelser uden sigtelse
1
1.
Sagsbeholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med 20 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
2.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med mindst 30 dage
fra ca. 350 dage i 1. halvår 2020 til ca. 320 dage i 2023.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende sigtelser uden tiltale
2
3.
Sagsbeholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 30 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
4.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 45 dage fra
ca. 235 dage i 1. halvår 2020 til ca. 190 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden
3
5.
I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022
og inden for 250 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
6.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet for sager vedr.
personfarlig kriminalitet:
I mindst halvdelen af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet
ligge på højst 85 dage i 2021-2023.
I mindst 70 pct. af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge
på højst 170 dage i 2021-2023.
Anm.:
1
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel, sager om it-relateret økonomisk kriminalitet og eftersøgningssager om melde-,
opholds- og underretningspligt.
2
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretningspligt.
3
Målsætningerne omfatter ikke færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
2782826_0002.png
Fastlæggelsen af målsætningerne tager afsæt i udviklingen i 2019-2020 og er derfor med
forbehold for uforudsete ændringer i bl.a. udviklingen i straffesager i politiet og
anklagemyndigheden. Herudover vil kapaciteten til afvikling af straffesager i domstolene
kunne få betydning for anklagemyndighedens mulighed for at prioritere tiden mellem
sagsbehandling og tiltalerejsning og det egentlige retsarbejde i retterne.
Målsætningerne for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet skal ses i
forlængelse af, at politiet og anklagemyndigheden i 2019 og 2020 har gennemført en
ambitiøs og fokuseret indsats for at nedbringe bl.a. sagsbehandlingstiderne i sager
vedrørende personfarlig kriminalitet. En videreførelse af resultaterne i 2021-2023 er
dermed udtryk for en fortsættelse af politikredsenes massive fokus på personfarlig
kriminalitet.
De samlede målsætninger skal ses i sammenhæng med, at der med flerårsaftalen om
politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 tilføres samlet set ca. 310 årsværk
til straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden, når styrkelsen er fuldt
indfaset i 2023. Styrkelsen omfatter både politibetjente, anklagere og øvrige civile
medarbejdere.
Straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden er styrket fra 2021. Styrkelsen af politiet
sker gradvist fra 2022. I takt med styrkelsen af politiets straffesagsbehandling tilføres
anklagemyndigheden yderligere ressourcer i 2022 og 2023 svarende til det ressourcebehov,
som styrkelsen i politiets straffesagsbehandling skønnes at generere i
anklagemyndigheden.
Flerårsaftalens målsætninger for straffesagsbehandlingen er udmøntet efter en
differentieret model på kredsniveau, der tager højde for politikredsenes forskellige
udgangspunkter i forhold til flerårsaftalens målsætninger ved indgangen til flerårsaftalen.
Modellen understøtter således, at der gøres en særlig indsats i de politikredse, som er mest
udfordret af sagsophobning og lange sagsbehandlingstider. Politidirektørerne har ansvaret
for, at der i den enkelte kreds sikres en sammenhængende styring og prioritering på tværs
af straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden lokalt med henblik på
indfrielse af målsætningerne.
Hver måned følges udviklingen i opfyldelsen af målsætningerne tæt på tværs af politiet og
anklagemyndigheden på landsplan såvel som i hver af de 12 politikredse, ligesom der
løbende er dialog med de politikredse, hvor der er behov for en særlig indsats i forhold til
målopfyldelsen.
Side 2
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
2782826_0003.png
Samlet status på målopfyldelse pr. 3. kvartal 2023
Et overblik over status på målopfyldelse pr. 3. kvartal 2023 fremgår af
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Status på opfyldelse af flerårsaftalens målsætninger om straffesagsbehandling
Baseline i
flerårsaftalen
51.000
352
Status pr. 3.
kvartal 2023
44.179
251
Difference
mellem mål
og status
4.099
-69
Side 3
Målsætninger om sagsbeholdning og alder
Verserende anmeldelser
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sigtelse
Verserende sigtelser
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
Mål (2023)
40.080
320
81.594
226
57.032
190
72.407
230
15.375
40
Difference
mellem mål
og status
6 pct.-point
Difference
mellem mål
og status
2 pct.-point
3 pct.-point
Målsætning om sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Baseline i
flerårsaftale
-
Mål (2023)
Status pr. 3.
kvartal 2023
76 pct.
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 250 dage
70 pct.
Målsætninger om sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med
sagsbehandlingstid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med
sagsbehandlingstid på højst 170 dage
Baseline i
flerårsaftale
-
-
Mål
(2021-2023)
50 pct.
70 pct.
Status pr. 3.
kvartal 2023
52 pct.
73 pct.
Anm.: Der henvises til nedenstående tabeller for beskrivelse af opgørelsesmetoder mv.
Kilde: Rigspolitiet, Rigsadvokaten. POLSAS, Sagsbeholdning
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen, som er fastsat i flerårsaftalen, er ambitiøse.
Status pr. 3. kvartal 2023 giver anledning til et vedvarende fokus på dels at reducere antallet
af verserende anmeldelser uden sigtelse, efter at de er steget i 3. kvartal 2023, dels at
reducere antallet af verserende sigtelser uden tiltale samt alderen på beholdningen af
verserende sigtelser uden tiltale. Herudover vedholdes et fokus på andelen af sager om
personfarlig kriminalitet, der behandles inden for 85 dage, hvor status efter 3. kvartal 2023
er målopfyldelse.
Der er på tværs af landets politikredse et markant fokus på indfrielse af målsætningerne om
straffesagsbehandlingen i 2023, og det er på nuværende tidspunkt generelt forventningen,
at målsætningerne er realistiske at nå med undtagelse af én målsætning. Det vurderes
således ikke realistisk, at politikredsene samlet set når den fulde reduktion af den
gennemsnitlige alder på verserende sigtelser uden tiltale, som blev fastsat ifm. indgåelsen
af flerårsaftalen (målsætning 4 i tabel 1).
Det bemærkes, at det med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 er besluttet at oprette National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) og dermed
foretage en større organisationsændring i dansk politi pr. 1. januar 2022. I enheden er
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), Særlig
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
2782826_0004.png
Efterforskning Vest og Særlig Efterforskning Øst, Grænsecenter Øresund, politiets
Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet samt dele af Rigspolitiets
Nationale Efterforskningscenter (NEC), Rigspolitiets Nationale Cyber Crime Center (NC3)
og Rigspolitiets Nationale Kriminaltekniske Center (NKC) samlet. Samlingen af enhederne
indebærer, at sager fra enhederne Særlig Efterforskning Vest og Særlig Efterforskning Øst,
som tidligere var placeret under hhv. Østjyllands Politi og Københavns Politi, er overgået
til NSK. De dele af NSK, som hidtil har indgået i opgørelserne for Københavns Politi og
Østjyllands Politi, indgår aktuelt både under Københavns Politi og Østjyllands Politi af
tekniske årsager. Rigspolitiet og Rigsadvokaten vurderer, at det ikke er hensigtsmæssigt at
foretage justeringer i opgørelsesmetoden i indeværende flerårsaftaleperiode, som løber året
ud. Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil undersøge, hvordan sager forankret i NSK skal
opgøres fra 2024 og frem.
1
Side 4
Status på opfyldelse af de enkelte mål pr. 3. kvartal 2023
Nedenfor fremgår en status på målopfyldelsen for de enkelte mål for politi og
anklagemyndighed pr. 3. kvartal 2023.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende anmeldelser uden sigtelse
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende anmeldelser uden sigtelse,
jf.
boks 1 ovenfor.
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel, MOU-eftersøgning
og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 3. kvartal 2023 på ca. 44.000
sager,
jf. tabel 2.
Dette er lavere end antal verserende anmeldelser fra baseline ultimo 2019
på 51.000 sager og højere end målsætningen for 2023 på ca. 40.000 sager.
Tabel 2
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse (antal sager) og den gennemsnitlige alder på verserende
anmeldelser uden sigtelse
Baseline i
Status pr. 3.
Ultimo 2020
flerårsaftalen
1
kvartal 2023
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden
sigtelse
51.000
2
352
43.053
373
44.179
251
Difference
mellem mål
og status
4.099
-69
Mål (2023)
40.080
3
320
Anm.:
1)
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er trukket den 7. oktober 2023 og
opgjort til og med 3. kvartal 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Straffesager ekskl.
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet. Herudover er efterregistreringer frasorteret. It-relateret økonomisk
kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører
1
Det skal herudover bemærkes, at Rigspolitiet på nuværende tidspunkt overvejer, hvorvidt der findes en hensigtsmæssig
metode til at frasortere de anmeldelser i NSK, som før organisationsændringen pr. 1. januar 2022 blev behandlet i det
daværende SØIK. SØIK anvendte frem til udgangen af 2021 et andet sagsbehandlingssystem end politiets sagsstyringssystem
POLSAS, som anvendes af politikredsene og NSK, og anmeldelserne indgår derfor ikke i den baseline, som er udarbejdet på
baggrund af netop politiets sagsstyringssytem POLSAS ifm. fastlæggelsen af målsætningerne ved indgåelsen af
flerårsaftalen. En evt. korrektion for sidstnævnte vil blive indarbejdet i afrapporteringen for 4. kvartal 2023.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
2782826_0005.png
under sagsområdet økonomisk kriminalitet.
2)
Jævnfør afrapportering for 1. kvartal 2022 er baseline i flerårsaftalen for antallet af verserende
anmeldelser uden sigtelser justeret fra 54.600 til 51.000 som konsekvens af justeringen af opgørelsesmetoden vedr. MOU-
eftersøgningssager.
3)
Måltallet er ligeledes nedjusteret med samme mængde sager, fra 43.680 til 40.080 for at sikre at ambitionsniveauet i
flerårsaftalen er uændret.
Kilde: Rigspolitiet. POLSAS, Sagsbeholdning
Side 5
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel, MOU-
eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
En detaljeret opgørelse af MOU-sagerne ses i
bilag 2,
jf. afrapporteringen for 1. kvartal
2022.
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 3.
kvartal 2023 på 251 dage,
jf. tabel 2.
Dette er lavere end baselinen (baseret på alderen for
1. halvår 2020) på ca. 350 dage og lavere end målsætningen for 2023 på ca. 320 dage.
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Det bemærkes, at målsætningerne ikke omfatter it-relateret økonomisk kriminalitet
2
. Som
beskrevet i aftaleteksten, er it-relateret økonomisk kriminalitet et område i kraftig vækst.
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse om it-relateret økonomisk kriminalitet er
på ca. 25.000 sager ved 3. kvartal 2023. Dette er en stigning fra ca. 22.000 sager ultimo
2019. Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser om it-relateret økonomisk
kriminalitet er på 461 dage.
Den Digitale Tryghedspakke, som blev lanceret i september 2022, rummer en række
initiativer, som skal medvirke til at håndtere udfordringerne på området. Herudover har
initiativet i flerårsaftalen ”Nye
værktøjer til at prioritere sager om økonomisk kriminalitet”
resulteret i en notits om de eksisterende muligheder for at prioritere straffesager, herunder
ved inddragelse af ressourcehensyn. NSK har på den baggrund den 1. marts 2023 indført
en ny prioriterings- og styringsmodel i NCIK, der modtager alle anmeldelser om it-relateret
økonomisk kriminalitet.
På trods af ovenstående initiativer er det fortsat forventningen, at området vedr. it-relateret
økonomisk kriminalitet vil udfordre politiet og anklagemyndigheden i de kommende år.
Området vil derfor blive fulgt tæt i aftaleperioden.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende sigtelser uden tiltale
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende sigtelser uden tiltale,
jf. boks
1 ovenfor.
2
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er
modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet økonomisk kriminalitet. Her er efterregistreringer frasorteret,
ligesom for de øvrige opgørelser af verserende anmeldelser uden sigtelse.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
2782826_0006.png
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale er ultimo 3. kvartal 2023 på ca. 72.500 sigtelser,
jf. tabel 3.
Ultimo 3. kvartal 2023 er beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale
således ca. 15.500 sigtelser over målet for 2023 på ca. 57.000 verserende sigtelser uden
tiltale.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale er ved
udgangen af 3. kvartal 2023 på 230 dage,
jf. tabel 3.
Ved udgangen af 3. kvartal 2023 er
den gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale således 40
dage over målet for 2023 på 190 dage. Alderen på verserende sigtelser uden tiltale er faldet
i de første fire måneder af 2023, hvorefter den er steget i perioden maj til juli 2023.
Tabel 3
Antal verserende sigtelser uden tiltale (antal forhold) og den gennemsnitlige alder på verserende sigtelser uden
tiltale
Difference
mellem mål
og status
15.375
40
Side 6
Baseline i
Status pr. 3.
flerårsaftalen
1
Ultimo 2020 kvartal 2023 Mål (2023)
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
81.594
226
81.315
259
72.407
230
57.032
190
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er opgjort på baggrund af statiske
træk ultimo september 2023. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om
melde-, opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale og den gennemsnitlige alder på verserende
sigtelser uden tiltale, ekskl. sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og
underretningspligt, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Der er i flerårsaftalen fastsat en målsætning for sagsbehandlingstiden i straffesager
generelt,
jf. boks 1 ovenfor.
Ultimo 3. kvartal 2023 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 250 dage i 76
pct. af alle straffesager ekskl. sager om færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet,
jf.
tabel 4.
Ultimo 3. kvartal 2023 er målopfyldelsen således 6 procentpoint over målet for
2023.
Tabel 4
Sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Status pr. 3.
2020 kvartal 2023
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 250 dage
70 pct.
76 pct.
Difference mellem
mål og status
6 pct.-point.
Mål (2023)
70 pct.
Anm.: Data er trukket den 7. oktober 2023 og opgjort til og med 3. kvartal 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
2782826_0007.png
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummret eller sagskompleksets
hovedforholdsjournalnummer indeholder tegnene 01LC og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige
straffelov.
Kilde: Rigsadvokaten
Side 7
Andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet for alle straffesager ekskl. færdsel og
sager om it-relateret økonomisk kriminalitet inden for 250 dage er fordelt på kredse i
bilag
1 (tabel 2).
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Der er i flerårsaftalen fastsat målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet,
jf. boks 1 ovenfor.
Ultimo 3. kvartal 2023 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 85 dage i 52
pct. af sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
Ultimo 3. kvartal 2023 er
målopfyldelsen således 2 procentpoint over målet for 2023.
Ultimo 3. kvartal 2023 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 170 dage i 73
pct. af sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
Ultimo 3. kvartal 2023 er
målopfyldelsen således 3 procentpoint over målet for 2023.
Tabel 5
Sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Status pr.
3. kvartal
2020
2023
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med
sagsbehandlingstid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med
sagsbehandlingstid på højst 170 dage
49 pct.
69 pct.
52 pct.
73 pct.
Mål (2023)
50 pct.
70 pct.
Difference mellem
mål og status
2 pct.-point.
3 pct.-point
Anm.: Data er trukket den 7. oktober 2023 og opgjort til og med 3. kvartal 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdighedskrænkelse, røveri og
trusler og er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Andelen af sager om personfarlig kriminalitet med en sagsbehandlingstid fra anmeldelse
til afgørelse af tiltalespørgsmålet på højst hhv. 85 dage og 170 dage er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 2).
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
2782826_0008.png
Bilag 1
Tabel 1
Sagsbeholdning – antal og alder
Kredse
Antal verserende anmeldelser
Alder på verserende anmeldelse
uden sigtelse
uden sigtelse
Status pr. 3.
Status pr. 3.
Ultimo 2020
Ultimo 2020
kvartal 2023
kvartal 2023
1.452
3.221
4.324
1.653
2.388
3.734
1.347
3.057
6.907
2.481
12.449
40
43.053
2.734
4.562
2.337
3.362
2.396
3.343
2.577
3.384
4.268
2.772
12.340
104
44.179
198
262
340
249
269
330
233
282
513
169
484
155
373
180
256
252
218
226
317
207
206
260
157
302
57
251
Antal verserende sigtelser
uden tiltale
Status pr. 3.
Ultimo 2020
kvartal 2023
3.835
7.596
4.068
8.455
5.277
6.178
4.691
5.861
6.605
3.608
25.025
116
81.315
5.214
6.591
5.840
5.576
5.067
7.034
5.199
4.337
4.690
3.148
19.543
168
72.407
Alder på verserende sigtelser
uden tiltale
Status pr. 3.
Ultimo 2020
kvartal 2023
257
225
183
285
210
224
199
186
291
125
332
79
259
191
243
177
210
206
242
217
232
169
130
292
124
230
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
Anm.: For anmeldelser er data er trukket den 7. oktober 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Herudover er efterregistreringer frasorteret. Anmeldelser uden sigtelse er ekskl.
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører
under sagsområdet økonomisk kriminalitet. For sigtelser er data opgjort på baggrund af statiske træk ultimo september 2023. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager
om melde-, opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
2782826_0009.png
Tabel 2
Sagsbehandlingstidsmål
Kredse
Alle straffesager (70 pct.)
1
2020
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
77 pct.
78 pct.
70 pct.
69 pct.
77 pct.
58 pct.
82 pct.
70 pct.
63 pct.
78 pct.
64 pct.
94 pct.
70 pct.
Status pr. 3.
kvartal 2023
80 pct.
77 pct.
85 pct.
79 pct.
75 pct.
61 pct.
70 pct.
82 pct.
79 pct.
86 pct.
69 pct.
93 pct.
76
pct.
Side 9
Personfarlig kriminalitet (50 pct.)
2
2020
61 pct.
47 pct.
61 pct.
58 pct.
48 pct.
38 pct.
58 pct.
43 pct.
41 pct.
54 pct.
38 pct.
86 pct.
49 pct.
Status pr. 3.
kvartal 2023
71 pct.
48 pct.
60 pct.
53 pct.
52 pct.
35 pct.
47 pct.
45 pct.
48 pct.
59 pct.
48 pct.
56 pct.
52
pct.
Personfarlig kriminalitet (70 pct.)
3
2020
82 pct.
69 pct.
79 pct.
75 pct.
64 pct.
58 pct.
81 pct.
65 pct.
63 pct.
79 pct.
58 pct.
96 pct.
69 pct.
Status pr. 3.
kvartal 2023
83 pct.
70 pct.
78 pct.
74 pct.
72 pct.
60 pct.
74 pct.
70 pct.
77 pct.
78 pct.
69 pct.
72 pct.
73
pct.
Anm.: Data er trukket den 7. oktober 2023 og opgjort til og med 3. kvartal 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Alle straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk
kriminalitet samt sagskomplekser med mere end 2.000 forhold. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummeret eller sagskompleksets hovedforholdsjournalnummer indeholder tegnene
01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov. Personfarlig kriminalitet er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
1) Målsætning: I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 250 dage i 2023. 2) Målsætning: I mindst halvdelen af sagerne vedr. personfarlig kriminalitet skal sagsbehandlingstiden
fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge på højst 85 dage i 2021-2023. 3) Målsætning: I mindst 70. pct. af sagerne vedr. personfarlig kriminalitet skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af
tiltalespørgsmålet ligge på højst 170 dage i 2021-2023.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 48: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
2782826_0010.png
Bilag 2. Detaljeret opgørelse af beholdningen af sager vedr. melde-, opholds-
og underretningspligten (MOU-sager)
Overblik over antal og alder af MOU-eftersøgningssager
Om MOU-sager og MOU-eftersøgningssager
MOU-sager oprettes, når udlændinge der er udvist ved endelig dom, udlændinge på tålt
ophold samt afviste asylansøgere overtræder den melde-, opholds- og underretningspligt,
der i henhold til hjemrejseloven (tidligere udlændingeloven) er pålagt dem.
MOU-eftersøgningssager er MOU-sager, hvor udlændingen er eftersøgt med henblik på
sigtelse eller anholdelse. Opgørelserne omfatter også sager, hvor næste relevante
efterforskningsskridt forventes at være en eftersøgning, men hvor der ikke aktuelt er en
aktiv eftersøgning, som følge af at Rigsadvokaten den 1. december 2020 midlertidigt
suspenderede brugen af data fra Saltosystemet som teknisk bevis i straffesager,
jf.
Udlændinge- og Integrationsministeriets orientering af Udlændinge- og
Integrationsudvalget af 2. december 2020.
Detaljeret opgørelse af MOU-sager
I
tabel 1
ses en detaljeret opgørelse af antallet og alderen for verserende anmeldelser uden
sigtelse vedrørende MOU-sager. MOU-sagerne er opdelt i MOU-eftersøgningssager og
øvrige MOU-sager.
Tabel 1
Sagsbeholdning på MOU-området, verserende anmeldelser uden sigtelse – antal og alder
Antal verserende anmeldelser
uden sigtelse
Ultimo 2020* 3. kvartal 2023
MOU-eftersøgningssager
Øvrige MOU-sager
MOU-sager samlet
876
2.491
3.367
8.578
157
8.735
Alder på verserende
anmeldelser uden sigtelse (dage)
Ultimo 2020*
3. kvartal
2023
652
632
637
1.308
729
1.298
Anm.: Data for 2023 er trukket den 9. oktober 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere.
Efterregistreringer frasorteret. MOU-sager er sager om melde-, opholds- eller underretningspligt, og MOU-eftersøgningssager er sådanne
sager som er registreret med sagsstatuskode EFTS – Eftersøgning. * Datakvaliteten på området er forbedret og ensrettet i løbet af 1. halvår
2022, og der skal derfor tages forbehold ved historiske sammenligninger af data på området. Derudover er der på MOU-området en særlig
registreringspraksis, hvor flere forhold (i form af gentagne overtrædelser) kan registreres på én anmeldelse. Denne praksis varierer også
over tid, hvilket også gør, at der skal tages forbehold ved historiske sammenligninger.
Kilde: Rigspolitiet.