Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 327
Offentligt
2911334_0001.png
Oversigt over beretninger på Retsudvalgets område
i perioden 2019 - 2024
Titel på beretning og
ministerområde
Statens brug af fællesstatslige
indkøbsaftaler
Justitsministeriet,
Erhvervsministe-
riet, Finansministeriet, Kulturministe-
riet, Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
Juni 2024
Åben
Justitsministeriet og Finansministeriet har i henholdsvis ca.
95 % og ca. 98 % af deres indkøb brugt de fællesstatslige
indkøbsaftaler, når de er forpligtet til det. Kulturministeriet
har ikke brugt aftalerne i ca. 26 % af de indkøb, hvor mini-
steriet er forpligtet til det. Fødevareministeriet og Erhvervs-
ministeriet har ikke brugt aftalerne i ca. 18 % og ca. 19 %
af ministeriernes indkøb.
Alle undersøgte ministerier
med undtagelse af Justitsmi-
nisteriet
har fælles retningslinjer, som informerer depar-
tementet og de underliggende institutioner om aftalerne og
reglerne for indkøb.
Finansministeriet har ikke
som de øvrige ministerier
en
fast procedure for opfølgning på brugen af leverandørerne
på aftalerne, men har fulgt op på ad hoc-basis.
Digital tilgængelighed i staten og
regionerne
Alle ministerier
April 2024
Åben
Ministerierne og regionerne har ikke fuldt ud sikret, at de-
res websteder er tilgængelige for borgere med handicap
eller funktionsnedsættelse. Derudover har Digitaliserings-
styrelsens tilsyn med efterlevelsen af webtilgængeligheds-
loven ikke været helt tilfredsstillende.
12 ud af 21 ministerier og 3 ud af 5 regioner havde ved
Rigsrevisionens gennemgang ikke afgivet tilgængelig-
hedserklæringer. I 46 % af de tilfælde, hvor der var afgivet
tilgængelighedserklæringer, var de ikke udfyldt korrekt.
61 % af forsiderne på ministeriernes og regionernes web-
steder overholdt ikke ét eller flere af de undersøgte krav til
webtilgængelighed ved Rigsrevisionens gennemgang.
Grundlaget for Digitaliseringsstyrelsens tilsyn er mangel-
fuldt, idet mindst 18 % af ministeriernes og regionernes
websteder ikke indgår i den population af websteder, hvor-
fra styrelsen udtager websteder til tilsyn.
Sagsforløb i det familieretlige sy-
stem
Justitsministeriet
og Social-, Bolig-
og Ældreministeriet
Februar 2024
Åben
Social-, Bolig- og Ældreministeriet og domstolene under
Justitsministeriet har trods flere ekstrabevillinger ikke sik-
ret en tilfredsstillende effektivitet og udvikling i produktivite-
ten i sagsbehandlingen i det familieretlige system.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for forløb, der
starter i Familieretshuset og afgøres i familieretten, var
mere end 1 år i 2023 og dermed 4 uger længere end i
2020.
Porteføljestyring af statens kritiske
it-systemer
Tværgående
5 ministerier (11 myn-
digheder)
Oktober 2023
Åben
Myndighederne har selv vurderet, at ca. en fjerdedel af de-
res kritiske it-systemer er i utilfredsstillende teknisk til-
stand.
Domstolsstyrelsen, Kriminalforsorgen,
Geodatastyrel-
sen og Danmarks Meteorologiske Institut blev udvalgt fra
Side 1 | 5
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Oversigt over beretninger på Retsudvalgets område i perioden 2019 - 2024, fra statrevisorene
2911334_0002.png
de 2 ministerier med flest kritiske systemer i utilfredsstil-
lende tilstand
- De 4 myndigheder har ikke i deres handlingsplaner afsat
resurser til gennemførelsen af planlagte initiativer til for-
bedring af it-systemer eller opsat målbare succeskriterier.
- De 4 udvalgte myndigheder har alle rapporteret til Sta-
tens It-råd om fremdriften på initiativerne, men der er ikke
rapporteret om alle initiativer.
Politiets efterforskning af digitale
seksualforbrydelser og økonomisk
it-kriminalitet
Juni 2023
Åben
Andelen af sager, hvor NC3 gennemfører en indledende
efterforskning, er i 3 ud af 4 typer digitale seksualforbrydel-
ser faldet markant i perioden. I 2019 gennemførte NC3 en
indledende efterforskning i stort set alle sager om groo-
ming og sextortion, som NC3 sendte til politikredsene,
mens dette kun skete i 15 % af sagerne i 2022. Den
samme tendens gælder sager om digitale sexkrænkelser.
NCIK gennemførte i 2019 indledende efterforskning i ca.
2/3 af sagerne om økonomisk kriminalitet. I 2022 blev un-
der halvdelen af sagerne efterforsket af NCIK.
Ved udgangen af 2022 havde 25.181 sager om økonomisk
it-kriminalitet hobet sig op i NCIK. Sager som afventer vi-
deresendelse til en politikreds eller henlæggelse.
Beretning om ministeriernes admi-
nistration af betalingskort i perio-
den 2015-2022
Alle ministerier
April 2023
Åben
Der har i gennemsnit været ca. 20.000 betalingskort blandt
ansatte i ministerierne årligt. Udenrigsministeriet, Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet og Erhvervsministeriet
har tildelt flest betalingskort i forhold til antal ansatte.
Rigsrevisionen vurderer, at ministerierne generelt har ad-
ministreret betalingskort for ministre og ansatte i overens-
stemmelse med reglerne i perioden 2015-2022.
Beretning om skifteretternes tilsyn
med konkursboer
Marts 2023
Åben
Rigsrevisionen vurderer, at nogle skifteretter ikke i tilstræk-
keligt omfang har ført et stikprøvebaseret tilsyn med kura-
tors forvaltning af beholdninger og værdipapirer i konkurs-
boer. I gennemsnit giver hvert tredje af de stikprøvebase-
rede tilsyn anledning til bemærkninger til kurator
for
nogle skifteretter er andelen endnu højere. Til trods for
denne relativt høje andel af bemærkninger er omfanget af
tilsynet i nogle skifteretter begrænset, og én skifteret har
slet ikke ført tilsyn.
Størstedelen af ministerierne har taget stilling til, om der er
typer af opgaver, som i højere grad end tidligere skal løses
af ministeriets egne medarbejdere. Herudover kan 16 af
de 18 ministerier dokumentere, at de har taget stilling til,
om der er typer af opgaver, som kræver eksterne konsu-
lenter. Ministerierne har dog kun i få tilfælde taget strate-
gisk stilling til deres brug af eksterne konsulenter på bag-
grund af et samlet overblik over deres opgaver.
14 af de 18 ministerier har retningslinjer, som understøtter,
at der i de enkelte indkøb bliver taget stilling til brugen af
eksterne konsulenter, mens 4 ministerier enten ikke har
retningslinjer eller delvist har retningslinjer.
Byretternes sagsbehandlingstider
Maj 2022
Åben
Domstolene har til en vis grad opfyldt sine egne mål for
korte sagsbehandlingstider i byretterne, samtidig med at
sagsbehandlingstiderne for straffesager er steget. Justits-
ministeriet og domstolene har ikke i tilstrækkelig grad un-
dersøgt årsagerne til de lange sagsbehandlingstider, og
Domstolsstyrelsen har kun i begrænset omfang iværksat
de initiativer, der var besluttet for at nedbringe sagsbe-
handlingstiderne.
Statens brug af interne kompeten-
cer og eksterne konsulenter
Alle ministerier med undtagelse af Kir-
keministeriet og Statsministeriet
Februar 2023
Åben
Side 2 | 5
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Oversigt over beretninger på Retsudvalgets område i perioden 2019 - 2024, fra statrevisorene
2911334_0003.png
Politiets patruljering og overvåg-
ningskameraer
Maj 2022
Lukket
Politiet har ikke gennemført en tilfredsstillende indsats for
at opnå målrettet patruljering.
Politiet har ikke udvalgt lokationer til opsætning af over-
vågningskameraer, som har ført til størst mulig effekt på
bekæmpelsen af utryghedsskabende gadekriminalitet.
Rigsrevisionens analyse viser, at politiet kunne have ud-
valgt lokationer, som dækkede godt 140 % flere anmeldel-
ser. Det svarer til knap 10.000 flere anmeldelser på 1�½ år.
5 statslige myndigheders efterle-
velse af 20 tekniske minimumskrav
til it-sikkerheden
Finansministeriet,
Justitsministeriet,
Sundhedsministeriet, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet.
Retspsykiatriske patienters forløb
Justitsministeriet
og Sundheds-
ministeriet
Januar 2022
Åben
Ingen af de 5 udvalgte myndigheder efterlevede alle 20
tekniske minimumskrav til it-sikkerheden i 2021, hvilket be-
tyder, at myndighederne har haft sårbarheder i deres it-sy-
stemer og på deres mobiltelefoner og tablets og dermed
har været udsat for en øget risiko for cyberangreb og mis-
brug. De fleste af kravene skulle have været implemente-
ret den 1. januar 2020.
April 2021
Åben
Undersøgelsen omfatter bl.a. Retspsykiatrisk Klinik under
Justitsministeriet. Justitsministeriet og regionerne har ikke
i tilstrækkelig grad sikret, at retspsykiatriske patienter får et
sammenhængende forløb. Myndighederne har for største-
delen af patienterne ikke overholdt alle krav til det retspsy-
kiatriske behandlingsforløb.
Der er stor variation mellem, hvor hyppigt de enkelte skif-
teretter har gennemført stikprøvebaserede tilsyn. Én skif-
teret har gennemført tilsynet i alle 5 år i perioden 2016-
2020, og yderligere 3 skifteretter har gennemført tilsynet i
4 af årene. 4 skifteretter har ikke udtaget en stikprøve in-
den for en 4-årig periode.
Politiet har delvist forbedret resultaterne på indbrudsområ-
det. Politiet har ikke forbedret produktiviteten i forhold til at
rejse sigtelser for indbrud. Politiet har forbedret udvalgte
dele af efterforskningen af indbrud, men de tilgængelige
data indikerer, at politiet ikke har nået sine mål.
13 ud af de 15 ministerier, der hovedsageligt anvendte de
fællesstatslige it-systemer i 2019, har i nogle tilfælde ikke
haft tilstrækkelig funktionsadskillelse i RejsUd og/eller Ind-
Fak, og at ministerierne ikke i tilstrækkelig grad har ført til-
syn med og overvåget kontroller. Samlet set viser under-
søgelsen, at de fællesstatslige it-systemer IndFak og
RejsUd ofte anvendes uden tilstrækkelig styring af bruger-
nes rettigheder i systemerne, og at ministerierne ikke ud-
fører kompenserende kontroller. Undersøgelsen viser des-
uden konkrete eksempler på, at medarbejdere har brugt
statslige betalingskort i Forsvarsministeriet, Justitsministe-
riet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet samt tank-
kort i Forsvarsministeriet i strid med gældende regler.
De 96 undersøgte projekter er meget forskellige, og der er
ikke nogen entydig forklaring på, hvorfor ministerierne når i
mål med nogle projekter, men ikke med andre. Projekterne
bliver ikke nødvendigvis succesfulde, fordi ministerierne fx
vælger en agil udviklingsmetode, egenudvikling eller bru-
ger mange penge eller lang tid på beslutningsfasen.
Ministerierne har i gennemsnit brugt ca. 9.8 mio. kr. og 17
måneder på at gennemføre beslutningsfasen for de under-
søgte projekter. Ministeriernes udgifter i beslutningsfasen
er stort set ens, uanset hvor dyrt projektet er samlet set.
Det tyder på, at ministerierne har nogle faste udgifter, bl.a.
til projektledelse, analyser, kravspecificering og eventuelt
Skifteretternes behandling af
dødsboer med bobestyrer
Marts 2021
Åben
Politiets indsats i forhold til at
rejse sigtelser for indbrud
December 2020
Åben
Indsatsen for at undgå statsansat-
tes besvigelser
Alle ministerier
December 2020
Lukket
Beslutningsfasen i statslige it-pro-
jekter
Udenrigsministeriet, Finansministeriet,
Erhvervsministeriet, Skatteministeriet,
Justitsministeriet,
Forsvarsministe-
riet, Udlændinge-og Integrationsmini-
steriet, Sundheds- og Ældreministe-
riet, Beskæftigelsesministeriet, Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet,
Børne- og Undervisningsministeriet,
Kulturministeriet, Miljø- og Fødevare-
ministeriet, Transport- og
December 2020
Lukket
Side 3 | 5
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Oversigt over beretninger på Retsudvalgets område i perioden 2019 - 2024, fra statrevisorene
2911334_0004.png
Boligministeriet, Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet.
Ministeriernes
arbejde med FN’s
verdensmål i Danmark
Alle ministerier
(Forsvarsministeren, Kirkeministeren
og statsministeren afgiver ikke rede-
gørelse til beretningen)
Oktober 2020
Lukket
udbud, ved at gennemføre beslutningsfasen og tilrette-
lægge it-projektet, uanset hvor dyrt det samlede projekt er.
Ministeriernes arbejde med verdensmålene har taget ud-
gangspunkt i deres vurdering af, at ministeriernes gene-
relle virke og politik var tilstrækkelige som Danmarks bi-
drag til realisering af verdensmålene på deres områder.
Data i ministeriernes fremdriftsrapportering er i mange til-
fælde utilstrækkelig til at måle fremdriften i arbejdet med
verdensmålene og rapporteringen skaber ikke klarhed om,
hvor vidt der har været fremdrift i realisering af målene i
Danmark.
Ministerierne bruger ikke arbejdsklausuler i alle deres kon-
trakter inden for de brancher, hvor der er størst risiko for
brud på arbejdsklausuler, og fører ikke den nødvendige
kontrol med, om leverandørerne overholder arbejdsklausu-
lerne i kontrakterne.
12 departementer/styrelser (19 %), har ført kontrol med
overholdelsen af arbejdsklausuler. 5 departementer (Er-
hvervsministeriets, Finansministeriets, Miljø-og Fødevare-
ministeriets,
Justitsministeriets
og Udlændinge- og Inte-
grationsministeriets departementer) har udført en fælles
kontrol på kantineområdet.
Statens brug af og kontrol med ar-
bejdsklausuler
Alle ministerier
Juni 2020
Lukket
Statens indsats mod hvidvask
og finansiering af terrorisme
Justitsministeriet,
Erhvervsministe-
riet, og Skatteministeriet
Gevinstrealisering i statslige it-pro-
jekter
Udenrigsministeriet, Finansministeriet,
Erhvervsministeriet, Skatteministeriet,
Justitsministeriet,
Forsvarsministe-
riet, Sundheds- og Ældreministeriet,
Uddannelses- og Forskningsministe-
riet, Børne- og Undervisningsministe-
riet, Miljø- og Fødevareministeriet
Outsourcede persondata
Alle ministerier
med undtagelse af
Udenrigsministeriet
Januar 2020
Åben
De 3 ministerier har ikke i tilstrækkelig grad understøttet
de forpligtede virksomheder i at opdage og underrette om
hvidvask og finansiering af terrorisme. Hvidvasksekretaria-
tet (under Justitsministeriet) har i utilstrækkelig grad udnyt-
tet underretningerne fra virksomhederne.
Ministerierne har i vidt omfang ikke opnået eller kender
ikke status for de forudsatte forbedringer og besparelser
ved deres projekter. Rigsrevisionen anbefaler, at It-rådet
på baggrund af undersøgelsens resultater vurderer, hvor-
dan ministeriernes opstilling af og opfølgning på gevinster
kan forbedres.
September 2020
Lukket
Maj 2020
Lukket
Myndighedernes styring af databehandlere, som opbeva-
rer følsomme eller fortrolige persondata har været meget
utilfredsstillende. Dette er på trods af, at krav om at udar-
bejde risikovurderinger, indgå databehandleraftaler og føre
tilsyn med databehandlere har været gældende siden
2000.
Justitsministeriet, herunder Datatilsynet, og Finansministe-
riet har ikke i tilstrækkelig grad understøttet de øvrige
myndigheders styring af databehandlere.
Indsatsen for at opkræve og
inddrive politibøder og -krav
Justitsministeriet
og Skatteministe-
riet
Kriminalforsorgens indsats over
for dømte i og uden for fængslerne
August 2019
Lukket
Justitsministeriets indsats for at opkræve politibøder og
-krav og oversende disse til inddrivelse hos Skatteministe-
riet er ikke tilfredsstillende.
Marts 2019
Åben
Kriminalforsorgens tilsyn med betinget dømte og fodlæn-
keafsonere er ikke tilfredsstillende, og der er risiko for, at
personer, der afsoner i fodlænke eller er prøveløsladt, be-
handles forskelligt i forskellige afdelinger.
Beretning med fokus på læring/god prakis og dermed in-
gen kritik. Rigsrevisionens anbefalinger:
Åbne data
Alle ministerier
Marts 2019
Lukket
Side 4 | 5
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Oversigt over beretninger på Retsudvalgets område i perioden 2019 - 2024, fra statrevisorene
2911334_0005.png
1. At staten placerer et entydigt ansvar for det tværministe-
rielle arbejde med åbne data, og at de bevillingsmæssige
barrierer afklares, så der bliver mulighed for at indføre et
”open by default”-princip
for statens data.
Princippet indebærer, at alle ministerier bør åbne deres
data, medmindre gode grunde taler imod, fx at data ikke
forventes at føre til merværdi.
2. At Finansministeriet med udgangspunkt i Rigsrevisio-
nens kortlægning i samarbejde med relevante parter over-
vejer at udvide Datasætkataloget, så det giver brugerne en
fyldestgørende oversigt over alle åbne data på tværs af
staten.
3. At Finansministeriet overvejer at udnytte den bemyndi-
gelse, der findes i PSI-loven, til at gøre det obligatorisk, at
de enkelte ministerier løbende opdaterer oplysninger om
egne datasæt i Datasætkataloget.
Side 5 | 5