Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 310
Offentligt
2901097_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. september 2024
Økonomikontoret
Frederik
Alexander
Warwick
2024-08566
3413493
UDKAST TIL TALE
Der vil kunne danne grundlag for teknisk gennemgang af
forslag til finanslov for 2025 for Folketingets Retsudvalg
[Indledning]
Tak for ordet.
Der er tale om en teknisk gennemgang af finanslovforslaget for
2025 på § 11. Justitsministeriet. Der kan enten stilles spørgsmål
undervejs eller efterfølgende.
Idet der er tale om en teknisk gennemgang af finanslovforslaget,
vil
jeg
om
lidt
give
ordet
videre
til
kontorchef
i
Økonomikontoret, Thomas Nicolai Seremet.
Side 1/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Talepapir og præsentation for teknisk gennemgang af FFL25 for § 11. Justitsministeriet
Inden jeg gør det, vil jeg dog sætte et par ord på de større
dispositioner på Justitsministeriets driftsramme som led i
forslaget til finanslov for 2025.
[Vedr. Justitsministeriets bevilling på finanslovforslaget for
2025]
Det fremgår af præsentationen, at der som led i forslag til
finanslov for 2025 overordnet set er sket en stigning i den
samlede udgiftsbevilling på Justitsministeriets rammer fra 23,8
mia. kr. i 2024 til 24,4 mia. kr. i 2025.
Stigningen kan henføres til den såkaldte
driftsramme 1,
der først
og fremmest indeholder driftsudgifter til de større myndigheder
under
Justitsministeriets
ressort,
herunder
politiet,
anklagemyndigheden, kriminalforsorgen, domstolene.
[Vedr.
forlængelse
af
flerårsaftale
for
politiet
og
anklagemyndigheden 2021-2023 til 2025]
Den største disposition, som er afsat på forslaget, er på politiets
og anklagemyndighedens område.
Den nuværende flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden
2021-2023 udløb ved udgangen af 2023. Det samme gjorde
finansieringen af flerårsaftaleinitiativerne, herunder 20 nye
nærpolitistationer rundt om i landet, en ny slagkraftig national
efterforskningsenhed, flere politibetjente samt flere hænder til
Side 2/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Talepapir og præsentation for teknisk gennemgang af FFL25 for § 11. Justitsministeriet
behandling af straffesager i politiet og anklagemyndigheden.
Aftalen blev dog forlænget med finansloven for 2024.
Regeringen lægger – ligesom sidste år – op til, at flerårsaftalen
videreføres i 2025.
Det kan oplyses, at regeringen sigter efter, at der skal indgås en
ny aftale gældende fra 2026 og frem.
Konkret lægges der som led i forlængelsen op til at afsætte ca.
1,4 mia. kr. til politiet og anklagemyndigheden i 2025. Det
indebærer, at alle initiativer i flerårsaftalen videreføres på samme
niveau som i 2024.
Udover
række
forlængelsen
tidligere
af
flerårsaftalen
initiativer
for
politiet
politiet
og
og
anklagemyndigheden er der endvidere lagt op til at videreføre en
besluttede
anklagemyndighedens område. Bevillingerne vedrører bl.a.
kriminalitetsbekæmpende opgaver ved de danske grænser mod
Tyskland og varige opgaver som følge af Asylpakke 1. Disse
bevillinger blev ligeledes videreført som i led i forlængelsen med
finansloven for 2024.
[Vedr. styrkelse af Politiets Efterretningstjeneste]
Forlængelsen
af
flerårsaftalen
for
politiet
og
anklagemyndigheden indebærer ligeledes en videreførelse af
initiativer i flerårsaftalen vedr. Politiets Efterretningstjeneste
(PET).
Side 3/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Talepapir og præsentation for teknisk gennemgang af FFL25 for § 11. Justitsministeriet
Herudover er der afsat yderligere midler til en markant styrkelse
af PET i perioden 2025-2027. Konkret afsættes der yderligere ca.
158 mio. kr. i 2025 stigende til ca. 350 mio. kr. i 2027.
Styrkelsen af PET skal ses i lyset af, at Danmark står i en
alvorlige sikkerhedspolitiske situation.
[Vedr. politisk prioriteret opgavebortfald]
Regeringen har et mål om, at den statslige administration skal
reduceres med 1.000 årsværk i 2025. Det skal gøres på en måde,
hvor der reelt fjernes de arbejdsopgaver, der ikke længere skal
udføres.
Med finanslovforslaget lægges der op til et bortfald af ca. 94
årsværk på Justitsministeriets område svarende til en besparelse
på 72,8 mio. kr. i 2025, hvilket er lagt ind som en såkaldt negativ
budgetregulering.
Justitsministeriet og myndighederne har derfor været i gang med
en omfattende kortlægning af hvilke opgaver, der kan bortfalde
Justitsministeriets
område,
uden
det
går
ud
over
kerneopgaven.
Det har været vigtigt, at myndighederne kan se sig selv i de
opgaver, der bortfalder. Der har derfor været tale om et tæt
samarbejde for at finde de konkrete opgaver, som der kan være
ræson i, at myndighederne ikke længere udfører.
Side 4/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Talepapir og præsentation for teknisk gennemgang af FFL25 for § 11. Justitsministeriet
Men det er klart, at initiativer, som er aftalt i en flerårsaftale, skal
drøftes i de respektive forligskredse, hvor jeg vil redegøre
nærmere for de konkrete opgavebortfald.
[Vedr. ramme til tryghed]
Afslutningsvist vil jeg bemærke, at jeg er af den overbevisning,
at tryghed er en forudsætning for vores velfærdssamfund. For
utryghed er ikke bare ubehageligt. Det er også indskrænkende –
det begrænser ens frihed. Det må vi aldrig acceptere.
Danmark er – heldigvis – et trygt samfund, og tilliden til det
danske politi og retsvæsen er høj. Det er en kerneopgave for
regeringen at værne herom.
De kriminelle tager nye metoder i brug, truslen mod det danske
samfund
forvolder.
Regeringen har med finanslovforslaget for 2025 derfor prioriteret
en ramme til tryghed på 500 mio. kr. årligt i 2025-2028, som
regeringen nu vil se på, hvordan vi bruger bedst med det formål
at styrke trygheden i det danske samfund.
tager
nye
former,
og
straffen
for
flere
kriminalitetsformer står ikke mål med den skade, kriminaliteten
[Afslutning]
Side 5/6
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Talepapir og præsentation for teknisk gennemgang af FFL25 for § 11. Justitsministeriet
Med de ord vil jeg nu give ordet videre til kontorchef for
Økonomikontoret, Thomas Nicolai Seremet, som vil forestå en
mere teknisk gennemgang af Justitsministeriets enkelte rammer
og justeringer på finanslovforslaget.
Side 6/6