Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 309
Offentligt
2900766_0001.png
Betænkning over finanslovforslaget for
2025 i forhold til finansloven for 2024
August 2024
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900766_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ....................................................................................................................
3
................................
§ 6. Udenrigsministeriet..............................................................................................................
4
.......................................
§ 7. Finansministeriet .................................................................................................................
9
...................................
§ 8. Erhvervsministeriet ..............................................................................................................
1 3
......................................
§ 9. Skatteministeriet ..................................................................................................................
1 8
..................................
11
12
{ §9
{ §8
{§ 7
{§ 6
{§ 5
.}
.}
.}
.}
.}
§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................................
2 0
....................................
§ 12. Forsvarsministeriet.............................................................................................................
2 2
........................................
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet .............................................................................
2 8
........................................................................
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet ...................................................................................
3 1
.................................................................
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet.....................................................................................
4 6
................................................................
§ 17. Beskæftigelsesministeriet...................................................................................................
5 2
..................................................
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet .............................................................................
6 6
........................................................................
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ..................................................................................
7 2
...................................................................
§ 21. Kulturministeriet ................................................................................................................
7 7
.....................................
§ 22. By-, Land- og Kirkeministeriet ..........................................................................................
8 3
...........................................................
§ 23. Miljøministeriet .................................................................................................................
8 4
...................................
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ................................................................
8 8
....................................................................................
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet ........................................................................
9 4
.............................................................................
§ 28. Transportministeriet ...........................................................................................................
9 6
.........................................
28
25
24
23
22
21
20
19
17
16
15
14
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..........................................................................
0 4
...........................................................................
1
§ 35. Generelle reserver..............................................................................................................
1 3
......................................
1
§ 36. Pensionsvæsenet ................................................................................................................
1 8
....................................
1
{§ 29 .}
{§ 35 .}
{§ 36 .}
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900766_0003.png
3
Mio. kr.
§ 11. Justitsministeriet
11.11.41.
...............................................................................
Styrelsen for Forsyningssikkerhed
(Driftsbev.)
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Mindreudgiften på 6,9 mio. kr. skyldes primært,
at udbetaling til Aarhus Kommune i forbindelse
med nedlukningen af Kommunalt Værnemidde‐
lindkøb (KVIk) er reduceret i 2025.
11.11.42. EU-nødlager for katastrofemedicinsk udstyr,
.......................................................................
herunder værnemidler
(Reservationsbev.)
........
...........
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 63,2 mio. kr. skyldes udvik‐
ling i udgiftsprofil for EU-nødlageret.
..............
Indtægt
.................................................................
Jf. ovenfor.
2024
2025
Ændring
67,0
60,1
-6,9
99,0
35,8
-63,2
99,0
35,8
-63,2
....................................................
11.11.79. Reserver og budgetregulering
...........................
...........
Udgift....................................................................
Merudgiften på 176,3 mio. kr. skyldes primært
modsatrettede bevægelser, herunder reserven til
fængselspladser i udlandet, reserve til håndte‐
ring af it-drift mv. på politiets og anklagemyn‐
dighedens område samt negativ budgetregule‐
ring som følge af politisk prioriteret opgavebort‐
fald.
11.23.02. Bøder, konfiskationer og parkeringsafgifter
....................................................................
samt salg af pas og våbentilladelser mv.
...........
..............
Indtægt
.................................................................
Merindtægten på 138,7 mio. kr. skyldes primært
rebudgettering samt videreførelsen af politiet og
anklagemyndighedens økonomi i 2025.
11.23.03. Radiokommunikationssystem til det samlede
.............................................
beredskab mv.
(Driftsbev.)..................................
....................
Nettoudgift
...........................................................
Merudgiften på 57,2 mio. kr. skyldes primært
indgåelse af kontrakt vedrørende radiokommuni‐
kationssystemet til det samlede beredskab mv.
87,6
263,9
176,3
2.128,7
2.267,4
138,7
131,0
188,2
57,2
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900766_0004.png
4
Mio. kr.
11.23.04.
.............................................................................
Den Centrale Anklagemyndighed
(Driftsbev.)..
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 15,9 mio. kr. skyldes primært
pris- og lønregulering samt en omfordeling af
midler mellem politiet og den lokale anklage‐
myndighed mv. og Den Centrale Anklagemyn‐
dighed.
11.23.06. Erstatning i anledning af strafferetlig
forfølgning
(Lovbunden)......................................
.........................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 11,0 mio. kr. skyldes rebudgette‐
ring til udgifter fra 2023 samt pris- og lønregu‐
lering.
11.23.07.
..........................................................................
Kommunal parkeringskontrol
(Lovbunden).....
Indtægt
.............. .................................................................
Merudgiften på 7,5 mio. kr. skyldes rebudgette‐
ring til udgifter fra 2023.
11.23.16.
.......................................................................
Politiets Efterretningstjeneste
(Driftsbev.)........
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 195,1 mio. kr. skyldes primært
en styrkelse af PET.
11.31.01.
..................................................... ..........................
Kriminalforsorgen
(Driftsbev.)
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 356,4 mio. kr. skyldes primært
udvikling i udgiftsprofil for Aftale om kriminal‐
forsorgens økonomi 2023-2025 samt pris- og
lønregulering.
11.41.01.
...................................................
Domstolsstyrelsen
(Driftsbev.)............................
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 14,0 mio. kr. skyldes primært
udvikling i udgiftsprofil for Aftale om domstole‐
nes økonomi 2024-2027 samt pris- og lønregule‐
ring.
2024
2025
Ændring
316,9
332,8
15,9
40,2
51,2
11,0
113,8
121,3
7,5
1.161,6
1.356,7
195,1
4.302,5
4.658,9
356,4
148,9
162,9
14,0
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900766_0005.png
5
Mio. kr.
§ 35. Generelle reserver
35.11.01.
................................................................. ..............
Merudgifter ved nye bevillingsforslag
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 200,0 mio. kr. skyldes, at den
afsatte reserve til merudgifter ved nye bevil‐
lingsforslag i 2025 er 200,0 mio. kr. større end i
2024.
35.11.02.
................................ ...............................................
Forskningsreserve
Udgift....................................................................
Merudgiften på 4.441,3 mio. kr. skyldes, at der
...........
med henblik på at opfylde regeringens forsk‐
ningsmålsætning er afsat en reserve til forskning
i 2025.
35.11.03.
..............
til aktivitetsafledte og tekniske
Reserve
ændringsforslag mv.
...........................................
Udgift....................................................................
....................................
Merudgiften på 500,0 mio. kr. skyldes, at der er
...........
afsat en reserve til aktivitetsafledte og tekniske
ændringsforslag mv.
35.11.05. Reserve til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
............
Udgift....................................................................
...................................................................
Merudgiften på 216,0 mio. kr.
.................................................. skyldes, at der er
...........
afsat en
........... reserve til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet i 2025.
35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset
af COVID-19 mv.
................................................
Udgift....................................................................
...............................
Mindreudgiften på 177,4 mio. kr. skyldes, at der
...........
ikke er afsat en reserve til håndtering af
...................................................................... udfor‐
dringer
........... i lyset af COVID-19 mv. i 2025.
35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det
kommunale bloktilskud mv.
..............................
Udgift....................................................................
.................................................
Mindreudgiften på 500,0 mio. kr. skyldes, at re‐
...........
serven til midtvejs- og efterregulering af
......................................................................... det
kommunale bloktilskud mv. er nedjusteret med
...........
500,0 mio. kr. i 2025.
2024
2025
Ændring
1.500,0
1.700,0
200,0
-
4.441,3
4.441,3
-
500,0
500,0
-
216,0
216,0
177,4
-
-177,4
1.000,0
500,0
-500,0
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900766_0006.png
6
Mio. kr.
35.11.10.
................................
...........
til politiske initiativer på forslag til
Reserve
finanslov for 2025
...............................................
Udgift....................................................................
Merudgiften på 2.530,5 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at der er afsat en række reserver til politi‐
.......................................................
ske initiativer på forslag til finanslov for 2025.
...........
Reserve til finansloven for 2025
........................
Udgift....................................................................
Merudgiften på 500,0 mio. kr. skyldes, at der er
afsat en reserve på 500,0 mio. kr. i 2025 til for‐
handlinger om finansloven for 2025.
........................
...........
til trepartsaftale om løn og
Reserve
arbejdsvilkår
.......................................................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 63,0 mio. kr. skyldes, at dele
af reserven er udmøntet som led i trepartsaftale
................................................
om løn og arbejdsvilkår.
...........
Reserve til lokale initiativer
...............................
Udgift....................................................................
Merudgiften på 75,0 mio. kr. skyldes, at der er
afsat en reserve til lokale initiativer på 75,0 mio.
..............................
kr. i 2025.
...........
Regeringsreserve
.................................................
Udgift....................................................................
Merudgiften på 1.120,4 mio. kr. skyldes, at re‐
...................................... profil fra 2024 til 2025.
serven har en stigende
...........
Reserve til life science
.........................................
Udgift....................................................................
Merudgiften på 10,2 mio. kr. skyldes, at reser‐
ven har en stigende profil fra 2024 til 2025.
......................
...........
for ledighed uden for de statslige
Nyt skøn
udgiftslofter
.........................................................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 442,0 mio. kr. skyldes, at der
er afsat en negativ reserve på 442,0 mio. kr. i
2025 som følge af nyt ledighedsskøn.
2024
2025
Ændring
957,5
3.488,0
2.530,5
35.11.14.
-
500,0
500,0
35.11.15.
66,0
3,0
-63,0
35.11.17.
-
75,0
75,0
35.11.19.
515,3
1.635,7
1.120,4
35.11.21.
69,8
80,0
10,2
35.11.24.
-
-442,0
-442,0
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900766_0007.png
7
Mio. kr.
.............................................................
35.11.25. Reserve til implementering af NIS2
..................
...........
Udgift....................................................................
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 200,0
mio. kr. årligt i 2025-2028 til implementering af
NIS2.
.............................................................
35.11.30. Reserve til løft af psykiatriområdet
..................
...........
Udgift....................................................................
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 353,7
mio. kr. i 2025, 830,9 mio. kr. i 2026, 1.345,3 mio.
kr. i 2027 og 1.860,9 mio. kr. i 2028 til et løft af
psykiatriområdet.
..........................................
35.11.31. Reserve til iværksætteri
.....................................
...........
Udgift....................................................................
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 341,4
mio. kr. i 2025, 370,9 mio. kr. i 2026, 394,3 mio.
kr. i 2027 og 396,5 mio. kr. i 2028 til iværksætteri.
......................................................................
35.11.40. Reserve vedr. afgift på nikotinprodukter
.........
...........
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 38,0 mio. kr. skyldes, at re‐
serven er nedskrevet med henblik på at indgå i den
tværgående prioritering.
35.11.41.
.....................................
Negativ budgetregulering vedr. aftale om et
stærkere erhvervsliv
..........................................
...........
Udgift....................................................................
Kontoen er ny. Der er indarbejdet en negativ
budgetregulering på 47,4 mio. kr. årligt i 2025-
2028 til en delvis sanering af pulje til Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse, jf. aftale om et stær‐
kere erhvervsliv af juni 2024.
.............................................
35.11.47. Reserve til EU-bidrag mv.
..................................
...........
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 1.184,7 mio. kr. skyldes, at
reserven til EU-bidrag mv. har en faldende profil
fra 2024 til 2025.
2024
-
2025
200,0
Ændring
200,0
-
353,7
353,7
-
341,4
341,4
38,0
-
-38,0
-
-47,4
-47,4
2.014,7
830,0
-1.184,7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900766_0008.png
8
Mio. kr.
35.11.58.
......................
Nye aktivitetsskøn for videregående
...........
uddannelser
.........................................................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 164,0 mio. kr. skyldes, at der
er afsat en negativ reserve på 164,0 mio. kr. i 2025
som følge af nye aktivitetsskøn for videre‐ gående
....................................................
uddannelser.
...........
Nye aktivitetsskøn for SU mv.
...........................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 1.099,3 mio. kr. skyldes, at der
er afsat en negativ reserve på 1.099,3 mio. kr. i
2025 som følge af nye aktivitetsskøn for udgifter
....................................................
til SU mv.
...........
Aktivitetsskøn for SU-lån mv.
...........................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 804,4 mio. kr. skyldes, at der
er afsat en negativ reserve på 804,4 mio. kr. i 2025
som følge af nye aktivitetsskøn for udgifter til SU-
lån mv.
.......................
...........
Ukrainefond
........................................................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 2.942,5 mio. kr. skyldes, at
dele af reserven er udmøntet til § 12. Forsvars‐
ministeriet som følge af besluttede donationer til
Ukraine.
.........................................................
...........
Reserve til digitaliseringsstrategi
......................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 208,8 mio. kr. skyldes, at re‐
serven er udmøntet i forbindelse med FFL25.
.......................................................
Reserve
...........
til håndtering af udgifter til
fordrevne ukrainere i Danmark
........................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 192,8 mio. kr. skyldes, at re‐
............................................... fra 2024 til 2025.
serven har en faldende profil
...........
Reserve til politiske aftaler
................................
Udgift....................................................................
Merudgiften på 814,9 mio. kr. skyldes, at reser‐
ve til aftale om grøn skattereform og reserve til
grøn fond har en stigende profil.
2024
2025
Ændring
-
-164,0
-164,0
35.11.59.
-
-1.099,3
-1.099,3
35.11.60.
-
-804,4
-804,4
35.11.69.
10.452,8
7.510,3
-2.942,5
35.11.73.
208,8
-
-208,8
35.11.74.
1.243,6
1.050,8
-192,8
35.11.75.
667,1
1.482,0
814,9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900766_0009.png
9
Mio. kr.
35.12.02.
......................................................................... ......
Ikke-fradragsberettiget købsmoms, anlæg
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 1.586,8 mio. kr. skyldes ændret
skøn for refusion af købsmoms (anlæg).
2024
2025
Ændring
3.392,1
4.978,9
1.586,8
....................