Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 309
Offentligt
2900765_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2025
i forhold til finansloven for 2024
August 2024
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 2 af 43
FFL25 sammenlignet med FL24
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2025
sammenlignet med finansloven for 2024 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2024. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2025.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2025, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2024 (B-
året).
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2025 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2025 i forhold til finansloven for 2024,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2024 til finanslov-
forslaget for 2025.
Oversigten over hovedbevægelser er nu understøttet af det nye it-system, Statens Bevil-
lings- og Regnskabsløsning, og har derfor samme format som
Betænkning over finanslovforsla-
get for 2025 i forhold til finansloven for 2024.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900765_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
§ 6. Udenrigsministeriet..............................................................................................................
4
.......................................
§ 7. Finansministeriet .................................................................................................................
7
...................................
§ 8. Erhvervsministeriet ..............................................................................................................
9
......................................
§ 9. Skatteministeriet ..................................................................................................................
1 2
..................................
11
12
{ §9
{§ 8
{§ 7
{§ 6
.}
.}
.}
.}
§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................................
1 3
....................................
§ 12. Forsvarsministeriet.............................................................................................................
1 4
........................................
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet .............................................................................
1 8
........................................................................
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet ...................................................................................
2 0
.................................................................
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet.....................................................................................
2 4
................................................................
§ 17. Beskæftigelsesministeriet...................................................................................................
2 7
..................................................
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet .............................................................................
3 2
........................................................................
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ..................................................................................
3 6
...................................................................
§ 21. Kulturministeriet ................................................................................................................
3 8
.....................................
§ 22. By-, Land- og Kirkeministeriet ..........................................................................................
4 0
...........................................................
§ 23. Miljøministeriet .................................................................................................................
4 1
...................................
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ................................................................
4 4
....................................................................................
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet ........................................................................
4 7
.............................................................................
§ 28. Transportministeriet ...........................................................................................................
4 8
.........................................
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..........................................................................
5 3
...........................................................................
§ 35. Generelle reserver..............................................................................................................
5 9
......................................
§ 36. Pensionsvæsenet ................................................................................................................
6 3
....................................
36
35
29
28
25
24
23
22
21
20
19
17
16
15
14
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900765_0004.png
4
Mio. kr.
§ 11. Justitsministeriet
11.11.42. EU-nødlager for katastrofemedicinsk udstyr,
herunder værnemidler
(Reservationsbev.)
....................................................................... ........
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 63,2 mio. kr. skyldes udvik‐
ling i udgiftsprofil for EU-nødlageret.
Indtægt
.............. .................................................................
Jf. ovenfor.
11.11.79.
.................................................... ...........................
Reserver og budgetregulering
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 176,3 mio. kr. skyldes primært
modsatrettede bevægelser, herunder reserven til
fængselspladser i udlandet, reserve til håndte‐
ring af it-drift mv. på politiets og anklagemyn‐
dighedens område samt negativ budgetregule‐
ring som følge af politisk prioriteret opgavebort‐
fald.
..................................................
...........
11.23.03. Radiokommunikationssystem til det samlede
.............................................
beredskab mv.
(Driftsbev.)..................................
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 57,2 mio. kr. skyldes primært
indgåelse af kontrakt vedrørende radiokommuni‐
kationssystemet til det samlede beredskab mv.
......................................................................
...........
2024
2025
Ændring
99,0
35,8
-63,2
99,0
35,8
-63,2
87,6
263,9
176,3
131,0
188,2
57,2
.........................................................................
...........
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900765_0005.png
5
Mio. kr.
§ 35. Generelle reserver
35.11.02.
................................ ...............................................
Forskningsreserve
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 4.441,3 mio. kr. skyldes, at der
med henblik på at opfylde regeringens forsk‐
ningsmålsætning er afsat en reserve til forskning
i 2025.
35.11.03. Reserve til aktivitetsafledte og tekniske
ændringsforslag mv.
.................................... ...........................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 500,0 mio. kr. skyldes, at der er
afsat en reserve til aktivitetsafledte og tekniske
ændringsforslag mv.
35.11.05. Reserve til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
................................................................... ............
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 216,0 mio. kr. skyldes, at der er
afsat en reserve til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet i 2025.
35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset
af COVID-19 mv.
............................... ................................................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 177,4 mio. kr. skyldes, at der
ikke er afsat en reserve til håndtering af udfor‐
dringer i lyset af COVID-19 mv. i 2025.
35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det
kommunale bloktilskud mv.
................................................. ..............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 500,0 mio. kr. skyldes, at re‐
serven til midtvejs- og efterregulering af det
kommunale bloktilskud mv. er nedjusteret med
500,0 mio. kr. i 2025.
35.11.10. Reserve til politiske initiativer på forslag til
finanslov for 2025
................................ ...............................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 2.530,5 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at der er afsat en række reserver til politi‐
ske initiativer på forslag til finanslov for 2025.
2024
2025
Ændring
-
4.441,3
4.441,3
-
500,0
500,0
-
216,0
216,0
177,4
-
-177,4
1.000,0
500,0
-500,0
957,5
3.488,0
2.530,5
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900765_0006.png
6
Mio. kr.
.......................................................
35.11.14.
...........
til finansloven for 2025
........................
Reserve
Udgift....................................................................
Merudgiften på 500,0 mio. kr. skyldes, at der er
afsat en reserve på 500,0 mio. kr. i 2025 til for‐
handlinger om finansloven for 2025.
Reserve til trepartsaftale om løn og
35.11.15.
........................
...........
arbejdsvilkår
.......................................................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 63,0 mio. kr. skyldes, at dele
af reserven er udmøntet som led i trepartsaftale
om løn og arbejdsvilkår.
................................................
35.11.17.
...........
til lokale initiativer
...............................
Reserve
Udgift....................................................................
Merudgiften på 75,0 mio. kr. skyldes, at der er
afsat en reserve til lokale initiativer på 75,0 mio.
kr. i 2025.
..............................
35.11.19.
...........
Regeringsreserve
.................................................
Udgift....................................................................
Merudgiften på 1.120,4 mio. kr. skyldes, at re‐
serven har en stigende profil fra 2024 til 2025.
35.11.24.
......................
ledighed uden for de statslige
Nyt skøn for
...........
udgiftslofter
.........................................................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 442,0 mio. kr. skyldes, at der
er afsat en negativ reserve på 442,0 mio. kr. i
2025 som følge af nyt ledighedsskøn.
.............................................................
35.11.25.
...........
til implementering af NIS2
..................
Reserve
Udgift....................................................................
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 200,0
mio. kr. årligt i 2025-2028 til implementering af
NIS2.
.............................................................
35.11.30.
...........
til løft af psykiatriområdet
..................
Reserve
Udgift....................................................................
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 353,7
mio. kr. i 2025, 830,9 mio. kr. i 2026, 1.345,3
mio. kr. i 2027 og 1.860,9 mio. kr. i 2028 til et
løft af psykiatriområdet.
2024
2025
Ændring
-
500,0
500,0
66,0
3,0
-63,0
-
75,0
75,0
515,3
1.635,7
1.120,4
-
-442,0
-442,0
-
200,0
200,0
-
353,7
353,7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900765_0007.png
7
Mio. kr. ..........................................
...........
35.11.31. Reserve til iværksætteri
.....................................
Udgift....................................................................
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 341,4
mio. kr. i 2025, 370,9 mio. kr. i 2026,
...................................................................... 394,3
mio. kr. i 2027 og 396,5 mio. kr. i 2028 til
...........
iværksætteri.
35.11.40. Reserve vedr. afgift på nikotinprodukter
.........
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 38,0 mio. kr. skyldes, at re‐
serven er nedskrevet
..................................... med henblik på at indgå i
den tværgående prioritering.
...........
35.11.41. Negativ budgetregulering vedr. aftale om et
stærkere erhvervsliv
..........................................
Udgift....................................................................
Kontoen er ny. Der er indarbejdet en negativ
budgetregulering på 47,4 mio. kr. årligt i 2025-
2028 til en delvis sanering
............................................. af pulje til Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse, jf. aftale om et stær‐
...........
kere erhvervsliv af juni 2024.
35.11.47. Reserve til EU-bidrag mv.
..................................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 1.184,7 mio. kr. skyldes, at
reserven til EU-bidrag mv. har en faldende profil
......................
fra 2024 til 2025.
...........
35.11.58. Nye aktivitetsskøn for videregående
uddannelser
.........................................................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 164,0 mio. kr. skyldes, at der
er afsat en negativ reserve på
.................................................... 164,0 mio. kr. i
2025 som følge af nye aktivitetsskøn for vide‐
........... uddannelser.
regående
35.11.59. Nye aktivitetsskøn for SU mv.
...........................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 1.099,3 mio. kr. skyldes, at
der er afsat en negativ reserve på 1.099,3 mio.
kr. i 2025 som følge af nye aktivitetsskøn for
udgifter til SU mv.
2024
2025
Ændring
-
341,4
341,4
38,0
-
-38,0
-
-47,4
-47,4
2.014,7
830,0
-1.184,7
-
-164,0
-164,0
-
-1.099,3
-1.099,3
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 309: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
2900765_0008.png
8
Mio. kr.
....................................................
...........
2024
2025
Ændring
35.11.60. Aktivitetsskøn for SU-lån mv.
...........................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 804,4 mio. kr. skyldes, at der
er afsat en negativ reserve på 804,4 mio. kr. i
....................... af nye aktivitetsskøn for udgifter
2025 som følge
...........
til SU-lån mv.
35.11.69. Ukrainefond
........................................................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 2.942,5 mio. kr. skyldes, at
dele af reserven er udmøntet til § 12. Forsvars‐
......................................................... donationer til
ministeriet som følge af besluttede
...........
Ukraine.
35.11.73. Reserve til digitaliseringsstrategi
......................
Udgift....................................................................
............................................... kr. skyldes, at re‐
Mindreudgiften på 208,8 mio.
serven
........... er udmøntet i forbindelse med FFL25.
35.11.75. Reserve til politiske aftaler
................................
Udgift....................................................................
Merudgiften på 814,9 mio. kr. skyldes, at reser‐
.........................................................................
ve til aftale om grøn skattereform og reserve til
grøn
...........fond har en stigende profil.
35.12.02. Ikke-fradragsberettiget købsmoms, anlæg
......
Udgift....................................................................
Merudgiften på 1.586,8 mio. kr. skyldes ændret
skøn for refusion af købsmoms (anlæg).
-
-804,4
-804,4
10.452,8
7.510,3
-2.942,5
208,8
-
-208,8
667,1
1.482,0
814,9
33,6
3.392,1
55,6
4.978,9
22,0
1.586,8