Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 290
Offentligt
2892604_0001.png
Domstolsstyrelsens
årsberetning om tilsyn
med behandling af
personoplysninger
2023
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 290: Domstolsstyrelsens årsberetning vedrørende tilsyn med behandling af personoplysninger 2023
Domstolsstyrelsens årsberetning om tilsyn med behandling af personoplysninger 2023..................1
1. Domstolsstyrelsens kompetence som tilsynsmyndighed
.........................................2
2. Domstolsstyrelsens tilsynsopgave
.................................................................................3
3.1. Brud på persondatasikkerheden i 2023
.................................................................3
Databeskyttelsesforordningen ....................................................................................................5
5. Summary in English of the annual report of the supervisory authority 2023
.....6
Indhold
A summary in English of the annual report can be found at the end.
1. Domstolsstyrelsens kompetence som tilsynsmyndighed
Tilsynet med domstolenes behandling af personoplysninger ligger hos Domstolsstyrelsen.
Domstolsstyrelsens kompetence som tilsynsmyndighed for domstolene i Danmark er reguleret en
række steder i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, jf. særligt forordningens
kapitel VI og kapitel VII, jf. databeskyttelseslovens § 37, stk. 1 og i retshåndhævelseslovens § 38,
stk. 1.
Domstolsstyrelsen fører efter bestemmelserne tilsyn med domstolenes behandlinger af
personoplysninger, der foretages for domstolene, når disse ikke handler i deres egenskab af
domstol, dvs. på det administrative område. Tilsynet omfatter herunder spørgsmålet om
behandlingssikkerhed, dvs. om der er gennemført passende tekniske og organisatoriske
foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til de risici, der er forbundet med
behandlingen. Domstolsstyrelsens tilsyn omfatter også tinglysningssystemet.
Domstolsstyrelsen skal føre tilsyn med overholdelsen af persondataretten, håndhæve reglerne,
rådgive og håndtere anmodninger og klager fra registrerede. Domstolsstyrelsen skal i den
forbindelse bl.a. behandle retternes anmeldelser af deres brud på persondatasikkerheden.
Domstolsstyrelsens tilsynsopgave svarer overordnet til den opgave, som Datatilsynet udfører med
hensyn til den offentlige forvaltning og det private erhvervsliv. Datatilsynet og Domstolsstyrelsen
samarbejder, i det omfang det er relevant, for at opfylde pligterne som tilsynsmyndigheder.
Efter den færøske persondatalov for rigsmyndighederne, som blev sat i kraft ved anordning nr. 754
af 19. juni 2017, fører Domstolsstyrelsen tilsyn med Retten på Færøernes behandling af oplysninger,
der foretages for domstolene, og tilsynet omfatter behandling af oplysninger med hensyn til
domstolenes administrative forhold, jf. anordningens § 67. Det samme gælder på det strafferetlige
område, jf. anordning nr. 1034 af 29. juni 2022 om ikrafttræden for Færøerne af lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger. Retten på Færøerne er dog kun
forpligtet til at anmelde brud på persondatasikkerheden, der sker på det strafferetlige område, jf.
anordningens § 28.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 290: Domstolsstyrelsens årsberetning vedrørende tilsyn med behandling af personoplysninger 2023
2892604_0003.png
Den grønlandske persondatalov gælder derimod ikke for domstolenes behandling af
personoplysninger, jf. § 2, stk. 4, i anordning nr. 1238 af 14. oktober 2016 om ikrafttræden for
Grønland af lov om behandling af personoplysninger, ligesom retshåndhævelsesloven endnu ikke
er sat i kraft for domstolene i Grønland, jf. § 52, stk. 2 i anordning nr. 898 af 26. juni 2023 om
ikrafttræden for Grønland af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger. Domstolsstyrelsen fører derfor ikke tilsyn med domstolene i Grønland.
Domstolsstyrelsens årsberetning for 2023 afgives i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel
59 og retshåndhævelseslovens § 45.
2. Domstolsstyrelsens tilsynsopgave
Domstolsstyrelsens tilsyn med retternes behandling af persondata på det administrative område
indebærer forskellige opgaver. Domstolsstyrelsen har i 2023 bl.a. haft følgende opgaver i forbindelse
med tilsynet:
o Information, rådgivning og vejledning.
o Behandling af anmeldelser af brud på persondatasikkerheden ved retterne.
o Behandling af klager fra borgere over retternes behandling af persondata.
o Udtalelser i forbindelse med høringer over lovforslag, udkast til bekendtgørelser og
cirkulærer.
3. Året i tal
I det følgende afsnit findes oplysninger om antallet af nye anmeldelser af brud på
persondatasikkerheden ved retterne, som er modtaget i Domstolsstyrelsen i 2023.
Afsnit 3.1. er en redegørelse for, hvordan bruddene overordnet har fordelt sig ud fra bl.a. sagstype,
brudtype og modtagelsestidspunkt opgjort kvartalsvis. Afsnit 3.2. er en redegørelse for
Domstolsstyrelsens behandling af klager over retternes behandling af personoplysninger.
3.1. Brud på persondatasikkerheden i 2023
Domstolsstyrelsen har i 2023 modtaget i alt 285 anmeldelser af brud på persondatasikkerheden ved
retterne. De anmeldte brud fordeler sig med en overvægt i første halvår, hvilket illustreres i
nedenstående tabel og figur.
Tabel 1. Brud på persondatasikkerheden anmeldt i 2023, fordelt på kvartal
Kvartal
Q1
Q2
Q3
Q4
I alt
Anmeldte brud
absolutte tal
89
72
65
59
285
Anmeldte brud
pct. andel
31 pct.
25 pct.
23 pct.
21 pct.
100 pct.
Ligesom de foregående år er størstedelen af bruddene på persondatasikkerheden sket i forbindelse
med behandlingen af sager på enten straffe- eller fogedretsområderne, ligesom bruddene oftest er
3
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 290: Domstolsstyrelsens årsberetning vedrørende tilsyn med behandling af personoplysninger 2023
2892604_0004.png
sket ved menneskelige fejl i forbindelse med arbejdet i retternes sagsbehandlingssystemer på
straffe- og fogedretsområderne. Nedenfor opgøres de modtagne brud på sagstype
1
.
Tabel 2. Brud på persondatasikkerheden anmeldt i 2023, fordelt på sagstype
Sagstype
Civil
Dødsboskifte
Foged
Skifte
Straf
Andet
I alt
Anmeldte brud
absolutte tal
26
3
105
34
107
10
285
Anmeldte brud
pct. andel
9 pct.
1 pct.
37 pct.
12 pct.
38 pct.
3 pct.
100 pct.
Langt størstedelen af bruddene i 2023 kan kategoriseres som enten fejlforsendelser eller fejl i
indhold.
Ved fejlforsendelser forstås, at personoplysninger er blevet sendt til den forkerte modtager.
Forsendelsen har således det ”rigtige” indhold, men er sendt til den forkerte modtager.
Ved fejl i indhold er forsendelsen sendt til den korrekte modtager, men der er fx i forsendelsen
inkluderet dokumenter fra en anden sag, der er uploadet/vedhæftet ved en fejl, og derved er der
videregivet personoplysninger til en uvedkommende. Et eksempel på denne brudtype er en indsendt
boopgørelse, der blev sendt til kontaktpersonen i et forkert dødsbo.
Ved en fejloprettelse er der indtastet forkerte oplysninger ved oprettelse af sagen, fx af en advokat.
Et eksempel på denne brudtype er en ret, der skulle oprette en sag på person A, der var fraflyttet
adressen, og da der på adressen boede en person med et navn, der lå tæt op af person A’s navn,
bemærkede medarbejderen ved retten ikke, at der var tale om den forkerte person.
Tabel 3. Brud på persondatasikkerheden anmeldt i 2023, fordelt på brudtype
Brudtype
Fejl i indhold
Fejlforsendelse
Fejloprettelse
Manglende
pseudonymisering/anonymisering
Andet
I alt
Anmeldte brud
absolutte tal
105
118
33
26
3
285
Anmeldte brud
pct. andel
37 pct.
41 pct.
12 pct.
9 pct.
1 pct.
100 pct.
sket i forbindelse med behandling af dødsboskiftesager er i denne forbindelse udskilt fra de øvrige skiftesager, da
dødsboskiftesagerne udgør langt størstedelen af retternes skiftesager. De øvrige skiftesager omfatter bl.a. konkurssager,
tvangsopløsninger, gældssaneringer, rekonstruktioner og ægtefælleskifter.
1
Brud
4
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 290: Domstolsstyrelsens årsberetning vedrørende tilsyn med behandling af personoplysninger 2023
2892604_0005.png
3.2. Klager over retternes behandling af personoplysninger i 2023
Domstolsstyrelsen kan behandle klager fra borgere over domstolenes behandling af
personoplysninger på det administrative område og over behandlingssikkerheden generelt.
Domstolsstyrelsen modtager hvert år klager over retternes behandling af persondata på det
administrative område.
Når Domstolsstyrelsen modtager en klage over en rets behandling af personoplysninger, skal
Domstolsstyrelsen undersøge, om den pågældende rets behandling af personoplysninger er sket i
overensstemmelse med persondatareglerne. Domstolsstyrelsen har i den forbindelse mulighed for
at anvende sine beføjelser, fx at udtale kritik af en dataansvarlig eller en databehandler eller at give
et påbud om at imødekomme en anmodning fra en registreret om at udøve sine rettigheder.
Størstedelen af klagerne afsluttes med, at Domstolsstyrelsen træffer en afgørelse om, at retterne
har opfyldt de krav, som de er underlagt ifølge databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven
og retshåndhævelsesloven.
Hvis Domstolsstyrelsen modtager klager over domstolenes behandling af personoplysninger i
forbindelse med domstolenes judicielle virke, henviser Domstolsstyrelsen klageren til at klage til den
pågældende ret, så retten selv kan behandle sagen. Rettens afgørelse kan kæres til højere ret. Kære
sker efter reglerne i retsplejeloven.
Domstolsstyrelsen har i 2023 modtaget otte klager over retternes behandling af personoplysninger,
hvoraf to klager, efter nærmere udredning, viste sig at vedrøre det judicielle område. Klagerne blev
herefter sendt til behandling ved domstolene, jf. nedenstående tabel.
Tabel 4. Antal klager, modtaget i 2023
Klager
Administrative område
Judicielle område
I alt
Antal modtagne klager
6
2
8
4. Oversigt over visse retskilder
Databeskyttelsesforordningen
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om
databeskyttelse)
Retshåndhævelsesloven
Lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger (retshåndhævelsesloven)
5
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 290: Domstolsstyrelsens årsberetning vedrørende tilsyn med behandling af personoplysninger 2023
Databeskyttelsesloven
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven)
Anordninger og bekendtgørelser for Færøerne
Anordning nr. 754 af 19. juni 2017 om ikrafttræden af lov om behandling af personoplysninger
for rigsmyndighedernes behandling af oplysninger på Færøerne
Bekendtgørelse nr. 1059 af 12. september 2017 for Færøerne om sikkerhedsforanstaltninger
til beskyttelse af personoplysninger, som behandles for domstolene
Bekendtgørelse nr. 1057 af 12. september 2017 for Færøerne om undtagelse fra pligten til
anmeldelse af visse behandlinger, som foretages for domstolene
Anordning nr. 1034 af 29. juni 2022 om ikrafttræden for Færøerne af lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysning
5. Summary in English of the annual report of the supervisory authority 2023
This report constitutes the activity report of the Danish Court Administration as the supervisory
authority of the Danish courts for the year 2023 regarding data protection.
The data protection rules apply to the Danish courts. However, certain areas of the judicial activities
of the courts are excepted from the data protection rules.
The supervisory authority of the Danish Court Administration extends to all processing of data by the
courts when the courts are not acting in their capacity as a court. The supervision includes
supervision of the security of processing for the courts. Regarding judicial matters the court in
question ensures the compliance with the data protection law. The decisions of the court can be
appealed to a superior court.
Generally, the Danish Court Administration works as the supervisory authority to promote the
compliance of the data protection laws. The Danish Court Administration also receives notifications
of personal data security breaches from the courts and complaints or requests from data subjects.
Furthermore, the Danish Court Administration receives hearings about new regulations which
potentially could affect the data protection in the courts.
The Danish Court Administration has processed a total of 285 cases regarding breach of data
protection in the courts which were reported in 2023.
In 2023, The Danish Court Administration has received 8 complaints on the courts’ processing of
personal data. Two of these complaints were in regard to the judicial matters at the courts, and the
Danish Court Administration therefore forwarded these complaints to be processed at the relevant
courts.
6
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 290: Domstolsstyrelsens årsberetning vedrørende tilsyn med behandling af personoplysninger 2023
2892604_0007.png
7