Dato: 04.06.2024
Afrapportering på opfyldelsen af
straffesagsbehandling pr. 1. kvartal 2024.
målsætningerne
for
Med forlængelsen af aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
(flerårsaftalen) til og med 2024 er der fastsat nye målsætninger for politiet og
anklagemyndighedens straffesagsbehandling i 2024. Med de nye målsætninger for 2024 er
der sket en forenkling af målstyringen, så der fokuseres på sagsbehandlingstiden.
Der redegøres i nærværende notat for opfyldelsen
straffesagsbehandlingen i 2024 pr. 1. kvartal 2024.
af
målsætninger
for
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden i 2024
fremgår nedenfor,
jf. boks 1.
Målsætningerne for straffesagsbehandling i politiet og anklagemyndigheden i 2024
Sagsbehandlingstidsmålsætningen for alle sager ekskl. ATK-sager og MOU-sager
1
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet skal i gennemsnit i 2024 højst
være 180 dage.
Sagsbehandlingstidsmålsætningen for afsoningssagerne
2
Sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til tiltale for afsoningssagerne opgjort for tidspunktet for rettens
afgørelse skal i gennemsnit i 2024 være højst 165 dage.
Anm.: Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle straffesager er ikke umiddelbart sammenlignelig med den, der gør sig gældende for
afsoningssagerne. Det skyldes, at sagsbehandlingstiden for alle straffesager opgøres pr. enkeltforhold og omfatter sager, herunder f.eks.
henlæggelser og udenretlige bødevedtagelser, der ikke fører til afsoning. Sagsbehandlingstiden for afsoningssagerne opgøres pr. hovedforhold
og kan først opgøres, når den tiltalte er idømt en ubetinget frihedsstraf ved domstolene. Sagsbehandlingstiden for alle sager opgøres ved
henlæggelse, bødevedtagelse, rejst tiltale, tiltalefrafald eller påtaleopgivelse. Der er således også en tidsmæssig forskydning mellem de to
opgørelser. 1) Målsætningen omfatter alle sagsområder (med undtagelse af sager vedrørende Automatisk Trafikkontrol og sager vedrørende
Melde-, Opholds- og Underretningspligt). 2) Omfatter alle afgørelser, hvor pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf i 1. instans.
Fastlæggelsen af målsætningerne tager afsæt i udviklingen i straffesagsbehandlingen i
landets politikredse i første halvår 2023, og er derfor med forbehold for uforudsete
ændringer i bl.a. udviklingen i straffesager i politiet og anklagemyndigheden i forlængelse
heraf. Herudover vil retternes kapacitet til afvikling af straffesager kunne få betydning for
anklagemyndighedens mulighed for at prioritere tiden mellem sagsbehandling og
tiltalerejsning og retsarbejdet i retterne.