Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 238
Offentligt
2872453_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
8. maj 2024
2024-05519
3306925
Tale til Folketingets Retsudvalgs åbne høring om
samtykkeloven den 15. maj 2024
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for invitationen til at deltage i da-
gens høring om den samtykkebaserede voldtægtsbestem-
melse.
Voldtægt er en af de mest frygtelige forbrydelser, man
kan blive udsat for, og indebærer en grov krænkelse af
den seksuelle selvbestemmelsesret.
Retten til at bestemme over sin egen krop og til selv at
beslutte, hvem man indleder et seksuelt forhold til, er helt
fundamental. Og det skal naturligvis afspejles i straffelo-
ven, hvilket den samtykkebaserede voldtægtsbestem-
melse er et udtryk for.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 238: Justitsministerens talepapir til brug for åbne høring om samtykkeloven den 15. maj 2024
Derfor er jeg også glad for, at det var et enigt Folketing,
der vedtog bestemmelsen.
Som jeg også har sagt før, er det mit håb, at den samtyk-
kebaserede voldtægtsbestemmelse på den lange bane vil
føre til en varig kultur- og adfærdsændring, der vil med-
føre færre ofre for voldtægt. Men det tager tid at ændre
opfattelsen af samtykke.
[Om baggrunden for bestemmelsen]
Jeg vil gerne minde om, hvorfor vi i fællesskab beslut-
tede at ændre på straffelovens voldtægtsbestemmelse og
gøre den samtykkebaseret.
Den tidligere voldtægtsbestemmelse forudsatte, at ger-
ningspersonen havde anvendt tvangsmidler, eller at offe-
ret havde været i en tilstand, hvor den pågældende ikke
kunne modsætte sig handlingen. Med andre ord var der
ikke nødvendigvis tale om voldtægt i tilfælde, hvor en
person sagde nej til samleje.
Dét ændrede vi på med den samtykkebaserede voldtægts-
bestemmelse. Med bestemmelsen blev det gjort klart, at
voldtægt ikke handler om tvang eller pligt til at sige fra.
Side 2/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 238: Justitsministerens talepapir til brug for åbne høring om samtykkeloven den 15. maj 2024
Tværtimod handler det om, hvorvidt parterne af egen fri
vilje samtykker i en seksuel aktivitet.
For at indgå i seksuelle aktiviteter med et andet menne-
ske, som ikke ønsker at deltage heri, krænker nemlig
menneskets grundlæggende frihed og ret til at bestemme
over sin egen krop.
Det gælder naturligvis uanset, hvilket køn man har. Men
vi ved, at de fleste ofre for voldtægt er kvinder.
Det er derfor, at jeg flere gange har sagt
og i dag gen-
tager
at den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse
var et helt afgørende skridt for ligestillingen i Danmark.
Både for de personer, som bliver udsat for overgreb, og
for den måde, vi taler om sex på.
[Om samtykkebegrebet]
Indførelsen af den samtykkebaserede voldtægtsbestem-
melse var ikke en hurtig snuptagsløsning. Tværtimod.
Forud for behandlingen af lovforslaget her i Folketinget
blev der udført et grundigt og værdifuldt arbejde i Straf-
felovrådet.
Side 3/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 238: Justitsministerens talepapir til brug for åbne høring om samtykkeloven den 15. maj 2024
Og jeg kan forstå, at et af Straffelovrådets medlemmer
også har holdt et oplæg her i dag om rådets anbefaling
om en frivillighedsbaseret voldtægtsbestemmelse.
Et flertal af medlemmerne af Straffelovrådet foreslog
som bekendt, at den nye voldtægtsbestemmelse i straffe-
loven skulle være frivillighedsbaseret og ikke samtykke-
baseret. Folketinget besluttede dog at gå med en samtyk-
kebaseret bestemmelse.
Det gjorde vi, fordi vi mente, at en samtykkebaseret vold-
tægtsbestemmelse er bedre egnet til at sikre den seksuelle
selvbestemmelsesret end en frivillighedsbaseret bestem-
melse.
Det var en beslutning, som et enigt Folketing traf. Og for
mit og regeringens vedkommende er det en beslutning,
som vi fortsat står på mål for.
Så er der rejst en debat om, hvorvidt det er svært at af-
gøre, hvornår man har fået samtykke til sex.
Samtykke i seksuelle relationer kan komme til udtryk på
mange forskellige måder, men det må
som et absolut
minimum
kræves, at den person, der samtykker i et
Side 4/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 238: Justitsministerens talepapir til brug for åbne høring om samtykkeloven den 15. maj 2024
2872453_0005.png
samleje, ikke blot forholder sig passiv, men deltager i et
eller andet omfang.
Man skal med andre ord sikre sig, at ens partner rent fak-
tisk har samtykket til sex. Det synes jeg er en god ting.
Med loven ændrede vi altså på, hvad der udgør en vold-
tægt, men det er vigtigt for mig at slå fast, at vi ikke har
ændret på, at man som tiltalt i en straffesag er uskyldig,
indtil det modsatte er bevist. Og det er anklagemyndig-
heden, der skal føre bevis for, at der er begået et strafbart
forhold. Der er altså ikke indført omvendt bevisbyrde.
Og beviset skal have en sådan styrke, at der ikke er nogen
rimelig tvivl om, at den tiltalte er skyldig. Hvis der er en
sådan tvivl, skal domstolene selvfølgelig frifinde.
[Om det videre arbejde med bestemmelsen]
Det ændrer ikke på, at det selvsagt er vigtigt, at vi fortsat
kvalificerer vores viden på området, bl.a. for at kunne
sætte forebyggende ind. Derfor gennemfører Justitsmini-
steriet løbende undersøgelser, der belyser voldtægtsom-
rådet fra forskellige perspektiver.
Side 5/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 238: Justitsministerens talepapir til brug for åbne høring om samtykkeloven den 15. maj 2024
Et eksempel herpå er den årlige undersøgelse af befolk-
ningens udsathed for vold og andre former for kriminali-
tet
også kaldet Offerundersøgelsen.
Og i 2022 udgav Justitsministeriet en undersøgelse af an-
meldelsestilbøjeligheden i sager om vold og seksualfor-
brydelser. Undersøgelsen belyste bl.a., i hvilket omfang
borgere undlader at anmelde voldtægt, og hvorfor de
undlader at gøre det.
I marts måned i år blev regeringen og Folketinget i øvrigt
enige om, at der i 2025 skal iværksættes en undersøgelse
af karakteristika ved gerningspersoner i voldtægtssager.
Aktuelt er Justitsministeriet ved at gennemføre en under-
søgelse om kriminalitetsramte borgeres tilfredshed med
politiet, hvor der bl.a. ses på tilfredsheden blandt ofre for
voldtægt anmeldt i perioden 1. januar 2021 til 31. decem-
ber 2023.
Regeringen og Folketinget er som bekendt også allerede
enige om, at der skal gennemføres en evaluering af den
samtykkebaserede voldtægtsbestemmelses anvendelse i
retspraksis, herunder med hensyn til samtykkebegrebet.
Side 6/7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 238: Justitsministerens talepapir til brug for åbne høring om samtykkeloven den 15. maj 2024
[Afslutning]
Budskabet er derfor meget klart fra min og regeringens
side: Den samtykkebaserede voldtægtsbestemmelse var
et afgørende skridt i den rigtige retning
både retspoli-
tisk og ligestillingspolitisk. Og samtidig er vi enige om,
at vi skal have evalueret bestemmelsen. Så vi kan blive
endnu klogere på, om den virker efter hensigten.
Og med de bemærkninger vil jeg sige tak for ordet.
Side 7/7