Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 236
Offentligt
2871193_0001.png
Statsrevisorerne 2018-19 (1. samling)
Beretning Nr. 13 Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. april 2024
Offentligt
Maj 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Kriminalforsorgens
indsats over for
dømte i og uden for
fængslerne
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Rigsrevisionens notat om beretning om Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne. Maj 2024, fra Statsrevisorerne
2871193_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Kriminalforsorgens indsats over
for dømte i og uden for fængslerne (beretning nr. 13/2018)
30. april 2024
RN 1107/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Kriminalforsorgens indsats over
for dømte i og uden for fængslerne, som blev indledt med en beretning i 2019. Opfølg-
ningen sker med henblik på at vurdere, om Justitsministeriets initiativer adresserer
den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beret-
ning. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 2. september 2019
og 5. oktober 2022.
2. Det er Kriminalforsorgens opgave at føre tilsyn med og kontrollere, at betinget døm-
te, fodlænkeafsonere og prøveløsladte overholder de vilkår, der fremgår af tilsynsreg-
lerne eller deres domme. Betinget dømtes domme kan fx være tilknyttet vilkår om
samfundstjeneste eller misbrugsbehandling. Tilsynet varetages af Kriminalforsorgen
i Frihed (KiF). Det er også Kriminalforsorgens opgave at tilbyde beskæftigelses- og kri-
minalpræventive indsatser til dømte, der afsoner i fængsler og arrester.
3. Beretningen handlede både om Kriminalforsorgens tilsyn med betinget dømte, fod-
lænkeafsonere og prøveløsladte og om Kriminalforsorgens indsats over for dømte, der
afsoner i fængsler og arrester.
4. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det meget utilfredsstillen-
de, at Justitsministeriet ikke havde sikret en tilfredsstillende fuldbyrdelse af straffe til
dømte i og uden for fængslerne. Med hensyn til tilsynet med dømte uden for fængsler-
ne, dvs. betinget dømte, fodlænkeafsonere og prøveløsladte, bemærkede Statsreviso-
rerne, at det påvirker retsfølelsen i samfundet negativt, at en betydelig del af straffene
ikke er fuldbyrdet rettidigt og med den kontrol og konsekvens, som er forudsat i dom-
me, lovgivning og tilsynsregler. Med hensyn til indsatsen over for dømte, der afsoner i
fængsler og arrester, fandt Statsrevisorerne, at Kriminalforsorgens beskæftigelsesind-
sats og kriminalpræventive indsats ikke havde været helt tilfredsstillende. Dette skyld-
tes bl.a., at Kriminalforsorgen ikke havde fulgt op på, om de enkelte indsatte havde
modtaget de indsatser, de havde behov for med henblik på at undgå tilbagefald til kri-
minalitet.
Da Statsrevisorerne behandlede Rigsrevisionens notat af 5. oktober 2022, bemærke-
de de, at Justitsministeriets opfølgning på væsentlige dele af beretningen havde truk-
ket unødigt i langdrag. Statsrevisorerne opfordrede derfor til, at justitsministeren sik-
rede, at de lovede initiativer blev prioriteret og fremskyndet.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Kriminalforsorgen i
Frihed (KiF)
KiF er en samlet betegnelse
for de 13 afdelinger i Kriminal-
forsorgen, som fører tilsyn
med betinget dømte, fodlæn-
keafsonere, prøveløsladte mfl.
Tilsynsreglerne
Tilsynsreglerne omfatter bl.a.
regler for, hvor ofte KiF skal
afholde tilsynssamtaler med
de dømte; hvordan KiF skal
kontrollere, om de dømte
overholder de vilkår, der knyt-
ter sig til deres domme eller
afgørelser; og hvordan KiF
kan reagere, hvis de dømte
ikke overholder deres vilkår.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Rigsrevisionens notat om beretning om Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne. Maj 2024, fra Statsrevisorerne
2871193_0003.png
2
Konklusion
Rigsrevisionen kan konstatere, at Kriminalforsorgen har skabt mulighed for at følge,
om de indsatte får de indsatser, de har behov for, idet Kriminalforsorgen nu kan mat-
che indsattes behov med de indsatser, de tilbydes. Kriminalforsorgen har dog endnu
ikke udarbejdet en samlet analyse af, om indsatsen svarer til behovet.
Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at Kriminalforsorgens tilsyn med prøveløs-
ladte stadig ikke lever op til tilsynsreglerne, og at Kriminalforsorgen endnu ikke har eta-
bleret en samlet løbende overvågning af, om tilsynet med betinget dømte og prøveløs-
ladte lever op til tilsynsreglerne. Kriminalforsorgen har oplyst, at de er enige i, at det
ikke er tilfredsstillende, at iværksættelsen af nogle af de planlagte tiltag er bl evet udsat
flere gange.
Rigsrevisionen finder det ligeledes utilfredsstillende, at Kriminalforsorgen endnu ikke
har fulgt op på resultaterne i Rigsrevisionens beretning om den mangelfulde kontrol
med fodlænkeafsonere, selv om Kriminalforsorgen allerede i 2019 oplyste, at de løben-
de ville følge op på, om kontrollen med fodlænkeafsonere lever op til reglerne.
Endelig finder Rigsrevisionen det utilfredsstillende, at Justitsministeriet ikke har sikret,
at de lovede initiativer bliver prioriteret og fremskyndet. Justitsministeriet har oplyst,
at ministeriet er opmærksom på behovet for, at der iværksættes nødvendige tiltag på
området, og at ministeriet derfor følger sagen løbende.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at straffene over for betinget dømte og
prøveløsladte fuldbyrdes med den hurtighed, kontrol og konsekvens, som er forud-
sat i tilsynsreglerne og dommene
Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at kontrollen med og støtten til fodlænke-
afsonere lever op til bestemmelserne i loven
Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at de indsatte i fængslerne får de indsatser,
som Kriminalforsorgen vurderer, at de har behov for, med henblik på at reducere
risikoen for at falde tilbage til kriminalitet.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Rigsrevisionens notat om beretning om Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne. Maj 2024, fra Statsrevisorerne
2871193_0004.png
3
II. Status på sagen
5. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at straf-
fene over for betinget dømte og prøveløsladte fuld-
byrdes med den hurtighed, kontrol og konsekvens,
som er forudsat i tilsynsreglerne og dommene
1)
.
2 Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at kon-
trollen med og støtte til fodlænkeafsonere lever op
til bestemmelserne i loven.
3. Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at de
indsatte i fængslerne får de indsatser, som Kriminal-
forsorgen vurderer, at de har behov for, med hen-
blik på at reducere risikoen for at falde tilbage til kri-
minalitet
1)
.
1)
Status
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
På grund af udviklingen i sagen har vi besluttet at anvende formuleringen på opfølgnings-
punktet i notatet fra september 2019 i stedet for den formulering, vi anvendte i notatet fra
oktober 2022.
III. Justitsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets og Kriminalforsorgens initiativer i
forhold til opfølgningspunkterne.
7. Opfølgningen er baseret på møde og brevveksling med Justitsministeriet og Krimi-
nalforsorgen samt på gennemgang af Kriminalforsorgens analyse.
Kriminalforsorgens tilsyn med betinget dømte og prøveløsladte
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Kriminalforsorgens tilsyn med prøveløsladte stadig
ikke lever op til tilsynsreglerne ifølge Kriminalforsorgens stikprøvebaserede analyse.
Opfølgningen viser også, at Kriminalforsorgen endnu ikke har etableret en samlet løben-
de overvågning af, om tilsynet med betinget dømte og prøveløsladte lever op til tilsyns-
reglerne.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at straffene
over for betinget dømte og prøveløsladte fuldbyrdes med den hurtighed, kontrol og
konsekvens, som er forudsat i tilsynsreglerne og dommene.
8. Statsrevisorerne fandt, at Kriminalforsorgens tilsyn med betinget dømte og prøve-
løsladte havde været utilfredsstillende, da Kriminalforsorgen ikke havde iværksat til-
syn og samfundstjeneste hurtigt nok. Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at Kri-
minalforsorgen for halvdelen af de prøveløsladte, som blev indberettet, fordi de ikke
overholdt de aftalte vilkår, ikke havde iværksat tilsyn til tiden og i overensstemmelse
med tilsynsreglerne.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Rigsrevisionens notat om beretning om Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne. Maj 2024, fra Statsrevisorerne
4
Det fremgik endvidere af beretningen, at Kriminalforsorgen ikke i alle tilfælde reagerer
konsekvent, når de dømte overtræder de vilkår, der er knyttet til deres dom.
Tilsynsproceduren
Tilsynsproceduren trådte i
kraft i marts 2022 og er et vej-
ledningsværktøj for medar-
bejdere i KiF. Det fremgår bl.a.
af vejledningen, hvordan med-
arbejderen skal reagere, hvis
den prøveløsladte udebliver
fra en tilsynssamtale, over-
træder sine vilkår eller begår
ny kriminalitet.
Initiativer, der skal øge
regelefterlevelsen
9. Rigsrevisionens seneste opfølgning på sagen i 2022 viste, at Kriminalforsorgen hav-
de udarbejdet den såkaldte tilsynsprocedure, som er en vejledning til medarbejderne i
KiF. Vejledningen præciserer kravene til de dømte i tilsynsreglerne. Opfølgningen viste
også, at Kriminalforsorgen kun i meget begrænset omfang foretog en løbende overvåg-
ning
af KiF’s tilsyn med betinget dømte og prøveløsladte.
10. Vores opfølgning viser nu, at Kriminalforsorgen har igangsat flere initiativer for at
øge regelefterlevelsen, men endnu ikke har etableret en samlet løbende overvågning
af tilsynet med betinget dømte og prøveløsladte.
Kriminalforsorgen har desuden gennemgået stikprøver vedrørende betinget dømte og
prøveløsladte for at vurdere, om regelefterlevelsen
i forhold til KiF’s kontrol-
og tilsyns-
indsats er forbedret siden Rigsrevisionens beretning i 2019.
Stikprøven vedrørende betinget dømte
11. Kriminalforsorgen har i forhold til betinget dømte i 2023 gennemgået en stikprøve
på 329 sager fra perioden 2. kvartal 2021 - 1. kvartal 2023.
Kriminalforsorgen forventede oprindeligt, at resultatet af analysen var klar i løbet af
2023. I december 2023 oplyste de dog, at resultatet først ville være klar i januar 2024.
Kriminalforsorgen har primo marts 2024 oplyst, at resultatet først forventes at forelig-
ge i maj 2024. De har desuden oplyst, at de på baggrund af analysen vil overveje, hvor-
dan der fremadrettet skal arbejdes med stikprøvekontroller på området.
Stikprøven vedrørende prøveløsladte
12. Kriminalforsorgen har i løbet af 2022 og 2023 gennemgået 60 sager om prøveløs-
ladelse fra 2019 og 2020. Analysen viser, at de problemer, som Rigsrevisionen pegede
på i beretningen, stadig var gældende i 2019 og 2020. Analysen viser bl.a., at Kriminal-
forsorgen:
ikke overholdt tilsynsfrekvensen i hovedparten af sagerne
ikke indkaldte ca. halvdelen af de prøveløsladte hurtigt nok til samtale efter ude-
blivelse
ikke kontrollerede hovedparten af de prøveløsladtes betingede vilkår tilstrækkeligt
ikke iværksatte de ubetingede vilkår rettidigt for ca. 25 % af de prøveløsladte
ikke reagerede korrekt på oplysninger om nye sigtelser for ca. halvdelen af de prø-
veløsladte.
Kriminalforsorgsområderne
gennemgår løbende udvalgte
dele af tilsynet. Desuden ind-
skærper Kriminalforsorgen
løbende tilsynsreglerne, hvis
de i forbindelse med gennem-
gang af konkrete sager bliver
opmærksomme på mangler i
sagsbehandlingen.
Kriminalforsorgens
gennemgang af sager
Kriminalforsorgen gennem-
går med jævne mellemrum
udvalgte sager for at sikre
ensartethed og kvalitet i for-
bindelse med deres afgørel-
ser og forvaltning.
Kriminalforsorgen forventer dog, at regelefterlevelsen i fremtiden vil blive bedre som
følge af den nye tilsynsprocedure, der blev implementeret i 2022.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Rigsrevisionens notat om beretning om Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne. Maj 2024, fra Statsrevisorerne
5
13. Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at Kriminalforsorgens tilsyn med prøve-
løsladte ikke er blevet forbedret.
14. Rigsrevisionen finder det også utilfredsstillende, at Kriminalforsorgen endnu ikke
har etableret en samlet løbende overvågning af tilsynet med betinget dømte og prøve-
løsladte. Kriminalforsorgen har oplyst, at de er enige i, at det ikke er tilfredsstillende, at
de endnu ikke er nået i mål med endeligt at fastsætte systematiserede rammer for den
samlede opfølgning over for kriminalforsorgsområderne.
Kriminalforsorgens tilsyn med fodlænkeafsonere
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Kriminalforsorgen endnu ikke har fulgt op på be-
retningens resultater om den mangelfulde kontrol med og støtte til fodlænkeafsonere.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at kontrollen
med og støtten til fodlænkeafsonere lever op til bestemmelserne i loven.
Støtte til fodlænke-
afsonere
15. Statsrevisorerne fandt, at Kriminalforsorgens tilsyn med afsonere med fodlænke
havde været utilfredsstillende. Statsrevisorerne bemærkede bl.a., at kontrollen med
fodlænkeafsoneres overholdelse af strafvilkår ikke havde været tilstrækkelig, og at
støtte og vejledning til dømte med fodlænke var meget begrænset.
I sin redegørelse til beretningen i 2019 oplyste justitsministeren, at Kriminalforsorgen
løbende ville følge op på, om kontrollen med fodlænkeafsonere levede op til reglerne,
men vores opfølgning i 2022 viste, at Kriminalforsorgen ikke havde fulgt op på det.
16. Vores opfølgning viser nu, at Kriminalforsorgen har taget flere initiativer til at øge
regelefterlevelsen, men at de stadig ikke har fulgt op på, om kontrollen med fodlænke-
afsonere samlet set lever op til lovens bestemmelser.
Kriminalforsorgen har også i efteråret 2023 igangsat en gennemgang af 85 fodlænke-
sager fra første halvdel af 2023 for at afdække, om der er gennemført tilsyn og kon-
trol i det påkrævede omfang, samt om fodlænkeafsonere under afsoningen er blevet
tilbudt tilstrækkelig støtte. Kriminalforsorgen forventer p.t., at resultaterne foreligger
til juni 2024.
Kriminalforsorgen har oplyst, at de på baggrund af resultaterne fra revisionen vil ud-
arbejde et handlingskatalog over eventuelt nye tiltag, som skal igangsættes.
Kriminalforsorgens beskæftigelsesindsats og kriminalitetsforebyggende
indsatser i fængsler og arrester
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Kriminalforsorgen har skabt mulighed for at følge,
om de indsatte får de indsatser, de har behov for, idet Kriminalforsorgen nu kan mat-
che indsattes behov med de indsatser, de tilbydes. De har dog endnu ikke gennemført
en samlet analyse af, om indsatsen svarer til behovet. Rigsrevisionen vil fortsat følge
Kriminalforsorgens arbejde med at sikre, at de indsatte i fængslerne får de indsatser,
som Kriminalforsorgen vurderer, at de har behov for, med henblik på at reducere risi-
koen for at falde tilbage til kriminalitet.
Ud over at kontrollere, at fod-
lænkeafsoneren lever op til
kravene, skal Kriminalforsor-
gen ifølge straffuldbyrdelses-
loven støtte og vejlede den
dømte med henblik på at for-
bedre den dømtes muligheder
for at leve en kriminalitetsfri
tilværelse. Støtten omfatter
bl.a. vejledning og bistand til
den dømte med hensyn til den
pågældendes arbejdsmæssi-
ge, uddannelsesmæssige, so-
ciale og personlige forhold.
Initiativer, der skal øge
regelefterlevelsen
Kriminalforsorgen har etable-
ret et forum, der skal bidrage
til en ensartet praksis og op-
timal sagsbehandling, hvor de
enkelte fodlænkeafdelinger
løbende orienterer om even-
tuelle aktive sager, hvor reg-
lerne vedrørende tilsyns- og
kontrolbesøg ikke er over-
holdt. Kriminalforsorgen ind-
skærper også reglerne, hvis
de i forbindelse med behand-
lingen af klagesager bliver op-
mærksomme på, at reglerne
for fodlænkeafsonere ikke
bliver overholdt.
17. Statsrevisorerne fandt det ikke helt tilfredsstillende, at Kriminalforsorgen ikke hav-
de fulgt op på, om de indsatte havde modtaget de indsatser, de havde behov for, med
henblik på at undgå tilbagefald til kriminalitet.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 236: Rigsrevisionens notat om beretning om Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne. Maj 2024, fra Statsrevisorerne
2871193_0007.png
6
18. Justitsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at det er vigtigt, at der i
videst muligt omfang bliver fulgt op på de indsattes kriminogene risiko- og behovsom-
råder. Dette kan bl.a. ske ved en bedre styring og målretning af beskæftigelsesindsat-
serne.
Vores opfølgning i 2022 viste imidlertid, at Kriminalforsorgen stadig ikke kunne mat-
che de indsattes kriminogene behov med de beskæftigelsesaktiviteter, de tilbydes, og
at Kriminalforsorgen derfor ikke kunne følge, om de indsatte fik de beskæftigelsestil-
bud, som Kriminalforsorgen selv havde vurderet, at de indsatte havde brug for.
19. Vores opfølgning viser nu, at Kriminalforsorgen har udviklet en teknisk løsning, så
de kan følge op på og matche de indsattes kriminogene behov og de beskæftigelses-
aktiviteter, de tilbydes. Desuden har Kriminalforsorgen gennemført indledende del-
analyser på nogle af områderne og igangsat initiativer på baggrund heraf. Kriminalfor-
sorgen har dog endnu ikke gennemført en samlet analyse af, om de indsatte er blevet
tilbudt de beskæftigelsesaktiviteter, de har behov for.
20. Kriminalforsorgen har oplyst, at de løbende arbejder med at give de indsatte de
indsatser, som de har behov for, og at det er Kriminalforsorgens vurdering, at det også
lykkes i en lang række tilfælde. Kriminalforsorgen har endvidere oplyst, at de kommen-
de databaserede analyser kun vil indgå som ét aspekt i den løbende opfølgning på ind-
satser inden for det kriminalitetsforebyggende område, da der kan være særlige grun-
de til, at Kriminalforsorgen ikke tilbyder en indsats trods et afdækket behov.
21. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen