Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 234
Offentligt
2869934_0001.png
Transparency International Danmark
WHISTLEBLOWING 2023
BAGGRUND
Lov om beskyttelse af whistleblowere
trådte i kraft 17. december 2021. Virksomheder og
organisationer, der er omfattet af
Lov om offentlighed i forvaltningen,
skal i følge §27
afrapportere årligt om whistleblower aktiviteten (Årsberetning) om whistleblower aktivitet.
Transparency International Danmark (TI-DK) har indsamlet årsberetningerne for 2022
(Rapporten ”Whistleblowing in the Wind”) og igen for 2023 (denne rapport).
Til brug for årsberetningen udsendte TI-DK en skabelon for årsberetningen til fri
afbenyttelse samt et mere omfattende ide katalog og forslag til oplysninger, der kunne
tilføjes. Formålet var, at forbedre oplysningen om whistleblower aktiviteten.
Årsberetningerne blev indsamlet i perioden februar 2024 til april 2024. Rapporten (V1.0)
er udgivet i maj 2024.
Rapporterne mv. kan downloades på
https://transparency.dk/whistleblowers/.
Transparency International, Danmark
Redaktør: Lars Wriedt
Research og review: Natascha Felix, Katrine Harboe, Albert Bischoff samt Karin Holte,
Josephine Noboa, Jesper Sejberg og Emilie Fabricius Eriksen.
Rapport V1.0
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
Transparency International Danmark
KONKLUSION
Antallet af Whistleblower Indberetninger er steget i 2023
Antallet er steget ca. 50% fra 2022 til 2023.
2022 var første år Lov om beskyttelse af Whistleblowere trådte i kraft, og var et lavt
udgangspunt.
Stigningen kunne indikere flere positive udviklinger, eksempelvis at
whistleblowerordningerne nu blevet mere synlige og der er mindre betænkelighed ved at
indberette.
Danmark er stadig langt under en international benchmark udgivet af Navex.
Der er stadig små 60% afviste WB Indberetninger
Andelen af afviste WB Indberetninger for 2023 er på samme niveau som for 2022. Det er
højere end vi forventede og tyder på, at ordningen, og hvad den dækker, endnu ikke er
helt forstået, og at der er et fortsat behov for kommunikation.
Hver afvist WB Indberetning betyder en frustreret whistleblower og sagsbehandlere, der
måske oven i købet bliver efterladt i en udsat position.
Virksomhederne kan måske også stille spørgsmål ved, om ordningen er effektiv og ikke
blot et ressourcespild.
Det kan derfor give stor værdi for alle parter, hvis der gøres mere ud af kommunikationen
omkring ordningerne, således at tilliden bevares og deres positive potentiale kan
realiseres.
Temaerne er de samme
Overtrædelser af forvaltningsregler og interne processer samt arbejdsmiljø er stadig langt
de største temaer for WB Indberetninger i offentlige virksomheder i Danmark.
Antallet af uafsluttede sager er steget
Der er en lille stigning i antal WB Indberetninger, der ikke er behandlet færdig indenfor
perioden.
Det kunne tyde på, at ressourcerne ikke er fulgt med den store stigning i antallet af sager.
Beretningerne indeholder kun data til en kvantitativ analyse.
Årsberetningerne for 2023 er stadig meget summariske og uden mange oplysninger.
Det betyder, at der ikke er grundlag for en årsagsanalyse af f.eks. de mange afviste WB
Indberetninger, eller hvilke love der indberettes om.
Hvis de kommende Årsindberetninger indeholder mere detaljerede data om nytten og
resultaterne af WB Indberetningerne, kunne det øge troværdigheden og dermed
opbakningen til ordningen.
Rapport V1.0
Side 2
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
Transparency International Danmark
Transparency International Danmark vil de kommende år især følge
Udviklingen de kommende år om både antal og indhold af WB Indberetningerne.
Om antallet af afviste indberetninger falder forholdsmæssigt
Om der fremkommer eksempler på repressalier mod enten whistlebloweren eller
sagsbehandlerne i whistleblowerordningerne
Eksempler på indberetninger der har medført forbedringer i virksomheden eller
branchen, eller som har afsløret væsentlige misforhold eller egentlig korruption.
Rapport V1.0
Side 3
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
Transparency International Danmark
ANBEFALINGER
På baggrund af Årsrapporterne for 2023 har vi nogle anbefalinger til forbedringer.
En potentiel whistleblower bør kunne finde fortrolig, individuel vejledning.
At whistleblowe kan opfattes som meget risikabelt for ens omdømme eller
ansættelsesforhold.
Der bør være en mulighed for fortrolig rådgivning, der kan vejlede og hjælpe
whistlebloweren med processen og med tilrettelæggelse af indberetningen. Vejledningen
kunne støtte fortroligheden og anonymiteten når der indberettes, og nødvendigheden af
at give sig til kende, hvis det er nødvendigt for undersøgelsen af sagen.
En vejledning kan potentielt også nedbringe antallet af grundløse eller ikke omfattede WB
Indberetninger og dermed antallet af afviste indberetninger.
Samme funktion kunne tilbyde en ”WB Ombudsmand”, der både kunne undersøge
generelt om overholdelse af formalia (adgang til indberetning, udarbejdelse af
Årsberetning etc.), og som også kunne undersøge materielle forhold (afviste klager,
sagsbehandling i forhold til loven etc.).
Dette kunne forankres ved den nationale whistleblowerordning.
Medarbejderne i virksomhedernes whistleblower enheder bør beskyttes.
De indberettede sager er ofte følsomme og kan omhandle dele af virksomhedens ledelse.
Det kan være sensitivt at opklare følsomme sager, og der kan være interesser i at sløre
sagerne.
Sagsbehandlerne bør beskyttes fra afpresning eller repressalier ligesom whistlebloweren.
Dette kan gennemføres ved en tilføjelse til loven.
§27 i loven om beskyttelse af whistleblowere bør præciseres.
Årsrapporten bør indeholde flere strukturerede data, der gør yderligere analyse og læring
mulig.
Tidsrammer og offentliggørelse bør præciseres.
Det bør præciseres, hvilke virksomheder der er omfattet, f.eks. ved markering I CVR
registret.
Rapport V1.0
Side 4
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
2869934_0005.png
Transparency International Danmark
DATAGRUNDLAG
Der eksisterer ikke en samlet liste over virksomheder, der er omfattet af
Lov om
offentlighed i forvaltningen.
Virksomhedslisten er baseret på udtræk fra CVR registret,
suppleret med enkelte andre. Det er de samme 235 virksomheder, der indgår i både
2022 og 2023 analysen.
2022
235
954.123
171 73%
51 30%
779
454
324
2023
235
907.537
168
71%
49
29%
Antal virksomheder
Antal ansae (cvr.dk # ansae marts'23 / marts'24)
Antal Årsberetninger
Antal Årsberetninger med 0 WB indberetninger
Antal WB indberetninger ( åbne fra forrige år + indbereet for året )
Antal WB indberetninger ( afviste )
Antal WB indberetninger ( realitetsbehandlet )
af antal virksomheder
af antal Årsberetninger
1.155
148% af forrige år
609
409
Figur 1 - Datagrundlag
Der er stadig ¼ af virksomhederne, der ikke offentliggør den lovpligtige årsrapport, så vi
kunne finde den, og som ikke svarer ved henvendelse.
WHISTLEBLOWERAKTIVITET
Andelen af virksomheder, der har mindst 1 WB Indberetning ligger på et konstant niveau
på ca. 70% både i 2022 og 2023.
2022
Antal virksomheder med mindst 1 WB indberetning
% af antal virksomheder med en Årsberetning
Antal ansae
Antal WB indberetninger for året
Antal WB indberetninger pr. 100 ansae
Antal WB indberetninger under behandling ul/mo året
120
70%
663.929
779
0,117
79 10%
2023
119
71%
612.855
1076
0,176
137
13%
Figur 2 – Whistlebloweraktivitet
For det samme antal virksomheder, er der ca. 50% flere WB Indberetninger. Også i
forhold til antal medarbejdere i virksomhederne er der flere indberetninger.
Det tyder på, at ordningen efterhånden er mere kendt, og at potentielle whistleblowere
måske også er mere trygge ved at indberette et forhold.
Der er en lille stigning i antallet af WB Indberetninger, som ikke er færdigbehandlet ved
periodens udgang. Det kunne tyde på, at hvor antallet af indberetninger er steget meget,
så er ressourcerne til sagsbehandling ikke fulgt med.
Rapport V1.0
Side 5
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
2869934_0006.png
Transparency International Danmark
TEMA FOR WB INDBERETNINGER
På Årsberetningen skal virksomheden angive de temaer, som WB Indberetningerne
dækker over. For 2023 bruger vi en forenklet, standardiseret tabel, og tæller sammen
hvor mange Årsberetninger, der nævner det pågældende tema.
Antal Årsberetninger, der nævner nedenstående temaer
2022
33 Sagsbehandling, forvaltning
23 Stra"are forhold, lovovertrædelse
17 Arbejdsmiljø og -kultur
12 Økonomi, bedrageri, tyveri, bes1kkelse
10 Diskrimina1on, krænkelser, chikane
9 Databesky3else, - udny3else, IT
7 Habilitet, nepo1sme, interessekon6ikt
5 Øvrige alvorlige forhold
5 HR
1 Tilsynsforplig/gelse
1 Service og ydelser
1 Sikkerhed, fare for liv
2023
35
26
16
14
12
9
7
4
Forvaltnings regler, interne processer
Arbejdsmiljø og -kultur, HR
Lov, a.ale- eller overenskomstbrud
Økonomi, bedrageri, tyveri, bes1kkelse
Diskrimina1on, krænkelse, chikane
Øvrige forhold
Data og IT misbrug
Habilitet, nepo1sme, interessekon7ikt
Figur 3 – Temaer for WB Indberetninger
Det er stadig overtrædelse af forvaltningsregler og interne procedurer som er langt det
største tema, fulgt af arbejdsmiljø.
Det skyldes typisk anonymitet, hvis en WB Indberetning må opgives pga. manglende
oplysninger.
Datamisbrug, nepotisme og interessekonflikt ligger meget lavt.
Kategorierne for 2022 havde for stort et overlap, derfor forenkler vi strukturen for 2023.
De fremhævede kategorier er direkte sammenlignelige.
BENCHMARK
Der findes ikke en benchmark, der er direkte sammenlignelig med Årsberetningerne fra
de danske offentlige virksomheder.
Navex er en privat virksomhed, baseret i USA, som leverer whistleblowersystemer og
-processer i alle verdensdele. De udgiver årligt en benchmark over deres aktivitet. Denne
inkluderer både offentlige og private virksomheder i flere verdensdele med flest i USA.
For private virksomheder er det ofte globale virksomheder, der har aktiviteter i mange
lande (eksempelvis Vestas, Maersk og Rambøll).
De danske Årsindberetninger er kun for offentlige virksomheder og institutioner, der
opererer alene i Danmark. En direkte sammenligning skal derfor ses med forhold for de
store forskelle, der er mellem de virksomheder, som indgår.
Navex
*)
År
2018
Benchmark
1,400
Rapport V1.0
Side 6
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
2869934_0007.png
Transparency International Danmark
2019
2020
2021
2022
*)
1,400
1,300
1,260
1,470
2022 Risk & Compliance Hotline & Incident Management - Benchmark Report / Navex
2023 Risk & Compliance Hotline & Incident Management - Benchmark Report / Navex
Navex udregner benchmark som medianen for antal indberetninger pr 100 ansatte efter
formlen:
Antal WB Indberetninger / (Antal ansatte / 100).
De medtager kun virksomheder
med mindst 10 WB Indberetninger.
Vi anvender samme regnemetode for de danske Årsindberetninger.
2022
171
779
17
387
274.339
0,383
120
732
663.998
0,133
48
2023
168
1.076
29
649
353.039
0,232
119
928
619.465
0,168
149
Virksomheder med Årsberetning
Antal WB indberetninger
Antal virksomheder med mindst 10 WB indberetninger
Antal WB indberetninger for året *)
Antal medarbejdere
WB indberetninger pr 100 ansae - Median (Navex)
Antal virksomheder med mindst 1 WB indberetning
Antal WB indberetninger *)
Antal medarbejdere
WB indberetninger pr 100 ansae - Median
*) Den Na/onale Whistleblower Ordning er ekskluderet
Figur 4 - Benchmark
Direkte sammenlignet for virksomheder med mere end 10 WB Indberetninger ligger
offentlige virksomheder i Danmark med 0,232 langt under Navex benchmark på 1,400.
Vi forventer ikke, at offentlige virksomheder i Danmark kommer fuldt op på Navex
benchmark. Selv med forbehold for sammenligningen er det alligevel tankevækkende, at
forskellen er så stor.
Da der kun er relativt få danske virksomheder med mere end 10 WB Indberetninger
beregner vi også medianen for alle virksomheder med mindst 1 WB Indberetning. Her er
der en positiv udvikling fra 2022.
Denne benchmark (alle med mindst 1 WB Indberetning) er interessant at følge for de
offentlige danske virksomheder, og vi planlægger at måle udviklingen for de kommende
år.
I øvrigt viser tallene en stigning af antal WB Indberetninger til den nationale whistleblower
ordning.
Rapport V1.0
Side 7
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
2869934_0008.png
Transparency International Danmark
AFVISTE WB INDBERETNINGER
Der er et højt niveau af afviste WB Indberetninger.
2022
Sag ikke omfaet af WB lov
Indbereer ikke omfaet af WB lov
Øvrige årsager
Ufuldstændigt grundlag
Fejl eller spam
Personlige sager
Tavshedspligt
Antal afviste ialt
% afviste af total antal WB indberetninger
Figur 6 – Afviste WB Indberetninger
Langt den største grund til at afvise en WB Indberetning er at, enten forholdet eller
indberetter ikke er omfattet af loven.
2023
238
42
36
31
10
7
0
609
57%
454
58%
Det skyldes typisk anonymitet, at en WB Indberetning må opgives pga. manglende
oplysninger. En individuel, fortrolig vejledning kan netop give whistlebloweren trygheden
til at stå frem med yderligere oplysninger.
En afvist WB Indberetning efterlader en frustreret whistleblower, og både vedkommende
og sagsbehandlerne havner måske i en udsat position.
Der bruges ressourcer på at vurdere og afvise en WB Indberetning, og virksomhederne
kan måske få den opfattelse af selve ordningen ikke er effektiv og at ressourcerne kunne
anvendes bedre på andre opgaver.
Derfor bør der arbejdes på at få antallet af afviste WB Indberetninger bragt ned.
Statistikken tyder på, at whistleblowerloven ikke er helt forstået hos dem, der tænker på
at indberette et forhold.
En oplysningskampagne, f.eks. gentaget årligt sammen med IT-sikkerhed, hvidvaskning
eller andet, kunne også indeholde et afsnit om whistleblowing.
Vi efterlyser også en mulighed for at få en uvildig og fortrolig rådgivning for de personer,
der overvejer at indberette et forhold. Det ville flytte sager, der ikke er dækket af
whistleblowerloven, til andre rapporteringskanaler og kvalificere de sager, der bliver
indberettet, bedre.
Rapport V1.0
Side 8
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
2869934_0009.png
Transparency International Danmark
WB INDBERETNINGER FORDELT PÅ REGIONER
Vi har målt antallet af WB Indberetninger på virksomhederne efter deres placering i
Regionerne.
Alle Virksomheder med Årsberetning
Andel
WB indberet
Hovestad
57%
614
Sjælland
5%
53
Nord
5%
57
Midt
9%
92
Syd
23%
246
1076
Afviste
333
35
39
57
145
609
% afviste
54%
66%
68%
62%
59%
57%
Andel 2022
56%
12%
6%
7%
19%
% afviste 2022
53%
76%
46%
44%
71%
58%
Figur 7 – WB Indberetninger på Regioner
Det overordnede billede er stort set uændret fra år 2022. Der er stadig langt flest i Region
Hovedstaden, og færrest i Region Sjælland og Region Syd.
Det kan skyldes, at virksomhederne i Region Hovedstaden er større og måske har haft
whistleblowerordninger fra før loven trådte i kraft i 2021. Hvis det er en del af årsagen, så
kan vi forvente at aktiviteten vil stige i de regioner, hvor ordningen er forholdsvis ny.
Vi vil følge udviklingen for de kommende år.
KOMMUNERNES PARTIFARVE
For alle kommuner, der har offentliggjort en årsberetning, har vi opgjort antal WB
Indberetninger pr. 100 ansatte efter partifarven på kommunens borgmester.
Socialdemokra/
Socialis/sk Folkepar/
Venstre
Konserva/ve
Radikale Venstre
Slesvig Par/
Antal WB indberetninger pr. 100 ansae
2022
0,088
0,062
0,044
0,033
0,258
0,045
2023
0,126
0,000
0,068
0,042
0,000
0,095
Figur 8 – Benchmark efter kommunernes partifarve
Der er stadig dobbelt så mange indberetninger i RØDE kommuner som i BLÅ.
På nær en kommune med 0 WB Indberetninger har alle dog vækst i aktiviteten.
Rapport V1.0
Side 9
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
2869934_0010.png
Transparency International Danmark
Vi har ikke data til at afgøre om det er forskelle i arbejdskulturen, administrationen, eller
måske størrelsen på kommunen, der er årsagen.
Det er en måling vi vil følge de kommende år.
ÅRSBERETNING FORMAT
Det er stadig meget få tal, der bliver offentliggjort i årsberetningerne.
Årsindberetninger, der anvender TI skabelon
% Årsberetninger der afslues ul/mo året
Figur 9 – Årsberetninger
2022
15
64%
2023
22
80%
Vi kan se en lille vækst i brugen af vores skabelon for Årsberetning, men langt de fleste
er stadig meget simple.
Figur 10 – Den typiske årsrapport
Vi har et stort ønske om, at Årsrapporterne bliver mere fyldestgørende. Det ville give
mulighed for at se nærmere på årsagssammenhænge for mange dele af statistikken. For
2022 og 2023 kan vi kun se at aktiviteten bevæger sig, men ikke hvorfor.
Rapport V1.0
Side 10
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
Transparency International Danmark
WHISTLEBLOWING ER EN MÆRKESAG
Whistleblowing er en mærkesag for Transparency International Danmark. Det er vigtigt
for at opfange forhold, der kan indeholde misbrug af betroet magt, og at få dem behandlet
på en fair og sikker måde.
Whistleblowing er vigtig for den enkelte
Hvis andre metoder ikke virker eller virker for risikable, så er whistleblowing en beskyttet
måde at rapportere på, og indberetningerne behandles på en uafhængig og uvildig måde.
Whistlebloweren skal føle sig tryg ved
at stå frem
at der er beskyttelse mod repressalier
at det nytter noget
og at der er andre i samme situation
at de kan whistleblowe
at der er en lovfæstet ordning
hvad der kan indberettes om
hvordan ordningen benyttes
mulighederne for at være anonym
Whistlebloweren skal vide
Whistleblowing er vigtigt for virksomhederne
Der kan altid opstå sager, som er ødelæggende for omdømme, indtjening, arbejdsmiljø
mv. Virksomheden kan også være udsat for intern eller ekstern kriminalitet som medfører
tab af omsætning, indtjening eller effektivitet.
Det er vigtigt at sagerne kommer frem, før de når at udvikle sig for langt, og at alle
involverede – whistlebloweren, den anklagede og sagsbehandlerne – får en tryg og fair
behandling.
Whistleblowing er vigtig for samfundet.
Kriminalitet og kriminel korruption bør opklares og forhindres. Whistleblowing er et vigtigt
supplement for at få sagerne frem og løst.
Beskyttelse af whistlebloweren mod både uformel og formel gengældelse skaber en
nødvendig tryghed. En god whistleblowerproces beskytter også mod uretmæssige eller
grundløse beskyldninger.
Rapport V1.0
Side 11
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 234: Henvendelse af 18/5-24 fra Transparency International Danmark om Implementering af EU's whistleblowerdirektiv
2869934_0012.png
Transparency International Danmark
LOVGRUNDLAG
Følgende love og vejledninger ligger til grund for whistleblowerordningen.
LBK nr 145 af 24/02/2020 (Gældende)
Bekendtgørelse af lov om offentlighed i forvaltningen
VEJ nr 9249 af 16/12/2021 (Gældende)
Vejledning for whistleblowerordninger på offentlige arbejdspladser
VEJ nr 9250 af 16/12/2021 (Gældende)
Vejledning for whistleblowerordninger på private arbejdspladser
KONTAKT
Transparency International Danmark kan kontaktes på følgende
Hjemmeside:
www.transparency.dk
Sekretariat:
Transparency Danmark
Klosterstræde 9
1157 København K
Email
[email protected]
CVR nummer 31995876
Rapport V1.0
Side 12