Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 226
Offentligt
2866664_0001.png
Justitsministeriets
FORSKNINGSKONTOR
Lægdommeres
repræsentativitet
Undersøgelse vedrørende lægdommerne udtrukket for perioden
1.1.2024 til 31.12.2027.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0002.png
Justitsministeriets
FORSKNINGSKONTOR
Lægdommeres repræsentativitet
Undersøgelse vedrørende lægdommerne udtrukket
for perioden 1.1.2024 til 31.12.2027.
Resumé
Denne undersøgelse belyser, i hvilket omfang lægdommerne for 2024-2027 kan siges at være
et alsidigt og repræsentativt udsnit af den del af befolkningen, der kan virke som lægdommer,
benævnt ’danske statsborgere’. Lignende undersøgelser af lægdommeres repræsentativitet er
foretaget for alle grupper af lægdommere, der har virket siden 1996.
Ifølge grundlistebekendtgørelsen skal der tilstræbes repræsentation af mænd og kvinder, af
aldersgrupperne 18-30 år, 31-50 år og 51-80 år og af indvandrere og efterkommere. Desuden
fremgår det, at de personer, der udtages, skal udgøre et alsidigt sammensat udsnit af
befolkningen, samt at der ved alsidighed blandt andet kan lægges vægt på uddannelsesmæssig
baggrund og beskæftigelsesmæssig status, jf. vejledning om udarbejdelse af grundlister.
Undersøgelsen viser, at lægdommerne for 2024-2027 er repræsentative for de danske
statsborgere med hensyn til køn og herkomst. Resultaterne af undersøgelsen viser desuden,
at lægdommerne for 2024-2027 statistisk set adskiller sig fra de danske statsborgere med
hensyn til aldersfordelingen. Således er andelen af personer i aldersgruppen 18-30 år
statistisk signifikant mindre blandt lægdommerne for 2024-2027, mens andelen af personer i
aldersgruppen 31-50 år er statistisk signifikant større blandt lægdommerne for 2024-2027 i
forhold til fordelingen blandt de danske statsborgere. Der er dog tale om mindre numeriske
forskelle.
Hertil bemærkes, at den statistisk signifikante forskel i aldersfordelingen ikke er
ensbetydende med, at der ikke er
tilstræbt
repræsentation, som det udtrykkes i
grundlistebekendtgørelsen, men er et udtryk for, at der rent statistisk set eksisterer forskelle
mellem lægdommerne for 2024-2027 og de danske statsborgere med hensyn til alder.
For så vidt angår højeste fuldførte uddannelse viser undersøgelsen nogle forskelle, herunder
f.eks. at andelen af personer med lange- og mellemlange videregående uddannelser er
statistisk signifikant større blandt lægdommerne for 2024-2027 end tilsvarende andel for de
danske statsborgere, mens andelen af personer med grundskole- og erhvervsfaglige
uddannelser er statistisk signifikant mindre blandt lægdommerne for 2024-2027.
Med hensyn til beskæftigelsesmæssig status viser undersøgelsens resultater også forskelle
mellem fordelingen blandt lægdommerne for 2024-2027 og blandt de danske statsborgere,
herunder f.eks. at andelen af personer, som er lønmodtagere med ledelsesarbejde,
lønmodtagere på højeste niveau og lønmodtagere på mellemniveau er statistisk signifikant
2
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
større blandt lægdommerne for 2024-2027 end tilsvarende andel for de danske statsborgere,
mens andelen af personer som er lønmodtagere på grundniveau og personer uden for
arbejdsstyrken er statistisk signifikant mindre blandt lægdommerne for 2024-2027.
Det skal bemærkes, at de numeriske forskelle mellem lægdommerne for 2024-2027 og blandt
de danske statsborgere, som denne undersøgelse viser, varierer en del i størrelse. Idet der er
tale om et stort antal personer, der indgår i undersøgelsen, vil relativt små forskelle kunne
vise sig at være statistisk signifikante, da dette ikke alene afhænger af forskellens størrelse,
men også af antallet af observationer.
3
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
Indhold
1
Indledning
1.1
1.2
1.3
Hvad er en lægdommer?
Hvem kan blive lægdommer?
Hvordan udvælges lægdommere?
5
5
5
6
2
Undersøgelsens materiale og metode
2.1
2.2
Materialet
Analyse og metode
8
8
9
3
Sammenligning mellem grundlisten og de udvalgte
lægdommere
Køn
Alder
Herkomst
Højeste fuldførte uddannelse
Beskæftigelsesmæssig status
Bilag 1. Køn og kommuneniveau
Bilag 2. Alder og kommuneniveau
Bilag 3. Herkomst og kommuneniveau
Bilag 4. Afgrænsning af ’uberygtethed’
Bilag 5. Afgrænsning af ansættelsesforhold
omfattet af retsplejelovens § 70
12
13
14
17
19
21
23
26
29
32
4
5
6
7
8
33
4
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0005.png
1
Indledning
Denne rapport angår en undersøgelse af repræsentativiteten af de lægdommerne, der virker
fra 1.1.2024 til 31.12.2027. I år 2000 gennemførte Justitsministeriets Forskningskontor for
første gang en undersøgelse af lægdommeres repræsentativitet. Undersøgelsen omfatter både
de lægdommere, der havde fungeret i perioden 1996-1999, og dem, der var udtaget for
perioden 2000-2003. Sidenhen er der gennemført lignende undersøgelser i 2004, 2008, 2012,
2016 og 2020, som omfatter de lægdommere, der var udtaget for de respektive efterfølgende
fireårige perioder.
1
Indeværende undersøgelse har til formål at belyse, hvorvidt lægdommerne for 2024-2027 er
repræsentative for den del af den danske befolkning, der kan virke som lægdommere hvad
angår køn, alder, herkomst, højeste fuldførte uddannelse og beskæftigelsesmæssig status.
1.1
Hvad er en lægdommer?
En lægdommer er inden for dansk retspleje en person, der medvirker ved pådømmelsen af
straffesager uden at være juridisk dommer. I retssagerne fungerer en lægdommer enten som
domsmand eller nævning.
I en domsmandssag er det én juridisk dommer og to domsmænd,
der fungerer som sagens dommere. I byretten består en nævningesag af tre juridiske dommere
og seks nævninger i et nævningeting. I landsretten består en nævningesag af tre juridiske
dommere og ni nævninger i et nævningeting. Det er typisk de mest alvorlige straffesager, der
afgøres som nævningesager.
2
1.2
Hvem kan blive lægdommer?
Ud over at hvervet som lægdommer besiddes af personer, der ikke er juridiske dommere, er
det nærmere reguleret i retsplejeloven, hvem der kan virke som lægdommer. Af retsplejelo-
vens § 69 fremgår: ”Til
nævning eller domsmand kan med de af § 70 følgende undtagelser
udtages enhver uberygtet mand eller kvinde, der har valgret til Folketinget, medmindre den
pågældende fylder 80 år inden udløbet af det tidsrum, for hvilket grundlisten gælder, eller på
grund af åndelig eller legemlig svaghed eller utilstrækkeligt kendskab til det danske sprog er
ude af stand til at fyldestgøre en nævnings og domsmands pligter.”
Kravet om uberygtethed betyder, at personer, der er straffet for mere alvorlige lovovertræ-
delser, ikke kan virke som lægdommer. I praksis er der tale om konkrete vurderinger, hvor
Alle tidligere undersøgelser af lægdommernes repræsentativitet, der er foretaget af Justitsministeriets
Forskningskontor, kan findes på Justitsministeriets hjemmeside under overskriften ”Forskning” og
forskningstemaet
”Lægdommerundersøgelser”.
1
2
Danmarks Domstole (2023):
”Lægdommer”.
København: Domstolsstyrelsen.
5
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0006.png
udgangspunktet dog er, at personer, der er straffet med frihedsstraf, større bøder eller i øvrigt
er straffet for overtrædelse af straffeloven, eller som er frakendt førerretten, ikke kan blive
lægdommer i en vis periode efter straffens udståelse.
3
Retsplejelovens § 70 opregner en desuden række persongrupper, som på grund af deres er-
hverv ikke kan udtages til lægdommer. Omfattet af denne bestemmelse er ministre, ansatte i
ministeriers departementer og ansatte i chefstillinger i de under departementerne hørende
underordnede myndigheder, ansatte ved domstolene og i politiet, anklagemyndigheden, kri-
minalforsorgen og andre myndigheder på Justitsministeriets område, advokater og advokat-
fuldmægtige samt præster i folkekirken og andre trossamfund. Retsplejelovens § 71 opregner
en række kategorier af personer, som kan begære sig fritaget for hvervet som lægdommer.
1.3
Hvordan udvælges lægdommere?
Lægdommere udvælges ved, at der hvert fjerde år udarbejdes en liste for hver kommune, der
indeholder de personer, som indstilles til at blive lægdommere. Disse lister kaldes
’grundlister’ og udarbejdes af grundlisteudvalg bestående af mindst fem medlemmer, der
nedsættes af kommunalbestyrelsen i hver enkelt kommune. I udtagelsen til grundlisten skal
grundlisteudvalgene så vidt muligt sikre, at borgerne, der udpeges, er egnede til at virke som
lægdommer, samt at de udgør et alsidigt og repræsentativt udsnit af befolkningen.
Sidstnævnte skal blandt andet sikres ved, at der ved udarbejdelsen af grundlisterne tilstræbes
en repræsentation af aldersgrupperne 18-30 år, 31-50 år og 51-80 år, af mænd og kvinder og
af indvandrere og efterkommere svarende til deres andel af befolkningen i kommunen.
4
Ved
alsidighed kan der blandt andet lægges vægt på uddannelsesmæssig baggrund og
beskæftigelsesmæssig status.
5
Grundlisteudvalgene skal udtage én person til grundlisten for
hvert fulde antal af 300 indbyggere i kommunen.
Grundlisteudvalgene afgør selv, hvordan personerne til grundlisten udtages, og hvordan det
sikres, at de udtagne er egnede og udgør et repræsentativt udsnit af befolkningen i kommunen.
Metoderne til udtagelse af disse personer varierer på tværs af kommuner og kan bestå af en
kombination af tilgange. En ofte anvendt metode er at tage udgangspunkt i tidligere udarbej-
dede grundlister, hvortil grundlisteudvalget frasorterer de personer, der ikke længere må
virke som lægdommer. En anden tilgang er, at det enkelte medlem af grundlisteudvalget, i
samarbejde med dennes politiske bagland, indstiller et vist antal personer til udvælgelse. An-
tallet af personer, som hvert grundlisteudvalgsmedlem skal indstille, vil her være fastsat for-
holdsmæssigt i forhold til den politiske repræsentation i kommunalbestyrelsen, hvorfor denne
metode kaldes ’forholdstalsvalg’. Ud over disse tilgange vælger nogle grundlisteudvalg at
Arbejdsgruppen om udvælgelse af lægdommere (2016):
Arbejdsgrupperapport om udvælgelse af
lægdommere.
København: Justitsministeriet.
3
4
5
Bekendtgørelse om grundlister § 4, stk. 1.
Justitsministeriet (2023):
Vejledning om udarbejdelse af grundlister (VEJ nr 9065 af 30/01/2023).
København: Justitsministeriet.
6
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0007.png
annoncere efter kandidater til grundlisten eller at involvere kommunernes integrationsråd
samt tage kontakt til foreninger og arbejdspladser. Sidstnævnte metoder er især anvendelige
i forbindelse med udtagelsen af grupper af personer, som ellers kan være underrepræsenteret.
6
Når grundlisterne er udformet af grundlisteudvalgene i hver kommune, indsendes listerne til
den landsret, hvis kreds kommunen tilhører. Dernæst danner landsretternes præsidenter lister
over lægdommere (betegnes også nævninge- og domsmandslister) til landsretterne og
byretterne ved lodtrækning blandt de personer, der er optaget på grundlisterne. Antallet af
lægdommere fastsættes af landsrettens præsident, således at hver lægdommer kommer til at
virke cirka fire gange årligt.
7
For perioden 2024-2027 indgår 67 pct. af personerne fra
grundlisterne på listerne over lægdommere.
Hvervet som lægdommer er et borgerligt ombud, og de udtagne personer har derfor som
udgangspunkt pligt til at virke som lægdommer. Dog beskriver retsplejelovens §§ 70-71 som
ovenfor nævnt en række årsager til, at personer enten er udelukkede fra eller kan anmode om
fritagelse fra hvervet som lægdommer. Landsretten giver skriftlig besked til de udtagne
lægdommere og informerer om retsplejelovens §§ 70 og 71, hvorefter en række personer
primært på grund af deres erhverv alligevel ikke kan udtages til lægdommer eller kan begære
sig fritaget for at virke som lægdommer.
Arbejdsgruppen om udvælgelse af lægdommere (2016):
Arbejdsgrupperapport om udvælgelse af
lægdommere.
København: Justitsministeriet.
6
Justitsministeriet (2023):
Vejledning om udarbejdelse af grundlister (VEJ nr 9065 af 30/01/2023).
København: Justitsministeriet.
7
7
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0008.png
2
2.1
Undersøgelsens materiale og metode
Materialet
I indeværende undersøgelse arbejdes med tre forskellige populationer: lægdommerne for
2024-2027, grundlisterne samt den del af den danske befolkning, der kan virke som
lægdommer. I dette afsnit beskrives materialet, der danner grundlag for disse populationer.
Lægdommerne for 2024-2027
Indeværende undersøgelse er baseret på oplysninger fra Østre Landsret og Vestre Landsret
om de personer, der er udtaget til at kunne virke som lægdommer for perioden 1.1.2024 til
31.12.2027. Denne gruppe består i udgangspunktet af 14.184 personer – men omfatter efter
bortfald 14.177 personer, jf. afsnit 2.2 – og omtales i indeværende undersøgelse som
’lægdommerne for 2024-2027’. Hertil er vigtigt at bemærke, at listerne over lægdommere er
dynamiske, således at personer kan udgå fra listerne i løbet af den fireårige periode, hvor
listerne er gældende. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis en person skifter arbejdsplads til
én, der er omfattet af retsplejelovens § 70.
Grundlisterne
Som tidligere beskrevet, udtages lægdommerne fra de grundlister, der udarbejdes af
kommunernes grundlisteudvalg. Til brug for undersøgelsen er der også indhentet oplysninger
fra de to landsretter om de personer, som indgår på grundlisterne. Samlet set indgår 21.149
personer i udgangspunktet på grundlisterne – mens disse efter bortfald omfatter 21.077
personer, jf. afsnit 2.2.
Danske statsborgere
Som det er præciseret i afsnit 1.2, er det ikke hele den danske befolkning, der kan virke som
lægdommere. Derfor har Justitsministeriet afgrænset den del af den danske befolkning, der
kan blive lægdommere, jf. retsplejelovens §§ 69-70.
8
Populationen består således i
udgangspunktet af de 3.754.613 danske statsborgere i alderen 17-74 år, der havde bopæl i
landet pr. 1. januar 2023.
9
Personer, der ikke lever op til kravet i retsplejelovens § 69 om
uberygtethed,
er dernæst frasorteret. En nærmere angivelse af denne afgrænsning fremgår af
bilag 4. Endelig er personer, der grundet deres erhverv er udelukket fra hvervet som
I denne forbindelse har Justitsministeriet korresponderet med landsretterne, som desuden har bidraget
med viden om generelle retningslinjer samt praksis på området.
8
Dette var det senest mulige statustidspunkt, da data blev indhentet fra Danmarks Statistik. I forbindelse
med rapportens analyser af alder er personernes alder fremskrevet med ét år, således at den viste alder
svarer til personernes alder pr. 1.1.2024, som er det tidspunkt, hvorfra lægdommerne for 2024-2027
virker.
9
8
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0009.png
lægdommer, jf. retsplejelovens § 70, frasorteret.
10
For flere oplysninger om, hvordan
afgrænsningen af disse personer er foretaget, henvises til bilag 5.
Baseret på ovenstående afgrænsning foretaget af Justitsministeriet har Danmarks Statistik
udtrukket oplysninger om de personer i den danske befolkning, der kan virke som
lægdommer. Samlet set frasorteres 205.425 personer, hvilket medfører en endelig population
på 3.549.188 personer. Denne population betegnes i indeværende rapport som ”danske
statsborgere”.
Frasorteringerne beskrevet i det ovenstående er foretaget ud fra den lovgivning,
dokumentation og beskrivelser af den overordnede praksis, der eksisterer på området. I
forbindelse hermed skal nævnes, at det er landsretterne, der ud fra en konkret vurdering afgør,
om en given person er egnet til at virke som lægdommer, og at der ikke kan tages højde for
sådanne konkrete vurderinger, når der foretages en bred og generel frasortering. Herudover
er frasorteringen foretaget ud fra – og er samtidig begrænset af – de datamæssige muligheder,
der eksisterer hos Danmarks Statistik.
Det bemærkes, at den beskrevne frasortering også blev foretaget i Justitsministeriets unders-
øgelse af lægdommeres repræsentativitet fra 2020, men at den ikke er foretaget i Justitsmi-
nisteriets tidligere undersøgelser. Frasorteringen er gennemført med henblik på at præcisere
populationen, som lægdommerne sammenlignes med i analyserne, men den reviderede
metode bevirker dog samtidig, at der skal tages forbehold ved direkte sammenligninger
mellem denne undersøgelses resultater og resultaterne fra Justitsministeriets undersøgelser af
lægdommere repræsentativitet, der er foretaget forud for 2020.
2.2
Analyse og metode
Som nævnt skal grundlisteudvalgene så vidt muligt sikre, at borgerne, der udpeges, er egnede
til at virke som lægdommer, samt at de udgør et alsidigt og repræsentativt udsnit af
befolkningen. Det er præciseret, at der skal tilstræbes repræsentation af aldersgrupperne 18-
30 år, 31-50 år og 51-80 år, mænd og kvinder og indvandrere og efterkommere,
11
mens
alsidighed blandt andet kan vedrøre uddannelsesmæssig baggrund og beskæftigelsesmæssig
status.
12
Ifølge retsplejelovens § 70 kan
ministre
og
præster fra andre trossamfund end folkekirken
ej heller virke
som lægdommere. Det har dog ikke datamæssigt været muligt at frasortere disse persongrupper. Dette
vurderes dog ikke at have en betydelig indvirkning på resultaterne.
10
11
12
Bekendtgørelse om grundlister § 4, stk. 1.
Justitsministeriet (2023):
Vejledning om udarbejdelse af grundlister (VEJ nr 9065 af 30/01/2023).
København: Justitsministeriet.
9
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
For at undersøge om lægdommerne for 2024-2027 udgør et alsidigt og repræsentativt udsnit
af de danske statsborgere, foretages sammenligninger ud fra følgende fem forhold:
- Køn
- Alder
- Herkomst
- Højeste fuldførte uddannelse
- Beskæftigelsesmæssig status
Repræsentativiteten med hensyn til køn, alder og herkomst er vist på kommuneniveau i bilag
1-3.
Som det er beskrevet herover, skal grundlisteudvalgene tilstræbe en repræsentation af de
forskellige forhold, når de udvælger personer til
grundlisten.
I indeværende undersøgelse
sammenlignes
lægdommerne for 2024-2027
med de danske statsborgere. Der er valgt at
fokusere på repræsentativiteten af lægdommerne for 2024-2027, frem for grundlisternes
repræsentativitet, da førstnævnte indeholder de personer, der faktisk virker som lægdommer.
Det må videre formodes, at sammensætningen af lægdommerne afspejler grundlisternes
sammensætning, idet de to landsretter, med udgangspunkt i grundlisterne, danner listerne
over lægdommere ved brug af lodtrækning. Som resultat bør den repræsentation, som
grundlisteudvalgene har sikret for grundlisterne, også gøre sig gældende for lægdommerne.
Hertil skal nævnes, at efter lægdommerne er udtaget ved brug af lodtrækning, frasorteres de
personer, der enten ikke opfylder betingelserne for at blive lægdommere, eller som har ret til
at blive fritaget fra hvervet som lægdommer. Denne persongruppe kan tænkes at udgøre et
skævt udsnit, hvilket i sidste ende kan medføre, at lægdommerne for 2024-2027 i mindre grad
er repræsentative, end persongruppen på grundlisterne er.
Det undersøges i kapitel 3, om der eksisterer forskelle mellem persongruppen henholdsvis
blandt lægdommerne for 2024-2027 og på grundlisterne hvad angår køn, alder, herkomst,
højeste fuldførte uddannelse og beskæftigelsesmæssig status.
Repræsentativitetsanalyserne udført i indeværende undersøgelse består af sammenligninger
mellem de procentvise fordelinger for hver af de inkluderede forhold for lægdommerne for
2024-2027 med de tilsvarende procentvise fordelinger for hver af de inkluderede forhold for
de danske statsborgere. Ud over at betragte fordelingerne i absolutte tal, foretages også
signifikanstests, nærmere bestemt Z-tests, for at undersøge om eventuelle forskelle mellem
de to populationer kan siges at være statistisk signifikante. Konklusionerne vedrørende
signifikans baseres på et signifikansniveau på fem pct. Hvorvidt Z-testen viser, om forskelle
er statistisk signifikante, afhænger naturligvis af, hvor stor en forskel der er mellem andelene,
men det afhænger også af antallet af observationer, der ligger til grund for beregningerne. Er
der mange observationer – hvilket er tilfældet i denne undersøgelse – vil selv mindre forskelle
mellem lægdommerne og de danske statsborgere kunne være statistisk signifikante.
Til brug for ovenstående analyser er både listerne over lægdommere, grundlisterne samt listen
over de danske statsborgere suppleret med information fra Danmarks Statistik vedrørende
personernes køn, alder, herkomst, højeste fuldførte uddannelse og beskæftigelsesmæssige
10
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
status. For listerne over lægdommere samt grundlisterne medfører denne sammenkobling et
mindre bortfald grundet manglende oplysninger om personerne på listerne og lignende.
Derfor bearbejder indeværende undersøgelse en endelig gruppe af lægdommere for 2024-
2027 bestående af 14.177 personer (frem for de 14.184, der oprindelig indgik på listerne),
mens denne undersøgelse bearbejder en grundliste bestående af 21.077 (frem for de 21.149,
der oprindelig indgik på listerne).
Det samlede data er leveret som tabelmateriale, hvilket efterfølgende er bearbejdet af
Justitsministeriets Forskningskontor.
11
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
3
Sammenligning mellem grundlisten og
de udvalgte lægdommere
Som beskrevet i afsnit 2.2, bør persongruppen blandt lægdommerne ligne persongruppen på
grundlisterne, da lægdommerne er udtrukket af grundlisterne ved lodtrækning. Om dette også
er tilfældet undersøges ved at sammenligne personerne på grundlisterne samlet set, benævnt
’grundlisten’, og lægdommerne for 2024-2027 med hensyn til de fem karakteristika, der
behandles i denne undersøgelse.
Dette viser, at der ikke er statistisk signifikant forskel med hensyn til persongruppernes køn,
alder og herkomst, som er de forhold, hvor repræsentation skal tilstræbes. Desuden viser
sammenligningen, at der ikke er statistisk signifikant forskel på grundlisten og lægdommerne
for 2024-2027 med hensyn til persongruppernes højeste fuldførte uddannelse eller
beskæftigelsesmæssig status.
12
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0013.png
4
Køn
I dette afsnit undersøges kønsfordelingen
13
blandt lægdommerne for 2024-2027 sammenlig-
net med kønsfordelingen blandt de danske statsborgere.
Af figur 4.1 fremgår, at 52,0 pct. af lægdommerne for 2024-2027 er kvinder, mens 48,0 pct.
er mænd. Sammenholdes kønsfordelingen blandt lægdommerne for 2024-2027 med
kønsfordelingen blandt de danske statsborgere, ses det, at der ikke er statistisk signifikante
forskelle mellem de to populationer, hvilket vil sige, at med hensyn til køn er lægdommerne
for 2024-2027 repræsentative for de danske statsborgere.
Figur 4.1
Lægdommere for 2024-2027 og danske statsborgere fordelt efter køn
100 %
90 %
80 %
70 %
60 %
50 %
40 %
30 %
20 %
10 %
0%
Kvinde
Lægdommere 2024-2027
Danske statsborgere
Mand
52,0 %
51,3 %
48,0 %
48,7 %
Oplysninger om lægdommernes og de danske statsborgeres køn er hentet fra Danmarks Statistiks
befolkningsstatistik med statustidspunkt 1. januar 2023.
13
13
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0014.png
5
Alder
Dette afsnit belyser aldersfordelingen
14
blandt lægdommerne for 2024-2027 sammenlignet
med aldersfordelingen blandt de danske statsborgere.
I 2017 trådte en række lovændringer af retsplejeloven i kraft, hvilket blandt andet omfattede
en revideret øvre aldersgrænse for lægdommere, fra tidligere at have at være 65 år på
udtagelsestidspunktet til nu at være 75 år. Inden 1. juli 2017 kunne personer, der fyldte 70 år
inden udløbet af perioden, således ikke udtages til at være lægdommere. Efter den 1. juli 2017
gælder dette personer, der fylder 80 år inden udløbet af perioden, jf. retsplejelovens § 69.
I forbindelse med ændringerne af retsplejeloven blev også grundlistebekendtgørelsen
15
revideret med ikrafttræden den 1. juli 2017. Ændringerne omfattede en præcisering af, at der
skal tilstræbes en repræsentation af aldersgrupperne 18-30 år, 31-50 år og 51-80 år, svarende
til deres andel af befolkningen i kommunen, når personer udtages til grundlisterne.
Da indeværende undersøgelse foretager opgørelser angående alder med udgangspunkt i
personernes alder ved periodens start, betyder dette, at den ældste aldersgruppe i indeværende
undersøgelse omfatter personer i alderen 51-75 år.
Figur 5.1 viser, at det overordnede billede er nogenlunde ens, når alderen inddeles i de tre
angivne kategorier.
Oplysninger om lægdommernes og de danske statsborgeres alder er hentet fra Danmarks Statistiks
befolkningsstatistik med statustidspunkt 1. januar 2023. Personernes alder er fremskrevet med ét år,
således at den viste alder svarer til personernes alder pr. 1.1.2024, som er det tidspunkt, hvorfra
14
lægdommerne for 2024-2027 virker.
15
Også kaldet ’Bekendtgørelse om grundlister’
14
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0015.png
Figur 5.1
Lægdommerne for 2024-2027 og danske statsborgere fordelt efter aldersgruppe
100 %
90 %
80 %
70 %
60 %
50 %
40 %
30 %
20 %
10 %
0%
18-30 år
31-50 år
Lægdommere 2024-2027
*Lægdommerne må maksimalt være 75 år ved lægdommerperiodens start.
45,1 %
33,8 %
21,1 %
22,5 %
31,7 %
45,8 %
51-75 år*
Danske statsborgere
På trods af at det overordnede mønster i fordelingerne er ens, eksisterer nogle forskelle mel-
lem lægdommerne for 2024-2027 og de danske statsborgere. Således er andelen af personer
i aldersgruppen
18-30 år
statistisk signifikant mindre blandt lægdommerne for 2024-2027
end andelen af personer i tilsvarende aldersgruppe blandt de danske statsborgere. Omvendt
gælder, at for lægdommerne for 2024-2027 er andelen af personer i aldersgruppen
31-50 år
statistisk signifikant større end den tilsvarende andel for de danske statsborgere. Andelen af
aldersgruppen 51-75 år ses ikke at være statistisk signifikant forskellige mellem lægdom-
merne og de danske statsborgere. Til dette bemærkes, at den statistisk signifikante forskel i
aldersfordelingen ikke er ensbetydende med, at der ikke er
tilstræbt
repræsentation af alders-
grupperne, som det udtrykkes i grundlistebekendtgørelsen, at grundlisteudvalgene skal gøre.
Af figur 5.1 fremgår endvidere, at forskellen i andele blandt aldersgruppen 18-30 år er på
omtrent halvandet procentpoint, hvilket i absolutte tal svarer til, at der er udtaget 198
16
færre
lægdommere for 2024-2027 i aldersgruppen, end det forventes på baggrund af fordelingen
blandt de danske statsborgere. Modsat er der for aldersgruppen 31-50 år en procentuel forskel
på godt to procentpoint, hvilket svarer til, at der er udtaget 299
17
flere lægdommere for 2024-
2027, end det forventes.
Der er udtaget 2.998 lægdommere for 2024-2027 i aldersgruppen 18-30 år. På baggrund af fordelin-
gen blandt de danske statsborgere, forventes der at være 3.196 lægdommere i aldersgruppen 18-30 år.
16
Der er udtaget 4.791 lægdommere for 2024-2027 i aldersgruppen 31-50 år. På baggrund af fordelin-
gen blandt de danske statsborgere, forventes der at være 4.492 lægdommere i aldersgruppen 31-50 år.
17
15
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0016.png
Det bemærkes, at den tidligere undersøgelse af lægdommeres repræsentativitet – som
vedrører lægdommere for 2020-2023 – viste, at der for denne periode var udtaget 673 færre
lægdommere i aldersgruppen 18-30 år, end det kunne forventes på baggrund af fordelingen
blandt de danske statsborgere. Hvad angår andelen af lægdommere i aldersgruppen 31-50 år,
ses forskellen mellem det faktiske og det forventede antal lægdommere stort set at være
uforandret fra den forrige lægdommerperiode til den indeværende. Endvidere bemærkes det,
at den forrige undersøgelse af lægdommers repræsentativitet viste, at den ældste aldersgruppe
var overrepræsenteret blandt lægdommere til sammenligning med blandt de danske
statsborgere, hvilket er en forskel, der ikke findes i indeværende undersøgelse.
18
For at belyse aldersfordelingen blandt lægdommerne for 2024-2027 samt blandt de danske
statsborgere mere detaljeret viser figur 5.2 aldersfordelingen fordelt på hvert enkelt
alderstrin. Af figuren fremgår dels antallet af lægdommere, der har den pågældende alder, og
dels det antal lægdommere, der forventes at have den pågældende alder på baggrund af
fordelingen blandt de danske statsborgere.
Figur 5.2
Aldersfordeling for lægdommerne for 2024-2027 samt den forventede aldersfordeling på baggrund af aldersfordelingen blandt danske
statsborgere.
350
299
290
269
242
213
222
231
223
212
269
254
308
298 294
291
278 278
278
284
278
263
252
250
248 246
242
242
232
231
309
305
274
259
252 243
253
301
288
267
240
300
250
200
190
250
240
234
226 231222
219
215
201
210
199 194
214
213
176
151
150
84
100
50
0
18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75
Antal lægdommere 2024-2027
Forventede antal lægdommere
Se evt. kapitel 5 i Justitsministeriet (2020):
Lægdommeres repræsentativitet Undersøgelse vedrø-rende
lægdommerne udtrukket for perioden 1.1.2020 til 31.12.2023.
København: Justitsministeriet.
18
16
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0017.png
6
Herkomst
I dette afsnit belyses lægdommerne for 2024-2027 samt de danske statsborgere fordelt efter
herkomst, herunder indvandrere, efterkommere og dansk oprindelse.
19
Personer med
dansk oprindelse
er personer, hvor mindst en af forældrene er dansk statsborger
og født i Danmark.
Indvandrere
defineres som personer, der er født i udlandet, hvor ingen af forældrene er
danske statsborgere, født i Danmark. Hvis der ikke findes oplysninger om nogen af
forældrene, og personen er født i udlandet, opfattes den pågældende som indvandrer.
Efterkommere
defineres som personer, der er født i Danmark, hvor ingen af forældrene er
danske statsborgere, født i Danmark. Hvis en eller begge forældre, der er født i Danmark,
opnår dansk statsborgerskab, vil deres børn ikke længere blive klassificeret som efterkom-
mere. Fastholder danskfødte forældre imidlertid begge et udenlandsk statsborgerskab, vil
deres børn blive klassificeret som efterkommere.
20
Af figur 6.1 fremgår, at 6,1 pct. af lægdommerne for 2024-2027 er indvandrere eller
efterkommere, mens 93,9 pct. er af dansk oprindelse.
Oplysninger om lægdommernes og de danske statsborgeres herkomst er hentet fra Danmarks Stati-
stiks befolkningsstatistik med statustidspunkt 1. januar 2023.
19
yderligere information om variablen, der beskriver personers herkomst (IE_TYPE), henvises til
Danmarks Statistiks dokumentation.
20
For
17
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0018.png
Figur 6.1
Lægdommerne for 2024-2027 og danske statsborgere fordelt efter herkomst
100 %
90 %
80 %
70 %
60 %
50 %
40 %
30 %
20 %
10 %
0%
6,1 %
5,8 %
93,9 %
94,2 %
Indvandrere/efterkomme...
Dansk oprindelse
Lægdommere 2024-2027
Danske statsborgere
Sammenholdes fordelingen af herkomst blandt lægdommerne for 2024-2027 med fordelingen
blandt de danske statsborgere, findes ingen statistisk signifikante forskelle.
Undersøgelser af de tidligere udtagne lægdommere har vist, at der har været en underrepræ-
sentation af indvandrere og efterkommere blandt lægdommere. Repræsentation er dog blevet
forbedret gennem årene. For de tre første undersøgte grupper af lægdommere (som virkede
fra 1996-1999, 2000-2003 og 2004-2007) var der udtaget cirka halvt så mange indvandrere
og efterkommere til at virke som lægdommer, som det kunne forventes ud fra
befolkningssammensætningen blandt de danske statsborgere. For lægdommerne, der virkede
fra 2008-2011, var dette forbedret til omkring tre fjerdedele af det forventede antal. De to
efterfølgende perioder, 2012-2015 og 2016-2019, viste desuden yderligere forbedringer i
repræsentationen, idet cirka fire femtedele af det forventede antal blev opnået. Gruppen af
lægdommere, der virkede i perioden 2020-2023, var den første af de undersøgte grupper af
lægdommere, som var repræsentative for de danske statsborgere med hensyn til herkomst.
Samme gælder for lægdommerne 2024-2027, som altså også kan siges at være repræsentative
for de danske statsborgere med hensyn til herkomst.
18
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0019.png
7
Højeste fuldførte uddannelse
Dette afsnit belyser lægdommerne for 2024-2027 samt de danske statsborgere fordelt efter
højeste fuldførte uddannelse.
21
Figur 7.1
Lægdommerne for 2024-2027 og danske statsborgere fordelt efter højeste fuldførte uddannelse
50 %
45 %
40 %
35 %
30 %
25 %
20 %
15 %
10 %
5%
0%
Grundskole
Gymnasiale
uddannelser
Erhvervsfaglige
uddannelser
Korte
videregående
uddannelser
Mellemlange
videregående
uddannelser*
Lange
videregående
uddannelser**
31,6 %
28,0 %
24,5 %
20,6 %
10,9 %
12,9 %
11,0 %
6,0 %4,9 %
19,3 %
17,4 %
11,7 %
0,8 %
0,2 %
Uoplyst
Lægdommere 2024-2027
Danske statsborgere
* Omfatter mellemlange videregående uddannelser samt bacheloruddannelser
** Omfatter lange videregående uddannelser samt ph.d. og forskeruddannelser
Det fremgår af figur 7.1, at fordelingen af typer af højeste fuldførte uddannelser blandt
lægdommerne for 2024-2027 ikke tilsvarer samme blandt de danske statsborgere. Andelen af
personer med
gymnasiale uddannelser, korte videregående uddannelser, mellemlange
videregående uddannelser
og
lange videregående uddannelser
er statistisk signifikant større
blandt lægdommerne for 2024-2027 end blandt danske statsborgere. Blandt lægdommerne
for 2024-2027 har eksempelvis 28,0 pct. en mellemlang videregående uddannelse og 17,4
pct. har en lang videregående uddannelse, mens det er tilfældet for henholdsvis 19,3 pct. og
11,7 pct. af de danske statsborgere. Betragtes i stedet andelen af personer med gymnasiale
uddannelser og korte videregående uddannelser, er de statistisk signifikante forskelle et
Oplysninger om lægdommernes og de danske statsborgeres højeste fuldførte uddannelse er hentet fra
Danmarks Statistiks uddannelsesstatistik med statustidspunkt 31. september 2022. For mere information
om henholdsvis variablen ’højeste fuldførte uddannelse’ og om de forskellige uddannelseskategorier
henvises til Danmarks Statistiks dokumentation, som kan findes
her
og
her.
21
19
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
udtryk for små numeriske forskelle på mellem et og to procentpoint mellem lægdommerne
for 2024-2027 og de danske statsborgere.
Modsat er andelen af personer med
grundskoleuddannelser
og
erhvervsfaglige uddannelser
statistisk signifikant mindre blandt lægdommerne for 2024-2027 end blandt danske
statsborgere. Blandt lægdommerne for 2024-2027 har eksempelvis 10,9 pct. en
grundskoleuddannelse, mens denne andel er knapt dobbelt så stor, 20,6 pct., blandt de danske
statsborgere.
20
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0021.png
8
Beskæftigelsesmæssig status
I dette afsnit belyses lægdommerne for 2024-2027 samt de danske statsborgere fordelt efter
beskæftigelsesmæssig status.
22
Figur 8.1
Lægdommerne for 2024-2027 og danske statsborgere fordelt efter beskæftigelsesmæssig status
50 %
45 %
40 %
35 %
30 %
25 %
20 %
15 %
10 %
5%
0%
5,1 %
4,1 %4,0 %
3,0 %
18,6 %
9,1 %
7,2 %
26,4 %
22,2 %
19,4 %
23,6 %
15,4 %
13,0 %
12,1 %
4,0 % 4,0 %
4,0 %
2,2 %
Andre
lønmodtagere
1,2
1,4 % %
Arbejdsløse
Uden for
arbejdsstyrken
Under
uddannelse
Selvstændige og Lønmodtagere Lønmodtagere Lønmodtagere Lønmodtagere
på mellemniveau på grundniveau
medarbejdende
med
på højeste
ægtefæller
ledelsesarbejde
niveau
Uoplyst og
lønmodtagere
uden nærmere
angivelse
Lægdommere 2024-2027
Danske statsborgere
Af figur 8.1 fremgår, at den beskæftigelsesmæssige status for lægdommerne for 2024-2027
adskiller sig fra tilsvarende blandt de danske statsborgere på flere områder.
Oplysninger om beskæftigelsesmæssige status er baseret på Danmarks Statistiks variabel
’socioøkonomisk status’, som der kan findes yderligere oplysninger om i
Danmarks Statistiks
dokumentation.
Oplysningerne er hentet i ’Registerbaseret arbejdsstyrke’ med status ultimo november
22
2022. Der tages udgangspunkt i, om personer er ’arbejdsløse’, ’uden for arbejdsstyrken’ eller
’beskæftigede’, herunder om de er ’selvstændige’, ’medarbejdende ægtefæller’ eller ’lønmodtagere’.
Sidstnævnte er yderligere inddelt ud fra pågældendes færdighedsniveau. Færdighedsniveauet er baseret
på fagklassifikationen DISCO-08, som er beskrevet yderligere i
Danmarks Statistiks dokumentation,
hvorfor der under ’lønmodtagere’ findes kategorierne ’lønmodtagere med ledelsesarbejde’,
’lønmodtagere på højeste niveau’, ’lønmodtagere på mellemniveau’, ’lønmodtagere på grundniveau’,
’andre lønmodtagere’ og ’lønmodtagere uden nærmere angivelse’. I indeværende afsnit findes yderligere
en angivelse af, om personer er ’under uddannelse’ (i kategorien ’under uddannelse’ findes de personer,
der ifølge Danmarks Statistiks uddannelsesstatistik havde en igangværende uddannelse pr. 31.
september 2022, som er det seneste statustidspunkt), eller om personer har en ’uoplyst’
beskæftigelsesmæssig status.
21
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
Andelen af personer, som er
lønmodtagere med ledelsesarbejde, lønmodtagere på højeste
niveau, lønmodtagere på mellemniveau, arbejdsløse
eller
under uddannelse,
er statistisk
signifikant større blandt lægdommerne for 2024-2027 end blandt danske statsborgere. Disse
statistisk signifikante forskelle varierer en del i størrelsen, når denne opgøres i procentpoint.
Blandt lægdommerne for 2024-2027 er eksempelvis 26,4 pct. lønmodtagere på højeste
niveau, mens det er tilfældet for 18,6 pct. af de danske statsborgere. Betragtes i stedet
kategorien arbejdsløse, er den statistisk signifikante forskel et udtryk for en lille numerisk
forskel på 0,2 procentpoint mellem lægdommerne for 2024-2027 og de danske statsborgere.
Modsat er andelen af personer, som er
lønmodtagere på grundniveau, andre lønmodtagere
og
uden for arbejdsstyrken
statistisk signifikant mindre blandt lægdommerne for 2024-2027
end blandt danske statsborgere. Blandt lægdommerne for 2024-2027 er eksempelvis 15,4 pct.
uden for arbejdsstyrken, mens dette er tilfældet for 23,6 pct. af de danske statsborgere. For
så vidt angår andelen af personer, som er lønmodtagere på grundniveau og andre
lønmodtagere, er der tale om relativt små numeriske forskelle på henholdsvis 2,8 og 1,8
procentpoint.
Andelen af
selvstændige og medarbejdende ægtefæller
samt andelen af
uoplyst/lønmodtagere
uden nærmere angivelse
er på samme niveau for lægdommerne for 2024-2027 og de danske
statsborgere.
22
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0023.png
Bilag 1. Køn og kommuneniveau
Bilagstabel 1 viser en opgørelse på kommuneniveau over antallet af lægdommere, der er ud-
taget for 2024-2027, og det forventede antal lægdommere, baseret på fordelingen blandt de
danske statsborgere, fordelt efter køn. For tabellen bemærkes, at grundet diskretionshensyn
er Ærø Kommune, Fanø Kommune, Samsø Kommune og Læsø Kommune slået sammen.
Bilagstabel 1
Antal lægdommere for 2024-2027 samt det forventede antal lægdommere (på baggrund af fordelingen blandt danske
statsborgere) fordelt efter køn og kommune
Kvinder
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Lægdommere
2024-2027
37
22
48
82
45
66
46
35
28
51
170
44
49
53
53
222
47
61
49
68
75
92
31
59
45
Forventede antal
38
27
55
78
44
70
46
34
28
49
183
44
48
51
47
213
46
49
38
64
74
95
33
61
44
Lægdommere
2024-2027
36
31
60
69
44
70
41
32
25
45
189
43
45
43
40
180
43
35
24
58
65
95
33
58
40
Mænd
Forventede antal
35
26
53
73
45
66
41
33
25
47
176
43
46
45
46
189
44
47
35
62
66
92
31
56
41
23
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0024.png
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
100
70
26
60
78
44
81
64
43
109
72
82
80
84
38
39
40
32
69
29
100
1084
66
16
32
17
63
83
47
53
21
29
37
31
120
32
247
40
65
93
73
30
50
71
47
80
58
46
101
60
83
73
74
38
36
31
32
63
30
105
1089
68
14
32
21
58
80
44
56
21
26
38
33
97
30
254
41
84
83
73
33
40
58
47
78
48
47
87
45
81
60
61
33
33
20
31
55
30
106
1015
65
11
31
25
52
73
42
57
20
24
39
34
68
27
245
41
99
90
70
29
50
65
44
79
54
44
95
57
80
67
71
33
36
29
31
61
29
101
1010
63
13
31
21
57
76
45
54
20
27
38
32
91
29
238
40
80
24
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0025.png
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø, Fanø, Samsø
og Læsø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
26
54
41
101
61
58
89
59
54
97
31
35
26
21
69
38
105
44
47
111
26
84
51
137
28
95
75
16
76
214
399
30
49
40
106
56
59
99
59
51
87
29
37
25
22
69
42
98
45
51
105
24
76
48
132
27
99
74
17
76
211
415
33
44
38
103
49
54
104
55
48
73
24
37
23
23
66
45
90
45
53
92
21
67
46
120
26
101
69
17
73
206
402
29
49
39
98
54
53
94
55
51
83
26
35
24
22
66
41
97
44
49
98
23
75
49
125
27
97
70
16
73
209
386
25
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0026.png
Bilag 2. Alder og kommuneniveau
Bilagstabel 2 viser en opgørelse på kommuneniveau over antallet af lægdommere, der er
udtaget for 2024-2027, og det forventede antal lægdommere baseret på fordelingen blandt de
danske statsborgere, fordelt efter alder.
For tabellen bemærkes, at grundet diskretionshensyn er Ærø Kommune, Fanø Kommune,
Samsø Kommune og Læsø Kommune slået sammen. Hvis en kommune har et antal udtrukne
lægdommere eller et forventet antal lægdommere på mindre end tre, er begge værdier for den
relevante aldersgruppe i den pågældende kommune markeret med et ’-’ af diskretionshensyn.
Bilagstabel 2
Antal lægdommere for 2024-2027 samt det forventede antal lægdommere (på baggrund af fordelingen blandt danske
statsborgere) fordelt efter alder og kommune
18-30 år
Læg-
dommere
2024-2027
13
8
20
30
14
8
13
13
4
18
21
20
21
10
22
85
14
17
7
24
23
Forventede
antal
18
8
17
31
16
19
19
11
6
16
76
14
16
15
18
118
14
16
11
20
25
31-50 år
Læg-
dommere
2024-2027
28
12
34
46
30
50
32
22
19
38
93
30
26
39
30
143
29
33
24
42
46
Forventede
antal
23
18
33
50
27
37
28
22
18
35
111
32
28
29
30
135
25
28
25
39
42
51-80 år
Læg-
dommere
2024-2027
32
33
54
75
45
78
42
32
30
40
245
37
47
47
41
174
47
46
42
60
71
Forventede
antal
32
27
58
70
46
80
40
33
28
45
173
40
50
52
45
149
51
51
37
67
72
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
26
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0027.png
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
39
12
21
20
37
31
3
19
15
12
30
26
16
25
30
35
17
26
12
15
10
9
16
11
47
666
21
-
6
6
17
32
13
24
11
7
8
11
88
42
14
20
13
31
26
9
18
24
19
34
24
16
36
25
34
29
33
11
13
14
10
21
9
43
715
26
-
9
7
16
35
15
18
7
9
12
11
37
69
20
42
24
53
45
19
39
45
30
56
47
30
82
32
65
44
60
22
32
20
23
44
19
70
763
47
7
25
15
32
46
33
37
14
18
26
22
49
63
22
39
23
51
42
16
32
39
31
51
36
26
61
37
57
51
49
20
24
19
19
36
17
68
767
42
6
21
11
30
48
26
34
11
15
23
20
58
79
32
54
41
93
67
37
42
76
49
73
39
44
89
55
63
79
59
37
25
30
31
64
29
89
670
63
18
32
21
66
78
43
49
16
28
42
32
51
82
28
58
50
101
75
34
50
73
41
75
52
47
98
55
73
60
63
40
35
26
33
67
33
95
617
63
18
33
24
69
72
48
58
23
29
42
34
93
27
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0028.png
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø, Fanø, Samsø
og Læsø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
12
138
15
31
8
11
14
41
10
21
38
17
18
38
8
6
3
3
31
12
22
10
10
25
5
26
22
54
9
34
20
3
24
118
290
9
157
12
34
9
18
15
44
19
23
37
18
18
37
10
12
7
7
25
12
35
16
16
34
9
26
17
53
9
38
23
4
26
132
300
17
149
19
47
27
36
23
64
36
37
59
48
32
55
23
22
21
12
42
29
86
32
30
87
21
42
28
94
12
68
36
9
51
131
254
19
148
20
53
22
28
26
65
35
40
66
44
30
51
20
23
14
12
42
26
56
26
27
75
17
45
31
85
16
62
38
7
43
127
234
30
205
47
86
24
51
42
99
64
54
96
49
52
77
24
44
25
29
62
42
87
47
60
91
21
83
47
109
33
94
88
21
74
171
257
31
186
49
77
28
51
38
95
57
49
90
52
54
82
26
37
27
25
68
45
104
47
57
94
21
80
48
119
29
95
83
22
80
161
267
28
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0029.png
Bilag 3. Herkomst og kommuneniveau
Bilagstabel 3 viser en opgørelse på kommuneniveau over antallet af lægdommere, der er
udtaget for 2024-2027, og det forventede antal lægdommere baseret på fordelingen blandt de
danske statsborgere.
For tabellen bemærkes, at grundet diskretionshensyn vises kun data for lægdommere med
dansk oprindelse. Da variablen for herkomst kun har to udfald, er det dog muligt for de
enkelte kommuner at udlede, om de har udtaget flere eller færre lægdommere, der er
indvandrere og efterkommere, end det forventes, på baggrund af informationerne omkring
lægdommerne med dansk oprindelse.
Desuden bemærkes, at grundet diskretionshensyn er Ærø Kommune, Fanø Kommune, Samsø
Kommune og Læsø Kommune slået sammen i nedenstående tabel.
Bilagstabel 3
Antal lægdommere for 2024-2027 samt det forventede antal lægdommere (på baggrund af fordelingen blandt danske
statsborgere) fordelt efter herkomst og kommune
Dansk oprindelse
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Lægdommere 2024-2027
59
51
107
136
86
134
65
67
50
88
348
81
93
90
84
386
87
92
69
Forventede antal
58
51
106
135
86
134
65
66
51
92
345
85
92
88
88
367
88
93
68
29
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0030.png
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
123
136
178
56
104
82
171
139
56
98
126
79
152
104
88
188
115
154
130
120
65
70
49
60
122
58
189
1934
127
26
60
39
109
145
87
105
39
52
74
124
132
165
56
106
83
178
138
57
98
127
79
153
106
88
188
114
155
122
119
68
70
42
62
121
57
195
1872
124
27
61
42
112
146
87
107
41
52
75
30
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0031.png
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø, Fanø, Samsø
og Læsø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
59
175
59
452
78
156
57
98
70
193
108
96
182
109
98
161
53
70
48
44
125
81
187
85
97
187
37
148
95
243
52
181
136
33
139
413
727
63
181
58
449
79
159
58
96
74
195
104
97
188
111
100
161
53
70
48
43
131
81
185
88
98
188
38
148
95
244
53
191
141
32
142
402
733
31
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0032.png
Bilag 4. Afgrænsning af ’uberygtethed’
Dette bilag beskriver, hvordan afgrænsningen af personer,
der ikke er ’uberygtede’
(herefter
’berygtede’),
er foretaget.
Opsummerende er personer, der har modtaget en fældende afgørelse inden for én af
afgørelsestyperne oplistet i Bilagstabel 4, blevet frasorteret gruppen af danske statsborgere,
hvis
afgørelsesdatoen for pågældende afgørelse befinder sig i tidsrummet angivet under
’periode for frasortering’.
Frasorteringen er foretaget på baggrund af oplysninger om dømte personer med fældende
afgørelser fra Danmarks Statistiks kriminalitetsstatistik med statustidspunkt den 31.12.2022.
Bilagstabel 4
Oversigt over typer af afgørelser, der medfører status som ’berygtet’, samt perioden hvori en sådan afgørelse har medført en
frasortering i denne undersøgelse.
23
Type af afgørelse
Ubetinget frihedsstraf
Betinget frihedsstraf
Øvrige fældende afgørelser for overtrædelse af straffeloven
Bøder med en samlet værdi på 20.000 kr. eller derover for
overtrædelse af særlove
Ubetinget frakendelse af førerretten
Betinget frakendelse af førerretten, hvor enten hoved-
forholdet eller mindst et fældende, konfererende forhold
vedrører kørsel under påvirkning af spiritus eller narkotika.
Periode for frasortering
2009 til 2022 (begge år inklusive)
2014 til 2022 (begge år inklusive)
2016 til 2022 (begge år inklusive)
2016 til 2022 (begge år inklusive)
Frakendelsen er udløbet den 1.1.2020 eller derefter
(uanset tidspunkt for idømmelse)
Afgørelsesdato inden for perioden 2019-2022
(begge år inklusive)
Justitsministeriet er efter undersøgelsens udarbejdelse blevet bekendt med enkelte uoverensstem-
melser mellem fremgangsmåden i afgrænsningen af perioderne for ubetinget og betinget frakendelse af
førerretten i Justitsministeriets seneste undersøgelse af lægdommeres repræsentativitet og indeværende
undersøgelse. Dette vurderes dog ikke at være af væsentlig betydning for undersøgelsens resultater.
23
32
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
2866664_0033.png
Bilag 5. Afgrænsning af
ansættelsesforhold omfattet af
retsplejelovens § 70
Bilagstabel 5 oplister de typer af ansættelsesforhold, der jf. retsplejelovens § 70 er undtaget
fra at virke som lægdommer, samt hvordan afgrænsningen heraf er udført.
Frasorteringen er foretaget på baggrund af oplysninger om personers tilknytning til arbejds-
markedet fra ’Registerbaseret arbejdsstyrke (RAS)’ med statustidspunkt ultimo november
2022 samt på baggrund af oplysninger om personers højeste fuldførte uddannelse med ud-
gangspunkt i Danmarks Statistiks uddannelsesstatistik med statustidspunkt 31. september
2022.
Bilagstabel 5
Oversigt over hvordan frasorteringen af personer med erhverv omfattet af retsplejelovens § 70 er afgrænset.
Type af erhverv
Ansatte i ministeriers departementer (bortset fra Justitsmini-
steriet)
Afgrænsning
Ansættelse i virksomhed med CVR-nummer
tilhørende et departement
Ansættelse inden for udvalgte dele af sektorkoden ’Staten’
Ansatte i chefstillinger i de under departementerne hørende
underordnede myndigheder
og
socioøkonomisk status som ’Lønmodtager med ledelses-
ansvar’. Endvidere er lederne afgrænset ud fra institutioner-
nes CVRNR
Ansatte ved domstolene og i politiet, anklagemyndigheden
kriminalforsorgen og andre myndigheder på
Justitsministeriets område, inklusive Justitsministeriet
Ansættelse i virksomhed med CVR-nummer tilhørende
myndighed på Justitsministeriets område og ansættelse
inden for branchekoderne ’Domstole og fængselsvæsen’
og ’Politi’
Ansættelse inden for branchekoden ’Juridisk bistand ’
og
en
af de følgende højeste fuldførte uddannelser:
’Jura (SDU), cand.jur.’, ’Jura, cand.jur.’, ’Jura, cand.soc.’,
’Samfundsjura, cand.scient.jur.’, ’Erhvervsøkonomi og jura,
cand.merc.(jur.)’, ’Erhvervsøkonomi og jura, cand.merc.’,
’Jura, ph.d.’ og ’Dr.jur.’.
Advokater og advokatfuldmægtige
Præster i folkekirken og andre trossamfund
Ansættelse inden for branchekode ’Religiøse institutioner og
foreninger’ og højeste fuldførte uddannelse ’Teologi’
33
Lægdommeres repræsentativitet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 226: Rapport: Lægdommeres repræsentativitet, fra justitsministeren
Forfatter
Signe Bechmann Hansen
Dato
Maj 2024
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon
72 26 84 00
Email
[email protected]
ISBN
978-87-94425-20-9
ISSN
2794-7319
Lægdommeres repræsentativitet