Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2848144_0001.png
5. april 2024
Kære Retsudvalg,
Frie Bønder – Levende Land (FBLL) skriver til medlemmerne af
Retsudvalget i anledning af Ejendomsvurderingsloven (EVL), som til
stadighed er udsat for voldsom kritik pga. dens implementering og dens
hastige gennemførsel samt de medfølgende negative konsekvenser for
det danske landbrug og landet i det hele taget.
EVL er primært under Skatteministeriets resort område, men vi mener,
at der er en række afledte og negative konsekvenser, som også er relevant for Retsudvalget, og som
I derfor bør tage stilling til. Bl.a. mener vi, at der er tale om en forskelsbehandling af større og
mindre landbrug, og at EVL derfor er i strid med Grundlovens §73 og 74. EVL’s konflikt med
Landbrugsloven er også et alvorligt retsligt problem.
Vi minder om, at de offentlige ejendomsvurderinger blev stoppet i 2013 bl.a. på grund af
manglende tillid og stor kritik af systemet. Talrige fejl og skandaler i skattesystemet gør,
at
genskabelsen af tilliden til Vurderingsstyrelsen (VS) og deres arbejde i dag er ikke
eksisterende.
Vi mener, at det er et stort politisk problem, som Du som MF’er bør være meget
interesserede i at få løst.
Små landbrug og styresignal
Specielt blev over 20.000 ejere af mindre landbrug ramt af et voldsomt overgreb i foråret 2023 i
form af de såkaldte omkategoriseringer, som typisk ændrede deres status fra land- og skovejendom
til ejerbolig eller erhvervsejendom. Omkategoriseringerne førte disse ejere og deres familier ud i et
limbo, hvor de ikke vidste, hvad der ville ske, og hvilke økonomiske konsekvenser det ville have
for dem.
Et centralt element i VS’s bedømmelse af de små landbrug er det såkaldte
Styresignal,
som er et
notat fra VS med detaljerede beskrivelser af, hvordan små landbrug kan og skal drives, og som er
lavet uden kendskab til, hvordan landbrug drives på de små landejendomme. Et styresignal som i
høj grad bærer præg af VS’s opfattelse af, at de små landbrug skal drives som de store industrielle
landbrug, dvs. ensidigt og intensivt, for fortsat at kunne betegnes om landbrug.
Pga. styresignalet rammer omkategoriseringerne de landbrug, som drives økologisk, i pagt med
naturen, med opbygning af kulstof/humus og med stor hensyntagen til biodiversiteten. Det rammer
ikke de større industrilandbrug, som de facto drives meget anderledes og f.eks. med monokulturer
og jordbearbejdning, der ødelægger jorden og naturen.
Styresignalet
er ødelæggende for driften af små landbrug, og det fremmer usikkerheden, at
vurderingen af relevant kategori skal gennemføres hvert andet år. Det vil føre til kaotiske tilstande
på landet og vil gøre det svært eller umuligt at drive et lille landbrug, da det ikke vil være i
overensstemmelse med den fri konkurrence. Konsekvensen af dette vil være salg af jord til
industrilandbruget eller fraflytning, hvilket vel ikke kan være hensigten med EVL af 2017?
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Henvendelse af 5/4-24 fra Frie Bønder - Levende Land om de negative konsekvenser af EVL
Konsekvenserne af endnu mere fraflytning fra landdistrikterne vil være mindre natur og
biodiversitet, ingen bevarelse af den alsidige danske husdyrdiversitet og nedgang i økologiarealet,
samt skabe større udledninger af kvælstof til det ferske vandmiljø med følgevirkninger på de danske
fjorde og havet omkring Danmark. Underskoven af forsøgslandbrug og nye dyrkningsmetoder vil
forsvinde, og de grønne ørkener (monokulturerne) i industrilandbruget vil fremover blive
altdominerende.
Dvs. vi vil opleve fraflytning fra landdistrikterne, mindre biodiversitet og natur, mindre økologi og
større skade på naturen. Alt sammen noget som vi ikke mener, at et flertal i Folketinget ønsker. Gør
Du?
Styresignalet er kort sagt helt i strid med sund fornuft. Vi mener derfor, at Styresignalet skal
fjernes og at omkategoriseringerne og de deraf følgende vurderinger skal rulles tilbage til
status fra før EVL af 2017.
Grundloven
Ved tidligere lejligheder, hvor man fra politisk hold har forsøgt at forskelsbehandle borgere,
landbrug og erhvervsdrivende, har det vist sig, at staten har tabt sager, og bemærkningerne til
diverse love er blevet ændret eller suspenderet. I et juridisk responsum udarbejdet af
Højesteretspræsident, dr.jur. Jens Peter Christensen, i forhold til omlægning af landbruget til
økologi, gøres det gældende, at dette ville være muligt, hvis det var hele landbruget, men i strid med
grundloven, hvis det udelukkende omfattede en del af landbruget.
EVL er efter FBLL`s mening i strid med Grundlovens § 73 & 74, idet der er tale om
forskelsbehandling af større og mindre landbrug.
Naturkategori
D. 3. maj 2023 udsendte skatteminister Jeppe Bruus en pressemeddelelse, hvori der stod, at
forligspartierne bag EVL ville indføre en ny skattemæssig kategori af naturejendomme, som skulle
afbøde problemerne med urimelige afgørelser og skade på naturen. Vi ser i FBLL i øvrigt ikke
positivt på en natur-kategori, men ønsker en løsning som skitseret ovenfor.
EVL og landbrugsloven
Vurderingsloven kolliderer med andre love. F.eks. skal der ifølge landbrugsloven drives landbrug,
hvis arealet er over 2 hektar, selvom de er blevet kategoriseret som “Ejerboliger“. Hvilken lov
gælder her? Er Skatteloven prioriteret højere end andre love, og i hvilken lov er dette eventuelt
anført? Det er helt uklart, og VS har blot kørt deres ”politik” igennem og sagt, at deres regler gælder
for vurderingsdelen og har overladt konflikterne med landbrugsloven til ejerne af de små landbrug.
En af konflikterne er belåningsreglerne i realkreditforeningerne.
Ejere af mindre landbrug der bliver vurderet til “Ejerboliger“ vil i sagens natur bryde
landbrugsloven, hvis de ikke dyrker deres jord, f.eks. fordi det i fremtiden ikke vil være rentabelt at
drive ejendommen under de præmisser der er opstillet i styresignalet. Vi mener, at denne
retstilstand, som er skabt af VS og Styresignalet, er helt utilstedeligt, og bør afklares.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 188: Henvendelse af 5/4-24 fra Frie Bønder - Levende Land om de negative konsekvenser af EVL
Det er klart utilfredsstillende, at denne kollision med andre love blot overlades til den enkelte
borger at klare.
Som MF’er kan Du vel ikke leve med, at en ny lov skaber uklar retstilstand?
Afslutning
Mange af vores medlemmer har skriftligt og mundtligt haft kontakt til Vurderingsstyrelsen, hvor de
har fået vedledning m.m., men konsekvent bliver afvist, når talen er om Styresignal eller andre
konsekvenser af EVL. Vi opfatter VS’s administrative ageren som klart tangerende den rene
lovløshed på dette område.
Vi er af den opfattelse, at de problemstillinger der er rejst ovenover, er rent politiske, og derfor dette
brev til Dig.
Vi er fortalere for ens beskatning af landbrugsjord, for store såvel som små gårde.
Med venlig hilsen
Ole Kjærulff Davidsen (2684 9090)
Formand, Frie Bønder – Levende Land
Tyge Axel Holm (2164 9548) og Svend Eskildsen (4089 9908)
Foreningens skatte og medieudvalg
Mail: [email protected]
Frie Bønder - Levende Land er husmændenes og de mindre landbrugs organisation i Danmark.
Frie Bønder - Levende Land er en del af La Via Campesina, den internationale organisation for småbønder og
landarbejdere
Web:
https://friebonderlevendeland.com/
https://www.eurovia.org/
https://viacampesina.org/