Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 173
Offentligt
2843308_0001.png
1
SOS Racisme, Danmark
Nørre Allé 7, 2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
22. marts 2024
Til Retsudvalget!
I SOS Racisme har vi i de senere år beskæftiget os meget med forholdene for beboerne på
Kærshovedgård og med udrejsecentrene og Ellebæk
herunder afviste og udviste flygtninge, og
om tilbagesendelser af flygtninge og afviste asylansøgere, som udgør refoulement.
Mens udrejse- og hjemrejseloven hører under Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik, er
der en hel del retlige forhold for de udviste, der slet ikke er i orden; det virker nærmest som om de
er en ny slags
”fredløse”.
Straffe for pligtovertrædelser, der ifølge et Folketingsmedlem siger
”Sparto”
til alt, fordi de er helt
ude af proportioner med lovovertrædelsens størrelse og konsekvenser, lagde i 2022 beslag på 53
fængselspladser på helårsbasis, dvs. cirka 1,3% af samtlige fængselspladser. En stor del af det sker i
varetægtsarrest, selvom politikkerne har lovet at ville nedsætte den hyppige brug af
varetægtsarrest.
Mange anmeldelser af pligtovertrædelser skyldes svigt af SALTO-systemet eller manglende
undersøgelse af dem før anmeldelsen fra Hjemrejsestyrelsen, og siden manglende efterforskning
fra politiets side. En del af dem er justitsmord, fx fordi de skyldes, at den anmeldte havde
besøgsorlov, eller var til møde med Hjemrejsestyrelsen eller Udlændingestyrelsen langt væk fra
udrejsecentret, eller var indlagt eller sad i fængsel et andet sted
og kunne af disse grunde
opholde sig og melde sig på udrejsecentret. Desuden er Rigsadvokatens undersøgelse af den
manglende sikkerhed ved SALTO-systemet aldrig blevet offentliggjort, selvom tidligere straffe
uanset om de skyldtes justitsmord
kan have medført endnu længere nye straffe for mange.
Officielt er Danmark imod tortur; men vilkårene på udrejsecentrene og Ellebæk er indrettet for at
de skal gøre
”tålt
ophold så utåleligt som overhovedet muligt”. Det gjaldt ikke kun i Inger Støjbergs
tid, men er tværtimod blevet skærpet i flere omgange under den forrige og den nuværende
regering, med længere straffe for pligtforsømmelser i 2021, og med
fra 2022 - at nægte folk, der
ikke samarbejder med Hjemrejsestyrelsen om frivillig tilbagesendelse, at deltage i aktiviteter og
frivilligt arbejde m.v. på udrejsecentrene. Forholdene er på nogle områder værre end i fængslerne,
hvor Mandela-reglerne normalt vil blive fulgt. Også det tiltagende pres fra Hjemrejsestyrelsen på
psykisk syge mennesker for at få dem til at udrejse frivilligt, gør flere mere syge.
Folketingsflertallet har lovgivet om leje af fængselspladser i Kosovo især til udlændinge; men SOS
Racisme er imod, for forholdene bliver endnu værre, hvis de udviste kommer endnu længere væk
fra Danmark og fra mediernes søgelys og kontakt med familie og frivillige. Som vi ved fra flere
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 22/3 fra SOS Racisme, Danmark om Retslige forhold på udrejsecentrene og i Ellebæk
2
skandaler om isolerede ungdomshjem og Livø og Sprogø: isolation fra resten af samfundet øger
risikoen for umenneskelighed og brutalitet, især ved meget ulige magtforhold. Et kontrolbesøg
hvert 2. år eller hvert 4. år forhindrer ikke, at folk bliver psykisk svært skadet af opholdet.
Udrejsecentrene og Ellebæk fungerer som sygdomsfabrikker, mange bliver decideret syge med
depression, angst, psykose, selvskade, søvnløshed, apati, eller får forværring af en psykisk sygdom,
de i forvejen har, fx PTSD med undgåelsesadfærd, mareridt og flash-backs dag og nat.
Nogle har det så elendigt, at de forsøger selvmord. Opgørelsen af selvmordsforsøg er fra statistik
tilsendt til UUI, og er talt sammen, og rater er beregnet og sammenholdt med andre opgørelser i
Blog 3. Hyppigheden af selvmordsforsøg på Kærshovedgård og Sjælsmark fra 2018-2022 er knap 30
gange højere end i resten af befolkningen over 15 år i Danmark, og 2,5
3 gange højere end på de
øvrige asylcentre i perioden. Hertil skal formentlig lægges nogle selvmordsforsøg fra beboere, som
er foregået uden for udrejsecentrene, og derfor ikke er talt med.
Den mentale tilstand hos flere på udrejsecentrene er forværret efter en nylig lovændring i
Hjemrejseloven om at aktiviteter, fx arbejde eller samvær på caféstue eller et engelskkursus eller
uddannelse til unge over 18 år kun tilbydes til personer, der samarbejder om tilbagesendelse; så
der er meget få adspredelsesmuligheder fra psykiske problemer og selvmordstanker.
Utåleligheden får dog typisk ikke beboerne til at rejse frivilligt tilbage. Og den rammer ikke kun
dem på ”tålt ophold” men også almindelige afviste asylansøgere og folk med ophævet
opholdstilladelse efter paradigmeskifte-lovpakken - samt udvise kriminalitetsdømte efter afsonet
dom. Forholdene er også utålelige for dem, der ikke kan sendes hjem, da det udgør refoulement.
Danmark hjemsender fortsat folk ved refoulement. Europarådets Menneskerettighedskommissær
har fremhævet, at non-refoulement bestemmelser også gælder ved
”frivillige”
hjemsendelser.
Desuden bliver en stor del af beboerne på udrejsecentrene straffet med lange fængselsstraffe for
pligtforsømmelser, som jo i sagens natur kan gentages mange gange, også uden, at de er sket med
vilje, og ofte endda, uden pligterne reelt har været overtrådt. Og hvis de får ophævet pligterne,
men Hjemrejsestyrelsen finder ustraffede potentielle pligtforsømmelser efter opholdspligten er
blevet ophævet eller en sag er genoptaget, risikerer de en fængselsdom, hvorefter de på ny er
kriminaliserede og typisk på ny dømmes til udvisning.
For Hjemrejsestyrelsen og politiet har i mange tilfælde
forsømt deres pligt
til at efterforske, om
beboeren havde en lovlig grund til det
fx at beboeren var til møde med Udlændingestyrelsen
eller Hjemrejsestyrelsen på Sjælland, eller havde besøgsorlov, eller sad i fængsel og afsonede en
tidligere dom, eller ikke kunne komme hjem en aften fra en besøgsorlov, da al udkørsel var frarådet
under en storm med væltede vejtræer.
Afviste asylsøgere dømmes 3. gang for pligtforsømmelser typisk til fængsel, selv om det ikke var
politikernes intention ifølge lovforarbejderne. Og ved en fængselsdom følger typisk en
udvisningsdom, og de pålægges underretningspligt.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 22/3 fra SOS Racisme, Danmark om Retslige forhold på udrejsecentrene og i Ellebæk
2843308_0003.png
3
For 2022 kunne det skønnes, at de oplyste straffe - i et ministersvar om straffe for
pligtforsømmelser - svarede til cirka 53 års fængsel
eller 1,3% af alle belæg. Som regel
begyndende med varetægtsarrest, selv om de anmeldte jo ikke er farlige eller kan påvirke vidner,
og der er tale om overtrædelser begået af enkeltpersoner. Der er heller ikke nogen reel grund til at
folk skal være underlagt de tre pligter: meldepligt, opholdspligt og underretningspligt; det er er ren
chikane og et helt uforholdsmæssigt stort spild af de indsattes liv og år.
De psykisk syge beboere burde alene på grund af sygdommen hverken være underlagt pligter eller
kunne modtage straf for pligtforsømmelser. De 80-100 beboere på omsorgsafdelinger på
udrejsecentrene burde have haft humanitært ophold for længe siden.
Der har aldrig været noget troværdigt formål med opholdspligt, underretningspligt og
udrejsecentre. Danmark har tidligere klaret sig bedre end nu uden udrejsecentre, som vi først fik
med Sjælsmark i 2015. Indtil da kunne folk fortsat bo sammen med deres familie ude i samfundet
eller på et asylcenter, og hvis folk blev svært psykisk syge
bl.a. af livet i uvished i mange år på et
asylcenter, ville de fleste have fået humanitært ophold
i alt fald frem til cirka 2011, det kunne
have reddet mange børns uddannelse.
Når Folketinget ikke har ønsket at ændre Ellebæk fra et ” fængselslignende” detentionscenter, bør
man lukke det helt, og undlade at frihedsberøve de afviste og udviste, før de kan hjemsendes. Og
hvis man absolut skulle frihedsberøve nogen nogle dage før en hjemsendelse, ville et almindeligt
fængsel med en afdeling for indsatte for ikke-voldelige forbrydelser formentlig være mindre
umenneskeligt end Ellebæk.
SOS Racisme har lagt et stort arbejde i at indsamle information og undersøge nogle forhold om
Ellebæk og udrejsecentrene.
Der er uddrag og links til konventioner, lovforslag, aftaler,
ministersvar på spørgsmål i Folketinget, strafskemaer, avisartikler og videnskabelige artikler,
afgørelser og domme.
Herunder:
- Jakob Fastrups henvendelse til Retsudvalget med Saba Khalajs dokumentation om vold, blog 1.c.
- Dokumentationsmateriale fra Ellebæk Kontaktnetværk, blog 1.d fra 2019-2020, og fra 2020-2023.
- Link til Røde Kors: Rapport om børnenes trivsel på Udrejsecenter Avnstrup
Et øjebliksbillede.
2023.https://www.rodekors.dk/sites/rodekors.dk/files/2023-04/2023_Avnstrup%20rapport.pdf
- Statistik om selvmord og selvmordsforsøg, se blog 3.
-Beregning af belæg, se blog 7.
-Beboernes syn på forholdene kan læses
i: ”Fortællinger fra Kærshovedgård” (2023), som kan
købes i digital udgave (50 kr.) på linket her:
https://spektakelpress.com/shop/p/khg-stories-digital
Venlig hilsen,
for SOS Racisme, Danmark
Anne Nielsen, talsperson
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Henvendelse af 22/3 fra SOS Racisme, Danmark om Retslige forhold på udrejsecentrene og i Ellebæk
2843308_0004.png
4
SOS Racisme, Danmark
Nørre Allé 7, 2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Marts 2024
Otte grunde til at lukke Ellebæk og udrejsecentrene
Grundene uddybes i følgende serie af blog-indlæg, publiceret fra november 2023-marts 2024
https://sosracisme.dk/blog/otte-grunde-til-at-lukke-ellebaek-og-udrejsecentrene/
1.
Menneskerettighederne og retssikkerheden krænkes
1.a1
Forbuddet mod tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling i Ellebæk
1.a2
Forbuddet mod tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling i Kærshovedgård
1.b
Manglende retssikkerhed
1.c
Retssikkerhedsmæssige udfordringer på Kærshovedgård
1.d
Uretmæssige frihedsberøvelser i Ellebæk
1.e
Tilbagesendelser til lande med høj risiko for drab og tortur
1.f
Overtrædelser af andre konventioner i udrejsecentrene og Ellebæk
1.g
Tidligere voldsdømte placeres sammen med andre udviste
1.h
Maksimumsgrænse for pålagt ophold
2.
Hverken udrejsecentrene eller Ellebæk giver nogen mening
2.a
Hvordan er det gået med de udviste fra Iran, Afghanistan, Syrien og Somalia?
2.b
Meningsløsheden for de udviste i centrene gør mange psykisk syge
3.
Udrejsecentrene og Ellebæk gør folk psykisk syge
4.
Udrejsecentre kriminaliserer beboerne og øger risikoen for stof- og alkoholmisbrug
5.
Udrejsecentre øger risikoen for radikalisering
6.
Udrejsecentrene og Ellebæk er dyre for Danmark og for de mennesker, som de ødelægger
7.
De lange straffe for overtrædelser af meningsløse pligter presser fængselsvæsen, politi og
domstole
8.
Naboerne til udrejsecentre vil gerne have dem lukket
Efterskrift