Redegørelse nr.
R 13
Folketinget 2023-24
Redegørelse afgivet af justitsministeren (Peter Hummelgaard) den 20. marts 2024
Redegørelse
om
FORVALTNINGENS ANVENDELSE AF TVANGSINDGREB OG
OPLYSNINGSPLIGTER UDEN FOR STRAFFERETSPLEJEN
(Skriftlig redegørelse)
1. Indledning
Ved lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvalt-
ningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter,
nu lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019 (her-
efter retssikkerhedsloven), blev der gennemført en samlet
regulering af en række spørgsmål, som vedrører tilfælde,
hvor en forvaltningsmyndighed har mulighed for uden for
strafferetsplejen at foretage visse former for tvangsindgreb
uden forudgående retskendelse, herunder navnlig såkaldte
kontrol- og tilsynsbesøg. Loven regulerer endvidere visse
spørgsmål, der kan opstå i tilfælde, hvor borgere og virk-
somheder er forpligtede til at meddele oplysninger til en
forvaltningsmyndighed. Loven trådte i kraft den 1. januar
2005.
Ved lov nr. 525 af 6. juni 2007 blev retssikkerhedsloven
ændret, således at lovens regler om tvangsindgreb fra den 1.
januar 2008 også gælder i tilfælde, hvor der efter lovgivnin-
gen stilles krav om forudgående retskendelse. Baggrunden
for denne lovændring var, at de hensyn, der ligger bag rets-
sikkerhedslovens kapitel 2 og 3, også gør sig gældende for
så vidt angår tvangsindgreb, som foretages efter indhentet
retskendelse.
Retssikkerhedsloven bygger på betænkning nr. 1428/2003
udarbejdet af Retssikkerhedskommissionen, der blev nedsat
af justitsministeren i februar 2002.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at Justitsministeriet
efter lovens ikrafttræden årligt vil udarbejde en redegørelse
til Folketinget om forvaltningens anvendelse af tvangsind-
greb og oplysningspligter omfattet af loven. Redegørelsen
skal bl.a. indeholde en omtale af eventuel ny lovgivning, der
vedrører den offentlige forvaltnings adgang til at foretage
tvangsindgreb uden for strafferetsplejen, samt på udvalgte
områder en omtale af praksis med hensyn til anvendelse af
tvangsindgreb uden for strafferetsplejen. Formålet er at styr-
ke den offentlige interesse og debat om borgernes retssikker-
hed, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3107. Ju-
stitsministeriet afgav den seneste redegørelse til Folketinget
den 29. marts 2023.
Af redegørelsen fra 2023 fremgår det, at det samlet set var
Justitsministeriets opfattelse, at der ikke var grundlag for
at antage, at retssikkerhedsloven generelt havde givet anled-
ning til væsentlige problemer i praksis i 2021, hverken i
forhold til de virksomheder m.v., hvor der blev udført kon-
trolbesøg, eller i forhold til myndighedernes tilrettelæggelse
og udførelse af kontrolbesøg m.v. Herudover indeholder re-
degørelsen fra 2023 en oversigt over bestemmelser i lovgiv-
ningen, der blev vedtaget i 2022, og som giver forvaltnings-
myndigheder adgang til at gennemføre tvangsindgreb, der er
omfattet af retssikkerhedsloven. Af denne oversigt fremgår
det, at der i 2022 blev vedtaget i alt otte bestemmelser
vedrørende forvaltningens adgang til at gennemføre tvangs-
indgreb omfattet af retssikkerhedsloven.
Den foreliggende redegørelse indeholder – efter en kort
oversigt over retssikkerhedslovens regler i pkt. 2 – en omta-
le af praksis i 2022 på udvalgte områder med hensyn til
anvendelse af tvangsindgreb omfattet af loven, jf. pkt. 3. Re-
degørelsens pkt. 4 indeholder en omtale af ny lovgivning
vedtaget i 2023, der vedrører den offentlige forvaltnings
adgang til at foretage tvangsindgreb omfattet af loven, og
pkt. 5 indeholder en sammenfatning.
2. Kort oversigt over retssikkerhedslovens regler
Loven indeholder bl.a. generelle regler om den fremgangs-
måde, som forvaltningsmyndighederne skal følge ved gen-
nemførelsen af et tvangsindgreb, der er omfattet af loven,
AA014133
Justitsmin., 2023-06104