Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2840941_0001.png
Redegørelse nr.
R 13
Folketinget 2023-24
Redegørelse afgivet af justitsministeren (Peter Hummelgaard) den 20. marts 2024
Redegørelse
om
FORVALTNINGENS ANVENDELSE AF TVANGSINDGREB OG
OPLYSNINGSPLIGTER UDEN FOR STRAFFERETSPLEJEN
(Skriftlig redegørelse)
1. Indledning
Ved lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvalt-
ningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter,
nu lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019 (her-
efter retssikkerhedsloven), blev der gennemført en samlet
regulering af en række spørgsmål, som vedrører tilfælde,
hvor en forvaltningsmyndighed har mulighed for uden for
strafferetsplejen at foretage visse former for tvangsindgreb
uden forudgående retskendelse, herunder navnlig såkaldte
kontrol- og tilsynsbesøg. Loven regulerer endvidere visse
spørgsmål, der kan opstå i tilfælde, hvor borgere og virk-
somheder er forpligtede til at meddele oplysninger til en
forvaltningsmyndighed. Loven trådte i kraft den 1. januar
2005.
Ved lov nr. 525 af 6. juni 2007 blev retssikkerhedsloven
ændret, således at lovens regler om tvangsindgreb fra den 1.
januar 2008 også gælder i tilfælde, hvor der efter lovgivnin-
gen stilles krav om forudgående retskendelse. Baggrunden
for denne lovændring var, at de hensyn, der ligger bag rets-
sikkerhedslovens kapitel 2 og 3, også gør sig gældende for
så vidt angår tvangsindgreb, som foretages efter indhentet
retskendelse.
Retssikkerhedsloven bygger på betænkning nr. 1428/2003
udarbejdet af Retssikkerhedskommissionen, der blev nedsat
af justitsministeren i februar 2002.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at Justitsministeriet
efter lovens ikrafttræden årligt vil udarbejde en redegørelse
til Folketinget om forvaltningens anvendelse af tvangsind-
greb og oplysningspligter omfattet af loven. Redegørelsen
skal bl.a. indeholde en omtale af eventuel ny lovgivning, der
vedrører den offentlige forvaltnings adgang til at foretage
tvangsindgreb uden for strafferetsplejen, samt på udvalgte
områder en omtale af praksis med hensyn til anvendelse af
tvangsindgreb uden for strafferetsplejen. Formålet er at styr-
ke den offentlige interesse og debat om borgernes retssikker-
hed, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3107. Ju-
stitsministeriet afgav den seneste redegørelse til Folketinget
den 29. marts 2023.
Af redegørelsen fra 2023 fremgår det, at det samlet set var
Justitsministeriets opfattelse, at der ikke var grundlag for
at antage, at retssikkerhedsloven generelt havde givet anled-
ning til væsentlige problemer i praksis i 2021, hverken i
forhold til de virksomheder m.v., hvor der blev udført kon-
trolbesøg, eller i forhold til myndighedernes tilrettelæggelse
og udførelse af kontrolbesøg m.v. Herudover indeholder re-
degørelsen fra 2023 en oversigt over bestemmelser i lovgiv-
ningen, der blev vedtaget i 2022, og som giver forvaltnings-
myndigheder adgang til at gennemføre tvangsindgreb, der er
omfattet af retssikkerhedsloven. Af denne oversigt fremgår
det, at der i 2022 blev vedtaget i alt otte bestemmelser
vedrørende forvaltningens adgang til at gennemføre tvangs-
indgreb omfattet af retssikkerhedsloven.
Den foreliggende redegørelse indeholder – efter en kort
oversigt over retssikkerhedslovens regler i pkt. 2 – en omta-
le af praksis i 2022 på udvalgte områder med hensyn til
anvendelse af tvangsindgreb omfattet af loven, jf. pkt. 3. Re-
degørelsens pkt. 4 indeholder en omtale af ny lovgivning
vedtaget i 2023, der vedrører den offentlige forvaltnings
adgang til at foretage tvangsindgreb omfattet af loven, og
pkt. 5 indeholder en sammenfatning.
2. Kort oversigt over retssikkerhedslovens regler
Loven indeholder bl.a. generelle regler om den fremgangs-
måde, som forvaltningsmyndighederne skal følge ved gen-
nemførelsen af et tvangsindgreb, der er omfattet af loven,
AA014133
Justitsmin., 2023-06104
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0002.png
2
jf. retssikkerhedslovens kapitel 2. Det er bl.a. fastsat, at
tvangsindgreb kun må anvendes, hvis mindre indgribende
foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet
står i rimeligt forhold til formålet med indgrebet, jf. rets-
sikkerhedslovens § 2. Det er også bestemt, at en række
af forvaltningslovens regler – bl.a. reglerne om inhabilitet,
partsaktindsigt, begrundelse og klagevejledning – gælder
ved gennemførelsen af tvangsindgreb omfattet af loven, jf.
retssikkerhedslovens § 3. Der er endvidere fastsat en pligt
til under visse omstændigheder at gøre notat om indholdet
af oplysninger, som en myndighed modtager i en sag om
iværksættelse af et tvangsindgreb, jf. retssikkerhedslovens §
4.
Herudover er det fastsat, at myndigheden skal underrette
parten forud for gennemførelsen af et tvangsindgreb omfat-
tet af loven, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk. 1. Underretnin-
gen skal ske skriftligt senest 14 dage inden tvangsindgrebet
gennemføres og skal indeholde oplysninger om tid og sted
for indgrebet, retten til at lade sig repræsentere eller bistå
af andre efter forvaltningslovens § 8, hovedformålet med
indgrebet og det faktiske og retlige grundlag for indgrebet,
jf. § 24 i forvaltningsloven, jf. retssikkerhedslovens § 5,
stk. 2. Parten kan herefter gøre indsigelse mod beslutnin-
gen inden for en frist fastsat af myndigheden. Fastholdes
beslutningen, skal dette inden eller senest samtidig med gen-
nemførelsen af tvangsindgrebet begrundes skriftligt over for
parten, jf. § 24 i forvaltningsloven, jf. retssikkerhedslovens
§ 5, stk. 3.
Reglerne om underretning kan fraviges helt eller delvist i
en række tilfælde. Det gælder, hvis øjemedet med tvangs-
indgrebets gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående
underretning skulle gives, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk.
4, nr. 1, hvis hensynet til parten selv taler for det, eller par-
tens rettigheder findes at burde vige for afgørende hensyn
til andre private eller offentlige interesser, jf. retssikkerheds-
lovens § 5, stk. 4, nr. 2, hvis det er nødvendigt af hensyn til
rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser,
herunder forholdet til EU, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk.
4, nr. 3, hvis øjeblikkelig gennemførelse af tvangsindgrebet
efter forholdets særlige karakter er påkrævet, jf. retssikker-
hedslovens § 5, stk. 4, nr. 4, eller hvis forudgående underret-
ning viser sig umulig eller er uforholdsmæssig vanskelig, jf.
retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 5.
Loven indeholder desuden regler om pligt for myndigheden
til at forevise legitimation i forbindelse med gennemførelsen
af et tvangsindgreb, jf. retssikkerhedslovens § 6, pligt til
at udvise størst mulig skånsomhed under et tvangsindgrebs
gennemførelse, jf. retssikkerhedslovens § 7, samt pligt til i
en række tilfælde at udfærdige rapport om udførelsen af et
tvangsindgreb, jf. retssikkerhedslovens § 8.
Loven indeholder endvidere regler om forholdet til straffe-
retsplejen ved gennemførelsen af tvangsindgreb omfattet af
loven, jf. retssikkerhedslovens kapitel 3. Det er således fast-
sat, at hvis en enkeltperson eller juridisk person med rimelig
grund mistænkes for at have begået en strafbar lovovertræ-
delse, kan tvangsindgreb over for den mistænkte med hen-
blik på at tilvejebringe oplysninger om det eller de forhold,
som mistanken omfatter, alene gennemføres efter reglerne i
retsplejeloven om strafferetsplejen, jf. retssikkerhedslovens
§ 9, stk. 1. Det gælder dog ikke, hvis tvangsindgrebet gen-
nemføres med henblik på at tilvejebringe oplysninger til
brug for behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse
af straf, jf. retssikkerhedslovens § 9, stk. 2. De nævnte reg-
ler finder tilsvarende anvendelse, hvis der i sagen rettes et
tvangsindgreb mod andre end den mistænkte, jf. retssikker-
hedslovens § 9, stk. 3. Den mistænkte kan under nærmere
bestemte betingelser meddele samtykke til fravigelse af reg-
lerne i § 9, stk. 1 og 3, jf. retssikkerhedslovens § 9, stk. 4.
Loven indeholder endelig en bestemmelse om retten til ikke
at inkriminere sig selv, jf. retssikkerhedslovens § 10. Be-
stemmelsen indebærer bl.a., at hvis der er konkret mistanke
om, at en enkeltperson eller juridisk person har begået en
lovovertrædelse, der kan medføre straf, gælder bestemmel-
ser i lovgivningen m.v. om pligt til at meddele oplysninger
til myndigheden ikke i forhold til den mistænkte, medmin-
dre det kan udelukkes, at de oplysninger, som søges tilveje-
bragt, kan have betydning for bedømmelsen af den formode-
de lovovertrædelse, jf. retssikkerhedslovens § 10, stk. 1.
3. Erfaringerne med retssikkerhedsloven inden for ud­
valgte forvaltningsområder
3.1. Indledning
Det er som nævnt forudsat i forarbejderne til retssikkerheds-
loven, at den årlige retssikkerhedsredegørelse skal indeholde
en omtale af praksis på udvalgte områder med hensyn til
anvendelse af tvangsindgreb omfattet af loven.
Redegørelsen indeholder en beskrivelse af praksis inden
for følgende ministeriers områder: Beskæftigelsesministeri-
et, Erhvervsministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Fø-
devarer, Landbrug og Fiskeri og Skatteministeriet. Justits-
ministeriet har anmodet disse ministerier om oplysninger
vedrørende de enkelte kontrolmyndigheder inden for mini-
steriernes forvaltningsområder.
De nævnte ministerier er udvalgt på baggrund af, at der
foretages et betydeligt antal kontrolbesøg m.v. af de under-
liggende myndigheder inden for disse ministeriers områder,
og at der er tale om kontrolbesøg m.v. inden for meget
forskellige forvaltningsområder. Endvidere er det anført i
Retsudvalgets betænkning af 27. maj 2004 over lovforslag
nr. L 96 (folketingsåret 2003-04), at der i redegørelsen skal
indgå de erfaringer med lovens anvendelse, som en række
forvaltningsmyndigheder – herunder Arbejdstilsynet, miljø-
myndighederne og skattemyndighederne – vil indhøste i ti-
den efter lovens ikrafttræden.
Justitsministeriet har bl.a. anmodet ministerierne oplyse an-
tallet af kontrolbesøg omfattet af reglerne i retssikkerhedslo-
vens kapitel 2, jf. § 1, stk. 1 (om husundersøgelser eller
undersøgelse eller beslaglæggelse af breve eller andre papi-
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0003.png
3
rer), som blev foretaget i september, oktober eller november
2022. Ministerierne er blevet bedt om at vælge den måned,
der giver det mest repræsentative billede af myndighedens
kontrolvirksomhed.
Justitsministeriet har endvidere anmodet ministerierne op-
lyse antallet af henholdsvis varslede og uvarslede kontrol-
besøg. Justitsministeriet har i den forbindelse anmodet mi-
nisterierne om at oplyse, i hvilket omfang de foretagne
kontrolbesøg gav anledning til indsigelser, der knytter sig
til berettigelsen eller gennemførelsen af kontrolbesøget, og
indsigelsernes nærmere karakter.
Justitsministeriet har desuden anmodet ministerierne om at
oplyse antallet af politianmeldelser i hele 2022 i sager, hvor
der er gennemført eller er opstået spørgsmål om gennemfø-
relse af tvangsindgreb, som er omfattet af retssikkerhedslo-
ven, samt hvor der er anvendt eller opstået spørgsmål om
Antal kontrolbesøg
Måned
Uvarslede
September
5
anvendelse af en pligt til at meddele oplysninger til den
offentlige forvaltning.
Pkt. 3.2-3.6 nedenfor indeholder en omtale af praksis inden
for de nævnte ministeriers områder i 2022. Pkt. 3.7 indehol-
der på baggrund heraf Justitsministeriets generelle vurdering
af retssikkerhedslovens anvendelse i praksis.
3.2. Beskæftigelsesministeriet
3.2.1.
Inden for Beskæftigelsesministeriets område udføres
kontrolbesøg m.v., der er omfattet af retssikkerhedsloven, af
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering samt Arbejds-
tilsynet.
De oplysninger, som Justitsministeriet har modtaget fra Be-
skæftigelsesministeriet, kan sammenfattes således:
Styrelsen for Arbejds­
marked og Rekruttering
(lufthavnstilsyn)
Styrelsen for Arbejds­
September
marked og Rekruttering
(virksomhedskontrol)
November
Arbejdstilsynet
1)
Varslede
0
I alt
5
Antal politianmeldelser i
2022
0
0
0
0
0
1.476
807
2.283
1.001
2)
1)
Opgørelsen for tilsynsbesøg i forbindelse med kontrol af efterlevelse af reglerne i arbejdsmiljølovgivningen er ikke præcis, da Arbejdstilsynet ikke
foretager en systematisk registrering af tilsynsbesøg, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 1, stk. 1. For at tilnærme opgørelsen til § 1, stk.
1 (husundersøgelser), er tilsyn på byggepladser og steder, hvor udenlandske virksomheder arbejder, der som oftest også vil være byggepladser,
frasorteret. Opgørelsen omfatter antal tilsyn, der er gennemført på produktionsenheder. Hvis der samtidig er gennemført flere forskellige tilsyn på
samme virksomhed, eller hvis der indgår flere tilsynsbesøg i et tilsynsforløb, så tæller det som flere tilsyn. Tilsynsbesøg, hvor tilsynsførende er kørt
forgæves, tæller ikke med. Derudover foretager Arbejdstilsynet ikke en eksakt registrering af, om tilsynet er varslet eller uvarslet. Opgørelsen tager derfor
udgangspunkt i, hvilken type tilsyn der er tale om.
Arbejdstilsynet foretog i 2022 i alt 800 politianmeldelser for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, 195 politianmeldelser for manglende overholdelse
af anmelderreglerne i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) i lov om udstationering af lønmodtagere m.v., seks politianmeldelser for overtræ-
delse af rygeloven. Der var ingen politianmeldelser for overtrædelse af offshoresikkerhedsloven eller lov om elektroniske cigaretter m.v.
2)
3.2.2.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
har op-
lyst, at styrelsen i september 2022 har udført fem kontrolbe-
søg mv., der er omfattet af reglerne i retssikkerhedslovens
kapitel 2, jf. § 1, stk. 1.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har hjemmel
til at gennemføre virksomhedskontroller i medfør af § 91 a
i lov om arbejdsløshedsforsikring mv. Styrelsen har ikke an-
vendt sin hjemmel til at gennemføre virksomhedskontroller i
2022.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i medfør
af § 91 b i lov om arbejdsløshedsforsikring mv. hjemmel til
at gennemføre lufthavnstilsyn med henblik på at kontrollere,
om personer, der har været udrejst af Danmark, uberettiget
kan have modtaget dagpenge under opholdet i udlandet. Sty-
relsen har i september måned 2022 gennemført fem luft-
havnstilsyn. Alle tilsyn blev gennemført uden forudgående
varsel, jf. retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 5 (forudgåen-
de underretning viser sig umulig eller er uforholdsmæssig
vanskelig).
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst, at
ingen af kontrolbesøgene gav anledning til indsigelser.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst, at
ved kontrollerne fik samtlige kontrollerede udleveret en pje-
ce med oplysninger om bl.a. hjemlen i § 91 b i lov om
arbejdsløshedsforsikring mv., formålet med kontrollen og
det eventuelle videre forløb.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har endvidere
oplyst, at den praktiske anvendelse af retssikkerhedslovens
regler i forbindelse med lufthavnstilsynene ikke har givet
anledning til problemer.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0004.png
4
3.2.3.
Arbejdstilsynet
har oplyst, at de uvarslede kontrolbe-
søg er foretaget efter retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 1
(øjemedet med tvangsindgrebet ville forspildes, hvis forud-
gående underretning skulle gives).
Arbejdstilsynet har desuden oplyst, at det ikke kan udeluk-
kes, at undtagelsesbestemmelsen i retssikkerhedslovens § 5,
stk. 4, nr. 4 (øjeblikkelig gennemførelse af tvangsindgrebet
efter forholdets særlige karakter er påkrævet) er blevet an-
vendt. Dette kan være relevant i tilfælde, hvor der er behov
for at standse en bestemt arbejdsproces eller lignende, hvor
øjeblikkelig gennemførelse af tvangsindgrebet efter forhol-
dets særlige karakter påkræver, at tilsynet gennemføres uden
forudgående underretning.
Arbejdstilsynet har endvidere oplyst, at tilsynet ikke har
foretaget en systematisk registrering i tilsynets elektroniske
sagsbehandlingssystem (ATIS) af, hvor mange af de hen-
holdsvis varslede og uvarslede tilsynsbesøg, der gav anled-
ning til indsigelser fra virksomhedernes side. Der kan såle-
des ikke gives et præcist svar på, hvor mange gange det
under et tilsynsbesøg er forekommet, at virksomheden har
fremsat indsigelser eller indvendinger imod Arbejdstilsynets
tilstedeværelse på virksomheden.
Arbejdstilsynet har oplyst, at virksomhederne har mulighed
for via en myndighedsklage at tilkendegive deres utilfreds-
hed med Arbejdstilsynets anvendelse af tvangsindgreb efter
retssikkerhedsloven eller anden utilfredshed med den eller
de tilsynsførendes ageren på selve tilsynsbesøget. Arbejds-
tilsynet har derfor gennemgået myndighedsklager vedrøren-
de besøg foretaget i 2022 og har i den forbindelse fundet
11 sager for hele 2022, hvor en virksomhed har haft sådan-
ne indvendinger. Sager, der vedrører tilsynsbesøg på bygge-
pladser, der er oplagt offentligt tilgængelige, og tilsynsbesøg
hos offentlige forvaltningsmyndigheder, indgår ikke.
Arbejdstilsynet har oplyst, at de
varslede
kontrolbesøg ikke
gav anledning til indsigelser.
Arbejdstilsynet har endvidere oplyst, at de
uvarslede
kon-
trolbesøg gav anledning til 11 indsigelser, jf. ovenfor.
En sag vedrørte en virksomhedsleder, der klagede over Ar-
bejdstilsynets metode og adfærd, idet lederen ikke havde
haft mulighed for at forberede sig på kontakten med Ar-
bejdstilsynet. Lederen klagede endvidere over, at der efter
dennes opfattelse indgik detaljer om personalet i den efter-
følgende høring, som ikke hørte til i et skriftligt materiale,
selv om den tilsynsførende tidligere havde oplyst, at oplys-
ningerne ikke ville indgå i høringen.
En sag vedrørte en virksomhed, der klagede over, at Ar-
bejdstilsynet kom på et uvarslet (og senere endnu et varslet)
besøg under coronapandemien, og at starttidspunktet for be-
søget ikke blev ændret som ønsket af virksomheden. Derud-
over klagede virksomheden over Arbejdstilsynets måde at
oplyse sagen på under tilsynsbesøget, herunder at der blev
stillet spørgsmål, som medarbejderne ikke forstod.
En sag vedrørte en klage fra en borger over, at Arbejdstilsy-
net efter borgerens opfattelse ikke overholdt egne regler om
tilsyn med arbejde i private boliger.
En sag omhandlede en klage fra en borger over, at Arbejds-
tilsynet var gået ind på borgerens private grund uden tilla-
delse. Borgeren klagede endvidere over den tilsynsførendes
adfærd, som borgeren opfattede som uforskammet. Endelig
klagede borgeren over, at Arbejdstilsynet ikke kunne oplyse,
om tilsynet blev gennemført på baggrund af en klage, samt
over, at Arbejdstilsynet ikke havde besøgt nabovirksomhe-
den.
En sag vedrørte en klage fra en borger over, at Arbejdstilsy-
net gennemførte et tilsynsbesøg på en privat ejendom for at
føre tilsyn med brug af et hjemmelavet stillads. Borgeren
klagede endvidere over, at de tilsynsførende efter borgerens
opfattelse ikke havde legitimeret sig i forbindelse med til-
synsbesøget.
En sag vedrørte en klage fra en virksomhedsejer over Ar-
bejdstilsynets adfærd, idet klageren mente, at den tilsynsfø-
rende have optrådt arrogant og uprofessionelt under tilsynet.
En sag omhandlede en klage fra en virksomhedsejer over
Arbejdstilsynets metode, idet han fandt, at et tilsynsbesøg
var unødigt tidskrævende for virksomheden, da besøget
fandt sted i sommerferien, hvor der var travlhed i virksom-
heden.
En sag vedrørte en klage fra en virksomhed over, at Ar-
bejdstilsynet efter virksomhedens opfattelse havde begået
ulovlig indtrængen, ulovlig fotografering og ulovligt havde
skaffet sig adgang til privat beboelse under besøget i virk-
somheden.
En sag vedrørte en klage fra en virksomhed over, at Ar-
bejdstilsynet ikke havde overholdt virksomhedens interne
sikkerhedsinstruks. Derudover klagede virksomheden over,
at tilsynsbesøgets planlægning, koordinering og udførelse
gik ud over, hvad der var rimeligt, set i relation til formålet
med og hjemlen til besøget.
En sag vedrørte en klage fra en virksomhed over, at Ar-
bejdstilsynet havde skaffet sig adgang til virksomhedens
lokaliteter via en dør på bagsiden af bygningen og ikke
via hovedindgangen. Virksomheden klagede videre over, at
tilsynet var uvarslet, og over, at Arbejdstilsynets rapport
om tilsynet ikke indeholdt oplysning om, at besøget skete
som led i en indsats vedrørende arbejde uden for normal
arbejdstid. Endelig klagede virksomheden over, at Arbejds-
tilsynet afbrød tilsynet for at give et strakspåbud til en anden
virksomhed på stedet.
En sag omhandlede en klage fra en virksomhed over Ar-
bejdstilsynets metode og adfærd, særligt over tilsynets va-
righed og format, og over de oplysninger, som Arbejdstil-
synet gav virksomheden under tilsynet, samt de generelle
begrundelser for Arbejdstilsynets reaktioner.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0005.png
5
I to sager, hvor Arbejdstilsynet foretog politianmeldelse i
2022, opstod der spørgsmål om anvendelse af pligt til at
meddele oplysninger til den offentlige forvaltning. Samme
spørgsmål opstod i to andre sager, som blev sendt til politiet
i henholdsvis 2019 og 2020, i forbindelse med sagernes
behandling i byretten i 2022. Arbejdstilsynet har oplyst føl-
gende om de fire sager:
I en sag, hvor Arbejdstilsynet politianmeldte en virksomhed
i 2022 for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, gjorde
virksomheden over for politiet gældende, at virksomheden
ikke var blevet vejledt om, at oplysninger afgivet i forbin-
delse med Arbejdstilsynets tilsyn som følge af en arbejds-
ulykke kunne føre til en straffesag. Arbejdstilsynet udtalte
bl.a. til politiet, at oplysningerne var indhentet til brug for
behandlingen af andre spørgsmål end straf – nemlig for at
sikre mod at overtrædelsen skete igen og for at forebygge
ulykkesrisikoen, hvilket er en af Arbejdstilsynets centrale
myndighedsopgaver. I forbindelse med sagens behandling
i byretten protesterede forsvareren med henvisning til rets-
sikkerhedslovens § 10, da anklageren under en afhøring
af Arbejdstilsynets tilsynsførende ønskede at foreholde fra
en rapport optaget ved tilsynet. Anklageren valgte at stil-
le spørgsmål direkte til tilsynsførende i stedet for at læse
oplysninger op fra den tilsynsførendes rapport ifm. den til-
synsførendes vidneforklaring. Byretten tog ikke stilling til
spørgsmålet. Byretten frifandt virksomheden af bevismæssi-
ge grunde.
I en sag, hvor Arbejdstilsynet politianmeldte en virksomhed
i 2022 for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, gjorde
virksomheden over for politiet bl.a. gældende, at virksom-
heden ikke var blevet vejledt om, at oplysninger afgivet
i forbindelse med Arbejdstilsynets tilsyn som følge af en
arbejdsulykke kunne føre til en straffesag. Virksomheden
vedtog efterfølgende et udenretligt bødeforelæg udstedt af
politiet.
I en sag, hvor Arbejdstilsynet politianmeldte en virksomhed
i 2019 for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, gjorde
virksomhedens forsvarer i forbindelse med sagens behand-
ling ved byretten i 2022 indsigelser mod, at oplysninger
indhentet af Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynet kunne
bruges under retssagen. Forsvareren henviste til, at oplys-
ningerne var indhentet i strid med retssikkerhedslovens §
10, da virksomheden ikke var blevet vejledt om, at oplysnin-
ger afgivet i forbindelse med Arbejdstilsynets tilsyn kunne
føre til en straffesag. Byretten tillod, at oplysningerne indgik
i sagen. Byretten idømte virksomheden en bøde.
I en sag, hvor Arbejdstilsynet politianmeldte en virksomhed
i 2020 for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, gjorde
virksomhedens forsvarer i forbindelse med sagens behand-
ling ved byretten i 2022 indsigelser mod, at oplysninger
indhentet af Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynet kun-
ne bruges under retssagen. Forsvareren henviste til, at der
under Arbejdstilsynets besøg var indhentet oplysninger i
strid med retssikkerhedslovens § 10, da virksomheden ikke
var blevet vejledt om, at oplysninger afgivet i forbindelse
med Arbejdstilsynets tilsyn kunne føre til en straffesag. By-
retten tillod, at oplysningerne indgik i sagen, men omtaler
ikke dette nærmere i dombogen. Virksomheden blev kendt
skyldig i byretten, men ankede sagen til landsretten, hvor
virksomheden af bevismæssige grunde blev frifundet.
Arbejdstilsynet har siden 2002 efter arbejdsmiljøloven haft
mulighed for at udstede administrative bødeforelæg og der-
med afslutte straffesager uden at politianmelde den pågæl-
dende virksomhed. Antallet af administrative bødeforelæg
for arbejdsmiljøovertrædelser udgjorde 507 i 2022. Arbejds-
tilsynet har endvidere siden 1. juli 2013 haft mulighed for
efter lov om udstationering af lønmodtagere m.v. at afgø-
re klare og ukomplicerede sager vedrørende Registret for
Udenlandske Tjenesteydere (RUT) med et administrativt bø-
deforlæg. Antallet af administrative bødeforelæg for RUT-
overtrædelser udgjorde 192 i 2022.
Arbejdstilsynet har oplyst, at det er tilsynets erfaring, at
anvendelsen af retssikkerhedslovens regler i øvrigt ikke har
givet anledning til problemer i praksis ved gennemførelse
af kontrolbesøg i virksomhederne eller i forbindelse med
politianmeldelser i 2022.
3.3. Erhvervsministeriet
3.3.1.
Inden for Erhvervsministeriets område har Justitsmi-
nisteriet anmodet om oplysninger vedrørende den kontrol-
virksomhed, som foretages af Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen inden for konkurrenceområdet.
Erhvervsministeriet har oplyst, at Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen ikke har foretaget kontrolundersøgelser omfat-
tet af reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 2, jf. § 1, stk. 1,
i hverken september, oktober eller november 2022.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretog samlet set i he-
le 2022 politianmeldelse i fire sagskomplekser, hvor der
er gennemført eller opstået spørgsmål om gennemførelse
af tvangsindgreb, eller anvendt eller opstået spørgsmål om
anvendelse af en pligt til at meddele oplysninger til det
offentlige. De fire sager angik fysiske personers eventuelle
strafansvar for medvirken til virksomheders overtrædelse af
konkurrencereglerne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst, at den prak-
tiske anvendelse af retssikkerhedslovens regler ikke har gi-
vet anledning til bemærkninger.
3.4. Miljøministeriet
3.4.1.
Inden for Miljøministeriets område udføres kontrol-
besøg m.v., der er omfattet af retssikkerhedsloven, af hen-
holdsvis kommunerne, regionerne, Miljøstyrelsen og Natur-
styrelsen, herunder Kystdirektoratet. De oplysninger, som
Justitsministeriet har modtaget fra Miljøministeriet, kan
sammenfattes således:
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0006.png
6
Antal kontrolbesøg
Måned
Repræsentativ
måned
Repræsentativ
måned
Uvarslede
458
6
Varslede
1.804
69
26
165
1
I alt
2.262
4)
75
30
2.430
7)
1
Antal politianmeldelser i
2022
100
1
171
6)
0
8)
2
9)
Kommuner
3)
Regioner
5)
Miljøstyrelsen
Naturstyrelsen
Kystdirektoratet
September 2022 4
November 2022 2.265
Oktober 2022
0
3)
4)
93 kommuner har bidraget til redegørelsen.
En kommune oplyser, at der er gennemført 84 tilsyn på baggrund af borgerens egen anmeldelse til kommunen. De indrapporterede tilsyn er ikke
inkluderet i den samlede opgørelse.
Alle fem regioner har bidraget til redegørelsen.
119 af politianmeldelserne er indgivet på baggrund af kontroller gennemført af Landbrugsstyrelsen, idet Landbrugsstyrelsen bistår Miljøstyrelsen med
at føre tilsyn hos de erhvervsmæssige brugere ved anvendelsen af pesticider (landmænd). 4 af politianmeldelserne er indgivet på baggrund af kontroller
foretaget af Naturstyrelsen, idet Naturstyrelsen er tilsynsmyndighed på arts-, jagt- og vildtforvaltningsområdet, mens Miljøstyrelsen er den håndhævende
myndighed.
2424 af disse var eftersøgning og aflivning af nødstedt vildt på anden mands grund § 11 i lov om jagt og vildtforvaltning) omfattet af retssikkerhedslovens
kapitel 2, jf. § 1, stk. 1.
Det bemærkes, at ved såkaldte ”delte tilsyn” mellem Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen, indgives en eventuel politianmeldelse af Miljøstyrelsen.
I begge tilfælde blev der foretaget besigtigelse inden anmeldelsen.
5)
6)
7)
8)
9)
3.4.2.
Miljøministeriet har oplyst, at
kommunerne
har indbe-
rettet oplysningerne efter en valgfri repræsentativ måned.
Kommunerne har oplyst, at de uvarslede kontrolbesøg pri-
mært blev foretaget med hjemmel i retssikkerhedslovens §
5, stk. 4, nr. 1 (øjemedet med tvangsindgrebets gennemfør-
sel ville forspildes, hvis forudgående underretning skulle
gives). Enkelte kommuner anvendte derudover lovens § 5,
stk. 4, nr. 5 (forudgående underretning viser sig umulig eller
er uforholdsmæssig vanskelig), og § 5, stk. 4, nr. 4 (øje-
blikkelig gennemførelse af tvangsindgrebet efter forholdets
særlige karakter er påkrævet).
Et mindre antal kommuner (13) har oplevet indsigelser i for-
bindelse med kontrolbesøg. Flere kommuner har bemærket,
at indsigelser som udgangspunkt sker i henhold til kontrol-
tidspunktet, der passer virksomheden dårligt.
De fleste kommuner har oplyst, at de ikke oplever proble-
mer med anvendelsen af reglerne. Flere kommuner har angi-
vet deres øvrige erfaringer med den praktiske anvendelse af
lovens regler.
Én kommune har oplyst følgende om anvendelsen af varsle-
de og uvarslede tilsyn:
”Vi har gode erfaringer med at anvende loven om ikke at an-
melde tilsyn f.eks. i forbindelse med klagesager eller andre
sager, hvor øjemedet forspildes. Oftest varsler vi tilsynene
(ca. 95 pct.), da det giver mere værdi at få talt med de rigtige
personer på tilsynet. ”
Én kommune har bemærket følgende om anvendelsen af
uvarslede tilsyn:
”Vi oplever normalt ikke problemer med at komme på til-
syn. For vores vedkommende bliver vi nødt til at varsle
tilsynet, hvis tilsynet skal give mening, idet der er lås på
boringer og lås på vandværksbygninger. ”
Én anden kommune gentager sin bemærkning fra sidste år
om fordelen ved tilsynsplanlægning over telefonen:
”Det er vores erfaring, at tilsynsplanlægningen er mere smi-
dig når tidspunktet for tilsynet aftales med virksomheden
i telefonen, i stedet for at vi sender et brev med forslag
til tidspunkt. Hermed afholdes tilsynet oftest tidligere end
14 dage efter den telefoniske henvendelse. Den forudgåen-
de aftale giver også mulighed for, at vi kan redegøre for
eventuelle fokuspunkter på forhånd, ligesom virksomheden
har mulighed for at bringe en konkret problemstilling på
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0007.png
7
banen, som vi så har mulighed for at forberede os på inden
tilsynet. ”
Én kommune udbygger sin bemærkning fra sidste år om
fordelen ved varslede tilsyn:
”[Kommunen] har ikke oplevet problemer i forbindelse med
retssikkerhedsloven. Fordelen ved lovens regler om varsling
af tilsyn er, at landbrugene og virksomhederne er forberedt
på, at vi kommer og dermed har afsat tid til vores tilsynsbe-
søg. Det er ligeledes en fordel, at tilsynsmedarbejderne kan
planlægge arbejdsdagen og ikke har spildtid ved forgæves
kørsel. Undtagelsesbestemmelsen i § 5 om uvarslede tilsyn
er dog en fordel ved f.eks. kampagnetilsyn, hvor vi får et
reelt øjebliksbillede af de forhold, der måtte indgå i kampag-
nen, eller på tilsyn hvor vi skal kontrollere, om en meddelt
indskærpelse er efterkommet. ”
Én kommune angiver, at:
”Oplever ikke at folk betvivler eller anfægter vores ret til at
foretage tilsyn, hverken uvarslet eller varslet. På landbrugs-
området foretages ofte uvarslede flydelagstilsyn i januar,
hvor man ikke må udbringe husdyrgødning, og de giver
ikke anledning til indsigelser om vores ret til at foretage
tilsyn. De virksomheder, landbrug og vandværker, hvor vi
kommer regelmæssigt, har vænnet sig til reglerne og ved,
hvad et kontrolbesøg omfatter, så de kommer ikke med ind-
sigelser til tilsynsbesøget. ”
Én kommune angiver problemer ved varsling af tilsyn:
”Det er ok, at tilsyn skal varsles i forvejen, men 14 dage
er for lang tid. De mindre virksomheder har ofte glemt,
at vi skal komme, og det er sværere for os at planlægge
langsigtet. 8 dage vil være mere passende. ”
Én anden kommune angiver lignende problemer ved vars-
ling af tilsyn:
”Kommunen ringer som regel til virksomhederne/landbru-
gene, og så findes der i fællesskab en dato, som ofte lig-
ger inden for de næste 14 dage, efter ønske fra virksomhe-
den/landbruget. At udsende selve varslet er ekstra bureau-
krati, uden nogen nævneværdig merværdi. ”
Én kommune bemærker om indsigelserne, at:
”Evt. indsigelser handler typisk om, at tidspunktet for tilsy-
net ikke passer. ”
Derudover bemærker én kommune følgende:
”[Kommunen] oplever generelt ikke problemer i forhold
til anvendelse af retssikkerhedsloven. Kommunen anvender
ofte uvarslede tilsyn i forbindelse med klagesager, hvor der
er indgivet oplysninger om ulovlige forhold, samt som op-
følgende eller prioriterede tilsyn på virksomheder, hvor en
lovovertrædelse tidligere er konstateret i forbindelse med et
varslet (basis-) tilsyn. ”
3.4.3.
Miljøministeriet har oplyst, at
regionerne
har indbe-
rettet oplysningerne efter en valgfri repræsentativ måned.
Fem regioner foretog udelukkende varslede tilsyn i 2022.
Én region foretog seks uvarslede tilsyn i 2022, som blev
foretaget med hjemmel i retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr.
1.
Regionerne har oplyst, at ingen af kontrolbesøgene gav an-
ledning til indsigelser.
Én region har i 2022 foretaget en politianmeldelse efter
tilsynet.
Regionerne har tilkendegivet, at de ikke har oplevet proble-
mer i forhold til den praktiske anvendelse af retssikkerheds-
loven.
3.4.4.
Miljøministeriet har oplyst, at tilsyns- og kontrolbe-
søg på ministeriets område i 2022 endvidere blev foretaget
af henholdsvis Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen, herunder
Kystdirektoratet.
Miljøstyrelsen har oplyst, at de uvarslede kontrolbesøg blev
foretaget med hjemmel i retssikkerhedslovens § 5, stk. 4,
nr. 1 (øjemedet med tvangsindgrebets gennemførelse ville
forspildes, hvis forudgående underretning skulle gives).
Naturstyrelsen har oplyst, at de uvarslede kontrolbesøg blev
foretaget med hjemmel i retssikkerhedslovens § 5, stk. 4,
nr. 1 (øjemedet med tvangsindgrebets gennemførelse ville
forspildes, hvis forudgående underretning skulle gives), § 5,
stk. 4, nr. 4 (øjeblikkelig gennemførelse af tvangsindgrebet
efter forholdets særlige karakter er påkrævet), samt § 5, stk.
4, nr. 5 (forudgående underretning viser sig umulig eller er
uforholdsmæssig vanskelig).
Kystdirektoratet har oplyst, at styrelsen ikke har gennemført
uvarslede kontrolbesøg i oktober 2022.
Miljøstyrelsen har oplyst, at ingen af kontrolbesøgene gav
anledning til indsigelser.
Naturstyrelsen og Kystdirektoratet har oplyst, at ingen af
kontrolbesøgene gav anledning til indsigelser.
Miljøstyrelsen har oplyst, at den praktiske anvendelse af
restsikkerhedsloven i forbindelse med Miljøstyrelsens kon-
trolbesøg ikke har givet anledning til bemærkninger.
For så vidt angår erfaringerne med den praktiske anvendelse
af retssikkerhedsloven har Naturstyrelsen oplyst, at Natur-
styrelsen løbende arbejder på at klæde de tilsynsførende
på til at varetage kontrolopgaven inden for retssikkerheds-
lovens rammer. Der er således udarbejdet vejledninger og
paradigmer til at understøtte tilsynene inden for jagt- og
vildtforvaltning, som er en del af Naturstyrelsens myndig-
hedsområde.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0008.png
8
Kystdirektoratet har ikke haft bemærkninger for så vidt an-
går erfaringerne med den praktiske anvendelse af retssikker-
hedsloven.
3.5. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
3.5.1.
Inden for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fi-
skeris område udføres kontrolbesøg m.v., der er omfattet
Antal kontrolbesøg
Måned
Fødevarestyrelsen
Landbrugsstyrelsen
Fiskeristyrelsen
I alt
10)
af retssikkerhedsloven, af henholdsvis Fødevarestyrelsen,
Landbrugsstyrelsen og Fiskeristyrelsen.
De oplysninger, som Justitsministeriet har modtaget fra Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, kan sammen-
fattes således:
Antal politianmeldelser i
hele 2022
Varslede
464
10)
224
0
688
I alt
8.555
1.505
387
10.447
1.319
905
366
11)
2.590
Uvarslede
8.091
1.281
387
9.759
Oktober
September
September
Repræsentativ
måned
Fødevarestyrelsen har i forbindelse med gennemgangen af data for hhv. varslede og uvarslede kontrolbesøg konstateret, at registreringen af disse data ikke
giver tilstrækkeligt grundlag til at oplyse den præcise fordeling af hhv. varslede og uvarslede kontroller. Der er derfor angivet et skøn over antal varslede
kontroller. Det fremgår af Fødevarestyrelsens data, at der på veterinærområdet er gennemført 29 varslede kontroller i oktober 2022. På fødevareområdet
er der ifølge data alene gennemført seks varslede kontroller, men der er i oktober 2022 samtidig gennemført 429
starthjælpsbesøg,
der gennemføres som
varslet kontrol, hvorfor disse kontroller, ifølge Fødevarestyrelsen, burde have fremgået af styrelsens data som varslede kontroller. Starthjælpskontroller,
som blev iværksat af Fødevarestyrelsen i forbindelse med Fødevareforlig 4 fra 1. januar 2020, varsles over for fødevarevirksomhederne for at sikre, at de
rette personer er til stede i forbindelse med kontrollen.
Fiskeristyrelsen oplyser at der er en trykfejl på side 17 i redegørelsen til Folketinget fra marts 2023. I redegørelsen står, at styrelsen har foretaget 40
politianmeldelser i 2021. Det korrekte tal var 407.
11)
3.5.2.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har
oplyst, at de tre styrelsers uvarslede besøg i 2022 primært
blev foretaget efter retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 1
(øjemedet medtvangsindgrebets gennemførelse ville forspil-
des, hvis forudgående underretning skulle gives).
Fødevarestyrelsen og Landbrugsstyrelsen har endvidere op-
lyst, at nogle af de uvarslede kontrolbesøg blev foretaget
efter retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 3 (nødvendigt af
hensyn til rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske
interesser, herunder forholdet til EU).
Fødevarestyrelsen har oplyst, at hverken de varslede eller
uvarslede kontrolbesøg i oktober 2022 foretaget af styrelsen
gav anledning til indsigelser.
Fiskeristyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke foretog varslede
kontrolbesøg i 2022. Ingen af de uvarslede kontrolbesøg i
september måned 2022 gav anledning til indsigelser.
Landbrugsstyrelsen har oplyst, at hverken de varslede eller
uvarslede kontrolbesøg i september 2022 gav anledning til
indsigelser.
For så vidt angår erfaringerne med den praktiske anvendelse
af retssikkerhedsloven i forbindelse med styrelsernes kon-
trolbesøg har Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiske-
ri oplyst, at der særligt på Fødevarestyrelsens område er
tilfredshed hos virksomhederne i forhold til meddelelse om,
at der kan tilkaldes bistand til kontrolbesøget, og at der er
gjort brug heraf. Der har samtidig været en vis irritation
hos nogle af de virksomheder, der får retssikkerhedsblan-
ketter og information om deres rettigheder flere gange om
året, idet disse virksomheder har oplyst, at de er bekendt
med Fødevarestyrelsens adgang til kontrol på stedet uden
forudgående retskendelse, og at de hellere vil i gang med
kontrolbesøget. Fødevarestyrelsen har desuden haft prakti-
ske udfordringer i forbindelse med, at virksomhedsejere i
tilfælde af varslede kontroller ikke har ønsket at samarbejde
om et kontroltidspunkt.
Landbrugsstyrelsen og Fiskeristyrelsen har ikke haft be-
mærkninger til den praktiske anvendelse af retssikkerhedslo-
vens regler.
3.6. Skatteministeriet
3.6.1.
Inden for Skatteministeriets område udføres kontrol-
besøg m.v., der er omfattet af retssikkerhedsloven, af hen-
holdsvis Motorstyrelsen, Skattestyrelsen, Spillemyndighe-
den, Toldstyrelsen og Vurderingsstyrelsen.
De oplysninger, som Justitsministeriet har modtaget fra
Skatteministeriet, kan sammenfattes således:
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0009.png
9
Antal kontrolbesøg i 2022
Måned
Gældsstyrelsen
12)
Motorstyrelsen
Skattestyrelsen
13)
Spillemyndigheden
Toldstyrelsen
Vurderingsstyrelsen
12)
13)
Antal politianmeldelser i
2022
Varslede
-
-
66
19
133
12
I alt
-
-
248
37
317
12
-
0
Ej oplyst, se nærmere under
pkt. 3.6.3.
39
Ej oplyst, se nærmere under
pkt. 3.6.5.
0
Uvarslede
-
-
182
18
184
0
-
-
November
November
November
Oktober
Gældsstyrelsen har oplyst, at der ikke bliver foretaget kontroller omfattet af retssikkerhedsloven
Skattestyrelsen har oplyst, at registreringen af en kontrolindsats eller et tvangsindgreb sker på tidspunktet for afslutningen af den enkelte sag. Antallet af
kontrolbesøg omfatter dermed sager, der blev afsluttet i november 2022.
3.6.2.
Motorstyrelsen
har oplyst, at der hverken i september,
oktober eller november 2022 er foretaget kontroller omfattet
af retssikkerhedsloven.
Motorstyrelsen har endvidere oplyst, at der i 2022 ikke er
registreret nogen politianmeldelser, hverken i relation til
gennemførelse af tvangsindgreb eller i sager om anvendelse
af pligt til at meddele oplysninger til den offentlige forvalt-
ning.
Motorstyrelsen har endelig oplyst, at den praktiske anven-
delse af retssikkerhedsloven ikke har givet myndigheden
anledning til nogen bemærkninger.
3.6.3.
Skattestyrelsen
har oplyst, at der ikke bliver foretaget
registrering af, hvilken undtagelsesbestemmelse i retssikker-
hedslovens § 5, stk. 4, der er anvendt i det enkelte tilfælde.
Tiltalebegæringer
14)
Administrative bødeforelæg
Afsluttet ved anklagemyndigheden
15)
I alt
16)
14)
Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at hverken de varslede
eller uvarslede kontrolbesøg gav anledning til indsigelser.
Skattestyrelsen har oplyst, at der ikke foretages registrering
af, om et tvangsindgreb har givet anledning til politianmel-
delse, ligesom der ikke sker særskilt registrering af pålæg
om oplysningspligt.
Skattestyrelsen har udarbejdet en opgørelse for 2022 over
antallet af tiltalebegæringer, som er sendt til politiet, antal-
let af administrative bødeforelæg og antallet af sager, som
ifølge Skattestyrelsens oplysninger er afsluttet ved anklage-
myndigheden.
2.351
3.106
707
6.164
Samlet antal tiltalebegæringer, der både indeholder bødesager, hvor sigtede ikke vil vedtage et administrativt bødeforelæg, og sager, hvor frihedsstraf kan
komme på tale.
Antallet af sager afsluttet ved anklagemyndigheden er opgjort på grundlag af Skattestyrelsens registreringer i Skattestyrelsens sagsstyringssystem. Tallet
omfatter sanktioner idømt ved domstolene, frifindelser og påtaleopgivelser, men ikke anmeldelser afvist af politiet. Tallet vil ikke være overensstemmende
med tilsvarende registreringer i POLSAS. Dette skyldes dels, at registreringerne er afhængige af udveksling af oplysninger mellem myndighederne, dels
at der er forskellig registreringspraksis i de to systemet.
Tiltalebegæringer, der er sendt i 2022 og afsluttet ved anklagemyndigheden samme år, er ikke fratrukket ”i alt”.
15)
16)
Skattestyrelsen har endelig oplyst, at der generelt ikke er
udfordringer med gennemførelsen af uanmeldte kontrolbe-
søg. Enkelte virksomheder har bemærket, at det valgte tids-
punkt for kontrollen er uhensigtsmæssigt, fordi det ligger i
virksomhedernes travle periode. Kontroltidspunktet vælges
bl.a. ud fra en vurdering af, hvornår risikoen for f.eks. ure-
gistrerede ansatte eller udeholdt omsætning er størst. Skatte-
styrelsen afsætter længere tid til disse kontroller, så de kan
gennemføres så skånsomt som muligt.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0010.png
10
3.6.4.
Spillemyndigheden
har oplyst, at samtlige uvarslede
kontrolbesøg blev foretaget efter undtagelsesbestemmelsen i
retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 1 (øjemedet med tvangs-
indgrebets gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående
underretning skulle gives).
Spillemyndigheden har endvidere oplyst, at hverken de var-
slede eller uvarslede kontrolbesøg gav anledning til indsi-
gelser.
Spillemyndigheden har endvidere oplyst, at der i 2022 blev
foretaget 39 politianmeldelser. I 38 af disse sager var der
gennemført et tvangsindgreb, mens den sidste sag vedrørte
pligt til at meddele Spillemyndigheden oplysninger i medfør
af spillelovens § 47, stk. 3.
Spillemyndigheden har endelig oplyst, at den praktiske an-
vendelse af retssikkerhedsloven ikke har givet myndigheden
anledning til nogen bemærkninger.
3.6.5.
Toldstyrelsen
har oplyst, at samtlige uvarslede kon-
trolbesøg blev foretaget efter undtagelsesbestemmelsen i
retssikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 1 (øjemedet med tvangs-
indgrebets gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående
underretning skulle gives).
Toldstyrelsen har herudover oplyst, at hverken de varslede
eller uvarslede kontrolbesøg gav anledning til indsigelser.
Toldstyrelsen har endvidere oplyst, at der ikke foretages
registrering af, om et tvangsindgreb har givet anledning til
politianmeldelse, ligesom der ikke sker særskilt registrering
af pålæg om oplysningspligt.
Toldstyrelsen har endelig oplyst, at den praktiske anvendelse
af retssikkerhedsloven ikke har givet myndigheden anled-
ning til nogen bemærkninger.
3.6.6.
Vurderingsstyrelsen
har oplyst, at samtlige kontrolbe-
søg var varslede, og at kontrolbesøgene ikke gav anledning
til indsigelser.
Vurderingsstyrelsen har endvidere oplyst, at der i 2022 ikke
er registreret nogen politianmeldelser, hverken i relation til
gennemførelse af tvangsindgreb eller i sager om anvendelse
af pligt til at meddele oplysninger til den offentlige forvalt-
ning.
Vurderingsstyrelsen har endelig oplyst, at den praktiske an-
vendelse af retssikkerhedsloven ikke har givet myndigheden
anledning til nogen bemærkninger.
3.7. Justitsministeriets generelle vurdering af retssikker­
hedslovens anvendelse i praksis
3.7.1.
De ministerier, hvorfra Justitsministeriet har modtaget
oplysninger om praktiske erfaringer med retssikkerhedslo-
ven, foretager tilsammen et meget betydeligt antal tvangs-
indgreb, der er omfattet af loven.
Generelt set er der ikke i de høringssvar, som Justitsministe-
riet har modtaget, rejst væsentlige spørgsmål i forhold til
den praktiske anvendelse af retssikkerhedsloven. Ud fra det
samlede talmateriale er det kun sket i ganske få tilfælde, at
virksomheder har fremsat indsigelser i forhold til varslede
eller uvarslede kontrolbesøg.
Som det fremgår af pkt. 3.2-3.6 ovenfor, synes den praktiske
anvendelse af retssikkerhedsloven ikke generelt at give an-
ledning til problemer.
3.7.2.
For så vidt angår det forholdsvis store antal uvarslede
kontrolbesøg, som navnlig gennemføres inden for fødevare-
området, kan Justitsministeriet henholde sig til det, som er
anført herom i de tidligere retssikkerhedsredegørelser (jf.
bl.a. redegørelse nr. R9 af 25. februar 2015, side 7). Her
anføres bl.a. følgende:
»Som nærmere redegjort for […] ovenfor kan forudgående
underretning bl.a. undlades, hvis øjemedet med tvangsind-
grebets gennemførelse ellers ville forspildes, jf. retssikker-
hedslovens § 5, stk. 4, nr. 1.
Om anvendelsesområdet for denne undtagelsesbestemmelse
fremgår det af lovforslagets bemærkninger og justitsministe-
rens besvarelse af spørgsmål 10 og 11 af 9. januar 2004 fra
Folketingets Retsudvalg (L 96 – bilag 24), at den ikke kun
finder anvendelse, hvis det ud fra de konkrete omstændighe-
der skønnes, at formålet med et kontrolbesøg eller ville være
forspildt. Bestemmelsen finder således også anvendelse i
tilfælde, hvor det generelt må antages, at øjemedet med kon-
trollen ville blive forspildt, hvis den pågældende borger eller
virksomhed var ”advaret” forinden. Hermed sigtes der bl.a.
til tilfælde, hvor et kontrolbesøg mv. efter sin generelle ka-
rakter vil gå ud på at kontrollere et ”øjebliksbillede”, f.eks.
hygiejnetilstanden i en restaurant eller i en fødevarevirksom-
hed.
Særligt med hensyn til fødevareområdet bemærkes, at det
under behandlingen af lovforslag nr. L 96 blev forudsat, at
der også efter gennemførelsen af loven vil kunne foretages
et stort antal uvarslede kontrolbesøg mv. Fødevareministe-
riet oplyste i den forbindelse, at ca. 18 pct. af de kontrol-
besøg, som Fødevareministeriet årligt udfører, var anmeldt
forinden, og at ca. 82 pct. ikke var anmeldt. Det blev til-
kendegivet, at Fødevareministeriet efter gennemførelsen af
retssikkerhedsloven grundlæggende ville have samme mu-
ligheder for at udøve kontrol som hidtil, og det blev under
behandlingen af lovforslaget oplyst, at der ikke kunne for-
ventes at blive tale om nogen nævneværdig stigning i antal-
let af forhåndsanmeldte tilsyn. Der kan i den forbindelse
også henvises til, at kontrolbesøgene på fødevareområdet
som følge af de gældende EU-regler som altovervejende
hovedregel skal foretages uanmeldt. Som nævnt giver rets-
sikkerhedslovens § 5, stk. 4, nr. 3, hjemmel til at undlade
forudgående underretning, hvis det er nødvendigt af hensyn
til rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interes-
ser, herunder forholdet til EU.«
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0011.png
11
På den baggrund giver det forholdsvis store antal uvarslede
kontrolbesøg ikke Justitsministeriet anledning til bemærk-
ninger.
3.7.3.
Det oplyste om antallet af politianmeldelser, der er
foretaget af de adspurgte myndigheder, giver ikke Justitsmi-
nisteriet anledning til bemærkninger.
3.7.4.
Samlet set er det på baggrund af de foreliggende op-
lysninger Justitsministeriets opfattelse, at der ikke er grund-
lag for at antage, at retssikkerhedsloven generelt har givet
anledning til problemer i den periode, som ministeriernes
høringssvar angår.
4. Oversigt over bestemmelser vedtaget i 2023 med
hjemmel til at gennemføre tvangsindgreb, der er omfat­
tet af retssikkerhedsloven
4.1. Generelt
Med udgangspunkt i princippet i grundlovens § 72 om boli-
gens ukrænkelighed tilstræber Justitsministeriet i forbindel-
se med den lovtekniske gennemgang af lovforslag at sikre,
at der ikke unødigt medtages bestemmelser, der gør det mu-
ligt for offentlige myndigheder at skaffe sig adgang til privat
ejendom.
I den forbindelse kan der henvises til Justitsministeriets vej-
ledning om lovkvalitet fra 2023, pkt. 6.1.3., hvor det er
anført bl.a., at det i hvert enkelt tilfælde nøje må overvejes,
om det overhovedet er nødvendigt – med eller uden retsken-
delse – at tillægge offentlige myndigheder adgang til privat
ejendom, herunder om andre og mindre indgribende kontrol-
foranstaltninger kan anses for tilstrækkelige. Endvidere er
det anført, at hvis der er behov for en sådan adgang, bør
omfanget heraf begrænses mest muligt, f.eks. ved at der
alene gives adgang til forretningslokaler, mens private boli-
ger holdes udenfor. Endelig fremgår det af vejledningen, at
der i bemærkningerne til en sådan bestemmelse bør gives
en begrundelse for, hvorfor bestemmelsen er nødvendig, li-
gesom der bør gives en udførlig angivelse af bestemmelsens
anvendelsesområde.
Justitsministeriet har anmodet samtlige ministerier om at
oplyse, hvorvidt der i perioden fra den 1. januar til den 31.
december 2023 er gennemført lovgivning vedrørende for-
valtningens adgang til at foretage tvangsindgreb omfattet af
retssikkerhedsloven. Gennemgangen i pkt. 4.2-4.5 nedenfor
bygger på de oplysninger, som Justitsministeriet i forlængel-
se heraf har modtaget fra ministerierne. Pkt. 5 indeholder en
sammenfatning.
4.2. Bestemmelser, der viderefører hidtidige, tilsvarende
bestemmelser
Der er i 2023 vedtaget fem bestemmelser, der viderefører
hidtidige, tilsvarende bestemmelser.
Det drejer sig om følgende bestemmelser:
§ 16, stk. 1 i lov nr. 407 af 25. april 2023 om administration
af den fælles landbrugspolitik m.v. (CAP-loven)
viderefører
den tilsvarende bestemmelse i lov nr. 1590 af 28. decem-
ber 2022 om administration af den fælles landbrugspolitik
m.v. Bestemmelsen indeholder hjemmel til, at ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri og ministeren for landdi-
strikter eller den, som den pågældende minister bemyndiger
hertil, inden for deres respektive områder, hvis det skøn-
nes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation og
uden retskendelse kan få adgang til offentlige og private
ejendomme, lokaliteter, transportmidler, recepter og papirer
m.v., herunder også materiale, der opbevares i elektronisk
form, for at tilvejebringe oplysninger til brug for løsning af
kontrolopgaver i henhold til CAP-loven eller regler fastsat
i medfør heraf eller i henhold til Den Europæiske Unions
forordninger om forhold, der er omfattet af denne lov. Be-
stemmelsen tilsigter, at kontrollen i overensstemmelse med
retssikkerhedsloven i begrundede tilfælde kan ske uanmeldt
og uden forudgående meddelelse til støttemodtageren, da
dette kan være en forudsætning for, at myndigheden vil
kunne få et reelt billede af forholdene på den pågældende
bedrift eller virksomhed.
§ 1, nr. 11, i lov nr. 331 af 28. marts 2023 om ændring af lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
og lov om Den Internationale Straffedomstol og om ophæ-
velse af lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister.
Ved
lovændringen videreføres som § 10, stk. 5, i lov om inddri-
velse af gæld til det offentlige, at kildeskattelovens § 86
m.v. finder anvendelse for beløb, der er indeholdt eller op-
krævet i henhold til § 10 i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige. Kildeskattelovens § 86, stk. 2, omhandler Skat-
teforvaltningens adgang til mod behørig legitimation uden
retskendelse at få adgang til hos de indeholdelsespligtige på
stedet at gennemgå alt regnskabsmateriale og herunder at få
forevist dokumenter af betydning for kontrollen.
§ 139, stk. 2, i lov nr. 721 af 13. juni 2023 om barnets lov
viderefører indholdsmæssigt dagældende § 64, stk. 2, i lov
om social service, som blev ophævet ved § 1, nr. 14, i lov nr.
753 af 13. juni 2023 om ændring af lov om social service,
lov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-
de og forskellige andre love. Bestemmelsen indebærer, at
kommunen mod behørig legitimation og uden retskendelse
har adgang til forældremyndighedsindehaverens bolig, rum
og gemmer for at eftersøge og medtage et barn eller en ung
med henblik på at fuldbyrde de afgørelser, der er nævnt i §
139, stk. 1, i barnets lov. Kommunen kan hente og bringe et
barn eller en ung til det sted, hvor et børne- og ungepålæg
skal opfyldes, med henblik på at fuldbyrde afgørelser efter
§ 39 i barnets lov, eller til det sted, hvor en straksreaktion,
jf. § 12 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller
et forbedringsforløb, jf. § 13, stk. 3 eller 4, i lov om bekæm-
pelse af ungdomskriminalitet, skal gennemføres. Viderefø-
relsen er gennemført med henblik på fortsat at give hjemmel
til, at kommunerne kan fuldbyrde afgørelser efter §§ 23, 39,
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0012.png
12
40, 47 og 67, § 98, stk. 4, og § 100, stk. 1, i barnets lov og
efter § 12, § 13, stk. 3 og 4, § 14, stk. 2-4, § 24, stk. 1, jf. §
14, og § 32 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
§ 139, stk. 3, i lov nr. 721 af 13. juni 2023 om barnets lov
viderefører indholdsmæssigt dagældende § 64, stk. 3, i lov
om social service, som blev ophævet ved § 1, nr. 14, i lov nr.
753 af 13. juni 2023 om ændring af lov om social service,
lov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-
de og forskellige andre love. Bestemmelsen indebærer, at
kommunen mod behørig legitimation og uden retskendelse
har adgang til et anbringelsessted efter lovens § 43, stk. 1,
for at eftersøge og medtage et barn eller en ung med henblik
på at fuldbyrde en afgørelse efter § 98, stk. 4, i barnets
lov eller efter § 24, stk. 1, jf. § 14, i lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet. Videreførelsen er gennemført med
henblik på fortsat at give hjemmel til, at kommunerne kan
fuldbyrde afgørelser efter §§ 23, 39, 40, 47 og 67, § 98, stk.
4, og § 100, stk. 1, i barnets lov og efter § 12, § 13, stk. 3
og 4, § 14, stk. 2-4, § 24, stk. 1, jf. § 14, og § 32 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
§ 139, stk. 4, i lov nr. 721 af 13. juni 2023 om barnets lov
viderefører indholdsmæssigt dagældende § 64, stk. 4, i lov
om social service, som blev ophævet ved § 1, nr. 14, i lov
nr. 753 af 13. juni 2023 om ændring af lov om social servi-
ce, lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område og forskellige andre love. Bestemmelsen indebærer,
at kommunalbestyrelsen, når følgende kriterier er opfyldt,
kan træffe afgørelse om adgang til forældremyndighedsind-
ehaverens bolig og rum mod behørig legitimation og uden
retskendelse: 1) Adgangen til hjemmet sker som led i den
børnefaglige undersøgelse efter § 20 i barnets lov eller den
ungefaglige undersøgelse efter § 31 i lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet og må anses for nødvendig for at
afgøre, om der er åbenbar risiko for alvorlig skade på et
barns eller en ungs sundhed eller udvikling. 2) Forældrene
har modarbejdet, at en vurdering af barnets eller den unges
støttebehov kan gennemføres med andre mere lempelige
foranstaltninger. Videreførelsen er gennemført med henblik
på fortsat at give hjemmel til, at kommunerne kan fuldbyrde
afgørelser efter §§ 23, 39, 40, 47 og 67, § 98, stk. 4, og
§ 100, stk. 1, i barnets lov og efter § 12, § 13, stk. 3 og
4, § 14, stk. 2-4, § 24, stk. 1, jf. § 14, og § 32 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
4.3. Bestemmelser, der udvider anvendelsesområdet for
gældende bestemmelser
Der er i 2023 vedtaget tre bestemmelser, der udvider anven-
delsesområdet for gældende bestemmelser.
Det drejer sig om følgende bestemmelser:
§ 1, nr. 1, i lov nr. 479 af 12. maj 2023 om ændring af lov
om forbrugslånsvirksomheder og lov om kreditaftaler
med-
fører, at virksomheder, der udbyder aftaler om køb af varer
eller tjenesteydelser, hvor udbyderen rente- og omkostnings-
frit accepterer, at forbrugeren betaler for varen eller tjene-
steydelsen på et tidspunkt, der ligger senere end leverings-
tidspunktet, men ikke senere end 90 dage efter leveringstids-
punktet, og hvor der ikke er en tredjepart, der yder kredit,
bliver omfattet af lov om forbrugslånsvirksomheder. Disse
virksomheder har hidtil ikke været omfattet af loven. Lov-
forslaget har medført, at disse virksomheder bl.a. er blevet
omfattet af § 16, stk. 3, i lov om forbrugslånsvirksomheder,
der indebærer, at Finanstilsynet til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse kan få adgang til forbrugs-
lånsvirksomheder med henblik på at indhente oplysninger,
herunder ved inspektioner. Dette sikrer, at Finanstilsynet har
ens beføjelser overfor samtlige virksomheder, der er omfat-
tet af lov om forbrugslånsvirksomheder.
§ 5 i lov nr. 502 af 16. maj 2023 om et midlertidigt soli-
daritetsbidrag
indebærer, at bl.a. skattekontrollovens § 54,
stk. 1, også finder anvendelse med hensyn til det midlerti-
dige solidaritetsbidrag. Efter § 54, stk. 1, har Skatteforvalt-
ningen, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til den er-
hvervsdrivendes lokaliteter samt arbejdssteder uden for den
erhvervsdrivendes lokaler, dog ikke arbejdssteder, der tjener
til tredjemands privatbolig eller fritidsbolig, herunder trans-
portmidler, der anvendes erhvervsmæssigt, for at gennemgå
regnskabsmateriale med bilag og andre dokumenter, der kan
have betydning for kontrollen af den pågældendes skattean-
sættelser. Det midlertidige solidaritetsbidrag er en særskat
på en andel af selskabernes skattepligtige indkomst, som
påhviler selskaber med aktiviteter inden for råolie-, natur-
gas-, kul- og raffinaderisektorerne, der er skattepligtige efter
kulbrinteskatteloven eller selskabsskattelovens § 1 eller § 2,
stk. 1, litra a.
§ 1, nr. 10, i lov nr. 755 af 13. juni 2023 om ændring
af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og
forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring
af momsloven
indebærer en udvidelse af momslovens § 74,
stk. 1, 1. pkt. Ifølge denne bestemmelse har Skatteforvalt-
ningen, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til at foretage
eftersyn i lokaler, der benyttes af virksomhederne, og til at
efterse virksomhedernes varebeholdninger, forretningsbøger,
øvrige regnskabsmateriale samt korrespondance m.v., uanset
om disse oplysninger opbevares på papir eller på edb-me-
dier. Udvidelsen af § 74, stk. 1, 1. pkt., medfører, at Skatte-
forvaltningen også har adgang til at foretage gennemgang
af materiale som nævnt i momslovens § 80 c, det vil sige
grundlaget for de oplysninger, der skal føres i et register
som nævnt i § 80, stk. 1, herunder oplysninger til brug for
afgørelsen af, om en oplysning skal føres i registeret.
4.4. Hjemler, der ophæver gældende bestemmelser
Der er ikke i 2023 vedtaget bestemmelser, der ophæver for-
valtningsmyndigheders adgang til at foretage tvangsindgreb
uden for strafferetsplejen.
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0013.png
13
4.5. Nye hjemler, der giver offentlige myndigheder ad­
gang til at foretage tvangsindgreb, der er omfattet af
retssikkerhedsloven
Der er i 2023 vedtaget i alt seks bestemmelser, der giver den
offentlige forvaltning en egentlig ny adgang til at foretage
tvangsindgreb, der er omfattet af retssikkerhedsloven.
Det drejer sig om følgende bestemmelser:
§ 17, stk. 2 i lov nr. 192 af 28. februar 2023 om fonden
for plantebaserede fødevarer
indebærer, at fonden, hvis det
skønnes nødvendigt, mod behørig legitimation og uden rets-
kendelse, har adgang til lokaliteter, der ejes eller drives af
tilsagnshavere med henblik på at føre kontrol med overhol-
delse af fondens regler. Tilsvarende har fonden adgang til
materiale, som regnskaber, forretningsbøger papirer m.v.,
der er relevante for kontrollen. Baggrunden for bestemmel-
sen er at kunne gennemføre en effektiv kontrol med de
foranstaltninger, der ydes tilskud til, og af hvorvidt betingel-
serne herfor er opfyldt. Der er derfor som udgangspunkt
ikke adgang til tilsagnshavers private bolig, medmindre den
private bolig i væsentligt omfang også har været anvendt
i forbindelse med projektet eller aktiviteten. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis tilsagnshaver har udført projektet eller
aktiviteten fra sin private bolig.
§ 22 i lov nr. 405 af 25. april 2023 om Kreditforeningen af
kommuner og regioner i Danmark
(KommuneKredit) fast-
sætter bl.a., at § 347, stk. 1-6, i lov om finansiel virksomhed
finder anvendelse på foreningen. § 347, stk. 3, i lov om
finansiel virksomhed indebærer, at Finanstilsynet til enhver
tid mod behørig legitimation uden retskendelse kan få ad-
gang til en finansiel virksomhed og dens filialer, en finansiel
holdingvirksomhed, en forsikringsholdingvirksomhed eller
en fælles datacentral med henblik på indhentelse af oplys-
ninger, herunder ved inspektioner. Lovens formål er at over-
føre tilsynet med KommuneKredit til Finanstilsynet og om-
fatte KommuneKredit af en række krav, der gælder for andre
kreditinstitutter, der er omfattet af Finanstilsynets tilsyn. §
22 har dermed bl.a. til formål at sikre, at Finanstilsynet har
samme mulighed for at få adgang til KommuneKredit, som
Finanstilsynet har for at få adgang til andre kreditinstitutter.
§ 3 i lov nr. 1765 af 28. december 2023 om håndhævelse
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre
marked for digitale tjenester
medfører, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen er udpeget som den eneste kompetente
tilsynsmyndighed i Danmark og som koordinator for digi-
tale tjenester i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2022/2065 af 19. oktober 2022 om et in-
dre marked for digitale tjenester og om ændring af direktiv
2000/31/EF (forordning om digitale tjenester) (herefter for-
ordning om digitale tjenester). Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen kan i medfør af artikel 51, stk. 1, litra b, foretage
kontrol af alle lokaler, som kontrolunderlagte udbydere af
formidlingstjenester eller den personkreds, der er omtalt i
forordningens artikel 51, stk. 1, litra a, anvender som led i
deres erhverv, forretning, håndværk eller profession, eller til
at anmode andre offentlige myndigheder om at gøre dette
med henblik på at undersøge, beslaglægge, tage eller få
kopier af oplysninger relateret til en formodet overtrædelse
i enhver form, uanset lagringsmediet. Lovens § 7 supplerer
artikel 51, stk. 1, litra b, i forordning om digitale tjenester,
ved at fastsætte procedurer, der skal sikre effektiv håndhæ-
velse under iagttagelse af passende garantier over for den
kontrolunderlagte udbyder af formidlingstjenester eller per-
son i henhold til forordningens artikel 51, stk. 5 og 6.
§ 21 i lov nr. 456 af 2. maj 2023 om et loft over indtæg-
ter fra elproduktion.
§ 21 omhandler kontrolmyndighedens
mulighed for, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid
mod behørig legitimation uden retskendelse at få adgang til
lokaliteter, der tilhører producenter, der er betalingspligtige
efter lovens § 2, og til arbejdssteder uden for producenternes
lokaler, dog ikke arbejdssteder, der tjener som tredjemands
privatbolig eller fritidsbolig, for at gennemgå materiale, der
kan have betydning for betalingskontrollen. Det følger af
lovens § 19, at klima-, energi- og forsyningsministeren og
Skatteforvaltningen varetager opgaven som kontrolmyndig-
hed.
§ 22, stk. 2, i lov nr. 456 af 2. maj 2023 om et loft over ind-
tægter fra elproduktion
indebærer, at kontrolmyndigheden
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse
har adgang til hos en erhvervsdrivende at foretage gennem-
gang på stedet af materiale som nævnt i stk. 1, dvs. materia-
le, som har betydning for kontrol af navngivne producenter,
der er betalingspligtige efter lovens § 2.
§ 59 i lov nr. 1535 af 12. december 2023 om ekstraskat for
visse koncernenheder (minimumsbeskatningsloven)
medfø-
rer, at hvis det skønnes nødvendigt, har Skatteforvaltningen
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse
adgang til lokaliteter, der tilhører koncernenheder omfattet
af minimumsbeskatningsloven, og arbejdssteder uden for
koncernenhedens lokaler, dog ikke arbejdssteder, der tjener
til tredjemands privatbolig eller fritidsbolig, for at gennemgå
materiale, der kan have betydning for skattekontrollen. I
det omfang det nævnte materiale er registreret elektronisk,
omfatter Skatteforvaltningens adgang også en elektronisk
adgang hertil. Driver koncernenheden virksomhed fra en
ejendom, som også anvendes som bolig, kan Skatteforvalt-
ningen gennemføre kontrol på ejendommen efter samme
betingelser som nævnt ovenfor.
5. Sammenfatning
Samlet set er det på baggrund af de foreliggende oplysnin-
ger Justitsministeriets vurdering, at der ikke er grundlag for
at antage, at anvendelsen af retssikkerhedsloven generelt har
givet anledning til væsentlige problemer i praksis i 2022,
hverken i forhold til de virksomheder m.v., hvor der udføres
kontrolbesøg, eller i forhold til myndighedernes tilrettelæg-
gelse og udførelse af kontrolbesøg m.v.
I 2023 er der i alt vedtaget 14 bestemmelser vedrørende for-
valtningens adgang til at gennemføre tvangsindgreb omfattet
REU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: Retssikkerhedsredegørelse 2024, fra justitsministeren
2840941_0014.png
14
af retssikkerhedsloven. Seks bestemmelser giver forvaltnin-
gen en egentlig ny adgang til at gennemføre tvangsindgreb,
tre af bestemmelserne har haft til formål at udvide anvendel-
sesområdet for allerede gældende bestemmelser om adgang
til tvangsindgreb, og fem bestemmelser har hovedsageligt
karakter af en videreførelse af en tidligere bestemmelse. Der
er i 2023 ikke vedtaget bestemmelser, hvorved forvaltnings-
myndigheders adgang til at foretage tvangsindgreb er blevet
ophævet.
Det bemærkes, at optællingen af nye bestemmelser – i lig-
hed med tidligere år – er baseret på en manuel gennemgang
af ministeriernes bidrag, som samtidig indeholder et element
af skøn over karakteren af de nye bestemmelser.
Justitsministeriet vil fortsat med udgangspunkt i princippet i
grundlovens § 72 om boligens ukrænkelighed i forbindelse
med den lovtekniske gennemgang af ministeriernes lovfor-
slag tilstræbe, at der ikke unødigt medtages bestemmelser,
der gør det muligt for offentlige myndigheder at skaffe sig
adgang til privat ejendom.